Tetamu Malam

Assalamualaikum pembaca FS. First of all, aku nak ucap terima kasih kalau admin FS approve cerita aku. Aku suka sangat baca cerita-cerita dan pengalaman seram yang dikongsi dalam page ni. Kali ni aku pulak rasa nak share pengalaman aku duduk asrama dulu. Actually, bukan aku yang kena tapi aku terlibat secara tak langsung jugak.

Beberapa tahun lepas, aku merupakan pelajar Tingkatan 3 dan bersekolah di sebuah sekolah perempuan yang agak famous dalam Malaysia ni (maafkan aku kerana cuba menjadi poyo). Tahun tu, semua budak Form 3 ditempatkan dalam satu blok yang sama. Kiranya, takde senior mahupun junior dalam blok kami. Berjimba sakan la kami masa tu.

Nak dijadikan cerita, suatu malam tu, nak dekat dengan PMR kalau tak silap aku lah, sorang budak dorm aku, Cheqmie (bukan nama sebenar) stay up sampai pukul 1 pagi. Yelah, nak exam besar kan, kenalah rajin study. Aku bukan tak study weh, cuma aku ni ada mentaliti, dorm bukan untuk study, tapi untuk tido. So semua buku aku letak kat kelas. Tipikal budak bijak. Ok sambung balik. Untuk pengetahuan korang, dekat asrama ni wajib tutup lampu dorm tepat jam 11.30 malam. Jadi, sesiapa yang nak study lebih, kena pegi study room lah. Takkan la kau nak study dalam gelap yedok?

Si Cheqmie ni malas lah nak study kat bilik study tu. Buatnya semua orang balik dorm awal, tak ke karang ada yang datang meneman? (Itu ada kisah lain okeh). So, si Cheqmie and beberapa kawan aku ni study lah depan pintu dorm a.k.a koridor aras, sebab lampu koridor depan dorm kitorang ni terang sikit. By the way, dorm aku ni terletak dekat hujung aras and berdekatan dengan pokok besar sekolah. Pokok besar tu banyak jugak history. Selepas beberapa jam group study dengan penuh ketekunannya, diorang pun dismiss lepas tengok jam menginjak pukul 1 pagi.

Cheqmie pun terus kemas meja belajar, buku-buku pelajaran dia dan terus tutup pintu dorm. Cheqmie ni alim sikit daripada aku, jadi sambil dia tutup pintu tu dia baca ayat kursi dan beberapa surah pendek untuk buat pendinding dorm lah kiranya. Sebabnya, sekolah kitorang baru lepas terjadinya kejadian histeria yang teruk masa tu. Lepas Cheqmie tutup pintu, dia naik ke katil dia dan ready nak tidur (katil double decker, Cheqmie katil bawah). Baru beberapa minit dia baring, tiba-tiba dia dengar ada orang ketuk pintu dorm bertalu-talu, kuat gila!

“Siapa?”.

Cheqmie dengan beraninya bertanya. Tapi takda sahutan. Cuma ketukan demi ketukan je kedengaran. Dia dah rasa lain macam. Ah, sudah. Cheqmie duk diam je atas katil, tak berganjak. Yelah, kalau member dorm, boleh je bukak pintu dorm tu sebab dorm tu bukannya berkunci. Lagipun, kenapa takde sorang pun yang bangun bila pintu dah diketuk sebegitu rupa? Kenapa Cheqmie je yang dengar?
Cheqmie dah menggigil dan terus ambik selimut untuk berselubung sambil baring mengiring ke kanan. Dalam 10 minit dia berselubung selimut tu, dia dengar pintu tu macam terbuka luas. Tiba-tiba, dia rasa macam ada something berdiri kat belakang dia.

“Kenapa kau tak buka pintu?”, ada satu suara garau menjerkah.

Cheqmie dah menggeletar tak habis-habis dalam selimut dia wey! Semua ayat dibacanya, tu pun ada yang tersasul-sasul. Gila kau tak sasul? Kalau aku mahu dah terkencing pengsan kat situ! Tapi Cheqmie kuat doh, dia teruskan bacaan sampai lancar. Duk khusyuk baca tu, tiba-tiba dia rasa macam ‘benda’ tu duduk atas katil dia. Kan kalau kita baring, kita akan rasa katil tu terhenyak sikit macam ada orang duduk. Haa gitulah Cheqmie tu rasa.

Si Cheqmie pun apa lagi, melompat terus turun dari katil dengan selimut bantal semua, and baring tengah-tengah dorm. Kebetulan ada dua orang budak dorm aku jugak tengah tidur kat situ sebab panas. Taktau pulak aku kalau dia terjeling ke tertenung ‘benda’ alah tu. Dia pejam mata serapat-rapatnya tapi dia still dengan ‘benda’ tu ketawa nyaring kat telinga dia. Korang tau apa part yang paling konghajonya? Ketawa dia sebiji macam aku! Tapi dia upgrade sikit lah sebab dia ada pakej mengilai sekali.

Cheqmie cuba lelapkan mata dan akhirnya dia pun tidur (sambil peluk member sebelah hahaha). Esoknya tu Cheqmie pun cerita kat kitorang apa jadi. Gila lah meremang semua bulu roma weh. Aku tobat taknak gelak kuat-kuat dah lepas kes tu. Memang jadi perempuan Melayu terakhir giteww.
Kitorang terfikir jugak, kenapa dia tak masuk terus je, kan senang? Mungkin sebab Cheqmie baca ayat pendinding sebelum tutup pintu, tu yang ‘dia’ tak dapat masuk. Apa-apa pun, ‘dia’ pun makhluk Allah juga. Cuma mungkin kejadiannya berbeza dengan kita.

JJ

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 3]

5 thoughts on “Tetamu Malam”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.