Akibat Parking Depan Rumah Jiran

Hi guys. Saya nak ucapkan terima kasih banyak-banyak kat admin FS sebab sudi siarkan cerita kali ni. Kisah yang akan saya ceritakan ni adalah kisah benar yang berlaku kepada aku sekeluarga pada bulan Mac lepas.

Maaf jika cerita ini tidak begitu excited untuk baca tetapi saya memang nak publishkan supaya ia boleh dijadikan sebagai pengajaran buat sekalian.

Nama saya Mya. Seorang yang berbangsa India. Saya  merupakan anak bongsu dalam keluarga. Keluarga saya dikenali sebagai The Big Family kat area kami tinggal. Why big? Sebab bilangan ahli keluarga 21 orang dan adik beradik semua sudah berumah tangga . Ibu saya selalu ingin kami tinggal Bersama maka 21 orang ahli tinggal dalam satu rumah maka kami digelar The big family. >>Go back to the story,

Jiran kami warganegara Indonesia. Sejak hari pertama mereka memang tidak bersapa dengan kami dan one day,kereta saya menghalang rumah mereka maka anak jiran minta saya alihkan kereta. Waktu itu isteri jiran saya mengeluarkan kata-kata kesat kepada saya dan mengatakan bahawa dia tidak menyukai keluarga saya dan specifikan bahawa dia benci bangsa India serta dia memberi amaran bahawa dia akan make sure kami sekeluarga yang bersatu ini akan berpecah tidak lama lagi. Salah saya sebab parking kereta depan rumah dia tetapi kenapa tak boleh bagitahu elok-elok.

Abang sulung saya jenis yang baran maka berlaku pertengkaran antara jiran dengan keluarga kami. Pada hari yang sama saya pergi membuat laporan di balai polis berdekatan dengan rumah mengenai isu tadi. Tujuan saya membuat laporan adalah untuk keselamatan sahaja.
OK, beberapa scenario pelik berlaku kepada keluarga kami lepas pertengkaran itu:

Scenario 1 – Kereta accident
Sehari selepas kejadian itu, ketika saya on the way ke tempat kerja , Kereta saya dilanggar belakang. A young guy bang my car and he claimed that he didn’t saw my car infront. Saya tidak berasa pelik until 2 minggu kemudian kena langgar belakang lagi dan jawapan yang sama bahawa dia tidak nampak kereta saya di depan.

Scenario 2 – Ibu jatuh sakit
Selepas kejadian itu, ibu saya demam teruk dan kaki tangan dia bengkak semacam. Kami membawa dia ke klinik dan tidak sembuh. Maka kami membawa dia ke hospital dan ambil scan. Semua OK tapi masih bengkak. Setiap malam ibu saya meraung kesakitan dan akan tidur pada pagi sahaja. Seminggu kemudian badan ibu semakin teruk seperti kena strok dan tidak boleh berjalan.

Scenario 3 – Gelas air pecah
Sounds crazy kan? Actually , you all pernah tengok tak biasa luar rumah orang India ada glass air with limau purut. Tujuan untuk menghalang masuk kuasa jahat kedalam rumah. Air dan limau akan ditukar 2 minggu sekali sahaja. Selepas 2 hari, kawan ibu saya datang ke rumah untuk melawat ibu saya yang sakit. Kawan ibu saya merupakan orang yang kuat beragama dan boleh merasa kehadiran makhluk halus.Nama dia Aunty Jas.Ketika aunty Jas masuk ke dalam rumah, gelas yang mengandungi air dan limau pecah berkecai. Tiada angin dan mustahil orang / burung tolak sebab air penuh dalam gelas and ada di tempat yang tinggi dan selamat. Aunty Jas cuma senyum dan diam, tetapi I memang nak tahu apa yang aunty Jas nampak. Maka selepas aunty Jas balik, saya menghubungi aunty Jas. Goosebump lepas apa yang I dengar dari aunty Jas. Ketika dia masuk ke dalam rumah, dia nampak satu lembaga hitam di halaman rumah saya. Lembaga itu tidak suka aunty Jas datang ke rumah. OK kami dah confirmkan something wrong.

Scenario 4 – Kena cekik oleh anak abang sulung
Aircond bilik saya rosak, maka saya perg ke bilik anak abang sulung saya Narda untuk tumpang tidur. Akibat terlampau mengantuk, saya terlelap.Tetiba saya terdengar bunyi perempuan menjerit. Perasaan saya mula semacam dalam panas luar sejuk. Kemudian saya memberanikan diri untuk mencari dari arah mana datangnya suara itu. Alangkah terkejut saya melihat Narda menuding jari ke arah saya dan menjerit macam kena rasuk. Baru saya start baca Lord Shiva Mantras, Narda jerit dan lari kearah saya dan mencekik leher saya. Akibat tidak dapat mengawal kesakitan, maka satu tamparan hinggap di pipi Narda, Terus Narda sedar dan balik ke katilnya.Hahaha pelik tapi insiden berlaku pukul 3am dan memang saya tak dapat lelap selepas itu.

Scenario 5 – Bapa accident
Bapa kena accident, langgar lari. Kemalangan teruk sebab bapa I tua dan ketika itu dia menunggang motorsikal. Cedera parah pada muka, kaki dan tangan. Kemalangan berlaku seminggu selepas pergaduhan dengan jiran.

Scenario 6 – Pertengkaran
Beberapa pertengkaran berlaku antara ahli keluarga dan yang paling teruk antara abang sulung dan bapa. Kesannya, abang saya membina dapur sendiri,maka 1 rumah dan 2 dapur la. Bilik sembahyang jugak dibahagikan kepada 2.Sakit hati sebab kalau ada birthday party memang happening satu rumah tetapi past few month sunyi sebab semua taknak join.

Scenario 7 – Pernampakan lembaga hitam di dalam rumah
Setiap malam kanak-kanak menangis dalam ketakutkan dan bila ditanya, mereka memberitahu kena tindih dan nampak benda hitam di dalam bilik.Bukan sahaja kanak-kanak, malah dewasa pun kena. Most of time me and my brother kena tindih. Sekali pernah dengar suara lelaki memberi amaran bahawa dia akan memusnahkan keluarga saya.

Selepas beberapa scenario, kakak sulung memberi cadangan untuk berjumpa dengan seorang pak cik Melayu, Abu namanya untuk mengubat ibu saya dan meyelesaikan masalah yang dihadapi di rumah.Saya dan kakak sulung membawa ibu untuk pergi merawat dengan Pakcik Abu dan kami mendapat tahu melalui Pak Cik Abu bahawa keluarga kami kena sihir. Sihir dihantar melalui asap.

Dia tidak dapat pasti siapa yang menghantar tetapi dia memberitahu sihir itu dihantar oleh seorang perempuan warga Indonesia. Maka kami dah tahu siapa punca semua ini.Pak Cik Abu turut memberitahu bahawa dia tidak boleh menolong kami kerana benda yang dia hantar adalah untuk meragut nyawa kami sekeluarga dan begitu kuat sihirnya. Pak Cik Abu cuma mengubat ibu saya dan seminggu kemudian keadaan ibu kembali teruk.

Buat sementara waktu kami mengikat benda itu daripada masuk ke dalam rumah dan membuat upacara pembersihan rumah untuk keselamatan ahli keluarga. Walaubagaimanapun, keadaan ibu masih sama dan kami tidak lagi hidup bersama. Abang sulung berpindah ke Pulau Pinang bersama keluarganya. Bilangan ahli berkurang dan keluarga kami tidak bahagia seperti dulu.

Kami tidak mahu balas dendam keluarga jiran sebab anak-anak mereka masih kecil dan tidak mahu mereka merana sebagaimana kami merana sekarang. Tetapi karma akan buat apa yang patut buat mereka atas dosa yang jiran lakukan buat kami.
Sekian terima kasih.

Hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Mya

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 5 Average: 4.6]

47 thoughts on “Akibat Parking Depan Rumah Jiran”

  1. Cuba elakkan parking di depan rumah jiran anda lagi.
    Saya rasa ni maybe the main reason orang naik marah. Walaupun ketika tu jiran ada rumah atau tidak. Seeloknya cuba hormati hak jiran tetangga. Kalau nak parking sila cari tempat lain yg tak mengganggu orang.
    Kadang2 wujud golongan yg rasis. Cuba tunjukkan family anda boleh bergaul dgn jiran2. mungkin mereka akan berubah.
    Usahakan berubat. Mungkin dgn usaha #1 dan #2, lepas ni jiran anda berlembut hati.

    Reply
  2. you got a strong heart sebab you tknak balas,..some people don’t understand how to respect other,,lumrah duduk berjiran,,
    they just know to scold and rude to people,,sabar and hope that one day all gonna be okay.

    Reply
  3. Perkara kdg² kecil je..tapi jd besar bila org xsuka dekat kita atau rasis dgn kita..sbb tu bila dh timbul prasaan benci dn sakit hati tgk big family yg happy dan bising sbb tu org bertindak mcm tu..aku hairan sgguh la zaman skrg ni masih nk main sihir hati tu hitam sgt bcmpur dgn setan sbb tu jadi mcm tu..bila kena dkat diri sndiri baru nak menyesal mintak maaf..kdg² aku xfhm dgn manusia zaman skrg nih

    Reply
  4. Hi Mya. How long has this been going on, if I may ask? I think my prayer group might be able to help. But no promises. For privacy purposes, you can send me emails. I will see if I can be of help, or point you to whoever can help.

    God bless you, child.

    Reply
  5. Yup sihur tu x patut tapi honestly writer ni x da sivik ka? Kalau akunpun marah.. dah tau tu rumah jiran kau.. unspoken rule kot.. mohon tambah kesedaran sivik kau wahai writer. Aku x boleh imagine how do u all 21 people cram together in that house. Knowing indian.. must be freaking noisy.. cit

    Reply
    • janganlah emotional sgt. situasi tu x kene pada awk pun.. why nak marah ii plk? if terjadi pada awk marah lah yg tukang parking tu.. not writer. okay? klau nasihat, jgn emo sgt tau. org x suka.

      Reply
    • Its not about an Indian, Malay or Chinese. Its about that person’s own attitude. Just like u, a racist! Dont bring racism in this matter. Don’t Malays or chinese make a noise? Don’t Malays or chinese park at the others parking lot, even there are some parks at the OKU’s parking. As I say this matter of attitude not race. Sebising2 dia pun takdelah pula dia sampai hati nak sihirkan orang.

      Reply
  6. It’s actually your fault to park in front of her house without telling her. Even if you know she’s not home, you have no idea when she’s coming back. Please respect that. You don’t want to walk some distance so you park nearby even if it’s in front of others’ house, and expect her to park far from her own house to make your life easier. Have some sense. Anyway, it’s her fault as well, she doesn’t have to act to that extent. I hope for the best for all of us.

    Reply
    • Couldn’t agree more. I’m not supporting the act of menghantar sihir but really. If you ever have to walk a distance from your OWN house because someone else park right in front of your OWN house, you will understand the frustration.

      Reply
  7. Kenapa nk marah dia tak sengaja park dpn rumah jiran.
    Lagipun lepas diminta, dia dah alihkn kereta kn.
    Biasa la tu duduk kawasan perumahan.
    Yg tak patutnya si jiran yang takda hati perut tu
    Hanya sebab jiran terrpark dpn umh dia, terus nk sihir bagi m**i
    Apadaaa..

    Reply
    • tak ada istilah terpark depan rumah orang.
      kalau dah niat nak parking depan rumah orang memang orang tu akan park juga.
      mcm jiran depan rumah aku, anak lelaki dia yg sekali sekala datang sini parking depan rumah aku.
      padahal ada lagi bnyak ruang kat tepi lorong, jalan tak sampai 100 mtr.

      Reply
      • Yezza… melorq .I pun ada jiran sebegitu.Ada one day,dia park boek punya depan pagar.Kitorang belum pindah masuk lagi rumah,just sekali skala datang pindah barang sikit2.Bumbung kereta my mum bocor,so kalau hujan memang banjir.Kebetulan waktu datang rumah tu jiran park betul2 depan pagar rumah,hujan pulak tu.Memang kitorang takdapat pindah barang lah.Tengok rumah jiran tu gelap macam takda orang,dengan hujan lagi,memang tak lah nak ding ding rumah dia alih kereta.Dah terlambat.Lepas tu hujan dah reda,tengok2 kereta dia dah takda.No common sense ke?Takda rasa bersalah ke apa ke nak minta maaf sebab tuan rumah terpaksa park blakang kereta dia yg betul2 depan pagar rumah.Dah beberapa Kali gitu park dekat kwasan rumah kitorang sampai dah betul2 pindah.Cuma one day tu nampak dia park dekat rumah sebelah dia pulak.Agak mengganggu jugak tengok,lepas daripada tu dia tak park depan rumah siapa2 lagi,maybe jiran sebelah dia tu dah tegur kot.Kereta dia Ada lah dalam 3 biji.But why not park kereta yg selalu guna dekat luar je,takpayah alih2 kereta sebb nak menyenangkan nak kluarkan kereta yg lain. Sigh But in this case,even dia betul salah and minta maaf pun,they should use their common sense not to park at others house.Hati manusia Kita taktau kan.Dari sekecil2 perkara bagi kita,boleh jadi kudis pada orang lain.Benda dah pun jadi,cuma perlu Cari jalan penyelesaian.Pengajaran nya,jangan asyik nak fikir diri sendiri Dan anggap remeh je sesuatu perkara Dan asyik nak “tak apa” kan sesuatu situasi. 🙂

        Reply
        • yup couldnt agree more.. i’m staying in condo type of house, my hse is at level 1.. so ada 1 indian family yg ntah dok tgak brapa belas.. suka sgt benti keta dpn umh kami then honk honk panggil family dia kt tgkat atas. what the hell man! ko xde fon ke nk call ahli keluarga ko kt atas?? pegi la benti depan porch lift tu! ni benti kt balcony umh kami, dgn asap masuk ke umh kami.. sy plak ada ank kcik.. adoiii xtau brapa kali tegur elok2.. dia buat pekak je.. dari mak dia, smpai ke ank2, smpai ke kwn2 jenis xmkn saman. dah honk byk kali, bila org kt umh dia jenguk kot balcony dia boleh buka tgkap kereta, berkomunikasi lak sorg dlm keta, sorg kt balcony atas tu! boleh imagine x selfish nya dorg ni! rasa nk maki n tampar muka dorg. xlarat report kt security. mmg xmkn saman pnya org! xde common sense, self fish sgt..

          Reply
    • Tak sengaja kepala hotak kau!!! Cuba sesekali kau bjiran dgn India yg keluarga ramai… Kau rasa lah sendiri…

      Reply
      • Cuba you berjiran dengan india..they will help u unless u showed ur color to them. My neighbours are indians and we still fine to each other. So racist species you are!

        Reply
        • pernah ada jiran india, diorg kerap buat bising walaupon x ramai dalam rumah tu. dengan ekzos keta bising, pastu suka rem2.. bercakap mcm bergaduh, rembat brg rumah aku, curik brg2 pancing adik aku. lol. serik beb.

          Reply
        • Jiran india ni ada ok ada x ok. Aku nye jiran india ni anak dia keja parking depan rumah aku termasuk la abg dia dok kat penang mai parking hilux rumah aku. Nak masuk rumah pon aku kena pi panggil depa lepas 2 jam bru muncul bodoh sgt la hahaha. Sekali jiran melayu pon naik sama ada dua keta kaya tapi family dia mai parking depan rumah aku. Rumah kami bukan berdepan rumah org pon berdepan jalan utama. X phm x blh parking tepi jln tu ke jln skit je alahai mak ayah aku sedara mara aku blh parking tepi jln je x mau org jiran marah. Pastu ada jiran india ni. Dok paw duit jaga guard kononnya. Tapi sampai skrg dr pkp sampai la x jaga dah pon. Duit dok minta. Pastu ada acik2 dok keja menanam pokok bunga utk sembahyang depa. Depan rumah aku pon nak tanam. Rumah depa siap letak titi, pokok pasu, pondok bgai lagi. Yg baik ada tapi x ramai hee. Sbb diorang mmg ada perasaan racist.

          Reply
  8. kat lorong rumah aku pun ada jiran india. dia mmg suka parking ikut suka hati dia je. tengah2 jalan pun dia slumber parking. selfish betul perangai cenggini. x fikir ke itu laluan kenderaan utk lalu lalang bukan khas utk paking keta kau. hangin pulak aku. ni mesti sama kes dgn penulis india ni.ceiit

    Reply
    • Hi Bad commenters,
      Im the writer of this story and i just want to clarify something with those comes up with negative comments
      1. We dont have any intention to park our vehicle infront other house unless there is any occasion.
      2. Why if indian? Noisy..come on guys we are in 20th century and why so racist specifically condemning indians. What if a group of other races bujang guys sat in 1 house? so quite is it.
      3. We bought 2 house and join it into 1..we didnt cramp inside …a house with 10 rooms is sufficient
      4. Is that wrong if any indian wrote a story? Lord of the rings..wow sounds good!
      5. I wrote this story for sharing experience purpose only ye and its blessed to live with a big family.

      Thank you

      Reply
      • just ignore them mya.close minded mmg mcm tu..
        1. drpd cerita u….u xslh pun…mslh nye..mkcik indon tu..ckp la elok2…dah kalau ye pun tak suka…xpayah la nk bersihir2 bagai.
        2.tapi utk pengetahuan u..org mcm jiran u ni mmg wujud..jnis xboleh slh sikit..sihir aje memanjg..tmbh lgi dgn hatred to indians..so sabar jek la ye.
        3. i really suggest u cari orang yang berpengalaman untuk hndle problem u….mungkin u punya sami ke….kalau org islam…kami panggil ustaz yang berkebolehan utk handle mslh mcm ni. i dulu ade jugk kwn indian..bpk dia pgil ustaz dtg utk tgk kn keadaan ank nye.. so u cuba la mne yg terbaik.
        4. harap u and ur family boleh hidup bahagia mcm dulu.

        take care!

        Reply
        • 1- Pempuan indon tu silap., dia memang tak patut sihir Mya and family., dia patut sihir 1 dunia punya India. Baru syiokk…!

          2- Abang kau la mulut macam sial pegi gaduh ngan indon tu watpe.? Mongok tol

          3- Memang perangai orang India (mostly) macam ni., dia rasa diri dia hebat.,

          4- Harap kau pun tak pusing cerita tulis benda mengarut dalam ni sudah.

          Reply
          • Hi H2o,
            i hope the same thing happen to u and i want to see ur reaction.
            Will u react like me and my family?

            Yes we are indians, any prob?
            Mind your words, kalau anyone tok bad your family. u akan bisu ke? or r u an orphan that dont have a family. Should be thats why u comment like this
            Whats wrong with indian guys. OMG u r so racist that dont even qualify to stay longer in this world!

      • I can feel u Mya. Some Malays are SOO KIND until they have never done anything wrong thts why they re bombing u via comments. I have seen many Malay people who parked car not only one but 2-3 cars infront of others house, somemore when its come to raya or weddings. ( I didn’t say all Malays, there are some only). When we asked them they we will say “1 Malaysia lah, Tolak ansur lah.”, when its come to other races they will condemn the whole race ” India mcm tulah, cina mcm tulah”. Racist and freak like ths should be sent to desert or jungle. Mya, u don’t gve up or feel bad, because u prove yourself not wronged when u asked sorry for ur fault. Just keep pray, one day when its the correct time God will answer your prayers.

        Reply
      • Understood my dear.And I’m not a racist.Malay,Indian or Chinese.Terletak pada individu,bukan satu2 kaum.Daripada story you I comment bukan condemn sebelah pihak and like I said,hati manusia kita taktau.And I’m just sharing my experience on my comment.Your story,takada niat nak park kereta depan rumah orang but seeloknya minta izin dulu walau sekejap if owner rumah ada dalam rumah.Kita belajar dari kesilapan walau kita anggap kecil dan sedar lalu meminta maaf,certain orang mungkin anggap ketidaksengajaan kita sbagai perkara besar dan boleh menjadi kudis pada dia (mengakibatkan dendam.) MGBY 🙂

        Reply
      • just ignore the negative commenters mya.. Korang ni pun satu, mya ni nak share story. Ade yg emo tak tentu pasal, terus hentam dia. start masuk isu bangsa la apa..but then tak semua org sama…spesis keyboard warrior ni bukan leh bertolak ansur.. takpon nasihat lah si mya ni elok2… bagi pendapat/saranan yang dapat membuat situasi menjadi reda..malu lah..Melayu kan tinggi dengan budi bahasa… Mya, i rasa elok u pergi berubat jer, takpe..usaha.. hati manusia ni macam tulah, ade yg jenis sampai hati, ade tak..Hopefully everything will be fine.. Dont give up ok?

        Reply
      • mungkin salah abg u, sbb dia pergi gaduh dgn org tu. dah mmg salah u, tp kenapa abg u pergi mengamok? just wonder..

        Reply
  9. Korang dok blame kaum India and salah writer saja kenapa? dah mcm lari tema asal website ni jer. biasanya semua dok komen seram laa.. meremang laa. tapi kali ini gara2 writer sorang India, korang bsatu nak bash dia apa hal? aku bukan nak back up Mya or any India… tapi aku pelik la dgn rakyat Malaysia yang kuat racist ni. hidup kat negara ni mcm ada SATU kaum jer? apa korang lahir kat dunia terus nampak KAUM korang jer depan mata ke? APA NURSE dan DOKTOR kat hospital tu takde kaum INDIA, MELAYU, CINA ke? RACIST jerr korang reti. buat benda baik takde??

    Reply
    • yesss…mama sokong #hiperbola… terasa hati si mya ni kena hentam teruk.. sekurg2nya tegur lah cara elok.. lagi bgus kite bntu dia dari segi prubtan cara melayu pulk.. moga family mya trmsuk mak mya cepat sembuh dan dijauhkan dari sihir… dan moga family penulis mndpt ikhtibar dari pengajaran ini… mohon penulis byk brsbar… klau ada cerita mistik lagi sila lah menulis di sini lagi yea…

      Reply
  10. Its not about racist or wht. maybe family writer dah selalu sangat buat mcmtu dekat dia sampai dia sakit hati. And korang pun boleh bayang if 21 family stay in one house mana lagi dorang nak park kereta kan. I sendiri ada jiran yang dia tak parking depan rumah i but everyday dia akan park kereta secara melintang and belakang kereta dia makan kawasan depan rumah i. sometimes kita nak bawa keluar moto pun susah sebab bontot kereta dia menganggu. hidup berjiran kena ada adab.. malas nak tegur..

    Reply
  11. ya allah… korang yg komen hentam penulis dgn kata2 kesat ni kenapa hahh??!! dia dah lah dalm mngalami masalah yg berat dgn keluarga dia… kena sihir pulak tu… sebalik nya kite tolong dia… bg nasihat yg baik2… mana yg pandai mngubati keluarga beliau, amat2 lah diperlukan…
    jgn resis sgt.. penulis ni cuma nk luahkan masalah dia kat sini…
    moga bulan ramdhan ni diberikan pahala supaya korang dpt menolong ms. mya (penulis) ni…

    Reply
  12. EH XFAHAM LAH..WRITER NI SHARE STORY DIA TP COMMENT MORE TU RACIST SHIT..WTF GUYS..MENYAMPAH NYA AKU BACA KOMEN YG CONDEMN PASAL PARKING..MCM KAU ORG TAK PENAH PULAK KAN TERPARK DEPAN RUMAH ORANG..DIA PUN ALIH LEPAS DAH DI BGTAHU..BUKAN NYA TERUS BIAR KAN JEA PARKING..NONSENSE BETUL MELAYU YG KUAT RACIST NI..INDON YG MAIN SIHIR TU TAK DER PULAK NK CONDEMN KAW2..MANGSA NI PULAK YG KORANG NK CONDEMN KAN..SAMPAH!!!!

    Reply
  13. Nampak sangat berapa ramai org kat komen ni rasa dirinya islam tp x de langsung amalan dlm islam tu yg mereka tunjuk kat nonmuslim. Bukan ke hidup didunia ni hanyalah utk menghadapi dugaan. Apa yg kamu nak jawab diyaumamahsyar nti bila mereka dakwa kamu x dakwah mereka, malah x tunjuk iman sebagai umat islam pun?

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.