Pocong Ajak Main

Aku pelajar sekolah asrama penuh. Seperti biasalah kalau sekolah asrama ni mesti tak pernah tak ada cerita hantu. Cerita ni cerita betul. Bukan rekaan. Aku ingat lagi masa tu, aku ada ujian sains esok hari. Last minute study kan, malam tu barulah nak terkedek-kedek stay up bagai. Bilik study kat tingkat 4. Macam biasalah, lepas study dalam pukul 2 macam tu aku pun nak balik dorm kat tingkat 2.

Aku sajalah turun lambat-lambat. Mata pulak meliar macam nak cari sesuatu. Acah-acah beranilah kononnya. On the way turun tangga, bulu roma aku tiba-tiba meremang. Rasa tak sedap hati sangat. Sunyi pulak masa tu rasanya. “Apahal pulak ni”, cakap dalam hati. Terus stop kat tangga kejap. Aku fikir, “nak naik balik ke..nak turun laju-laju?”. “Tak pe buat bodoh, tak da apa kot”, aku cakap dalam hati.

Masa tu mata dah berhenti pandang sana sini. Takut dia lain macam. Teruskanlah menapak sampailah selamat sampai depan dorm. Tiba-tiba ada rasa sejuk datang. Angin bertiup sepoi-sepoi tak reti bahasa dari belah kiri. Teruslah toleh. Astaghfirullah! Ada makhluk tengah merangkak kat atas tebing beranda! Betul-betul depan toilet. Apa lagi lari masuk dorm naik atas katil laju-laju terus selimut. Menggigil tak tahu nak kata! Sampai air mata aku ni keluar sebab takut sangat!

Intai sikit dari dalam selimut. “Ya Allah! Aku lupa nak tutup pintu dorm ni! Macam mana?!” Masa tu mulalah macam-macam fikir. Nak dijadikan cerita, katil aku terletak yang paling hujung ke dalam katil bawah sebelah tingkap. Jadi kalau intai dari bawah selimut kira boleh tengok suasana keseluruhan dorm. Kebetulan lampu aras kecemasan ‘KELUAR’ tu depan pintu dorm aku. Boleh imagine tak? Jadi, sebab aku lupa nak tutup pintu dorm, kiranya agak cerah lah suasana tu. Faham tak? Ok sambung.

Masih lagi menggigil bawah selimut. Aku cuba tenangkan diri aku. Nafas pun dah tak tentu hala apatah lagi bacaan ayat suci Al-quran aku, tunggang terbalik jadinya. Aku intai dari bawah selimut kot kot ‘benda merangkak’ tadi nak masuk dalam dorm aku. Lama jugaklah aku intai aku rasa tapi ‘benda’ tu tak muncul muncul. Fuhh! Lega sikit lah. Tapi cuak tu ada lagi.

Aku pun cubalah nak tidur. Dah lewat sangat takut tak terbangun nanti. Cuba punya cuba tak jugak lelap mata aku ini. Aku ingat ‘benda’ tu dah berakhirlah kan. Sampai satu masa aku dengar pulak bunyi “Dum…dum…dum!”. Bunyi ‘dum’ tu ada gap. Jauh jauh satu. Apa korang akan fikir masa tu? Aku dah tak tentu hala dah masa tu! Air mata ni mencurah-curah dah tak tahu nak buat apa. Bunyi pulak makin lama makin dekat. Ada satu benda je yang aku fikir ‘pocong tengah melompat kat koridor’.

Masa bunyi tu akin lama makin dekat, aku mampu sebut “Allah.Allah.Allah” je. Tiba-tiba aku rasa suasana malap malap cerah tu jadi , ‘gelap…terang…gelap..terang’. Dah sudah dia main lampu koridor pulak dah. Ya tuhan, dia main lampu pulak ke! Tah mana datang berani aku boleh pulak nak intai apa benda tu. Ya Allah, seumur hidup aku ini pertama kali. Pocong!!! Berdiri bawah lampu aras! Aku tak kan nak jerit pulak. Nanti kecoh asrama. Diam membatu atas katil. Cukuplah aku tak sanggup nak hadap apa pulak lagi lepas ni. Aku pejam mata kuat-kuat. Baca apa yang aku patut baca. Tapi. Bunyi ‘dum’ tu berbunyi balik. Aku tak nak fikir. Biar! Lantak!

Lepas tu bunyi ‘dum’ tu berhenti. Aku rasalah lamalah aku tunggu kot kot ‘dia’ nak lompat balik. Suasana sunyi. Aku rasa lega gila masa tu. Serius. Tapi aku tak selak selimut lagi. Tak kan dah!

“Kakak….jom lah main….”, suara perempuan.

Perghhh!!! Betul betul kat telinga aku rasanya. Aku melompat keluar katil. Aku tak tahu aku langgar apa. Aku lari pecut naik bilik study sambil nangis. Kakak senior kat situ dah pelik-pelik dah apahal dengan aku. Aku cerita dari A sampai Z. Lepas tu kakak tu ajak aku tidur dengan dia kat dorm dia. Thank you lah kakak. Jasamu ku kenang. Masa tu jam pukul 3 pagi macam tu. Aku fikir balik, aku turun bilik study pukul 2 lebih. Aku lari naik balik pukul 3. Aku rasa macam lama sangat aku diganggu. Rupanya tak. Tak sampai sejam pun rupanya.

Dah subuh tu, aku balik dorm aku. Aku diam. Tak nak cerita dengan siapa-siapa masa tu. Tiba-tiba kakak senior dorm aku, katil sebelah aku tanya, “Yan, kene kacau eh malam tadi?”. Aku terkejut gila masa tu. “Macam mana akak tahu ni?”, aku tanya. “Pocong berdiri sebelah katil kita”, jawab akak tu. Perghh!! Akak tu Nampak jugak rupanya. Barulah aku tahu rupanya kakak dorm aku tu dah lali kena ganggu. Aku rasa pocong tu salah orang kot. Cop! Benda yang merangkak tu apa pulak? Entah mungkin tengah main ‘police and thief’. Ok bye. Terima kasih.

Yan

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 5]

13 thoughts on “Pocong Ajak Main”

  1. Klw tgk gmbr tu.. Rsa cm dia tnung kita.. Meremang.. Nmpk je gmbr tu.. Laju2 scroll ke bwah.. Seramm.. Dpt rsa feel dia

    Reply
  2. tgk gmbr je da seram…trus scrol laju2…huhu
    tibe2 teringat cerite ade budak duduk atas locker sambil nyanyi satu da tidur dua da tidur tiga xtidur lagi….huhuhu

    Reply
  3. seram!! bila sebut “kakak”, tringat pulak dulu2 kat rumah nenek nk pergi toilet, tpi mnyorok dulu tepi dinding sebelum nak pergi tu, tetiba je ade suara lelaki tegur: “hai adik”..gilo!

    Reply
  4. Dulu masa study pukul 4 pg kat asrama…suasana sunyi sepi je…tiba² dgr benda jatuh atas zink…mmg kuat bunyi tu…t’kejut punya psl terus melompat naik katil…esk tu nk pergi tgk benda apa yg jatuh…kami bayangkan kot² buah kelapa tp langsung xjumpa apa²…waima benda berat y blh mghasilkn bunyi kuat tu pun

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.