Siapa Tadi? – Akibat Selalu “Research” Tempat ‘Hotspot’

Dalam dok baca2 cerita2 seram yang ada kat page ni,teringin la nak share cerita seram yang pernah jadi kat aku pada suatu masa dahulu..actually tak la dahulu sangat..haha dalam around 3 years ago kot.
Aku merupakan student di salah sebuah ipta ni.sebelum tu aku nak bagitau korang yang benda ni jadi kat tempat aku study dulu which is salah satu ipta yg ada kat perak.aku kalau boleh tak nak mention uni mana..tapi yang boleh aku cakap ipta tu di perak,terletak di sempadan je dgn hulu selangor.haaa…,confirm punya korang dah tau.okayyy..kisah ni bagi aku takde la seram tahap gaban sampaikan ko rasa tak boleh tido malam pulak lepas ni kan..kalau tak boleh tidur jugak..mmg sah penakut.
Aku ni kan sejenis spesies manusia yang bila nak pergi tempat apa2 lah,even nak masuk belajar ke,nak pegi vacation dgn family ke(mesti ada yg stay hotel ke homestay ke kannn?),ada satu tabiat aku yg suka sangat buat ‘research’ la konon2 nya pasal tempat tu.aku kalau boleh akan bergabung tenaga dengan uncle google utk cari info pasal tempat ni contohnya mcm history tempat ke ape ke..so,aku anggap mcm preparation aku la utk ke tempat tu.
so,bila aku dapat je offer study kat ipta ni,mcm biasa lah aku buat la ‘research2’ aku kan..satu lagi dgn harapan sebenarnya aku dapat la kot mengelak dari TER pergi kat tempat2 ‘hotspot’ tersebut..cewahh.tapi biase la kan,langit tak selalu cerah so sangkaan ku ternyata meleset.hmm
Dipendekkan cerita,aku tinggal kat kolej di kampus baru agak jauh la dari kampus lama(2 kampus dlm satu town)..yang menghubungkan kami utk ulang alik dari kampus2 ni adalah shuttle bus la mcm biasa.satu hari,time ni baru 2 bulan camtu kot stay sini..freshies la katakan.

Ada satu petang tu,aku dan 2 org kawan aku nak ke pasar malam jadinye kami dah plan la nak ke kampus lama dulu sebab dari situlah boleh amik teksi ke jalan ke(jauh sikit) utk ke pasar malam.time tu sumpah aku tak tau yg rupanya ade bus provided utk ke pasar malam.padan muke aku!.

Kawan aku ni sorang nama zed,sorang nama aten..si aten ni abang dia merupakan student master kat ipta tu.jadi kebetulan on that week abg dia ade kuliah dan sambil2 tu dtg melawat dia kat situ.disebabkan abg dia dah tau yg kami nak ke pasar malam,abg die offer la nak bawakan then nanti die hantar la balik ke kolej lepas tu.jadinye,of course la kami ikut je la kan..ko gila org dah offer kot,jimatlah segala perbelanjaan nak ke sana.So,kami pun naik shuttle bus ke kampus lama dulu sbb abg aten cakap dia jemput kami kat sana..masa tu dah pukul 3.40 ptg macam tu la.Kami pun masa sampai kat kampus lama tu,duduk lah kat depan pondok bas dpn kampus sambil tunggu abg aten.Tunggu punye tunggu nak dekat setengah jam lebih kot tak sampai lagi.tetibe abg aten call aten cakap dia ada hal sikit maybe dalam pukul 5 macam tu dia datang.

Disebabkan abg aten maybe sampai lambat sikit jadi aku decide utk solat asar dulu sbb alang2 waktu pun dah nak masuk..lagipun tengokkan cuaca pun macam nak hujan masa tu..jadinye kami pun menapak ke dlm kawasan kampus lama utk ke surau yg paling dekat.boleh pulak tgh jalan tu,zed cakap alang2 kita solat kat surau di bangunan yg paling dekat la kot dengan entrance kampus.buat pengetahuan korang,bangunan ni merupakan tempat selalu lecture class dijalankan la..ade berape tingkat aku dah lupe..5 atau 6 kot..nampak dari jauh bangunan ni lawo je aku rase,antara bangunan baru kat situ yelakan sbb ipta ni dah lama kot..bangunan ni jugak merupakan antara bangunan yg selalu ataupun kerap la dikatakan ada benda2 pelik jadi kat sini..atau dlm erti kata lain,’hotspot’ utama.kalau ko nak tau pasal bangunan ni rajin2 la sembang dgn student lama kat sini ke,pak guard ke ataupun google je pasal story yg pernah jadi i this building gitueww..bangunan ni nama die pun nama omputih la jugak..bangunan e-…….dah tu je aku bagitau..hahaha

Entrance utk masuk bangunan ni ade banyak la jugak kot..antaranye kat depan bangunan,kat pintu belakang dkt dengan carpark and melalui tangga tepi bangunan.masa aku masuk je bangunan tu actually aku dah macam rase tak sedap hati jugak,tak tau la kenape maybe sebab time tu petang,dah lah gelap je langit,pukul 4 lebih macam senja nak dekat malam dah..hujan pulak tu..orang pun dah macam ada x de je dalam tu..sunyi je rase.tapi sebab kau tengok si zed and aten cam okey je,aku pun maintain la tenang of course.kitorang nak ke surau dalam tu di tingkat 1 ke 2 camtu la naik tangga..aku dah lupe tingkat brape.maaf2.tapi antara 1 atau2 la..kedudukan surau tu di tepi bangunan..surau laki n pompuan bersebelahan dan ade toilet jugak la kat situ.toilet2 dan surau2 tu berhadapan dengan balcony bangunan tu.agak seram lah viewnya kalau tengok dari situ.kami pun masuk la ke surau ,tapi sebelum masuk surau aku dah inform kat zed ni yang kalau dia habis solat awal,tunggu la kami kejap kat situ.zed ni laki..jadinye bile aku tengok keadaan surau pun xee orang time tu,jadi at least dengan adenye si zed ni rasa secure la sikit..

Aku dengan aten masuk surau tu bagi salam dulu and then on that time,bulu roma terus berdiri..aku positive je sebab kan ade aircond dlm surau so,logik la kan..perubahan suhu.time amik wudhu semua tu takdelah ape2 pun yg berlaku,kita masuk surau kan niat nak solat bukan nak buat apa pun kat situ jadi mmg time tu takde pikir ape2 yg mengarut pun..kalau adepun,aku tabahkan hati je..

Masa solat tu la start rasa macam ada orang lagi yg solat dengan kami berdua dalam tu walhal memang takde orang lain selain kami dlm tu,nak kata baru masuk pun takde bunyi pintu bagai(pintu surau tu bunyi bile ditolak).masa tu aku solat je dengan positive thinking yg ade orang baru masuk kot nak solat walaupun disertakan dgn harapan mmg adelah org yang betul2 orang kat belakang aku ni..hahaha..cuak jugak oi.

lepas bagi salam tu,aku nampak aten terus pandang belakang dengan muka yg confuse sikit.lepastu dia tengok muka aku..aku buat muka cool konon2 tak tau ape2..aku tanya dia ‘kenape aten?’.dia cakap, ‘ko ada perasan tak macam ada org solat kat belakang kita tadi?sebab ade bunyi org kibas2 telekung kat belakng aku ni rasanya.’dengan selambe aku reply ‘takde pun..perasaan ko je ni.’walaupun sebenarnye aku pun dapat rasa mcam ade org kat belakang ni solat sekali..

habit aku mmg selagi boleh nak tenangkan diri dlm keadaan camni..aku pun terus siap2 nak pakai tudung meninggalkan aten yg dlm kekeliruan di situ.elok je kami nak pakai tudung tu,tetibe dengar macam ade org bukak air pulak dah kat tempat wudhu,time tu dengan reflex action,kami berpandangan satu same lain serentak.aten siap telan air liur lagi haa..aku diam je tak cakap ape..sbb mmg xde orang lain kat situ except us..aku punye belit2 tudung masa tu secepat mungkin nak keluar dari surau.’cis menyesal pakai tudung belit2 hari tu’ getus hatiku.

Kitorang keluar je dari surau pakai kasut then jalan ke tangga untuk nak turun bawah.tetibe abang aten call kata die dah tunggu kat bawah..aten pun terus ajak aku turun..masa nak turun tu baru aku teringat yg kami tertinggal zed pulak dah sbb aku nampak kasut dia kat rak surau tu.so aku cakap kat aten suruh dia turun dulu so that aku boleh panggil si zed ni.aten pun turun la dulu tinggal aku.

Memandangkan ade satu je kasut kat rak tu jadi aku assume yg zed sorang je solat dlm tu.tunggu punye tunggu zed keluar dari pintu tu terus amik kasut nak pakai.Aku cakap la kat dia suruh cepat sikit sambil nak turun tangga dah ni.

Zed cakap kat aku suruh tunggu dia nak ke toilet kejap..dia terus je masuk toilet yang kat sebalh surau tu..aku pun pikir jugak yg dia ni lelaki kan..takkan la nak suruh tunggu bagai,ape kejadah nak tunggu budak ni keluar toilet plak,jadi aku pun turun je lah ikut tangga tepi sambil jerit sikit ‘zed,aku turun je lah dulu..kat bawah tangga ni haa!’.aku pun turun je la dah dia pun diam je..lantak lah ko zed.ko kan laki..hahahah pandai2 ko lah kan.
Aku pun tunggu je lah kat tangga bawah tu dalam 5 minit jugak..si zed ni tak muncul2 jugak turun dari tangga tu..ada jugak aku melilau kejap tengok2 kat pintu entrance depan tu takde pulak si zed ni muncul.tetibe phone aku bunyi,si aten yg call tanya’ko kat mane weh,,cepat la abg aku dah tunggu ni,kereta park kat depan ni haa,kereta myvi hitam’.aku pun terus jalan ke kereta yg park kat depan bangunan tu sbb dah fed up lamae sangat aku tunggu si zed ni tak turun2 jugak..lambat tau tak.aku pun jalan cepat2 menuju ke kereta abg aten..elok je posisi aku selari dengan pintu tepi kereta tu,aten turunkan cermin kereta then cakap ‘ila,kenape ko lambat ni?ko buat apa kat atas tu tadi?’aku pun pelik la sbb sah2 la aku tolong panggilkan si zed kot tadi tup tup dia tanye pulak apsal lambat lagi..

aku cakap la yg aku tunggu zed ni haa tapi tak turun2 sampai sekarang..takkan la sesat larat kot nak cari jalan keluar..elok je aku cakap tu,aten buat muka pelik,’hoi,ko merepek ape ni..weh?’.dengan secara tibe2 jugak si zed yg dah memang duduk kat seat belakang kete tu gelakkan aku sbb cakap yg aku tunggu dia.zed kata,’hahahha,amende ko buat lawak ni..aku dah lama dah turun before korang habis solat lagi rasanya,anyway sorry sbb aku terus turun je tadi,lupe nak tunggu..hehehe’.Sungguh,aku terasa confuse+ seram time tu.

DAlam fikiran aku..kuang asam punye zed,tak pasal aku pulak yg tegur amende ntah kat atas tadi..damnn..
aku pun masuk je lah terus dalam kereta diam seribu bahasa dan tak terasa nak share pasal apa yg jadi tadi kat diorang.sbb aku still confuse..

aku istighfar ulang kali sbb nak pastikan aku tak salah tengok rasenye tadi yg memang kat atas tu zed.aku cakap dengan dia,aku nampak kasut die kat rak.tup tup dia cakap dah turun before tu lagi?abis tu ape benda plak kat surau tadi..?zed ade jugak tanya yg betul ke aku tunggu dia tadi and bukan mainkan2 diorang je?panas pulak hati aku cakap org main2 pulak..eh eh ingat aku tgh buat lawak super spontan ke?..

Keesokan hari tu baru lah aku cerita kat diorang ape yg jadi petang tu dan time tu barulah aten kate masa aku suruh dia turun dulu tu,die dah pelik sbb aku tak ikut sekali tapi disebabkan dia tergesa gesa nak turun.,dia layankan je la sbb igtkan aku nak pegi toilet ke ape ke..dia pun cakap yg dia tak nampak ade kasut sape2 pun kat rak tu..aku sorang je nampak gamaknye..

so..macam tu je lah cerita yg tak berapa seram aku.seram sikit la kalau kau yg alami time tu.kejadian tu still left unexplained buat kami bertiga..tapi setiap kali aku ada lecture class je kat situ,mesti teringat punyalah kes tu..lastly,sorry lah kalau cerita ni tak best mcm cerita lain..writing skills aku pun bab2 cerita ni mmg failed..ahahha..sekian:)

ila

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 4 Average: 4]

7 thoughts on “Siapa Tadi? – Akibat Selalu “Research” Tempat ‘Hotspot’”

  1. Aku pun suke jugak buat research sebelum nak nginap mane mane. Atau selepas sebab family aku kekadang sampai tempat dituju baru nak cari tempat nginap.Kitaorang langsung tak tengok review or booking ke ape.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.