PERGI BERDUA, BALIK BEREMPAT

PERGI BERDUA, BALIK BEREMPAT.
Assalamualaikum.
Thanks admin FS sbb publishkan cerita aku.(kalau dipublishkan lah.hikhikhik)

Hai readers FS.
Ok. Let straight to the point jelah eah. Tak payah intro panjang lebar. Nama aku Aina. Anak ketige dari 4 beradik. Dua laki atas aku. Sorang adik perempuan. Maybe apa yang aku nak kongsi dengan korang nih ada similar sikit dengan a few story dri readers lain. But, this is my story. My real story.

Masa tuh aku kecik lagi. Masih duduk menumpang dekat rumah nenek aku kat kampung. Kampung aku kat Johor. Rumah aku tengah buat kat tanah sebelah. Seingat aku, masa tuh apak aku belom pencen tapi otw nak pencen. Pencen askar. So, dia balik kampung hujung minggu. Itupun kalau dia dapat cuti. Askar nih payah dapat cuti tau. Ahahaha.

Nak dijadikkan cerita, one night tuh abang aku dua-dua keluar. Melepak lah. Umo memasing tak jauh beza. Setahun je. Malam tuh diorang balik lambat. Tengah malam ke pagi jugaklah. Mak aku kat rumah dah ngamok dah anaknye tak balik-balik lagi. Abang aku tuh pun budak lagi. Masih sekolah rendah. Dua-dua plak tuh. Nampk tak kecik lagi diorang tuh. Skrg dah beso panjang.

Zaman tuh budak-budak takde tepon ye. Harap maklom. Yelah…zaman budak-budak main galah panjang, main konda kondi, main ting-ting lagi. Mana jumpe budak main candy crush, main dota, main wassap segala bagai dengan umo yang masih mentah. Hahaha.

Masa tuh apak aku tak balik. Nenek atok aku tido dah waktu tuh. Mak aku lah yang dok terjengah-jengah kat luo. Tunggu anak jantan dia dua org tuh balik. Tunggu punya tunggu tak balik-balik. Mak aku geram, mak aku kunci semua pintu. Tutup semua lampu. Cehhh. Konon nak bagi tanda yang semua org dah tido lah tuh. Bio anak jantan dia tido luo.

Tapi idoknye lah… hati mak mana yg sanggop tengok anak tido kat luo kesejukan. Kan?
Kebetulan aku pun tak tido lagi. Tunggu abang-abang aku balik. Sebab nak tgok diorang kena bambu dengan mak aku. Hahaha. Dulu masa kecik aku suke dengki abg-abg aku. Hahaha. Aku dengan mak aku tunggu dalam bilik. Aku tido dengan mak aku. Kecik lagi lah katakan. Hahaha. Bilik kitorang pulak sebelah dengan pintu dapo. Kebetulan jalan kat luo pintu dapo tuh ada lampu jalan. So, sesape yang lalu kat luo bilik kitorang tuh, kitorang boleh nampaklah bayang diorang dari dalam bilik.

Korang faham tak penjelasan aku? Aku nak bagi korang paham pun aku sndiri yang kompius bile baca bnyk kali. Hahaha.

Ok. Tunggu punya tunggu, abang aku balik. Aku dengar diorang try bukak pintu depan. Tak boleh bukak sebab mak aku dah kunci. Lepastuh diorang berjalan ke belakang. Pintu dapo lah. Belakang mana lagi? Time diorang nak berjalan ke dapo tuh, kan diorang lalu kat bilik yang aku dengan mak aku tido kan. Masa tuh tibe-tibe jantung aku berdegup laju. Aku nampak bayang-bayang abang-abang aku jalan. Lepastuh, dalam masa yang sama aku nampak budak kecik, kepala botak, dua orang ikut kat belkang abg-abg aku.

Zuuppp!!! Masa tuh aku tak tau pun yang budak kecik tuh “benda halus” tuh. Dengan lurus bendul nye aku Tanya mak aku…
“Bu, along ngan angah bawak sape tuh?”
Rupa-rupanya mak aku langsung tak perasan budk kecik berdua tuh. Abang-abang aku patah balik kedepan baru mak aku perasan budak kecik tuh. Aku pulak tak puas hati sebab mak aku tak jawab soalan aku. Baru nak Tanya lagi sekali, mak aku tekup mulut aku.

Kuat beb dia tekup. Nasib tak m**i lemas je ak masa tuh. Aku perasan tangan dia menggigil. Mak aku cakap…

“Shhhh… senyap. Jangan tegur. Kau jangan keluo bilik. Dok dalam bilik. Ibu nak g bukak pintu.”

Mak aku pun keluo g pintu belakang. Dia bukak pintu belakang. Masa dia bukak pintu belakang tuh, abang-abang aku g belakang balik. Diorang tau kot yang mak aku bukak pintu untuk diorang. Masa diorang patah balik nak masuk umah dari pintu dapo tuh, lagi sekali aku Nampak budak kecik dua org tuh ikut belkg abang-abang aku. Tapi kali nih diorang jalan perlahan sikit and agak jauh kebelakang sikit dri abg-abg aku.

Lepas tuh, aku dengar mak aku bebel dekat anak jantan dia. Bebel apa aku takpasti. Aku intai dri celah pintu. Mak aku bgi tuala kat anak-anak dia. Suruh mandi kot. Lepastuh aku pun tido.

Esok paginya aku bangun terus aku cari budak-bdk yg abg aku bwk balik mlm td. Tak jumpe. Aku Tanya abg-abg aku. Diorang ckp…
“Bila masa plak kitorang bawak budk-bdk balik?”
“Malam tadi msa korg balik aku nampak budak dua orang, kepala botak ikut kau balik.”
Masa tuh terus mak aku cakap…
“Takde sapelah bi. Kau ngantok malam tdi. Tuh lah. Nak dengki abang kau. Smpai esndri pun dah mamai.”

Masa mak aku cakap macam tuh, dia bagi isyrat mata kat anak-anak jantan dia. Adalah tuh rahsia dia taknak bagitau aku.

End up nye, aku pun malas nak amik pusing. Aku capai kerete control aku dan terus keluo main dgn sepupu aku. Hahahahaa.
Moral cerita aku nih adalah:
Tak kiralah anak jantan ke, anak perempuan ke, anak bujang ke, anak dara ke, bapak budak ke, mak budak ke, tak peduliklah sape pun korang, jangan keluo malam sampai pepagi buta baru nak balik. Kalau nak keluo jugak, before midnight pulanglah.

Kalau degil jugak, jangan tnya kenapa bahu korang berat sebelah lah, leher rasa lenguh lah, motor kereta beratlah, apa lah eah. Sendiri carik masalah, sendiri settle aaa.
Sekian pengalaman saya masa kecik. Maaf. Cerita saya memang tak seram.
Tq sebab sudi membaca.

aina

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 3]

5 thoughts on “PERGI BERDUA, BALIK BEREMPAT”

  1. Harapnya bila dah besor ni.. Terjawablah persoalan kau Dik, zaman IT kan sekarang.. Budak-budak botak tu kalau Kau Google, nanti kau jumpalah jawapan.

    Sorang tu namanya Upin, sorang lagi namanya Ipin..
    Budak-budak pula cari diorg skrg, asyik melekat je kat TV, Youtube.. Mmg hantu betul.

    Reply
  2. “Seingat aku, masa tuh apak aku belom pencen tapi otw nak pencen. Pencen askar. So, dia balik kampung hujung minggu. Itupun kalau dia dapat cuti. Askar nih payah dapat cuti tau. Ahahaha.”

    “Mana jumpe budak main candy crush, main dota, main wassap segala bagai dengan umo yang masih mentah. Hahaha.”

    “Dulu masa kecik aku suke dengki abg-abg aku. Hahaha.”

    “Aku dengan mak aku tunggu dalam bilik. Aku tido dengan mak aku. Kecik lagi lah katakan. Hahaha. ”

    – ??? apa benda yang kelakar sangat tu sampai ada ‘hahaha’ banyak kali?

    “Lepastuh diorang berjalan ke belakang. Pintu dapo lah. Belakang mana lagi?”

    – Yang ni apa pencerahannya dik?

    *lainkali tak payah tulisla dik. buat membazir ruang je. kang lama2 jaduh standard fiksyen shasha bila artikel dalam ni dipenuhi cerita2 mengarut.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.