Rumah Belakang Kubur

Assalamualaikum. Untuk pembaca FS, maaf kalau cerita aku x seram mana. Ok kita start cerita. Kisah pertama yang diceritakan oleh emak aku. Emak aku cakap dulu ada satu jenazah yang m**i kemalangan. Masa nak dikebumikan tu, kain kapan yang berwarna putih merah dengan d***h sebab d***h tak berhenti.

Emak aku cakap sebab mangsa m**i kemalangan jadi d***h tu x berhenti mengalir. Lepas dari si m**i dikebumikan, datang waris mangsa mintak tumpang nak basuh tangan yang bekas d***h dari si m**i di bilik air rumah nenek. Nenek aku izinkan yelah takkan tak bagi kan bila orang dah mintak tolong. Pada malam tu, emak aku cakap dia dan makcik aku nak pergi dapur. Tiba-tiba dari bilik air terdengar suara wanita menangis. Emak aku dengan berani ye buka pintu bilik air dan emak dengan makcik aku nampak pocong kain ye penuh d***h berdiri di paip air sambil menangis. Ape lagi lari tak cukup tanah la terus masuk tidur.

Esok ye bila emak dan makcik aku cerita dengan nenek, nenek pergi cek dekat paip orang tu guna. Rupanye d***h tu ada lagi melekat2 kat situ dan air yang mengalir tu di belakang rumah pun masih merah lagi. Paip yang orang tu guna sebenarnye paip untuk nenek aku siram bunga jadi saluran dia pergi ke luar rumah. Maklumlah rumah kampung kan. Jadi nenek aku cepat-cepat cuci kesan d***h takut ape-ape jadi. Lepas dari cuci kesan d***h tu, tak ada dah kelibat pocong berdarah tu.

Kisah kedua ni diceritakan oleh makcik aku. Kisah ye macam ni, masa diorang adik-beradik tengah makan malam tiba-tiba lampu terpadam. Masa tu semua adik-beradik emak aku ni semua lari, yelah takut kan sebab dapur rumah nenek aku ni buka tingkap dapur je terus nampak kubur. Jadi tinggallah makcik aku seorang di dapur. Makcik aku terus pasang lilin yang ada di dapur dan sambung makan. Masa dia duk syok makan tu, tiba-tiba tingkap terbuka.

Bila makcik aku pandang tingkap terkejut dia bila nampak ada muka yang sebesar tingkap dengan lidah terjelir merenung dia dengan mata yang tajam. Terus makcik aku menjerit bila dia nampak tangan dia berlumuran d***h. Nasib nenek aku ni pandai berubat. Lepas nenek aku baca ayat-ayat al-quran dan hembus di muka makcik baru makcik aku ok dan sejak hari tu dia dah tak berani sorang-sorang.

Kisah ketiga, pengalaman ni terjadi dekat aku sendiri. Masa malam pukul 12 macam tu perut aku memulas. Aku kejut sepupu aku teman aku ke tandas. Aku takut nak pergi tandas sebab tandas tu dekat luar rumah dan belakang tandas tu kubur. Seram weii tapi sebab aku dah tak tahan aku terpaksa juga pergi tandas. Jadi aku dengan sepupu aku pergi tandas. Turun je tangga rumah dengan tiba-tiba angin datang. Aku dengan sepupu aku dah mula rasa takut tapi kami tetap teruskan jugak ke tandas. Sampai tandas, aku terus masuk tandas sepupu aku tunggu di luar. Aku sembang dengan sepupu aku dari dalam tandas. Sebab sepupu aku ni suruh aku sembang dengan dia sampai selesai,sebab dia takut sorang kat luar.

Bila aku dah selesai kami cepat-cepat nak naik rumah. Tengah syok kami lari tu, aku terpandang bawah rumah macam ada perempuan baju dia putih rambut panjang dia macam nak kejar aku dan sepupu aku ni. Aku jerit kat sepupu aku ni suruh lari. Aku baca surah-surah sambil lari. Aku menjerit panggil nenek pun macam suara kami ni tak keluar. Dari atas kepala aku, aku dapat rasa benda tu terbang betul-betul atas kepala aku. Akhirnye kami sampai depan pintu. Lepas je depan pintu benda tu dah hilang, kami basuh kaki terus tidur dalam keadaan ketakutan.

Kisah keempat yang ni terjadi dekat emak aku masa ni. Emak aku tak kahwin lagi. Emak aku bekerja di sebuah mini market pergi pukul 10 pagi balik pukul 10 malam. Adik lelaki emak aku lah ditugaskan untuk hantar dan ambil emak aku bekerja. Malam tu macam biasa emak aku balik terus mandi. Masuk bilik tidur, dalam keadaan letih tu mak aku baring. Tiba-tiba bulu roma emak aku naik dan dia rasa sebelah kiri dia ada orang. Bila emak aku pandang, emak aku nampak kelibat pocong, muka pocong tu macam tengkorak. Mak aku terus bangun duduk dan baca ayat al-quran. Dalam berapa minit pocong tu hilang. Keesokan harinye, mak aku terus demam sebab terkejut.

Sekian kisah dari aku :che embun

#che embun

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 2 Average: 1.5]

15 thoughts on “Rumah Belakang Kubur”

  1. Sis ayu u baca mlm ptg baru komen hehehee,ke masa baca smlm x hbs baca”ptg baru sambung baca??#boleh tahan cerita ny

    Reply
  2. Rumah aku xjauh dr kuburan…xsampai 300m dr belakang rumah…n abah buat 1 pondok d sebelah rumah…yg aku jadikan tempat melepak…kalau rumah dikunci aku tidur dpondok je…kalau nk melabur tandas dalm rumah,kalau dikunci trpaksa la cari tempat lain(nasib je rumah aku jauh dr rumah org lain)so senang cerita trpaksa cari semak belukar…tapi sampai skng masih belum ada yg ngerinya

    Reply
  3. 😊Cerita yang sangat menarik teringat masa saya kecil dahulu banyak kisah seram yang nenek saya telah ceritakan tetapi cerita ini satu satunya cerita yang paling seram yang saya pernah dengar.Memang terbaiklah cerita ni kalau ada 100 bintang,100 bintang saya akan bagi untuk penulis ni 👍( terbaiklah)

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.