Antara Percaya Atau Tidak

Assalamualaikum. Terima kasih admin kalau sudi publishkan cerita aku ni. Cerita aku ni tak seram dan aku sendiri belum pasti akan kewujudan ‘dia’ dalam rumah aku (buat-buat tak percaya actually) . Oh ya, aku seorang ibu kepada seorang anak lelaki berumur bawah 2 tahun. Kenapa aku bagitahu pasal ni? Sebab kisah ni berkaitan besar dengan anak aku.

Huru-hara, kecelaruan dan over-reacted bermula (sebab aku memang penakut) bila aku dapat tahu ada benda lain dalam rumah aku. Cerita bermula pada malam tu (raya 2019) pak cik aku yang duduk kat meja makan dengan abah dan suami aku tiba-tiba bersuara (aku panggil dia Pak Uteh)

Pak Uteh : Ha, nenek dah datang dah! (sambil jengah-jengah ke luar rumah)
Aku : Nenek? Soalan diajukan kepada ibu aku yang duduk depan tv dengan aku dan kepada abah aku yang duduk sebelah Pak Uteh masa tu. Abah cuma senyum-senyum, suami aku blur-blur. Aku try juga tengok-tengok mana neneknya, tak ada pun
Ibu : Pak Uteh kan pandai urut orang (sambil panggil adik aku, Mimi, suruh urut kepala dia dengan pak uteh) sebab dia asyik ngadu sakit kepala je

Mimi dengan muka seram-seram sengih-sengih pergi la urut. Pak uteh cakap yang Mimi ni memang migrain dan migrain dia boleh tahan kuat (aku rasa ianya disampaikan oleh ‘nenek’ Pak Uteh aku ni)

Dan aku pun tanya suami aku boleh ke tak aku nak urut sekali sebab aku pernah kena migrain sampai sehari suntuk tak boleh bangun, gerak sikit pun dah loya dan muntah-muntah. Asal bangun je, muntah. Yang aku boleh buat cuma mata je boleh toleh kiri kanan terkebil-kebil. Seksa sangat dan sedih bila Allah tarik sekejap nikmat kesihatan tubuh badan tu.
Okay, lepas Mimi dah siap urut. Tiba giliran aku Tiba-tiba Pak Uteh bersuara

Pak Uteh : Long (panggilan – along untuk aku sebab aku anak sulung) ada benda la kat rumah kau ni
Aku : Ha? Apa dia, benda apa? (sekali lagi aku meneka yang ianya disampaikan oleh ‘nenek’, yelah sebab rumah aku kat Gelang Patah, sekarang ni dekat rumah ibu aku kat Kota Tinggi – aku dah mula risau)
Pak Uteh : Ada benda ni dalam rumah kau. Dia suka sangat kat anak kau
Aku :…. (ah sudah, kalau dah melibatkan anak ni aku sensitif sikit) dia baik ke jahat Pak Uteh?
Pak Uteh : Dia okay, tak kacau. Cuma dia suka sangat kat anak kau. Kat kau pun dia suka, dia nak jadikan kau macam mak dia (Pak Uteh pun tunjukkan bulu roma tangan die yang merinding tu – menandakan dia sendiri dapat rasa kewujudan benda tu)
Suami aku :… Benda apa tu? Ishh
Aku : Dia tu macam mana? Muka dia macam mana? (soalan yang paling aku sesalkan dan takkan ku lupakan sehingga kini. Hahahaha)
Pak uteh : Dia budak je, kecik dalam umur 6-7 tahun (sambil tunjuk sorang sepupu aku ni namanya Dhia) ha lebih kurang macam Dhia ni. Muka dia Pak Uteh tak nampak, cuma nampak bayangan je
Aku :…. Kenapa die suka kat anak kite pula?
Pak Uteh : Tu tak tahu, mungkin ada sejarahnya. Dia anggap anak kau macam adik dia. Dia suka duduk kat dapur dengan toilet
Aku : Haa??? (dapur tu la tempat aku banyak habiskan masa – aku ni surirumah, tangan tak pernah kering)
Aku : Dia memudaratkan anak kita tak?
Pak Uteh : Tak, dia cuma suka main-main je dengan anak kau. Kalau kau tak percaya, try letak guli kat dapur. Nanti dia main. Tapi bunyi dia kuat sikitlah. Tapi tak payah buatlah, nanti kau takut (sambil ketawa)
Aku :…. (memang tak lah aku nak buat)

Dan masa ni, macam-macam soalan diajukan pada Pak Uteh aku sebab masing-masing dah tahu kelebihan dia. Hasilnya, suami aku di kata ada keturunan pahlawan majapahit (from that, suami aku kekwat je kat aku. Aku cuma cakap ‘ishh mana ada pahlawan perut boncet, tembam pulak tu) hahahha, walaupun suami aku taklah tembam pun, tapi pada mata aku suka menetembamkan dia. Dan Pak Uteh aku juga reveal beberapa kisah pasal kewujudan benda lain dalam rumah ibu aku masa tu

Bermula hari tu, perasaan aku bercampur baur. Risau, takut, marah. Yelah, rumah suppose to be tempat yang paling aman, tempat yang kita patut rasa tenang. Tapi, perasaan aku okay sikit sebab anak aku alhamdulillah okay. Atau mungkin aku je tak perasan. Dan tandas yang dikatakan tempat dia suka tu pun aku dah jarang guna, suami aku je guna. Tapi, aku selalu pastikan tandas tu bersih dan wangi. Kalau kotor nanti dia makin selesa pulak duduk kat situ. Ewah ewahh, no no.

Sebelum aku dapat tahu pasal ni pernah beberapa kejadian pelik berlaku. Salah satunya, aku tengah buat kerja kat dapur tiba-tiba rasa ada orang berdiri kat belakang aku. Masa tu siang terang benderang kot. Rasanya betul-betul macam ada. Tapi tak ada, anak aku tengah tengok tv. Suami aku kerja. Selain tu, malam-malam aku pernah tersedar tiba-tiba dan lepas tu dengar mainan anak aku bunyi-bunyi (mainan telefon yang bila kau tekan setiap satu nombor tu akan keluar bunyi/lagu).

Macam sengaja pula bangunkan aku suruh aku dengar dia main. Dan aku dengan penakutnya call suami aku suruh balik. Tengah call tu mainan tu berbunyi lagi sekali.

Sambil tunggu suami aku balik aku cuit-cuit anak aku kat sebelah nak dia bangun teman aku tapi time ni lah dia tidur nyenyak. Kalau aku nak buat kerja pula time tu dia bangun. Habisnya aku peluk je anak aku. Hahaha. Bila suami aku dah sampai, dia terus cabut bateri mainan tu. Aku tengok mainan tu elok je dalam bakul dan berada dalam bakul tu kat bahagian tengah (means ada mainan-mainan lain atasnya, tak terusik).

Suami aku jugak pernah dengar suara aku panggil dia (aku tak ada kat rumah masa tu) on the way balik dari Kota Tinggi dengan anak aku. Patutlah pelik, masa sampai tu suami aku beriya turun ambil anak aku dari kereta. Punyalah cepat dia turun, belum sempat aku tutup kereta. Rupanya kena kacau, hahahaha. Bunyi guli, bunyi perabot dialihkan dah selalu sangat jadi. Pernah aku rasa geram aku sound ‘macam kau je ada perabot’ zupp! terus aku lari pergi kat anak aku. Hahaha. Tergendala aku nak masak, siang-siang pun nak kacau.

Kejadian lepas aku dapat tahu dia ada pula, aku banyak kali terbangun tengah malam sebab terdengar bunyi macam-macam kat dapur. Antaranya, bunyi pagar ke dapur (pagar besi untuk elak anak masuk dapur tu) bunyi tarik-tarik macam budak main-main nak buka pagar tu. Selain tu, bunyi macam orang selongkar plastik-plastik.

Pasal anak aku pula tak ada aku tengok yang pelik-pelik atau berlaku gangguan pada dia. Cuma naluri keibuan aku tak membenarkan benda tu suka/dekat kat dia. Mungkin benda tu tak menakutkan dia lagi atau benda tu ‘baik’ dengan dia.

Yang pelik cuma masa tu aku pergi toilet dalam bilik. Bila keluar je aku nampak anak aku rengek-rengek kat pagar kat dapur (macam biasa rengek tak nampak ibu depan mata)
Aku pun terus panggil-panggil dia dari bilik, dia terus sengih-sengih tengok aku tapi dia toleh sengih-sengih kat dapur juga sekali dua kali. Macam dia ada nampak aku jugak atau seseorang kat dapur. Entahlah, benda ni berlaku dalam beberapa kali. Aku pun masih ragu-ragu tentang kewujudan dia.

Pernah jugak aku pergi ke pusat rawatan islam. Niatnya nak pisahkan dan minta perawat tu kalau boleh tolong pindahkan benda tu dari dalam rumah aku. Tapi dia cakap tak boleh keluarkan. End up, bil cecah Rm 300 lebih jugak. Dapat air 7 botol dan minyak wangi untuk mandikan anak aku, dengan minyak apa entah aku tak tahu namanya untuk calit-calit kat dinding.

Perawat tu kata nak buat pendinding kat rumah aku tapi bila aku tanya kos, dia cakap cecah ribu. Gulp! Memang aku tak buat la, bil Rm 300 lebih tu pun aku dah kesian kat suami aku. Sepatutnya boleh buat beli susu ke pampers ke untuk anak aku.

Sebab utama aku tak usahakan sangat rawatan sebab anak aku pun okay je, cuma aku je lebih-lebih sebab tak nak benda tu suka kat dia dan memudaratkan dia nanti. Ni dia belum pandai cakap, kang nanti dah pandai apalah yang dia bagitahu kat aku kalau dia nampak. Ada kang aku tak bagi suami aku pergi kerja nanti.

Aku pernah sekali buka ayat yang dianjurkan oleh perawat tu kat rumah (ayat azab – kat youtube) tapi ayat tu tertutup sendiri dan aku pun tak pasang lagi sebab aku pun seram dengar bacaan dia. Hehe

Fyi, bacaan A-lquran 24 jam terpasang kat rumah aku ni start dari dapat tahu kewujudan benda tu. Cuma kadang-kadang aku slowkan volume sebab kadang-kadang aku yang rasa serabut pula dengar. Astaghfirullah, tak tahulah kenapa.

Kalau diikutkan, aku memang tak tenteram sejak dapat tahu tu. Tapi kadang-kadang aku sendiri terlupa, kadang buat-buat tak tahu. Bila aku teringat yang Allah ada untuk jaga aku dan keluarga aku, perasan aku jadi lega. Sesungguhnya Allah memang tempat berlindung. Kita, dia, semuanya ciptaan-Nya. Kita semua berada dalam kekuasaan Dia.

Okay, itu jela cerita dari aku. Terima kasih sebab baca. Maaf kalau susunan cerita atau cara menulisnya agak serabut sebab aku memang tengah serabut pun dengan masalah yang satu ni.

Hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Ibu kerisauan

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 1]

4 thoughts on “Antara Percaya Atau Tidak”

  1. Saya ckp pun berdasarkan pengalaman.. Sebab umah saya pun pernah ada yg menumpang sebab suka pada saya.. Skrg alhamdulillah dah x de.. Ayat2 quran ni akan buat benda tu panas.. Jadi rajin kan diri mengaji ya.. Mrk tinggal di tandas sebab itu mmg tmpt kegemaran mrk.

    Reply
  2. 1)ayat tu tertutup sendiri dan aku pun tak pasang lagi sebab aku pun seram dengar bacaan dia.
    2)slowkan volume sebab kadang-kadang aku yang rasa serabut pula dengar…
    kesimpulannya baik awk g berubat..ayt quran tu suppose menenangkan jiwa..so far x pernah pula ada pusat rawatan islam yg tetapkan harga beratus2..ikut kemampuan biasanya.

    Reply
  3. Tak susah. Baca surah baqarah ayat 1-5 pastu ayat kursi dan seterusnya 2 ayat terakhir albaqarah. Lps tu 3 qul . Masa baca 3 qul niatkan dlm hati syaitan jin keluar dari rumah dan pagar terdiri pada setiap penjuru rumah. Kalau rajin azan. Dulu saya ada gangguan bila anak nampak dan menangis sentiasa. Bila Allah bagi ujian rupanya dia nak bagi kita ilmu

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.