Saka Tak Disangka

Hai semua pembaca FS, dekat sini aku ade sesuatu yang nak diceritakan. Tak tahu nak mulakan dari mana. Ni semua pasal makngah aku, kakak kepada mak aku. Makngah aku ni lemah semangat, mudah sangat benda2 halus ni nak kacau. Pernah sekali haritu kitorang kumpul ramai2 satu keluarga. Semua sampai pagi, cuma pakcik dengan makcik aku je sampai maghrib. Dorang dari Terengganu.

Mase tu pukul 3 pagi, makngah aku asyik pergi toilet je. Dari pukul 9 malam sampai pukul 3. Mase pukul 3 tu aku terjaga. Kebetulan makngah aku baru keluar dari toilet. Tiba2 dia duduk dekat tiang ruang tamu rumah aku. Mase tu kan balik ramai2 so semua tidur kat ruang tamu. Sambung balik cerita tadi. Mase dia duduk kat ruang tamu tu, tiba2 dia pandang ke bawah. Aku tengok je gerak geri dia. Sampailah dia perasan aku pandang dia. Dia jeling kat aku lepas tu dia mengilai sorang2. Semua orang terjaga. Kecut perut semua. Dia dah start meracau dah. Beberapa ahli keluarga aku pegang dia. Ade juga yang cuba baca ayat2 al quran. Dia meracau lagi.

Kitorang pon ambik keputusan nak panggil pak itam. Pak itam ni memang pakar benda2 macam ni. Mase pak itam datang tu, dia bawak daun ape ntah. Pak itam masuk rumah. Dia pandang makngah aku. Tanya datang dari mana. Macam2 laa dia tanya. Sekali makngah aku jawab macam ni, “aku ikot laki tadi. Dia yang bawak aku sampai sini”. Pak itam tu tanya balik sape dia. Kebetulan mase tu pakcik dengan makcik aku baru keluar dari bilik. Makngah aku pon cakap, “dia baju biru tu. Dia bawak aku. Haaa tu diaa, baju biru tu. Aku ikot dia” sambil tunjuk dekat pakcik aku. Pak itam pon libas2 daun tu suruh dia keluar balik tempat asal, dan dia pon dah keluar. Lepas selesai semua baru la pak itam bagi air dekat makngah dengan pakcik aku yang dia ada baca2 tadi.

Ni nak cerita pasal saka pulak. Saka yang tak disangka sebenarnya. Petang tu makngah aku ade call atok aku. Dia cakap pakngah aku kemalangan jalan raya, sekarang kat hospital. Semua adik beradik mak aku pergi hospital mase tu. Dokter cakap keadaan pakngah aku masa tu 50/50, makngah aku sedih gila mase tu. Makan tak nak minum tak nak, sampai pakngah aku meninggal dunia. Dah tak boleh nak buat ape2. Seminggu dia meninggal tak de papew jadi lagi. Lepas seminggu tu laa yang nak dijadikan ceritanya.

Burung gagak datang kat rumah makngah aku duduk kat tepi tingkap. Tepi tingkap rumah makngah aku ade pokok pisang. Macam2 ade kat pokok pisang tu . Makngah aku nampak lembaga hitam. Berapa kali dah makngah aku meracau. Kadang2 dia main pusing2 dalam rumah. Main kat penjuru katil. Dia tenung makngah aku. Kadang2 main kat pintu pagar. Makngah aku cerita kat atok aku. Atok aku pon pelik. Atok aku pon buat keputusan nak bawak jumpa ustaz. Kau tahu berapa banyak ustaz kitorang pergi semua tak menjadi. Ade sorang ustaz ni cakap, “laki awak ni ade membela”. Mase tu semua ternganga sebab pakngah aku bukan orang yang macam tu.

Dia sembahyang, rajin sedekah, suka buat baik. Itu yang pelik. Lepas dia m**i baru kitorang tahu dia ade saka. Selalu orang cakap, kalau sape2 ade membela ni susah nak m**i. Aku pon tak tahu nak cakap macam mana. Kitorang cuba ikhtiar nak buang. Ade yang ok sehari dua lepas tu datang balik benda tu kacau2 makngah aku. Makngah aku dah macam orang gila masa tu. Sampai kitorang jumpa ustaz ni, dia nak datang rumah. Nak tengok2 rumah. Mase dia datang tu makngah aku dah panas. Dia tolak je pintu pagar rumah makngah aku, makngah aku dah mula meracau. Terjerit2 lepas tu mengilai2.

Ustaz tu baca2 sikit renjis2 air. Dia dah ok sikit. Lepas tu makngah aku cerita ape yang jadi dari A sampai Z. Ustaz tu kata memang arwah ade membela. Dia suruh kitorang cari keris berbalut kain kuning, cari sampai dapat. Cari punya cari. Merata tempat takde. Aku pon tak tahu macam mana tergerak hati nak panjat pintu belakang rumah dorang, kot2 ade atas tu. Tup tap tup tap memang ade kat situ pon. Aku ambik bagi kat makngah aku. Ustaz tu kata saka kena waris kalau taknak buang. Mase tu anak makngah aku yang sulong tengah pregnant. So dia taknak ambik risiko sebab memang dia tak nak pon benda2 mengarot macam ni. Anak kedua makngah aku pulak, bukan anak kandung. Takkan laa dia nak kan. So memang nak buang benda2 karot ni semua. Ustaz tu ade buat ape ntah dengan keris tu. Sebab dia buat balik keris tu. Pastu dia bagi balik dekat makngah aku suruh baca ayat yang dia bagi tu pastu campak kat sungai yang mengalir.

Sekarang saka tu dah takde. Makngah aku pon dah tenang. Rumah pon dah buat tahlil untuk arwah. Makngah aku pon dah tebang pokok pisang tu. Kerete pakngah aku yang kemalangan tu pon elok lagi, tapi makngah aku tak nak naik. Dia takot jadi papew lagi. Kerete tu pon terbengkalai kat rumah makngah aku. Dia pon takde lesen sape lagi nak bawak kerete tu. Dah habis la cerita aku kat sini. Sebenarnya banyak lagi cerita2 yang aku nak cerita kat sini. Semua ni jadi dekat keluarga aku sendiri. Santau ape semua tu. Nanti lain hari aku cerita okey? Ok sampai sini saja dari aku. Semoga arwah pakngah aku tenang di sana. Alfatihah

Damia

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

4 thoughts on “Saka Tak Disangka”

  1. Orang baik jangan sentiasa dipandang mulia sehingga menepis kesemua keburukan pd sesorng dan orang jahat jgn sentiasa menghina hingga hanya pndng buruknya shj.X)

    Reply
  2. kengkadang saka ni kite tak tahu org tu membela ke idak, susah jugak nak cakap kan. tapi biar lah kite besangka baik baik saja….

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.