The Real Game from Syaitan.

Kami semue student negeri sembilan, tempat nama adalah rahsia. Okay aku nak share 1 story with you all. Story nie based on my experience. This story tak lah scared sangat but, just want share my experience dkt rumah sewe aku. Dalam rumah tu ad 6 orang termasuk aku. Aku,dayang,ika,mira,haja dan fira and sorang nie pika. (Bukan nama sebenar). Pika nie bkn housemate kiteorg pun, dia just tumpang rumah kiteorg utk pegi kelas malam.

Kejadian ni barlaku pada hari kamis malam jumaat. Petang tu habis kelas kiteorang ada celebrate birthday pika, macam biasa lah baling tepung gelak tawa semua. Selepas dah celebrate, kami pun semua bersihkan diri untuk menunaikan solat fardhu maghrib. Selepas siap mereka(ika,dayang,mira dan pika. Mereka student kejuruteraan awam) pun bergerak lah nak pegi kelas malam. Kalau tak silap aku kelas English. Aku, haja dan fira ad di ruang tamu untuk mengulang kaji, sebab final exam pun akan menghantui kami. (Sekadar bergurau).

Around jam 9.00 malam mereka (budak awam) pun pulang. Aku pun tanya “eh awal balik, kate kelas pkul 10 habis”? Ika jawab “tah maybe lect tu suruh kiteorang rehat kot” sambil gelak. So aku pon ignore kan jelah. Sedang aku tengah revision math, aku pelik mereka semue menuju bilik hujung, penghuninya dayang. Aku pelik apa yang mereka buat, bilik tu dh lah kecik tapi nak masuk reramai, yang ada dekat ruang tamu, hanya lah aku, mira dan pika. Dalam bilik tu haja, fira, ika dan penghuninya dayang. So perasaan ingin tahu aku pegi lah bilik belakang tu, pintu berkunci. Aku curi dengar, suara mereka alah² mengumpat. Aku masih tunggu dan tunggu ap yg mereka cerita sehingga pintu terbuka. Mereka terkejut lah tngok aku ad kat dpn pintu.

Aku pun bertanya ” cerita apa seronok nau” ” x dek ap lah kak aina” kata haja sambil gelak. Aku perhati je mereka beredar. Aku pun sambung study duduk balik tempat aku, begitu dengan haja dan fira.
Selepas beberapa minit kemudian mereka (ika,dayang dan pika) kata lapar. So mereka decide nak beli makanan kat kedai burger depan rumah kiteorang. Mereka ada memperlawa aku untuk join beli burger kat kedai depan tu. Dengan sombong nye aku x nak.

” malas lah aku tengah syok buat math nie, kacau je korang nie.” Dan mereka pun gerak hendak beli burger di kedai depan sana. Tapi mira tak join katanye nak study dengan member dia dekat poli. Beberapa minit mereka pegi perut aku lapar so aku masak lah maggi dekat dapur. Si fira nie katanye berani dan boleh nmpk makhluk² yang halus.

Katenye “kak aina nak dengar satu pantun tak?” “Haa pantun ap fira?” Sambil petik api di dapur gas. Aku forget pantun apa, pantun tu berkaitan alam and endingnya berbunyi POCONG. More like pantun spiritlah. Terkejut aku dengar. “Fira!! Agak engkau tak ada pantun lain ke haa??!” “eleh takut ke kak aina?”. Aku pun memarahi dia. So dia pun diam. Aku kembali ke tempat duduk aku utk sambung revision sementara tunggu maggi aku masak.

Tak berapa minit mereka (haja dan fira) masuk bilik mereka yang berada di hadapan. Aku hanya perhati je. Tiba-tiba pundi kencing aku sakit. Maksudnya nak mebuang air kecil lah tu. Otw nak ke tandas, aku singgah ke bilik mereka kerana ingin menayakan ap yg mereka burakan dalam bilik dayang tadi. Tapi mereka seolah-olah mengelak. So aq ignore kan and move ke toilet sbb dh 50-50 nak terkeluar. Bilik air tu lampunya tak berfungsi so aku membuang hanya berterangkan lampu powerbank.

Elok sahaja aku bersih, tiba-tiba aku perhati bawa pintu bilik air gelap. Maksudnye area dapur lah. Bukak je pintu betul “GELAP GELITA” hanya berterangkan lampu powerbank dan api gas sahaja. Senyap sunyi sepi, aku pun pegi bilik depan (bilik haja,fira dan mira) kosong. “Haja, fira?” Dalam hati mana pulak pegi diaorang nie? Dalam mindset aku pulak “diaorang nak kene kan aku ke masa diaorang dalam bilik dayang tadi?” Aku rase marah dan geram dgn mereka.

Around 9.30 aku terus menuju pintu depan, tapi sayang nye berkunci. Aku panic. Aku terus pergi menuju bilik utk ambil kunci rumah, tak ada. Aku lupa yang kunci rumah ada dalam box motor.
Aku duduk depan pintu rumah sambil call haja, tetiba fhone haja bunyi dalam bilik dia, aku call fira, tak angkat. Call mira “mira ad nak game akak ke dengan dorang nie?” “Mana ada kak” aku off fhone.

Waktu tu tak de perasaan takot tapi marah yang membuak². Sebab dalam otak aku dorang nak game aku. Aku call lagi, aku call ika tak angkat tapi aku dengar suara ika dari jauh “weii aina call doh haha” fuhh berapi. Lastly aku call dayang, angkat. At the same time dy otw ke rumah sorang. Manakala ika dan pika burgernya belum siap.

“Lahh dah kenapa kau duduk depan pintu dengan gelap semua ni?” Ujar dayang sambil bukak pintu dengan kunci rumahnya. “kau tak payah berlakun lah kak, aku tau korang punya kerja kan?!!” Marah aku. “Ehh mana ada, menuduh je kau nie” tepik dayang. Tak sudah aku mememarahi dia. Elok ika dan pika balik juga kene marah dgn aku.

Dalam masa aku memarahi mereka aku pegi ke bilik menyuluh tempat gantung kunci, tapi tiba-tiba aku tersuluh yang lain. Aku tersuluh POCONG. Tapi tiada ikatan di atas, seperti telekung yg dikikat di tepi badan. Dia ada dekat sebelah tingkap bilik aku. Tekejut, takut tu adalah sikit. Aku pun tegur “haja” benda tu melompat ke arah aku. Aku alihkan pandangan sambil memangil dayang.

“Kak kau tngok apa haja buat!” “Aina jangan tegur sesuka hati, aku nampak haja keluar dengan membe dia lah, tu bukan haja”. Pada masa dayang otw makhluk tu ada di hadapan pintu even di tak pandang. Muka dayang nampak takut, bukan sebab aku marah dia tapi sebab makhluk tu. At the same time aku still tak percaya. Aku tegur “dah haja tak payah nak berlakun”. Pintu bilik seolah-olah ditendang, ditolak pum pam puam pam. Mereka decide nak makan burger dekat luar. So aku pon follow lah dia orang.

Tak sudah aku selidik sorang2. Tapi sorang pun tak ngaku, ialah bende tak buat mengaku buat apa. Waktu kami di luar, dekat dapur ad bunyi seolah² ada orang mengamuk cawan pinggan mangkok ayun semua jatuh. “Kiteorg tak kacau kau, kau jangan lah kacau kiteorg!” Ujar kak dayang. Bunyi tu pun tak ada. Lagi aku fk itu game dyorg. Waktu tu ika ada nampak yang makhluk tu hanya menjengahkan kepalanya, manakala badanya di belakang dinding. Selang beberapa hari baru ika nak cerita dengan kami.

Dayang berani kan diri on kan lampu switch utama.
Masuk sahaja rumah, pintu bilik air depan tertutup pelahan, aku kejar dan tutup lampu bilik air sambil berkata “berani sangat ea haja”. Sementara pika menunggu parents dia ambil. Dia nak membuang dulu dekat bilik air depan, dimana bilik air haja,fira dan mira. Aku masih rasa tak puas hati. Aku jenguk bawah pintu bilik yang melopong tu (terbuka). Pintu tu kalau nak ngedap mmg nmpk kaki je, sbb dia belah bawah. Ada 2 pasang kaki, sepasang kaki pika di sudut dinding, sepasang kaki haja seolah² berinteraksi. 2kali aku check sama, cuma posisi berubah.

Spoil aku tak snap gamba, cause nak tunjukan dekat mereka bahawa mereka game aku. Hati ingin semakin tahu adakah ini game atau real? Aku tunggu depan pintu bilik air sampi pika keluar. Elok dia bukak pintu dia sendiri terkejut. “Ehh ka..kak..aina kenapa ada kat sini?” “Mana kau sorokan pempuan tu (haja)” marah aku, “haja ke? “Mana ada, pika buang air lah kak sorang” “tipu” tinnn! Kereta milik kakak pika hon “pika akak kau dh smpi!” “Ka..kak,pika gerak dulu yee”. Merenung tajam aku ke arah dia.

Semua tempat aku check, tak ada. Around 10.15, aku masih di ruang tamu sambil menjamu mi segera, dlm fikiran mencari jawapan. 10.30 macam tu fira balik. Terkejut aku. Dalam hati “macam mane dia keluar?” Sebab aku dapat rase kan yg buat keje nie fira n haja. Yg lain hanya tau rahisa je. “Ehh knp ada tin air coke dlm bilik nie?” Ujar fira. Aq teruskan makan tanpa berkata ap².
Jam 11.00 malam haja balik, membuntang mata aku. Aku terus bangun kemas buku, ambil wudhuk solat isyak dan tidur. Aku satu bilik dgn ika, so aku tanya dia. “Ap yg korang borak kan dlm bilik kak dyg tadi?” “Pasal bdk kelas lah” jawab ika. Aku terdiam terus memikir dan tido akhirnya. Setelah sekian lama aku selidik cari jawapan, apa yg aq nampak bkn game dr housemate aku, tapi itu adalah real game dr syaitan.

Selang berapa hari, kami study di ruang tamu, sambil gelak, burak, tetiba kami terdiam kerana terdengar satu bunyi iaitu guli, bunyi tu dkt dgn kami “pap pap” around 5/6 kali bunyi. Kami buat tak tau lagi. Selang berapa minit kami sambung cerita gelak n others, satu bunyi dtg dr arah dapur. Iaitu ketukan pintu dapur “tuk tuk” kuat jugak lah. Si fira dgn bravenye, volunteer go to the kitchen and see what happening. Waktu nak bukak pintu dapur, dia kate dekat shoulder dia ada satu tiupan yang boleh dikatan seram sejuk.

So dia batalkan niat dia untuk open the door. So kami decide tu untuk kemas and tidur. Esok pagi baru kani bincang n tanya ap kejadian yang menimpa kami sejak 2 menjak nie. ad je yg menganggu kami selepas tu, tapi tak sebesar yg aku hadap before this . kecik² je dengr suara bunyi aneh², but kami still duduk rumah tu. Ialah tinggal 2 sem je kan. So this story from us to share with u all. Thanks again cause sudi nak baca carita aku ni and thanks juga pada fiksyen shasha.

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 1]

58 thoughts on “The Real Game from Syaitan.”

  1. Saya faham yang penulis nak sampaikan yang dia kena kacau dengan makhluk lain. Tapi, kalau boleh, penulis jangan la dicampur adukkan Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris dalam satu ayat. Sangat mengelirukan pembaca.

    Rasanya dalam cerita-cerita yang lepas pun ada komen tentang penggunaan bahasa ni.

    To dear writer, please take our advice as an improvement for a better writing. Anyway, nice try. Thanks and Ramadhan Mubarak.

    Reply
  2. Tak paham. baca byk kali pn tk paham. tolong baca balik apa awk tulis sebelum hantar utk publish. cerita mcm best tp serious tk paham dari awal sampai habis

    Reply
  3. Bahasa berterabur dan kelam kabut. Aku tak faham jalan cerita kau. Tak payah la guna short-form, ni bukan message kt dalam Whatapps. Takde masalah nk campur2 Bahasa Melayu dan English, tapi elakkan campur Bahasa Melayu dan English dalam satu ayat. Dahlah penggunaan grammar English pun salah.

    Contoh:
    Instead of
    “Si fira dgn bravenye, volunteer go to the kitchen and see what happening.”
    tukar kpd “Fira went to the kitchen” (Past Tense, short and simple. Senang nak faham. Budak sekolah rendah pun boleh faham)
    atau nak fancy sikit
    “Picking up pieces of her courage, Fira went to the kitchen to investigate”
    atau
    “Dengan memberani kan diri, Fira pergi ke dapur untuk melihat apa yang terjadi”

    Lagi satu, nama orang kan kata nama khas. Kenapa huruf depan depan bkn nama besar? Kenapa tulis “haja,fira dan mira” bukan “Haja,Fira dan Mira”?
    Ni kan basic in writing. Baik bahasa melayu atau English sama saja rules nya. Dari darjah satu kita dah belajar. Dan banyak lagi kesilapan tatabahasa/grammar yang aku malas nak senaraikan. Tapi seriously, kesalahan tatabahasa/grammar kau lagi seram dari cerita yang kau nak sampaikan.

    Lain kali proofread dulu penulisan kau. Baca balik and tengok apa kesilapan atau mintak tolong orang lain yang betul kan. Tak pun kau tengok and baca penulisan2 yg top kt FS ni, jadikan sebagai panduan. Aku tak la expect kau guna bahasa baku atau ayat2 puitis ke ape tapi kekemasan and kronolgi tu penting supaya cerita kau tu sampai ke pembaca. Kadang2 cerita kt FS ni ade yg simple, tapi penulis tu pandai olah supaya cerita die menarik. Aku membebel panjang ni jangan anggap aku nak kecam kau semata-mata. Perbaiki penulisan kau and take note teguran aku (atau orang lain) supaya penulisan kau yang seterusnya lagi baik. Improve yourself and keep writing. Salam Ramadhan.

    P/S:
    Contoh penulis #SiCelupar. Bahasa dia sangat santai, cerita dia teratur dan disertai dengan lawak yang bersahaja. Kalau dia buat cerita bersambung pun dia bagi link supaya readers boleh baca dari awal. Boleh jadikan penulisan dia sebagai panduan.

    Reply
    • Setuju sangat dengan comment ni dan most of other comments! Haaa.. kan dah kena sekolah balik.. huhuhu

      Actually, I am ok if nak mix language macam ni sebab FS ni adalah salah satu laman bacaan santai.. tapi biarlah pembaca tak pening dan sampai maksud penceritaan. Typo yang banyak atau sebenarnya sengaja short form seperti dalam message adalah sangat tak sesuai untuk karangan.

      Well, eventhough your story will not be marked or carry weight to your exam, tapi mungkin boleh la tolong pembaca feel sekali apa yang nak disampaikan atau sekurang-kurangnya enjoy! Cerita ni agak p****g stim lah nak enjoy sebab tak paham.. jalan cerita macam dah nak best.. tapi.. err.. err.. I am sure you want us to understand and enjoy your story kannn…

      Another good advice is to proofread before post, kalau malas sangat suruh la orang lain.. ?

      P/s: Komen yang panjang macam ni terjadi apabila pembaca yang ingin bersantai jadi kecewa bila kepala jadi lebih semak bila baca.. dah jadi macam makcik membebel.. ouchh

      Reply
  4. Baca separuh je terus stop baca sebab pening. Melalut mende tah. Dengan campur english malay dah jadi macam rojak apa dah. Yeke student u nih gaya bahasa mcm budak sekolah je ?

    Reply
  5. Pening kepala eden, takpelah asalkan aku dpt faham part dorang beli burger tu .heh.. Yang lain semua hadoooyai…..

    Reply
  6. Hahahhahaha aku baca smpi hal pocong tu je itu pn dh pening xtau hjg pangkal citer dh… klu tulis btl2 tatabahasa n struktur ayat x tunggang langgang aku rasa mungkin citer ni akn best kot… tp itu la…. heheheh

    Reply
  7. Berkerut2 kening dan menambahkan kekedutan muka akk cube pahamkan cerita ni…
    Last2 separuh jalan akk give up bace komen plak utk tau adakah akk sorg yg blur atau mmg semulajadi jln ceritanye memeningkan…
    Adeeehhh…

    Reply
  8. aku ingat aku seorang je yg blur baca cerita dia, bila dah separuh jalan aku rasa macam nak give up lepas tu aku scroll ke bawah baca comment. Lah memang semua orang pening baca cerita kau. Perbetulkan bahasa melayu tu selepas ni.

    Reply
  9. bahasa melayu bahasa melayu lah
    english english orng english buat cerita pun tak de nk campur bahasa ? rojak aih

    Reply
  10. woi pundek. apsal la bm kau berterabur. kalau x reti tulis cerita x payah menyebok nak menulis lah b**i. bodoh la kau!!!!!! pantat gi m**i lah

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.