Siapa yang kau bawa balik?

Siapa yang kau bawa balik?
Assalamualaikum peminat tegar FS, salam dari borneo. Nama aku Shy dah kahwin dan ada seorang anak. Ini kali pertama aku hantar cerita kat FS dan cerita berdasarkan pengalaman aku sendiri. Terima kasih FS kalau sudi publish cerita aku. Maaf kalau x seram.

Bismillahirahmanirrahim..
Cerita ni masa aku cuti semester aku balik kampung, aku jenis yang tak boleh duduk rumah kalau cuti. Lepas rehat sehari kat rumah aku terus pergi cari kerja duit gaji nanti aku boleh buat bayar yuran masa naik semester. Aku dapat kerja Taska jaga budak. Taska ni dalam Hospital khas untuk anak-anak nurse dan doktor. Aku tak tahu la siapa yang bengap sangat buat Taska berhadapan dengan Unit Forensik (Bilik Mayat). Aku jenis suka budak-budak sebab tu aku sanggup kerja kat Taska ni walaupun kena lalu bilik mayat hari-hari.

Aku mula kena kacau masa tu aku tengah “bendera merah”. Hari tu ada sorang budak ni dia balik lambat sebab mak dia ada emergency case, aku kena tunggu budak ni sampai mak dia datang ambik. Dalam pukul 6.30 petang macam tu mak budak ni datang. Masa tu nak masuk maghrib hari pun dah gelap (kat borneo maghrib awal). Pekerja lain dah balik awal, aku pulak Boss amanah untuk buka dan tutup Taska. Tanpa lengahkan masa aku terus capai kunci motor dan terus balik.

Masa aku dalam perjalanan balik aku terhidu bau d***h, ya d***h tu datang dari aku sebab aku tengah “bendera merah” (perempuan tahu la bau dia macam mana). Bau d***h tu kuat sangat, hati aku dah tak sedap. Aku rasa macam ada benda yang ikut aku, aku tak pasti benda ni ikut aku dari Hospital tadi atau masa dalam perjalanan sebab aku ada lalu jalan yang agak keras dan kerap berlaku kemalangan kat jalan tu. Perjalanan balik ke rumah ambil masa 20 minit macam tu. Sampai je rumah aku masuk terus tanpa bagi salam sebab dah takut sangat dan terus mandi.

Mula-mula aku ingat tak ada apa-apa yang jadi malam tu, aku silap. Aku kena kacau masa aku tidur. Aku tido kat ruang tamu malam tu sebab dalam bilik panas. Ruang tamu rumah aku bentuk L ada dua Hall. Hall 1 ada tv sofa, abang dan adik aku selalu tidur kat situ sebab nak tengok tv, hall 2 kosong tak ada perabot apa dan aku tidur dekat Hall 2 tu. Lupa nak cakap rumah aku atas sungai, ya sungai tempat kau mandi manda masa kecik kecik dulu, kalau panas kau boleh terjun kat bawah. Aku ada satu patung ni aku bagi nama dia bubut, selalunya aku akan tidur peluk bubut tapi malam tu aku terlupa nak ambik bubut, dan aku pasti sangat yang bubut ada kat dalam bilik aku.

Masa aku tidur dalam pukul 2 pagi macam tu aku tersedar sebab ada “sesuatu” baling hanger kat aku. Aku ingat adik aku yang tidur dekat Hall 1 tadi saja nak kacau aku. Aku pun jerit, “Hoiii kau nak cari gaduh dengan aku ke?’’. Lepas tu aku dengar bunyi gelak “hihihi”. Aku pun sambung tidur sebab aku ingat adik aku. Baru aku nak lelapkan mata lagi sekali ada lagi “sesuatu” baling barang kat aku tapi kali ni dia baling bubut, ya bubut yang ada dalam bilik tadi. Aku malas nak layan, dalam hati aku cakap, “tak payah layan nanti dia penat dia behenti la”.

Baru aku cuba nak lelapkan mata aku nampak ada kelibat baju putih depan pintu bilik kakak aku, benda tu macam nak masuk bilik kakak aku tapi tak boleh. Aku bangun sambil gosok mata untuk pastikan apa benda tu, tapi aku fikir positif mungkin langsir bilik kakak aku kot. Aku baring balik dan terus tidur sampai pagi sebab penat sangat kerja siang tadi. Esoknya aku marah adik aku kenapa baling hanger dan bubut kat aku malam tadi. Adik aku terus muka cuak, dia cakap lepas tengok tv dia masuk bilik malam tadi. Aku tak percaya dan aku pulas telinga dia sampai merah. Sebelum aku pergi kerja aku lalu depan bilik kakak aku dan aku teringat pasal kelibat malam tadi, dan aku tengok tak ada langsir pun depan pintu kakak aku tu. Aku dah start cuak tapi aku tak cerita kat siapa- siapa. Aku terus pergi kerja, hari tu last aku kerja sebab lusa dah nak balik rumah sewa kat Shah alam.

Masa aku nak balik Shah Alam aku tak bawak bubut, aku bagitau mak aku suruh simpan bubut dalam almari je. Mak aku tanya kenapa tak bawak, aku pun sengih cakap, “orang dah besar tak nak main patung dah”. Padahal aku takut kisah malam tu berulang balik. Masa aku kat Shah alam nasib baik takde kejadian seram yang jadi tapi dia kacau orang kat rumah aku. Mak telefon bagitahu yang adik aku yang kecik umur baru 4 tahun kena kacau. Asal malam je adik aku nangis sambil tunjuk pintu, lepas mak aku tutup pintu baru dia berhenti menangis, hari-hari macam tu.

Lepas tu mak aku bagitau malam semalam dia ada dengar bunyi mengilai dalam bilik kakak aku masa ni kakak aku takda dia pergi Sabah, mak aku terus kejut bapak aku. Bapak aku terus bangun pergi ambil wuduk dan terus baca yasin dalam bilik kakak aku. Mak aku bagitahu masa bapak aku baca yasin tu ada benda belari-lari atas rumah, bunyi dia macam ramai sangat orang tengah lari lintang-pukang dengar bapak aku baca yaasin lepas tu hilang. Esok nya mak dan bapak aku terus panggil ustaz untuk pagarkan rumah. Allahamdulillah sekarang dah takda apa-apa. Aku pun cerita kat mak aku yang aku pun dah kena kacau, aku bagitahu mak aku sebenarnya benda tu ikut aku balik masa aku tengah “bendera merah”. Lepas tu aku pun kena leteran mak aku sebab masuk rumah macam tu je tak bagi salam tak baca 3Qul Ayat kursi semua.
-Tamat-

Kena Gelak
Ada satu lagi cerita yang tak berapa nak seram. Aku sambung kat sini je sebab tak panjang pun. Kisah ni masa aku habis praktikal, praktikal dekat dengan kampung aku jugak. Lepas praktikal kena buat presentation. Aku tanya pensyarah aku boleh tak nak buat presentation dekat politeknik dekat Sarawak je sebab nak balik Shah Alam rasa macam tak bebaloi pulak sebab lepas presentation cuti semester. Pensyarah aku pun cakap boleh nanti dia uruskan dengan politeknik yang aku nak buat presentation tu.

Aku pergi politeknik tu sehari sebelum presentation, aku naik bas ambik masa 4 jam dari kampung aku. Aku bercadang nak duduk Inn/hotel dalam politeknik tu. Sampai je politeknik tu aku terus ke bahagian pengurusan inn/hotel. Aku nak check in satu malam je lepas presentation aku terus gerak balik. Pensyarah yang jaga bahagian pengurusan tu tanya berapa orang nak check in, aku jawab la aku sorang je. Pensyarah tu dengan muka cuak cakap betul ke nak duduk sorang je? Aku cakap ye saya datang sorang je. Aku tak tahu apa yang pensyarah tu fikir sebab muka dia resah sangat, macam nak bagitahu sesuatu.

Lepas dia bagi kunci aku terus naik bilik. Aku dapat bilik dekat tingkat 2, kena lalu lima bilik baru jumpa bilik aku. masa aku lalu bilik-bilik tu aku nampak ada nama dekat setiap pintu bilik, aku pun ingat mungkin ada pensyarah yang duduk situ takda la aku seorang kan. Jumpa je bilik aku, aku tak masuk aku baca ayat kursi. Tak sempat aku habiskan aku dengar ada bunyi orang gelak dekat belakang aku, dekat sangat bunyi tu. Aku toleh takda apa apa Cuma dinding je, aku terus masuk dalam bilik, aku simpan beg lepas tu aku keluar pergi jumpa member dekat politeknik tu. Sebelum aku keluar aku sempat buka lampu bilik. Masa aku jumpa member aku dorang terkejut bila aku cakap aku check in sorang je, dorang pun buka la cerita pasal inn/hotel tu. Dulu ada pensyarah duduk inn/hotel tu tapi lepas kena kacau dia taknak duduk situ dah dan banyak lagi cerita pasal inn/hotel aku tak boleh nak cerita kat sini.

Lepas aku dengar cerita member aku, aku ajak dorang pergi inn/hotel tu untuk ambik barang barang aku dan aku nak tumpang hostel dorang malam tu. Masa tu lepas maghrib, kami lalu belakang inn/hotel dan aku nampak Cuma bilik aku je lampu terbuka yang lain semua gelap, bayangkan inn yang 3 tingkat tu aku sorang je duduk. Kami naik lampu koridor semua tak nyala aku raba-raba dinding cari suis pun tak jumpa, pakai torchlight telefon je suluh sampai bilik aku ambik barang aku dan terus pergi hostel. Pensyarah tu ada pesan nanti check out kunci tinggal dalam bilik je, tapi aku terlupa nak tinggalkan dan sampai sekarang aku masih simpan kunci bilik tu. Aku tunggu jugak pensyarah tu call aku tanya mana kunci tapi takda. Maknanya dorang tak kemas atau pergi bilik tu lepas aku check out.
Lepas aku kahwin aku cerita kat suami aku pasal aku dengar bunyi gelak tu, suami aku cakap benda tu gelak mungkin aku baca ayat kursi tapi aku tak memahami pun maksudnya atau mungkin benda tu saja nak bagi hint kat aku supaya tak tidur situ malam tu.
Sekian –

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 4]

1 thought on “Siapa yang kau bawa balik?”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.