Saka Hasil Peninggalan

Salam semua pembaca fiksyen Sasha.. Ni pertama kali Akak menulis untuk berkongsi pengalaman yang agak confius pada Akak…

Keluarga Akak.. Belah bapa … ceritanya ada mewarisi Saka hasil peninggalan atok nenek diorg.. Belum berjaya lagi dibuang Sampai sekarang… Kalau Ikut Kata ustaz terkenal yang datang tengok rumah pusaka moyang… sudu, sudip, bantal, hangar.. apa je lah yang Ada dalam rumah tu.. Semua ada penunggunya… ustaz tu memang pesan.. Jangan suka suka nak bawak keluar atau bawak balik barang dari rumah tu. Tak pasal jer nanti kena patah balik pulangkan barang.

Pengalaman Confuse 1

Biasalah org muda tak paham sangat dgn pantang larang ni.. Sama la maacm akak.. Masa tu student lagi.. Cuti semester.. Pegi la rumah nenek (rumah pusaka) dengan makcik. Duduk dalam 2 malam jer (Sbb Rasa tak best). So sementara tunggu makcik bersiap Akak dok ronda masuk semua bilik yg ada(rumah tu ada 4 bilik). Punyalah Banyak bantal dlm setiap bilik… So akak pon tibai satu bawak balik KL.

Sampai KL dah petang sgt.. So malam tu duduk rumah Makcik dulu.. Bawak semua barang turun termasuk bantal tu. Akak takde la kena apa apa malam tu tapi makcik Akak sebok kata ada bau x sedap… Akak bo layan.. Tido elok sampai esok pagi.. Besok Makcik Akak anta balik rumah sewa Akak.. Dia Siap pesan.. Bantal tu jgn lupa ambik.. Sepanjang perjalanan dia tak cakap apa kecuali dia kata dia tak bole tido malam tadi.

Sampai rumah.. Ada 2 orang kawan yang tak balik cuti semester.. Diorang buat part time. Akak pon sama cuma hari tu Akak masih cuti. Jadi Makcik Akak ajak diorg sekali pegi Makan tengahari. Lepas makan tengahari.. kawan Akak pegi keje.. Tinggal Akak sorang… Dah Kenyang.. Tido la aktiviti yang paling sesuai.. Akak sedar dah Ptg… Masa sedar tu Akak dengar ada suara perempuan menyanyi.. Akak tak dengar biji butir lagu.. Dengar alunan suara dia jer.. Dalam mamai tu Akak toleh kiri kanan.. Masa toleh belah kanan.. Akak nampak ada sorang perempuan duduk atas bantal.. Tak Pakai baju.. Tengah guna towel Akak.. Lap badan dia.. Yes… Kat luar pulak tengah hujan. Akak dah angkat separuh kepala nak tegur dia.. Ntah macam mana ..dia menoleh arah Akak.. Tapi.. Dgn Cepat.. Mmg sangat Cepat dia meluru pada Akak.. Tekan kepala Akak Kat lantai.. Ya Allah.. Masa Tu tak tau nak describe macam mana.. Sakit wei dia tekan.. Nak bernafas pun tak bole.. Memang tak boleh nak angkat kepala langsung.. Tangan tekapai kapai.. Nak Tolak dia… Tapi tangan tak bole nak capai dia langsung… Sambil Dia tekan kepala Akak Tu.. Dia mcm mengomel Marah.. Tapi tak paham apa.. Benda ni berlarutan dekat 2 minit.. Tapi rasa lama sgt.. Dia stop Bila dgr bunyi Azan.. Akak Ada baca gak Ayat.. Tapi tak tau Ayat apa.. Berterabur… Alhamdulillah tak der kesan yang besar atas diri Akak.. Lepas tu.. Bantal dgn towel tu sekali akak anta Balik rumah pusaka. ( Bantal Tu Akak tak guna langsung sebab dengan bantal Tu la Dia tekan Akak ).

Pengalaman confuse 2

Masa ni Akak Dah bersalin.. Anak pertama.. Dalam pantang.. Hari ke 7.. Duduk rumah mak ayah…

Macam2 benda nampak Sebelum tu.. Tapi kejadian hari ke 7 ni memang win!

Kebiasaannya.. Akak set timing menyusukan anak.. Start dari sebelum tido.. Setiap 2 jam akak bangun sumbat susu kat anak.. So salah satu timing ialah pukul 2.30 pagi.. Malam tu Akak bangun sebab Akak rasa macam ada org kejut.. Akak tido mengiring masa tu.. Mengadap anak… Bila bukak mata.. kat depan Akak ada sorang nenek tua.. Tengah baring mengiring jugak mengadap Akak dgn anak.. Ya Allah.. Muka Dia.. Tua yg amat.. Berkedut beribu. Nampak satu baris jer mata dia.. Rambut sanggul kemas.. Tgk akak dgn anak.. Senyum pulak Tu! Akak mmg tengok dia dgn muka hairan sbb tu Bukan nenek Akak.. Mak akak jauh sekali… Memang x kenal siapa Dia.. tengah dok perati muka nenek tu tiba tiba dia muncungkan bibir dia mcm nak tunjuk sesuatu.. Sambil muncungkan bibir tangan yg dia letak kat perut tu.. jari telunjuk menghala ke arah belakang Akak.. Spontaneous… Akak toleh… Nauzubillah.. Kat belakang Akak ada satu makhluk besar hitam tengah kembangkan kepak dia.. Dok menjenguk Akak dgn anak dari arah belakang Akak.. OK Kali ni memang Akak kaku… Kaku yang sampai tak tau nak buat apa… Nenek kat depan Akak masih mcm tu jugak.. Tengok Akak sambil senyum.. Akak Diapit oleh 2 makhluk Allah yang Akak tak familiar.. Ntah macam mana. Akak Azan… Terus kaut anak.. Sambil lari keluar bilik Sambil Azan.. Macam kelakar.. Tapi siapa pernah kena mcm tu. Pasti paham punya.

Bukan ketuk ok.. Akak gendang pintu bilik mak Akak.. Sepenuh tenaga Akak gendang pintu bilik Tu… Sambil Azan.. Kalutkan… Mak Akak bukak pintu.. Muka panic.. Tanya kenapa.. Yang terkeluar dari mulut Akak cuma tolong ambilkan kelambu kat bilik belakang.. You all rasa mak akak pegi ker.. Memang tak la.. Dia capai anak Akak… Dia Suruh Akak amik sendiri..

Dengan Azan slow2 jalan pun slow2 Akak patah balik bilik belakang nak amik kelambu.. Masuk jer pintu bilik… Nenek tu ada lagi kat tepi katil.. Tapi Kali ni mmg nampak jelas.. Yg dia dah macam bayang nipis.. Pastu tak sampai beberapa Saat.. Dia hilang… Makhluk hitam besar ada kepak tu Dah tak nampak. Tak nak jumpa dia dah.

Mak akak Tanya kenapa.. Tapi akak cuma Cerita 3 hari kemudian.. Bilik belakang? Akak nak masuk dah lepas tu.. Semua Barang Akak angkat ke depan.

Banyak lagi kejadian confuse yg berlaku Dalam family Kitorg.. Banyak… Proses nak buang diorg ni tak mudah.. Sebab perjanjian yg dibuat terikat kemas.. Padu.. Doa dgn harapan jer yang buat kitorg ni sekeluarga tak putus cari tempat berubat. In sha Allah.. Dan Akak cuma Ada sorang anak tu jer la.. Yang lain.. Miscarriages.. Apa pun.. Allah maha mengetahui.

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Sally

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 5]

5 thoughts on “Saka Hasil Peninggalan”

  1. Semoga dipermudahkan Allah semua urusan Sally….Saka ni kebanyakan asal dari tinggalan nenek moyang…nak uruskan kena carik yang paling rasi kata orang dulu-dulu…

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.