Tina

Assalamualaikum.
Aku Ayu. Aku tinggal di negeri Pantai Timur. Kisah yang aku nak ceritakan ni berkait rapat dengan diri aku even bukan aku yang kena hadap secara majornya. So before aku nak start, aku nak kenalkan watak utama yang menjadi penyumbang kisah ni.

Kakak aku = Tina
Sepupu aku = Laila

Aku mohon ampun awal-awal lah kalau cerita ni sendu and hambar. Sis cuba.

Kisahnya…

Cerita ni jadi pada tahun 2005. Masa ni aku bersekolah asrama penuh di Selangor. Tina pun study kat U yang dekat-dekat dengan sekolah aku. So senang lah aku nak mengadu domba ke apa. Aku and Tina memang rapat. Selain Tina, aku ada sorang lagi adik perempuan, Jiha. Kami memang sekepala even jarak umur 5 and 6 tahun macam tu.

Benda ni start masa Tina cuti sem. Dia balik kampung. Aku tak lah balik sebab sekolah. Jadi pe’el kitaorang ni, suka lepak malam-malam kat depan rumah Laila. Buat air, makan-makan sikit and mula mengabdikan muka untuk menjadi tontonan jejaka kolej yang menyewa kat taman rumah kitaorang tu. Gelenyar betul bunyinya. Hahaha. Rumah aku and Laila ni berhadapan. Tak sampai sepelaung pun. Laila berdengkur pun boleh dengar. Okay tipu.

Dekat simpang masuk taman kami ni, ada kedai jual ikan and sayur. Ada macam pangkin yang tokey tu buat untuk letak barang-barang niaga. Dari port lepak kami, memang boleh nampak direct kedai tu. Malam tu macam biasa Tina, Jiha, Laila and Syima (kakak Laila) ni melepak. Tengah dok melepak, tiba-tiba Laila kata dia nampak ada perempuan duduk kat pangkin kedai sayur tu dengan kaki terjuntai ke bawah. Dia kata perempuan tu berkebaya and berselendang kat bahu. Cara dia describe perempuan tu, sama macam perempuan yang baru je meninggal kat kampung kami seminggu yang lepas. Dorang buat tak tahu je and anggap yang Laila ni merepek.

Then Laila kata dia mengantuk letih, nak masuk tidur. Tak sampai 5 minit, Laila menjerit nyaring. Yang kat luar tadi tu semua meluru masuk. Laila dah menggelupur teruk masa tu. Mata dia yang sedia ada besar tu makin besar bila dia jengilkan. Seram kata Jiha. Tak lama lepas tu papa aku and beberapa orang jiran lagi datang rumah Laila. Badan Laila ni kecil je okay tapi dia punya tenaga macam gorilla. Kuat semacam. Papa aku suruh Jiha heret Tina balik. Tina ni jenis dia lemah serba serbi. Kalau nampak katak pun dia boleh separa hysteria, nampak momok apetah lagi. Tapi kalau dah jenis degil semedang, tetaplah dia nak menyibuk kat situ. Konon nak tolong baca-baca apa yang patut. Masa tu Laila dah reda sikit. Masa Tina start baca, Laila ni gelakkan dia secara sinis. Terus Tina menangis. Bukan menangis yang biasa-biasa tu. Menangis menggogoi macam orang m**i laki. And dia pula start meracau meraung. Bapak Laila ni decide nak panggil moyang kami. So abang (along) Laila and adik aku Jiha pi rumah moyang naik motor. Masa nak pergi tu pun banyak hal jadi.

Cerita Jiha..

Aku bonceng belakang. Masa nak keluar simpang, ada benda hitam besar kat situ. Along buat tak tahu, aku pejam mata. Takut punya pasal, aku dok pejam sampai lah Along stopkan motor. Aku ingat dah sampai tapi rupanya tak. Kat tengah jalan tu ada pokok tumbang. Tapi sebenarnya tak ada pun pokok tu sebab kereta kat lane sebelah elok je lalu tembus situ. Terus Along azan and kami blah.

Sampai rumah nyang, kami tak jumpa bayang rumah pun. Macam rumah nyang tu ghaib. Along azan sekali lagi. Habis je azan, elok je terletak rumah orang tua tu sekali package dia duduk bertinggung kat tangga tunggu kami. Nyang kata dia dah tahu. Suruh kami jalan dulu, nanti dia menyusul dengan anak dia. Tapi kami dah takut, kami tunggu je nyang.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Nyang ubatkan Laila and Tina. Laila macam dah okay, Tina je yang bermasalah sikit. Bila nyang siap ubatkan, dia okay. Nyang balik je, dia buat hal balik. Papa aku terus panggil abang sedara dia yang kami panggil Pok Ulong. Pok Ulong ni kuat agama dia. Sorry cakap, dia mengubat tak macam nyang. Nyang ni membela. Papa aku mula-mula tak setuju bila bapak Laila merangkap adik ipar dia ni minta panggilkan nyang. Sebab dia tahu. Belaan dia bukan sikit, banyak okay. Tapi dah dia degil nak juga, papa aku ikutkan aje.

Iklan sekejap pasal nyang…

Nyang pernah cakap kat papa and mama aku. Kalau nampak dia kat mana-mana, papa mama tegur nyang tapi dia tak response, itu sebenarnya bukan nyang. Maknanya itu belaan dia yang menyerupai. So papa mama aku ni buat biasa je lah. Orang kampung pernah nampak nyang bertenggek kat cable elektrik (wayar) tu. Bukan bergayut tau, BERTENGGEK. Kecoh satu kampung.

Nyang ni boleh tahu kalau orang duk bercerita pasal dia. Kami adik beradik ni pernah try lah nak tengok sejauh mana kebenaran tu. So kebetulan satu hari tu kami nampak nyang tengah kayuh basikal tua dia. Kami dalam kereta, bawa sehabis slow kat belakang dia. Jarak kami dengan nyang dalam 3minit berjalan kaki. Sorry lah, aku tak reti Km/m ni. Hahaha. Kalau ikut logic, dengan bunyi enjin kereta plus jarak yang jauh, nyang takkan dengar kami tengah bercerita pasal dia. Tiba-tiba, papp! Dia berhenti kayuh basikal and macam tunggu kami lalu tepi dia. Kami pun buat muka selamba, berhenti lah konon nak beramah mesra sedara mara. Nyang senyum je sambil cakap, ”Nyang tahu. Tak pa, anak cucu nyang baik-baik.” Pucat lesi muka kami masa tu. Terus tobat tak nak try lagi. Hahahaha.

Okay, sambung pasal Tina.

Pok Ulong kata, yang ganggu Tina ni budak kecil. Dia suka Tina sebab Tina lawa. Entah tang mana lawa aku pun tak reti lah. Hantu pun rabun. Hahaha. Ampun Tina.

Sejak hari tu, Tina ni jadi lain. Asyik menangis, ketawa tak tentu pasal. Kebetulan aku dah cuti sekolah, aku balik. Aku habiskan banyak masa dengan Tina. Jenis aku, baran. Mula-mula macam takut, lama-lama geram. Bayang kan ye. Aku temankan Tina solat. Tengah solat, dia boleh meratap sedih cakap takut and takut banyak kali. Aku suruh dia buat tak tahu and continue solat. Eh, degil tak nak. Makan penampar sudahnya. Kesian pun ada tapi benda tu lagi seronok kita takut dengan dia.

Pernah satu hari tu, masa kami tengah tengok tv, Tina menjerit sakan. Siang masa ni. Tina kata ada budak kat tepi tong gas dapur. Berkejar lah aku dengan abang aku pakai penyapu nak hambat benda tu. Motif sangat pakai penyapu kan. Hahaha. And family aku dah jarang tidur dalam bilik masing-masing. Semua tidur lambak kat ruang tamu. Sebab kerap sangat dengar suara budak-budak main kat belakang rumah and main tangga rumah pukul 3,4 pagi. Papa aku punya kaki selalu kena main. Benda tu main kira-kira pakai jari papa.

Masuk bulan puasa, Tina okay. Oh ya, Tina skip satu sem sebab benda ni. So ingatkan dia memang totally okay lah. Sampai lah malam raya. Datang sengal Tina ni, dia ajak beraya rumah kawan dia malam tu. Rumah kawan dia ni, kena lalu paya baru sampai rumah. Masa pergi tu tak ada apa. Bila balik tu dia buat perangai. Mata terjengil, mulut menggumam. Sekejap-sekejap ketawa, sekejap kang menangis. Aku terus bacakan ayat kursi and selawat Syifa’. Boleh pula dia gelakkan aku bila aku macam tergagap sikit. Mujur kawan sekolah aku datang beraya malam tu. Dia ni berilmu juga. Dia yang tolong ubatkan Tina.

Bila cuti dia habis, dia sambung belajar. Masa ni aku dah balik sekolah. Tak sampai sebulan, Tina buat hal lagi. Yang ni roommate dia cerita kat aku.

Cerita kak Alin..

Masa ni akak and Tina tengah study dalam bilik. Tina baring atas katil, akak kat meja. Tiba-tiba Tina meluru keluar and berlari ke tingkat 4. Kat tingkat ni ada kawan dorang duduk. Gigih dia ketuk pintu bilik orang tu sambil jerit,”KENAPA KORANG MENGUMPAT AKU? AKU TAK KACAU KORANG PUN!”

Akak dah dapat rasa Tina tak okay, akak tarik dia masuk bilik semula. Tina start menjerit menangis. Tu yang akak call abang awak datang ambil dia.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Dengan aku sekali terjebak balik kampung malam-malam buta tu. Macam mana dia tahu orang tu mengumpat dia, entah. Malas aku nak ambil tahu.

Sekarang ni Tina dah sepenuhnya okay. Lama juga ambil masa nak mengubat dia. Degil betul hantu rabun tu. Hahaha. Yang jadi kegeraman aku and adik beradik lain sekarang, dia pula yang tak percayakan hantu. Kalau kami kena kacau ke apa, dia akan juihkan bibir tanda mengejek sambil selamba cakap, perasaan korang je tu. Hantu mana ada. Fine!

Okaylah, thanks sebab sudi luangkan masa membaca kisah aku ni. Nak hentam ke, nak apa ke, aku is redha. Huhuhu.

Bye korang!

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 3]

18 thoughts on “Tina”

  1. terbaik cite ko dik..dlm dok cite tue sempat lg ko kutuk akk ko ye..ckp antu tue rabun..hahahaha..klu de lg nnt post ye

    Reply
  2. Syokkk wee..korg bole siap2 melwk.kalu jd kat aku mampus aku nk tmn ke ape..mmg aku dok jaoh2..neway nyang msh ade lg x.mst byk.kisah2kn..

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.