Santau katak puru

Kisah benar diolah semula.

Suatu hari aku drive bawa abah pergi berubat. Dari Melaka ke Johor takdelah jauh . Aku tengok abah dipapah masuk kereta masa keluar dari rumah Wan Saedah. Muka abah dah pucat sangat. Bercakap pun tak berapa jelas. Wan Saedah suruh balik. Aku tunggu dalam kereta sebab kakak tak bagi aku ikut ke dalam rumah Wan Saedah. Mak bidan merangkap bomoh kuat kat kampung bang Gon. Puncanya aku tak ngam dgn bang Gon abg ipar aku tu.

Ni dah kali ke 12 abah berubat. Tapi aku tengok yg lepas lepas tu takde pun yg nampak berandur elok penyakit abah. Semakin tenat adalah! Bang Gon tu kerja makan tidur je kat rumah. Katanya sibuk jaga abah. Tp yg aku tengok dia sibuk dgn game Fifa, pubg, COD dgn poker. Masa abah panggil dia buat derk je! Boleh pulak dia suruh aku yg uruskan abah.

Siap pesan basuh abah bersih bersih. Jangan kalut.. suruh aku masak bubur abah, suapkan abah makan. Bagi ubat. Mcm2lah dia pesan dalam wasap. Menjenguk sikit pun tak. Meluat betul aku! Depan kakak aku dia buat rajin. Bagi abah minumlah dah tu je kerja yg mudah. Cerita depan kakak macamlah dia yg penat uruskan abah. Aku bukan ungkit. Memang itu abah aku. Dah tanggungjawab aku kena jaga abah aku.

Tp bang Gon tu dia tak bagi aku cakap yg aku settlekan kerja kat rumah ni. Dia nak nama. Sebab dia yg nak upah kakak aku bagi. Kakak kerja gaji boleh tahan besar dgn Master yg dia pegang. Syukurlah kan gaji dia besar kira rezeki kami juga. Semua kakak tanggung. Dia cuma minta uruskan abah baik2. Masak untuk makan malam. Sebab dia balik pun nak maghrib dah.penat lah kan drive dari tempat kerja yg jemnya dekat 2jam.

Sekarang ni aku cuti sem 3 bln boleh la aku teman abah. Jaga abah. Tak taulah habis cuti ni apa jadi dgn abah. Dah la dapat menantu pemalas mcm bang Gon!!! Makan duit hasil bini je. Siang melaram je keluar kedai depan. Mcmlah nak pergi tengok konsert. Bila mlm dia elok dendiam kat rumah. Sebab dia takut dua benda.

Satu. Takut kakak merajuk, nanti tak dapatlah upah 500. Kedua. Dia takut keluar rumah sebab kat luar tu asal lepas isya’ je mcm2 hal pelik berlaku. Benda misteri tak masuk akal je yg jadi. Siapa keluar je dari laman rumah adalah tu kena kacau. Semua ni berlaku sebulan sebelum abah sakit. Mula2 samar2 dan ringan2 je gangguan. Bila abah mula sakit sesak nafas tak boleh kerja bawak lori, tersandar dgn perut mula membengkak, macam2 hallah.

Benda jadi ni kes orang santau. Mula2 abah sakit lg ada jiran dah bagitau rumah kami ada yg dengki. Tengah mlm ada org korek tanah depan laman. Betul2 tepi pokok bunga raya kesukaan arwah mak. Jiran tu kebetulan bangun tengah malam nak keluarkan kucing hitam dia yg meragam perangai malam tu. Dia pun pelik kenapa Puma si kucing hitam dia tu garang sangat malam tu!? Meminta sangat nak kena halau keluar.

Masa tulah dia nampak ada kelibat orang pakai baju hitam berseluar jeans duk korek tanah tepi pokok bunga raya. Lama dia perati. Dah siap kambus apa benda lepas tu org tak dikenali tu mcm mesej siapa tak tahu. 3minit mcm tu datang van biru gelap bawa slow je dan org tu pun naik. Jalan depan rumah kami memang takde lampu jalan. Jiran tu pulak jarak rumah dia dgn kami selang 7 rumah.manalah jelas muka org korek tanah tu kan?

Esok tu abah balik dari tempat kerja dah mula batuk2. Kepala pening mcm nak demam je badan. Perut sakit sampai tak boleh nak berdiri abah tahan sakit. Jiran tu ada bagitau abah apa dia nampak. Tapi masa abah nak tengok benda apa dalam tanah tu kami dapat berita bang Gon dgn kakak kemalangan masa nak balik dari kedai runcit. Ingat lg haritu kakak tak kerja. Dua org tu keluar naik motor. Aku lepak tengok tv kat ruang tamu.

Abah pun ajaklah jiran tu pergi tengok anak menantunya. Aku start motor ex5 abah follow belakang. Risau juga kakak parah sebab aku ada kakak sorang tu je. Memang aku sayang dia. Kakak pun sayang aku. Menangis atas motorlah fikir apa jadi kat kakak. Sampai tpt kejadian rupanya kakak luka sikit je. Cuma jatuh terhentak tu sakitlah badan dia. Bang Gon pulak koyak jugaklah betis dia terkena tempat pemijak kaki. Jatuh sebab elak sesuatu. Ntahlah apa dia merapu. aku

peluk kakak aku. Takut gila kalau jadi apa2 kat dia. Kaki dia seliuh. Belakang dia terhentak kt motor. Menangislah dia tengok aku dgn abah datang.

Tp kan…ada benda pelik yg aku sampai skrg tak boleh nak hadam. Bang Gon mcm org naik hantu nampak abah. Memula tu terbeliak biji mata nampak abah keluar dari kereta jiran. Bila abah jalan dekat dia, dia merangkaklah melarikan diri menyorok blkg sorang pakcik ni (org kpg kami jugak). Kakak pun pujuk2 tak mau dia dtg. Dah satu kerja nak tenangkan dia.

Atas nasihat kwn2 abah. Diorg suruh abah balik rumah. Aku teman kakak pergi klinik. Bang Gon kena jahit 12 jarum jugaklah masa tu. Menangis nagis pulak dia kat bilik doktor tu mintak surat masuk hospital. Pelik betullah! Bukan dia kerja pun. Nak claim apa pun tak tau. Doktor cakap luka dia tu dtg cuci hari2 dah la. Tak payah masuk wad. Masa balik tu dia ngamuk2 nak masuk wad. Kakak pujuk dia tanya dia kenapa tak nak balik. Lama dia diam mcm org bodoh.

“Abang takut tengok abah.” Itulah yg dia ulang2 cakap.

Sebelum balik. Kawan bang Gon yg tumpangkan kami pergi balik klinik tu ajak makan dulu. Singgah kedai nasi ayam kat pekan. Dah tenang sikit abang ipar pemalas aku tu, kawan dia tanya apa yg dia takutkan? Takkanlah pak mertua muka baik tu dia nak takut? Lagipun kan abah tak balik lg masa dia jatuh motor. Apa kaitan dgn abah? Dia cakap dari semalam abah mcm bayang2 hitam duk ikut dia. Pukul 5 pg dia keluar isap rokok ada kelibat abah intai dia dari pokok bunga raya. Muka abah serius je mcm nak telan dia.

Tak habis sebatang rokok bang Gon campak terus. Baru in game tp cancel terus. Dia masuk ke bilik. Dia sambung tidur sampai tengahari. Kakak dgn aku pulak dah pergi pasaraya tak balik lg. Bang gon cakap dia bangun nak minum air kt dapur. Tp sampai dapur dia dengar ada org jirus air kt dlm toilet. Dia fikir aku tengah mandi. Padahal kakak dah wasap dia bagitau kami keluar berdua. Abah mana ada kat rumah. Dia tau sangat smlm abah dah gerak bawak lori hantar barang ke Perlis. Paling cepat pun petang nilah abah sampai.

Sambil dia minum teh O kat meja dapur tu dia belek hp lah. Masa tu kakak wasap dia gambar kitorang selfie dgn ketam. Nak masak lemak la kononnya. Kakak kata kenapalah bang gon pelik tngok aku ada dlm gambar? Memanglah ada…dah aku yg drive kereta kakak. Bang Gon tak puas hati terus call kakak. Bertekak manja la kejap aku dengar. Aku dengar kakak cakap Adik ada ni. Pastu cakap abah tak balik lagi. Pastu senyap kejap.

Tak lama tu bang Gon dtg kat pasaraya naik motor. Dia kata dalam toilet ada org main jirus2 air. Ingatkan aku basuh membasuh macam selalu. Bila dia tolak pintu……..kering je mcm takde siapa masuk mandi atau membasuh baju. Biasanya aku suka sental baju pakai tangan je. Tp mata dia sempat menangkap kelibat abah melompat keluar tingkap papan mcm katak lompat. Kitorang ingat dia gurau. Tp tengok muka seriuslah pulak. Dia suruh balik masak. Siap makan nanti dia nak bawak kakak keluar meronda ambik angin naik motor. Petang tulah diorang jatuh motor.

“Aku nampak abah bawak parang tahan tengah jalan.kalau tak aku tak elak smpai jatuh motor.”

Uih, kami bertiga termasuk kawan dia aku namakan bang Aris terlopong. Tp aku tak boleh terima dia cakap cmtu kat abah. Tak mgkinlah abah keluar bawak parang! Agak2lah nak busukkan nama abah. Kot iya pun tak sukakn abah jgn la cakap benda bukan2. Aku sound dia jgn busukkan nama abah. Dia cakap tak akan busukkan nama abah sbb abah mmg sayang dia mcm emas.

Bermula dari haritu sakit abah makin teruk. Puas panggil perawat dtg rumah. Semua kata abah kena busung. Mulanya aku dgn kakak tak terima. Bawak pergi hospital. Doktor check semua. Abah tak sakit apa. Mungkin penat kerja. Dapat vitamin je. Pergi klinik swasta pun sama. Abah dikata tak sakit apa. Tp berjumpa ustaz dan bomoh jawapannya kena santau katak puru sampai busung…. Sedih sgt la memikirkan kenapalah org sanggup buat mcm tu kat abah? Berubat sana sini tak sembuh pun. Baik sekejap pastu sakit balik.

Lain kali aku sambung balik cerita ni. Ada kerja hakiki aku kena buat. Maaf kalau tak best sebab aku bukan seorang pencerita yg bagus.

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 94 Average: 4.2]

1 thought on “Santau katak puru”

  1. Tak sabar nak tunggu kesudahan cerita ni…sebab jangan kita jangka , orang yang buat baik dengan kita…belum tentu ikhlas baik nya .

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.