Tetamu yang tak nampak

Assalamualaikum. Tq kepada FS sebab publishkan cerita saya ni. Okay cerita ni terjadi dalam rumah aku. Aku tak pernah alami tapi semua cerita ni datang dari ahli family aku. Nak dijadikan cerita rumah ni sebenarnya rumah atok. Bukan rumah kiteorg. Kiteorang hanya menumpang sahaja. Dari kecik memang tinggal bersama atok nenek.

Nak dijadikan  cerita sebelum rumah ni dibina dulunya ada pokok besar. Then benda benda tu taknak  pergi sebab dah bertahun2 dorang tinggal kat situ. So mungkin atok decide dorang boleh tinggal sekali tapi dengan syarat tak mengganggu orang rumah.

So then ni cerita dari ayah. Rumah kami ada 4 bilik 2 ruang tamu. Ruang tamu utama ada satu bilik then tengah2 tu ada 2 bilik then ada ruang tamu kedua iaitu tempat melepak kami seharian then ada 1 bilik then baru dapur. Ada orang cakap rumah kami ni macam rumah panjang. Haha. So nak dijadikan cerita ruang tamu pertama and bilik dekat ruang tamu pertama tu jarang kami guna.Kami panggil bilik tu bilik depan. Ada satu hari tu ayah tidur dekat bilik depan.

Bilik tu memang tak ada pintu. Hanya bertutupkan langsir sahaja. So masa ayah tidur ayah rasa ada benda kehulu kehilir depan pintu. Dalam bilik gelap takde lampu so hanya bertemankan cahaya ruang tamu jela untk menerangi bilik tu. So ayah nampak bayang2 orang dekat depan langsir menghadap bilik. Then tak tahu apa jadi. Sebab ayah sudahi cerita dia dengan ayah masuk bilik dia sendiri.

Cerita ni pulak datang dari mak. Mak ada mesin jahit. So mesin jahit ni berhadapan tingkap. If kita pandang kanan akan ada satu frame ayat kursi tergantung kat dinding. Masatu mak tengah pandang frame tu kebetulan pulak mak ternampak ada sepasang mata warna merah tengah pandang tepat arah mak melalui frame tu. okay done cerita dari mak.

Cerita ni datang dari kakak. Kakak aku ni paling banyak nampak. Masatu malam. Tengah tengok tv dengan ruang tamu depan. Susun atur tv tu if kita tengok tv kita akan nampak bilik depan. So nak dijadikan cerita langsir bilik masatu terbukak. Then kakak nampak ada susuk tubuh tengah berdiri berbaju putih rambut sampai kaki tak silap. ish meremang pulak bulu roma den. Benda tu statik je. Tak bergerak.

Okay tu cerita pertama. Cerita kedua dia malam tu dia terjaga sebab macam ada orang tenung dia. Then dia celik je mata ada benda tengah berdiri (lelaki) tinggi orangnya tengah tunduk tenung dia. Masatu kakak tak nampak lah muka dia sebab lampu malam dekat belakang benda tu. so kira backlight la in photography. nampak susuk tubuh je. Then dia terus jadi macam udang kering tidur balik. hahaha.

Then selepas sahaja bilik kiteorg direnovate kakak nampak ada susuk tubuh lelaki tengah peluk tubuh mencangkung duduk kat penjuru pintu. Masatu ayah kerja tak silap. Pintu berkunci. Mana datangnya lelaki masuk bilik. Kalau lah waktu tu dia pegi angkat kepala pandang kakak aku pergh tak dapat banyangkan apa lah dia nak buat masatu. haha

Cerita dari adik lak hmm. Apa yang dia nampak agak merepek sikit. sebab waktu tu dia kecik lagi. So nak percaya susah taknak percaya pun susah. Nak dijadikan cerita adik pernah nampak ada kain langsir tengah berjalan dekat ruang tamu depan. Then dia nampak budak kecik. Budak tu nak main main dengan dia. Adik kata comel budaknya. hahahaha. okay tu je. Oh ye lupa. masa tu rumah baru lepas renovate then ada satu tempat ni kat luar ada tangga kayu. Kira dalam rumah tempat tu ada kerusi lah. Mak tengah duduk situ cerita2 satu family. Then mak dengar ada orang naik tangga. Then mak bangun bukak tingkap tak ada pun orang. ha ha ha. apakah itu. Dulu masa rumah baru2 siap atok ada dengar ada orang ramai2 jalan pergi kebun belakang malam2. padahal takde orang waktu tu. Atok cakap macam orang2 alim yang pakai serban datang rumah ke rumah bagi ceramah tu.

So sekarang ni dah tak kesah dah. Even pagi pun dia ada. Kadang tengah syok2 tengok tv dengar bunyi tapak kaki berjalan. Bila toleh takde pape pun. Kadang rasa macam ada orang duduk sebelah. Sebab waktu tu sunyi gila. pastu rasa macam pendengaran tu tertutup. pastu kadang ada rasa macam angin tiup kat telinga.

Macam hembusan nafas gitu. Tapi tak kesah. Like i said benda tu tinggal je tak kacau orang. Tunjuk kadang2 je. Tapi alhamdulillah selain dari adik toyol aku tak nampak apa apa dah. Memang taknak nampak pun ! Gila. Nak muncul boleh tapi bukan depan aku. Tu je cerita2 yang pernah terjadi kat rumah aku. Aku yakin semua rumah mesti ada penginap yang kita tak nampak. Kira menumpang. Tapi tak kacau orang. Ntah ntah rumah korang ada jugak tak. ha ha ha.. okay lah bai.
sekian F.
Adios Amigos

 

F

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

15 thoughts on “Tetamu yang tak nampak”

  1. Kat rumah makcik saya yg terletak disebelah rumah saya pun ade penghuni yg x kelihatan. Dulu tu rumah atuk. Arwah yang bagi tumpang. Sampai sekarang ade lagi. Cantik orangnya.

    Reply
  2. Gaya penulis ni mengarang seolah2 org tgh jawab soalan terakhir bile mase exam berbaki 5minit…
    Xde goreng2 dah citer die, straight to the point sesungguh…

    Pastu plak hakak yg bace ni mcm org yg tgh kejor komuter sambil bace buku resepi…
    X sempat hakak nk menyeramkan diri…

    Ape yg dpt disimpulkan, umah atok ekau ni mmg laluan makhluk tu gamaknye…

    Reply
  3. “..pastu rasa macam pendengaran tu tertutup..” ni namanya telinga berdesing(mcm kita menguap besar gitu)..kalo ada mcm² yg ghaib jalan situ kita akan rasa gitu..jadi,,pandai² la zikir selawat apa yg patut..heheh

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.