Selepas Mengajar di Thailand #3

Yang dihormati pembaca2 FiksyenShasha dan disayanging peminat2 FiksyenShasha. Terima kasih byk byk, tak sangka dapat over 1.2k likes from you guy. Love you all so much. As usually, yang pertama kali membaca, boleh baca yang early part dulu and sorry for tatabahasa, saya Chinese so korang kena paham paham jek. Jangan menganggap citer ini benar, anda dinasihat membaca citer nie sebagai berita hiburan semata mata mengisi masa lapang anda kalau tak anda akan dihantui oleh citer nie. Kepada yang lemah semangat, jangan membaca seorg org di bilik dengan lampu tutup, cari adik2, abang2, kakak2, anak2, husband anda bersama. Yang bawah umur 15tahun, anda dinasihat membaca waktu pagi.

Hampir 6 bulan di Thailand, selepas penat mengajar. Akhir saya pulang ke tanah air, Kuala Lumpur, Malaysia. Hujan emas dinegeri orang hujan batu dinegeri sendiri, rindu sungguh makanan di Malaysia, Nasi lemak, pan mee, sate, teh o ais limau, roti canai. Macam biasa la, bila dah balik KL, kawan kawan pun ajak la, lama dah tak jumpa, jom jom. Sebgi budak KL, of course kawan kawan ajak la kuar lepak dan borak borak.

Saya duk di KL, area selatan ( kawasan Chinese) tempatnya tak mau disebutkah kemungkinan ada pembaca disini duk sama area, same building dengan saya. Teringat la masa zaman kanak kanak dulu, kawan kawan malay selalu cakap besar, Hantu jek, apa nak takut ada. Teringat satu citer, dulu masa UPSR, ada kelas nadi, ada la perempuan yang ternampak benda putih di pokok pisang la pastu kena jadi Ganas, of course cikgu kata, dia stress, tension or mcm mcm alasan dibagitau oleh cikgu. Yang paling lawak, kawan Melayu kata, korang (cina) tak akan nampak atau dikacau oleh hantu kitorg (melayu) la, kah korg tak halal. Yang paling lawak, korang (india) korg gelap, hantu pun tak Nampak korg (tiada racist, kat cni just macam kecik, tak terpikir ) mesti korang mesti pernah cakap macam itu masa kecik. Jgn tipu diri sendiri. Hahaha..

Kisahnya bermula di sini, saya dah balik ke rumah saya. Nak kata happy sangat, takla happy sangat, sbb kena cari kerja dan buat sumbangan kepada Kak Ros untuk beli handbag, cincin n buat rambut. Just kidding. Nak bgtau a bit info, Saya duduk dengan ibu saya sahaja, ibu saya kerja dari pagi sampai malam, rumah saya 3 bilik 2 tandas, duduk condo dikatakannya. For sure rumah saya tak macam pure keluarga Chinese, rumah tiada tempat sembahyang, tak memelihara anjing, rumah simple n modern. Bilik saya, katilnya double decker, sebab dulu duduk dengan kakak, pastu kakak kahwin dgn org putih, so pindah jauh jauh. Biasanya, bila ibu bekerja, saya kat rumah, sama-ada tengok sitcom, HK TVB drama, main dota sambil cari kerja.

Pada minggu pertama, of course duk rumah jek, kawan kawan ajak kuar, katanya next week jek. Biasa saya tidor m**i. Disebabkan saya tonton TVB drama (marathon dikatanya ) kadang2 tengok sampai 5am, 6am baru tidor. Bangun lewat petang, ada satu hari itu, tiba tiba jam 3/4pm, dengan bunyi ketukan kuat gila di pintu macam nk pecahkah rumah, terus terbangun pastu buka pintu ternampak…. Posmen jek, penghantaran poslaju. Sehingga next day, bunyi ketukan yg sama pada waktu yang sama, dalam hati kata, Bab1 punya posmen, pastu pegi buka pintu, tiada orang, mungkin rumah sebelah kot. Pastu, tutup pintu, angin pintu itu yang ditutup di tiba tiba rasa seram sejuk, mungkin tidor kat air cond tanpa pakai baju, biasa la laki di KL ( cuaca panas katakannya )

Since dah bangun, macam biasa gi la tandas gosok gigi, pintu tandas tak tutup, sbb rumah sorg ke, bila gosok gigi, cermin dalam tandas saya boleh nampak ckit ruang tamu directly (gambar saya mohan admin dimasuk, how is look like). Gosok gosok, tiba tiba nampak 1 benda hitam duk atas kerusi (nampak macam kucing, tapi sebenar bukan…. OMG, masa gosok gigi itu, terus keluar air mata dan kaki jadi kaku, dalam hati kata, ok ok, is just a pillow or kucing termasuk rumah secara tiba tiba, terus I tolak pintu itu tutup. 1 minit kemudian, I teringat kat ruang tamu, mana ada pillow. So, mungkin saya blur sangat kot, sebagai keselamatan, dalam hati kata, sekarang pukol 4 lebih, impossible, pengetahun kita hantu wujud pada waktu malam.. Keep remind myself.. Pillow Pillow Pillow.

Bila nk buka pintu, takut juga. Akhirnya terdengar bunyi azan dari surau, rasa lega ckit, sebab kawan melayu kata azan itu akan menghalau ‘benda’ itu. Masa itu, still think pikir balik my experience yg pernah lalui, tak akan benda itu itu ikut saya balik KL, dia mana ada passport pass by kastam. (Lawak paling bodoh saya pernah dengar citer oleh nenek saya). Lagi lagi nie rumah saya, apa yang saya nak takutkah. Pastu saya keluar dari tandas, ‘benda’ itu hilang. Of course that, jam 5pm I terus keluar rumah, cari kawan kawan aku. Tunggu sampai mak habis keje (10pm) baru saya balik rumah.

Dimana disini lebih seram saya di tak sangka, rumah saya di atas bukit, masa balik kena lalu kawasan kilang kecil, so masa saya bawak kereta Myvi saya on the way pulang, tiba-tiba ada 3-5 anjing liar mengejar kereta saya sambil menyalak. Masa itu, dalam hati saya rasa tak seleasa, sebab is not common for the wild dog when I pass by the area. Dalam pikiran terpikir benda benda itu, tak akan ada benda atas kereta atau dalam kereta, sepantas kilat saya tengok cermin belakang….. and.. tiada apa tapi teringat pulak lebuhraya karak, benda itu ada di atas kereta.. Straight away bawak kereta laju laju 100km/j dalam kawasan dan brek secara tiba tiba~, moga moga benda itu jatuh.. Bila sampai guard house, terus kuar dari kereta n tiada apa apa. Sampai jek di rumah, jam around 11.30pm, masa itu saya tak kata apa apa kat mak, sebab org tua, nanti dia bising..

As usually, mak saya tonton TV3 ( 12am night news ), rumah TV saya yg jenis lama ( besar punya ) and mempunyai 2 TV, 1 TV untuk tengok TV, 1 lagi untuk PS1 ( masa dulu), masa tengok TV3 (Tv besar itu), dan TV hanya kedua hanya letak disebelah TV besar, tiba-tiba mak mencarut (dalam Bahasa Chinese) kat saya. Ouch~ Terkejut saya dibuatnya. Saya tanya kenapa, dia terus tanya saya, u ada langgar orang langgar lari ke? I kata gila ke mak, dia kata dia secara tidak sengaja nampak ada bayangan hitam macam kepela duduk sebelah saya. Bulu roma saya terus takut. Mom is not funny, pls.. She ask, me, did u have anything notty in thai? or saw something.. Pastu baru saya bgtau mak saya yang saya past experience benda benda, dia katalah, ITU LA, HIGH PAID TEACHER, I already told u don’t go Thailand, pastu kena marah marah, dia kata why never tell me when u back Malaysia, then I jawab, masa dulu mak tak percaya sbb dulu kakak saya pernah kena kacau, so I don’t want to tell, later u said I lying or make story. Ibu pun kata itu la, x nk tidor awal, sekarang ( I not sure how to wrote in malay, I direct translate Chinese to malay ) 8 roh tak balance dan spirit dalam badan jatuh (more on yin and yang). Ibunya terpaksa bawak saya gi cuba sifu pada next day. Next day, saya tanya kat ibu lebih, dia kata dia Nampak ada bayangan hitam bola kat dia kecik itu,( kalau TV tutup, confim Nampak reflection itu ).

Sambil tunggu ibu habis kerja pukol 6pm, sebab ibu nak bawak saya pegi jumpa sifu ( macam jumpa ustaz). Sebelum pergi, saya pun tangan gatal, pergi Google ‘Why dog bark on my car when driving’ (nak tau jawapan, google urself). On the spot, I terkejut and I see some recommendation, I pun direct bawak kereta I pegi basuh. Sampai kedai basuh, Uncle Lee (bkn nama sebenar mungkin nama sebenar) kata your car a bit dirty, yea, pls wash and vacumm, pastu dia tanya kat saya (in Chinese, I translate) “u ada langgar kucing ke anjing ke” I said no.. Dia kata, ada ‘benda itu’ pastu dia nasihati kalau macam, u parking under the sun, let the sun jemur whole day, and come back wash before matahari terbenam. Sebab carpark lot rumah saya parking indoor. So susah dapat cahaya direct masuk..

Pastu as early, ibu saya bawak saya gi jumpa sifu. Sifu Chinese la la la boom boom boom, macam maca, dia kata saya terpijak benda itu, la la la, suruh ambil azimat nie balik mandi. As usually, nak kata nak percaya pun susah. Selepas itu, saya cuba skype dengan kawan thai saya, bgtau I come back Malaysia, dam shit nightmare, I told him, I saw this. When I slowly describe, apa yang saya nampak, macamana yang saya kena ganggu olehnya. Dia kata kat saya confirm saya dikacau oleh “นางกวัก ”. Pastu I google, lama ke lama tengok, rupa rupa nie puncanya. Dia nasihati, saya kena minum air banyak banyak, dia dengan tegasnya kata, kena minum air selepas bangun, selepas buang air dan selepas tidor dan cuci tangan sebelum tidor dan selepas bangun. I tanya kenapa, dia bagitau, mengikut kepercayaan thai, air boleh mengusirkah ‘bad luck’ dalam badan kita, air ada pure, air boleh cuci ‘bad luck’ away. That why in Thailand, setiap bulan April, ada Songkran, Songkran dimana mereka main air untuk cuci ‘bad luck’ away. Kalau anda perasaan, ada tepung, serbuk putih disapu di muka, motif untuk takutkah ‘benda kotor’ itu.

Pastu saya tanya bukankah “นางกวัก” macam dewa kecik, jawapan macam yes tapi bukan semua.. I asked him again, why and how?. Apakah benda itu, dan macamana saya boleh terkena/terbawa balik ke Malaysia, semua nie bermula di Bangkok, selepas saya tamat mengajar dan sikap nk cuba makan makanan local food and some recommendation food by Malaysian blogger. Apa yang terjadi, macamana terjadi.

Sebagai kesimpulan, Kalau kita ada rasa ‘bad luck’ minum air banyak2 sbb air dan cuci tangan sebab mengikut kepercayaan thai ia boleh mengusirkan bad luck dari badan kita. Dan jemur dan cuci kereta jika anda terlanggar sesuatu. Bagi org thai, sebenar ‘benda’ itu tak mahu diganggu, bila kita ternampak ‘benda’ itu, of course dia nak bermain main dengan kita, sebab kita perasaan kewujudan dia, dia akan jadi macam wartawan. Nape saya kata macam itu? Nantikah bahagian ke 4, di mana saya terpaksa balik ke Thailand untuk selesaikannya. Bersabarnya, sekarang penulis nie kena siap thesis master degree. Bagi I masa ckit. And kalau ada peluang, saya akan citerkah apa yg terjadi kat kakak saya and 1 more bonus story.. my nick name to define me ( I am Chinese, sorry if tatabahasa silap) – nie slogan saya..

hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 2 Average: 5]

19 thoughts on “Selepas Mengajar di Thailand #3”

  1. Kepada pembaca fiksyenshasha ( penulis )

    nie gambar yg saya nk share, u boleh tahu macamana keadaan saya katanya..

    Mungkin u tengok dah, lagi seram bila pikir, u cuba bayangkan, u di tempat saya.

    apa you nk buat ? ( gambar clean )

    Gambar 1 – TV
    Gambar 2 – tandas
    click link nie – https://goo.gl/8wFOtO

    Reply
  2. “..buat sumbangan kepada kak ros untuk membeli handbag..membuat rambut… ” hahahahah i laughed so hard. Keep up the good stories Leng zhai. Cant wait to read more!

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.