Stay-up di Studio

Hi Assalamualaikum FS Readers! Teringin nk cerita pasal mistik dalam hidup aku ni, paling mistik pernah aku rasa. Mungkin panjang sikit cerita ni. Harap dapat dipublishkan.

Aku teacup (not real name). Ex student uitm xx. terpaksa rahsia hehe. Aku student fashion design. Cerita dia macam ni, biasalah student bila dah hujung hujung final sem tersibuk yang amat! Lagi lagi assignment yang banyak tangguh. Biasa lah, tu baru namanya student!

Cerita start dari sini. Malam yang esoknya ada assesment pattern design, classmate aku yang mana tengah pulun nak siapkan kerja tu, diorang decide untuk stay up dekat studio which is our class. And aku pun terlibat sekali atas sebab bukan tak siap kerja huhu. Saja nk lepak and nak merasa stay up dalam studio. Tapi ada lah buat kerja sikit sikit, jahit baju.

Actually, lecturer faculty art & design mmg m**i m**i tak bagi student stay up dlm studio, atau buat kerja lama lama, atas 1200am better kau dah kena cau. Aku ingat lagi masa tu, plan dah jalan. Sedikit demi sedikit student dlm class masing masing cau balik. Last, tinggal lah kami yang hanya jumlah 15 orang tak silap. 2 lelaki (pondan) and yang lain perempuan. Faculty tu besar okay! And gelap!! Bayangkan hanya ada 15 org dlm faculty besar tu. Sunyi!! Lepastu 12.00am PB (polis bantuan) akan buat round setiap faculty. Spotcheck every class sbb diorang tau hujung hujung sem ni student akan curi curi stay dalam studio. Tapi kami tekad weh, kami kunci pintu dari dalam, tutup lampu, tak buat any sound and make sure nmpk macam studio takde orang pun. So kami tunggu lah PB round round, sampai pukul 2 pagi. Tapi pelik, hari ni PB tak buat round! Great! Rezeki kami lah kut boleh stay up dlm studio. pukul 2 pagi tu ada yg dah start buat kerja, ada yang dah tertido. 15 orang dalam studio tu tekun buat kerja.

Tengah tengah buat kerja tu, tiba tiba aircond studio kami terpadam. Hah pulak dah, kenapa ni? tak pernah pernah jadi pulak. Pastu yg tekun buat kerja tu semua lari kebelakang. Apesal? ish diorang ni. Pastu aku cakap lah nk bagi sedap hati diorang. Aircond mmg macam ni lah. kekadang problem. Pastu aku suruh lahh budak yg dekat sikit dengan suis aircond tu hidupkan suis. Tapi dia taknak sebab dia takut! Aku dah mencarut dah. Nak takut apa? pastu Aku yg dok bersila kat lantai ni, yang jauh sikit bangun and pergi hidupkan suis. Lepas je aku hidupkan suis, aku nk pergi duduk balik buat kerja, tak sampai berapa langkah dari tempat suis aircond tu kami mmg dengar terang, kami semua mmg dengar sangat ada guli dibaling (tak, tak, tak!….) 3 kali je bunyi. Seperti sorang baling, sorang sambut. Aku meremanglah sial! Then aku tetiba teringat mmber aku dulu dulu kata kalau kau dengar bunyi ada org main guli malam malam, mmg tempat tu ada benda. Aku mencarut lah apa lagi. Aku sakit hati betul kenapa lepas aku bukak suis tu, sbb bunyi tu betul betul belakang aku! Tak guna.

Aku suruh classmate yang lain buat dek je, continue buat kerja. Seram tu tak berhenti kat sini. Pukul 0230am, tepat! Ada orang ketuk pintu studio kami, 3 kali! (tuk! tuk! tuk!) oh shit, pulak dahh apa lagi. classmate aku yg tengah buat kerja ni sekali lagi lari kebelakang! semua, okay! yang lari kebelakang aku pun ada.Yang tidur tu mmg tak sedar apa lah. Aku cakap kat diorang, PB lah tu kut. pastu aku gelak sinis. Haha! nk bagi hati ni rilek padahal dah gabra teruk. Diorang marah aku balik, logik lah PB, asal nk ketuk pulak kenapa tak tolak je pintu tu. Aku diam je lah. Aku tanya siapa ada simpan audio surah surah dalam phone, aku suruh diorang mainkan. Tapi member aku ni halang, sebab dia kata kalau kita pasang, lagi ‘dia’ marah. Dah lah kacau tempat ‘dia’. Aku tak kesah, janji dapat protect kita dari kena kacau lagi. Tengah tengah buat kerja lagi sambil surah dipasang, studio bersebelahan dengan kitorang bunyi bising. Bising macam orang ketuk meja, tarik meja, ketuk dinding kami pun ada.

Haa, kami tak boleh duk diam dah. Kami dah tak boleh continue buat kerja. Aku kejut mmber aku yang tidur tu. Dia ni alim sikit. Aku kejut taknak bangun, aku bisik terus dekat telinga dia apa yang jadi sepanjang dia tidur. Hah terus bangun. Dia tengok jam. Pukul 0330am. Pastu dia bersuara, “Siapa tak solat isyak lagi?”. Pastu aku tengok ramai. Then member aku ni, beranikan diri ajak diorang yang tak solat lagi ni p toilet amek wudhuk. Ada yang berani, ada yang tak berani keluar and amek wudhuk guna air botol je. lepas tu diorang solat. mengaji sikit.

Then baru lah boleh continue buat kerja sampai hampir semua tertidur and tinggal 2 orang je buat kerja. Aku pun tidur sekali. Masa tidur tu, harap lah pagi cepat sikit. And nak balik! And taknak stay up studio dah!! Never!! Aku dah serik walaupun ‘benda’ tu tak muncul depan mata. Syukur. Esoknya kantoi dengan lecturer sbb kami stay up situ. Kena marah berjemaah.

Okay cerita habis di sini. Pengajaran, jangan stay up studio sampai malam buta. Percayalah!

Kongsi kisah anda: http://fiksyenshasha.com/submit

Teacup

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 5]

4 thoughts on “Stay-up di Studio”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.