Rumah Pusaka Berdekatan Perkampungan Orang Asli

hai fs reader.assalamualaikum, terima kasih fs kerana sudi siarkan cerita aku, ini kali kedua aku kongsikan cerita aku,yang pertama tentang baby kakak aku kena agah dengan “benda” tu.aku tak tahu sama ada fs pernah siarkan atau tidak, dan yang kedua aku ingin menceritakan tentang rumah aku yang lama.

rumah aku ni rumah kampung je,memang kampung tu pun agak terpencil dan berdekatan dengan perkampungan orang asli, hanya sebatang sungai sahaja yang memisahkan kampung aku dngan kampung orang asli tu. rumah aku sebuah rumah papan,mempunyai berenda dibahagian depan,bahagian tengah ruangtamu,bahagian kiri pula bilik parents aku dan adik aku ,bahagian kanan pula bilik aku dan 2orang kakak aku.

keluarga aku ada 7orang semuanya mak,ayah, kakak aku 2 orang ,abang aku dan adik lelaki aku, tapi abang aku tak duduk sekali, die duduk dngan bapa saudare aku yg rumah nye tak jauh dari rumah kami.mase family aku duduk kat rumah tu kami kecil lagi,mase tu abang 13tahun,kakak- kakak aku 11tahun dan 9tahun ,aku 7tahun dan adik aku 5tahun.sekarang ni aku dah 24tahun, cerita ni memang dah lame dan aku masih ingat lagi sampai sekarang.

cerita pertama mengenai abang aku,aku hairan kenape abang aku tak duduk sekali ngan kami, sebab bila abang aku blik dari skolah mesti die blik umah,tngok tv dan bermain tapi tak pernah nak tido dirumah, rupanya abang aku selalu kena kacau. pernah 1 hari tu abang aku terjaga dari tido, tengok jam pukul 2 pagi ,die turun kedapur sebab nak minum air tibe-tibe die terdengar orang minum air, memang kuat la bunyi die ,bunyi orang gogok air tu gulp,gulp,gulp tapi tiada sesiapa pun kat dapur melainkan die saja .

terus die xjadi minum air dan pergi sambung tido.selain tu die selalu dengar anjing melolong sayu je dekat depan rumah tapi xde sape pun dengar dan macam-macam lah lagi tapi die xnak cerita.

cerita kedua, tentang arwah ayah aku ,arwah ayah aku selalu outstation jadi 2-3 bulan skali baru balik. nk jadikan cerita,1 hari ni die balik rumah ,mase tu sampai rumah dalam pukul 1lebih pagi, mase die drive nak masuk di perkarangan rumah aku ,die ternampak cik ponti ni,punya cantik duk lepak dekat pokok pisang depan rumah aku.

arwah ayah aku pun park kete ,matikan enjin, rilek jap duk dalam kete. lebih kurang setengah jam baru ayah aku keluar kete dan nak masuk kerumah, ingatkan cik ponti ni da blah ,tapi hampa ,masih duduk terpacak kat pokok pisang tu.

xtaw la ape berkenan sangat kat pokok pisang tu pun xtaw lah. arwah ayah aku pun tengking la die,arwah ayah aku cakap,”berambus kau dari sini! aku tak kacau kau! kau jangan kacau aku!” tapi cik ponti tu masih dok terpacak lagi siap ketawa riang lagi,bile arwah ayah aku dengar je die mengilai, arwah ayah aku bace ayat2 suci alquran sampai berpeluh tapi tak menjadi mungkin kerana terlalu takut sampai bacaan pun berterabur.

terus ayah aku teringat pesan2 orang tua2 untuk halau cik ponti,arwah ayah aku bukak baju dan kibas peluh dekat cik ponti tp tetap xberkesan, akhirnye alang2 dah bukak baju, arwah ayah aku terus bukak seluar dan bertelanjang bogel depan cik ponti tu. cik ponti tu apa lagi malu sngat kot kelam kabut terbang dan menghilang. arwah ayah aku pun xsangka menjadi jugak petua org tua2 ni ye, trus ayah aku bace ayat2 suci dan masuk rumah.

cerita ketiga mak aku pula yang kene, mase tu mak aku ckap waktu petang baru pukul 5 tapi cuaca dah macam senja ,dengan angin kuat , lepas tu lalu “kepala setan”, aku pun xtahu benda ape tu bile aku tanya mak,mak kate bentuk die macam kepala ,lepas tu besar dikelilingi angin yang kuat, die lalu dpan rumah terus ke rumah sebelah ,hbis tmpat parking rumah sebelah tu roboh. mak kate nyaris xlanggar rumah kite klau langgar mesti hancur. sampai sekarang aku xtaw ape tu “kepala setan” n xdapat nk bayang kan pun.

pade setiap petang biasenye mak aku duduk diberenda(berenda rumah aku tertutup sikit) sambil menyusukan adik aku yang ketika itu berusia 5 bulan, petang tu mak aku trlelap,sedar2 dah senja,adik aku pulak xde kat sebelah ,kelam kabut mak aku cari adik aku ,rupanya nye adik aku tngah lena tido dalam bilik mak aku ,mak aku pelik,sape yg ubah adik aku padahal dalam rumah tu cuma ade mak aku dengan adik aku je.

cerita keempat pulak pade 1malam tu aku xsihat,demam,jadi aku tido la kat bilik parents aku, bilik parents aku takde katil, cuma tilam jenis queen tu, dan berkelambu,mase tu elok je aku tido dengan mak aku.

adik aku dan arwah ayah aku. aku dengan adik aku tido di tngah2, aku terjaga tngah malam tu dan pelik dengan kedudukan aku tido terbalik ,kepala ke bawah kaki ke atas, lepas tu aku nak bangun la nak tukar position blik tibe-tibe aku terdengar suare merengus marah dekat luar kelambu ,terase dekat sangat empunya suare tu ,aku cuba melihat siape tapi keadaan waktu gelap sangat jadi aku pun abaikan. ye la mase tu kcik lagi.esok tu aku cerita kat mak aku tapi mak aku diam je n termenung.

seminggu je lepas dari tu,aku pun da sihat demam and aku pun tido bilik kakak2 aku.bilik kakak aku ade ktil double,bwah queen atas single,aku slalu tido atas.pada malam tu hujan lebat jadi masing2 tido awal ,tengah sedap2 tido ,tibe2 kakak no2 aku menjerit sambil panggil mak aku.

mak aku kelam kabut datang,mase tu aku dan kakak no1 da terjaga sebab dengar kakak no2 menjerit, mak aku tanye la kenapa ni,kakak aku no 2 menangis2 ckap ade benda ngintai kat tingkap(biasala rumah papan mesti ade lubang) pastu tu mak aku membebel la cakap mana ade ape,p sambung tido pastu kakak no2 menangis2 cakap takut yg kakak no1 pun tumpang nangis skali.

tngah mak aku bising2 suh p sambung tido ,tiba-tiba tingkap bilik kakak2 aku terbukak dengan luas dan kuat ,kami sume nampak ade sepasang tngan kurus,nmpak tulang dan pucat yg menolak tingkap tu. semua terkejut termasuk aku, aku bingung.

kakak2 aku menangis dan mak aku tercengang,cepat2 mak aku tutup balik tingkap tu, nyaris adik aku yang sedang tidur dalam bilik mak aku xterjaga, malam tu kami sume tido ni ruangtamu dengan lampu sengaja dibiarkan terbuka,hujan masih lg lebat, tengah ramai2 duk berkumpul diruangtamu,lektrik pulak blackout.

cepat2 mak aku tenangkan kakak2 aku, walaupun hujan diluar tapi kami didalam kepanasan ,mak aku kipaskan adik aku supaya xterjaga dan menyuruh kakak2 aku mencari lilin dan menyalakan mengunakan api dapur. kakak2 aku pun pergi kedapur untuk menyalakan lilin ,apabila lilin sudah menyala kakak2 aku berjalan menuju ke ruangtamu semula.

tp terhenti didepan pintu bilik air, kakak aku no2 ternampak sekumpulan tentera jepun sedang berkawat ,dengan cahaya lilin menampakkan lagi jelas,kakak aku cuit kakak no1 tunjuk apa yang dilihat,kakak no 1 cpat2 tarik tngan kakak aku no2 supaya beredar dari situ.

esoknye kakak aku no2 menceritakan semuanya ape yg terjadi malm tu, mase tu kakak no2 terjage sebab terdengar bunyi moto diluar dan suara abang aku,kakak aku no2 terpikir ape yang abang aku buat kat luar tngah2 malam ni, beberape minit kemudian terdengar pulak suara anjing melolong sayu je, betol2 depan rumah.

kakak aku no2 tu apa lagi cuba nak bangunkan kakak aku no1 ,tiba-tiba kakak no1 menjegilkan mata dekat kakak no2 ,cepat kakak no2 pusing belah tngkap sbb takut lepastu ternampak mata besar dan merah sedang ngintai memandang kakak no 2 apalagi menjerit la kakak aku no 2 panggil mak aku.

yang kakak aku no1 bagitaw die xsedar pun mase kakak no2 gerak.mase kejadian tu arwah ayah aku xde ,outstation. lepasje perkara tu arwah ayah aku blik dan mak menceritakan semuanya ,mak aku ambik keputusan nak berpindah dibandar tapi ayah aku xsetuju sebab rumah yg kami duduk tu adalah rumah pusaka,rumah sendiri kenape nak bazir duit sewa rumah lain,mak ayah aku pun bergaduh lah,datang bapa sedara aku cuba pujuk mak aku supaya tetap tinggal disitu.

tapi mak aku berkeras nak pindah demi keselamatan anak2 dia,rupanya mak aku pun slalu kena tapi cuba tidak memikirkan nye.akhir nya kami berpindah.

macam2 la jadi dalam rumah tu,tapi terlalu panjang untuk aku cerita, beberapa tahun kemudian baru kami sekeluarga tahu rumah tu adalah tapak permujaan dan pembuangan makluk2 halus orang asli. dapat tahu pun sebab bapa sedare aku panggil ustaz2 untuk bersihkan tapi xboleh.ok lah smpai sini dulu aku cerita,in sha allah ,ade rezki aku cerita lagi ye.assalamuailaikum..

hantar kisah anda: fiksyenshasha.com

fara

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 11 Average: 4.7]

4 thoughts on “Rumah Pusaka Berdekatan Perkampungan Orang Asli”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.