Rumah FELDA

Assalamualaikum dan hai kepada semua pembaca pembaca fs. terima kasih kepada admin kalau approve cerita yang tak seberapa ni. Aku juga salah satu pembaca tegar fs. Ni first entri aku jadi apa apa kekurangan harap dimaafkan ye.

Mula sekali aku nak kenalkan nama aku azi. Aku tinggal dekat salah satu FELDA di negeri johor. Biasalah, kalau dah namanya FELDA ramai orang orang lama yang menetap di sini. Cerita ni diceritakan oleh nenek aku sendiri beberapa perkara yang berlaku sepanjang nenek aku tinggal kat felda ni. Biasalah, kalau dah namanya FELDA ramai orang orang lama yang menetap di sini. terutamanya jiran sebelah rumah aku sebelah kiri, umur dia hampir mencecah 90 macamtu dan sebelah kanan pulak rumah yang kosong dah berbelas tahun lama tapi sekarang dah ada penghuni. Depan rumah aku pulak hutan, perkampungan bunian.

Nenek aku dulu dia kerja toreh getah. Dia ada lah cerita beberapa kali terserempak dengan harimau, ular dan beberapa haiwan liar. masatu FELDA baru nak membangun. Pernah sekali, nenek aku kalau nak toreh getah memang keluar awal pagi. lepas subuh tu. dalam tengah menoreh, nenek aku terdengar ada benda mengilai. Time tu nenek aku tengah mengandungkan makcik aku dan keliling nenek aku takde orang. bunyi mengilai tu tak berhenti makin lama makin slow tapi bila nenek aku pandang atas, benda tu terbang atas kepala nenek aku. Nenek aku buat taktau je. Baca baca apa yang patut. dah lali agaknya sebab dulu depan rumah aku ni tempat laluan kak cantik. lepas maghrib dah tak boleh keluar sebab dia nak lalu. haha.

Tapi yang paling seram nenek aku cerita, berapa tahun dulu, dia dapat berita jiran sebelah aku yg umur dah 90 lebih tu meninggal dekat hospital. Nenek aku dengan beberapa orang kampung yang lain, pergi hospital untuk melawat buat kali terakhir. Masa sampai hospital tu, nenek aku dengan sorang kawan dia, tokesah je yang boleh masuk sebab dalam tu dah ramai family dia. Jadi, nenek aku dan tokesah ni pergi jenguk dan baca yassin. Selesai baca yassin, kain putih pun dah menutupi muka jiran aku ni. Masa nenek aku pusing nak keluar dari bilik tu, tiba tiba dia dengar “eh, tina dengan esah datang lah.” sambil senyum macam mengalukan tetamu. terperanjat nenek aku. Tapi dia beranikan diri, dia dan pergi salam jiran aku tu. nenek aku cakap, tangan dia sejuk sangat.

Beberapa bulan lepas, masatu aku buat praktikal dekat kl, aku dapat tahu yang jiran aku tu meninggal sebab sakit tua. Tapi aku tak sure lah umur dia berapa dah. Jiran aku ni dia suka pakai baju yang macam opah opah pakai tu. yang bunga bunga, lepastu pakai anak tudung dan kain batik. Dia suka jalan jalan kat tepi bunga. kadang dia belai belai atau petik bunga tu. Bunga bunga tu ditanam sebelah rumah aku. Jadi dia akan menghadap rumah aku lah dan yang memisahkan rumah aku dengan sebelah ni, longkang kecil. Nenek aku dengan makcik aku selalu keluar lepas subuh untuk berniaga. Seminggu lepas jiran aku meninggal, nenek aku nampak dia dekat tepi bunga tu lah, menghadap ke rumah. Tapi nenek aku tak terfikir pula yang dia dah meninggal cuma nenek aku fikir, “apa nyai buat gelap gelap ni.” Lepas dah nak dekat 40 hari dia meninggal, nenek aku nampak lagi dia. yang paling menakutkan, dia senyum menyeringai dekat nenek aku.

Pernah jugak nenek aku keluar rumah malam malam, nak amek angin malam. masatu rumah sebelah kanan ni kosong lagi. nenek aku nampak ada sekumpulan askar takde kepala, berkawad keluar dari rumahtu! pernah jugak nenek aku tengok dekat rumah kosong tu macam ada majlis. riuh rendah. tapi nenek aku tak layan, sebab dia tahu rumah tu memang kosong.

Ada sekali kat rumah aku, dulu rumah nak renovate. Lepastu malam tu, nenek aku nak keluar pergi tandas. tandas dekat tepi dapur. jadi nenek aku nak ke tandas memang akan lalu dapur. Masa nenek aku keluar tandas, dia nampak pakcik yang kerja renovate rumah ni ada kat dapur, senyum panggil panggil dia. tapi dia buat tak layan sebab mana ada orang kerja tengah malam? kalau ye pun, mesti dia tahu. jadi dia biarkan.

Nenek aku memang selalu kena kacau sebab nenek aku ada sixth sense. Bukan aku nak cakap nenek aku ni hebat tapi dia memang dah banyak sangat kena kacau sampai dah lali. dulu masa muda pernah dijemput ke tempat bunian. Macam macam lagi dia dah lalui. tu belum lagi masa dia pergi kebun dengan atok aku, tapi atok aku keluar tapi dia nampak atok aku. pernah jugak dia tidur sorang, atok aku pergi mancing, tapi ada benda yang menyerupai atok aku, ‘nak’ nenek aku tapi nenek aku keluar lari cepat cepat.

Kenapa aku cakap depan rumah aku ni tempat bunian, sebab ada satu kolam kecik, kitorang dah timbus macam macam tapi air tetap ada. macam tak luak or takde kotor pun. Pernah makcik aku petik limau yang atok aku tanam depan rumah, malamtu dia dijemput perempuan cantik, ajak dia tinggal dekat depan rumah. tapi masatu pemandangan dia cantik sangat, bukan hutan yang kita nampak ni. Banyak benda jadi cuma tak boleh nak cerita semua. kesimpulannya, rumah aku ni, kiri kanan, depan belakang semua ada penghuni.. penghuni yang peramah.

Sampai situ jelah aku kongsi buat masa ni. maaf kalau ada kekurangan dan maaf kalau tak seram sangat. Terima kasih ye.

Kongsi kisah anda: http://fiksyenshasha.com/submit

nia

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 6 Average: 4.8]

7 thoughts on “Rumah FELDA”

  1. knp ye kbnykan org yg post story mintak maaf mintak maaf klau tak seram. tak kisah pun seram skala brp.. yg penting pengalaman mistik tu. pngalaman yg real.. klau fiksyen pun tak kisah. tp xperlu la rasanya minta maaf klau x seram. seolah2 demand tggi sgt readers kt sini. dia dh story benda btul rsnya xyh laa readers nk kritik pnulisan dia ke apa. yg fiksyen tu logik la kritik ntuk improve jln cerita. trpksa luahkan jgk akhirnya. bnyk sgt dh post duk mintak maaf klau x seram. it’s ok!

    Reply
    • Ada juga memahami aku. Tulah aku perasan sangat. Sikit2 minta maaf takut xseram, la apa la. Bukan apa dia dh tau pembaca kat sini bleh tahan puaka mulutnya bab mencari slh orang. Lagi puaka dari cerita2 seram dkt sini

      Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.