Apartment Berpenghuni

Assalammualaikum dan hi kepada semua pembaca fiksyen shasha.Nama aku Shasha, ye nama aku Shasha haha.Aku nak ceritakan pengalaman aku 2 tahun lepas.Maaf kalau tak seram. Shasha cuba.

” ibu,ada tak eh rumah sewa area sini? Yang dekat-dekat dengan tempat kerja sha? .”

Itu soalan aku kepada ibu yang akhirnya aku sesali sehingga sekarang…

Dua buah bagasi aku tarik menuju ke arah apartment yang aku sewa dari seorang lelaki berusia dalam lingkungan 30-an.

” korang kalau ada apa-apa masalah dengan rumah ni, ada yang tak puas hati ke kasi tahu je abang,tak pun call je akak intan kau. ”

Pesan abang Khairil semasa aku membayar deposit tempoh hari,aku tak sempat nak melawat,sempat bank in duit je, yang dah melawat apartment ni ialah 5 orang sahabat aku yang juga akan tinggal serumah dengan aku.

Aku,Wawa,Dyna,Faye,Putri dan Leeya,6 orang sahabat yang dah berkawan baik sejak dibangku sekolah sehingga ke hari ini, dan sekarang kami buat keputusan untuk tinggal bersama pula.

Aku mulakan dengan membaca ayat kursi dan 3 kul.Itu adalah ajaran ibu yang ibu dah terapkan dari zaman sekolah rendah.Tak kira untuk masuk rumah ke, masuk hotel tu wajib lagilah.Aku diajar untuk sentiasa amalkan benda ni.

Pintu aku ketuk tiga kali kemudian barulah aku buka pagar dan pintunya pula.

Tak semena-mena angin yang boleh tahan kuatnya(macam kipas nombor 3 kena muka je) menerpa kulit muka aku.Aku diam di muka pintu buat seketika.

” weyh cepatlah Sha!.” Faye menggesa aku untuk terus masuk ke dalam rumah.

” ish tak sabar betul kau ni, bukannya tak pernah tengok pun.” aku mengomel sambil kaki aku menapak masuk ke dalam rumah.Bagasi aku semua aku biarkan di ruang tamu sebelum aku check satu persatu perabot yang ada di ruang tamu.Rumah tu cantik,berkonsepkan open kitchen memang buat aku tertarik sangat-sangat,kenalah dengan aku yang memang suka masuk dapur ni.

Aku terus pergi ke bahagian dapur,dapur masih kosong disebabkan kami masih belum beli apa-apa kelengkapan dapur lagi kecuali blender,pisau dan barang-barang wajib yang lain.

Riuh di ruang tamu suara kawan-kawan aku yang kegembiraan dapat rasa duduk serumah tu.Aku di kitchen bar hanya memperhatikan mereka dengan senyuman di bibir.Bermulalah hari baru!

Selesai berkemas dan membersihkan badan,kami masuk ke dalam bilik masing-masing.

oh ye lupa nak cerita,rumah tu ada 3 bilik,2 bilik air dan satu bilik stor yang kitaorang ambil keputusan untuk jadikan wardrobe kami.

Hasil lat ta li lat tu aku dan Faye sah sebagai roomates sekaligus berjaya merebut master bedroom yang dah siap satu bilik air di dalamnya tu.

Wawa berkongsi bilik dengan Putri,dan Leeya pula dengan Dyna.

Aku dan Faye terus masuk ke dalam bilik sambil mukut Faye berceloteh entah apa yang aku pun dah tak ingat.Faye memang banyak cakap,pelawak dalam kumpulan kitaorang ni dia lah.

tengah-tengah aku sibuk lipat baju untuk disusun ke dalam almari,si Faye buka mulut laser dia tu.

” Eh hanie,kau tahu mak aku kata kawasan apartment ni kena hati-hati…aku fikir mak aku sengaja nak takutkan aku lah,tapi kau tahulah aku kan…aku mana ada perasaan takut semua tu haha…kau jangan risau kalau ada orang ke natang apa ke nak kacau kau aku kejar dia dengan selipar.” omel Faye.

aku tersenyum kecil je mendengar celoteh si Faye.

” apa yang mak kau suruh hati-hatikan tu?.” aku menyoal sekadar meneruskan perbualan supaya tak hambar.

” dia kata dekat apartment ni orang buat hal dia sendiri je,tak kesah pasal orang lain..pernah ada sorang perempuan bujang ni meninggal 2 minggu baru tahu dia dah meninggal kau tahu tak?tu pun sebab jiran dia bau benda busuk menyengat hidung dari rumah perempuan tu.”

Entah kenapa pula seram sejuk terus aku bila dengar cerita Faye.

” dah lah,jomlah tidur..esok kerja.” aku buka mulut sebelum baju yang aku dah lipat aku letakkan semula cantik-cantik atas beg aku.Esok jelah susun hahaha.

Esoknya…

Aku pandang kiri kanan menunggu bas yang lambat pula tiba hari ni.Sama ada bas yang lambat atau aku yang lambat keluar office.

aduh janganlah tak ada bas pulak dah lah Wawa dengan Leeya dah sampai rumah,takkan nak susahkan diaorang suruh ambil pula.Faye dengan yang lain pula Shift malam.

Tulah,ibu suruh ambil lesen kereta tak nak…

Tiba-tiba sebuah kereta honda CR-V berhenti dihadapan hentian bas.Aku dah tahu gerangan orangnya.

” shasha,naik lah sini aku hantarkan kau balik,dah nak masuk pukul 11 ni…bahaya anak dara duduk luar macam ni sorang-sorang.” Itulah perkataan yang keluar dari bibir Haris.Haris ni boleh dikira bos aku lah walaupun dia bukan bos besar haha,aku bekerja sebagai setiausaha di sebuah syarikat.

” Tak apalah Encik,Kawan saya tengah otw ambil ni.” aku auta.Tak nak menyusahkan Haris.Lelaki tu baik sangat.Tak sampai hati aku dibuatnya.

” Tak apalah Sha,naik sini…kalau ada peragut ke penculik ke tengah ushar-ushar awak sekarang macam mana?.” Haris menakut-nakutkan aku.

Risau punya pasal,terus aku bangun dan masuk ke dalam keretanya.

” dengar cerita Sha dah pindah rumah eh?tak duduk dengan ibu..eh makcik lagi?.” soal Haris sambil keretanya laju membelah jalan.

tersasul ke sengaja nak tersasulkan tu.

” A’ah…” ringkas aku membalas.

” duduk mana?.” soal Haris.

” Apartment depan petronas tu je..tak jauh dari rumah ibu pun.” beritahu ku.

skip lagi…

Aku dan Haris berjalan ke arah apartment aku.Dia yang nak sangat temankan walau dah puas aku halang.Lantak dia lah.

aku membaca ayat kursi dan 3 kul lalu membuka pintu rumah tanpa apa-apa masalah.

sebaik sahaja aku kalih muka pandang Haris bagi mengucapkan terima kasih kepada dia,aku lihat Haris meraup wajah sambil mengucap perlahan yang masih dapat aku dengari.

” kenapa Encik?.” aku menyoal.

Haris memandang aku lama lalu tersenyum serta menggelengkan kepala.

” tak ada apa-apa…jangan lupa basuh kaki,kalau tak solat lagi…mandi terus solat…sambil buat kerja apa-apa,tengah jalan atau ada masa terluang baca je apa-apa yang awak ingat…jangan terleka…jaga diri.” Pesan Haris.

aku hanya mengangguk sebelum mengucapkan terima kasih.

Haris membuka langkah untuk menuju ke lif.Entah kenapa aku lihat seperti dia berat je nak melangkah meninggalkan rumah aku.Beberapa kali dia pusingkan kepala kembali.

Mendengar suara Wawa memanggil aku.Aku terus menuju ke arah bilik Wawa.Aku lihat Wawa tengah duduk di atas katil membelakangi aku sambil memandang tingkap.

” kenapa wa?.” aku menyoal.

” tolong ambilkan air untuk aku boleh?hauslah…” pinta wawa.

aku tanpa menyoal terus mengambil air di dapur.Sekembalinya aku ke bilik Wawa,aku lihat Wawa susah tiada.

eh?mana minah ni pergi?

aku berjalan sekeliling rumah mencari Wawa sebelum langkah ku terhenti bila telefon aku yang masih berada di poket seluar jeans aku berbunyi.

Tertera nama Haris di skrin telefon bimbit aku.Terus aku selek ikon hijau lalu merapatkan telefon ke telinga.

” Sha,saya dekat luar…boleh keluar kejap tak?awak tertinggal barang awak ni.” kata Haris.

Aku meletakkan cawan di atas kitchen bar sebelum berjalan ke arah pintu.

tiba-tiba pinti bilik Wawa tertutup.

dum!

aku fikirkan Wawa yang tutup pintu tu…

” Wa..air kau ada dekat atas meja,aku nak keluar sekejap.” aku menjerit perlahan.

aku meneruskan langkah sebelum tiba-tiba pintu itu terbuka semula.

” wa…janganlah main-main pintu tu,rosak nanti kang.” aku berkata.

Pintu itu tertutup semula lalu terbuka semula.

” wa..okeylah aku bawakkan air tu untuk kau eh.” aku melangkah ke arah meja yang menempatkan cawan tadi.Belum sempat aku memegang cawan tu.Tiba-tiba pintu tu makin laju ditutup dan dibuka.Dari meja tu barulah aku nampak terus ke dalam bilik tu.

ya Allah!mengucap panjang aku bila aku tengok dalam tak ada siapa yang ada dekat dengan pintu tu.

terus aku berlari menuju ke arah pintu rumah.Tangan aku dah mula menggigil ketakutan.

tiba-tiba kerusi berhampiran aku jatuh menghalang laluan,terus aku terjatuh.

“Aduhh.” aku menyeringai kesakitan.

” Sha,awak okey tak sha?.” aku mendengar suara Haris menjerit memanggil aku dari luar sambil mengetuk-ngetuk pintu rumah.

aku dah mula panik bila bunyi dentuman pintu tu semakin laju.

aku cuba untuk bangun tapi berakhir dengan terjatuh semula dengan rasa sakit yang mencengkam bahagian kaki aku.

” Encik tolong Encik saya tak boleh bangun!!.” aku menjerit.

dan lepastu aku dengar bunyi tombol pintu rumah dipusingkan secara paksa supaya terbuka disertai dengan hentakan pada pintu.

aku menjerit bila lampu rumah tiba-tiba terpadam sepenuhnya.

srttt…srttt..

bunyi derapan tapak kaki kendengaran menuju ke arah aku.

waktu tu hanya allah je yang tahu bertapa takutnya aku.Air mata mencurah turun tanda ketakutan yang amat sangat.

lepas tu aku tak sedarkan diri…

Aku mendengar suara ibu.Terus aku membuka mata.Aku mengucap dengan mimpi ngeri yang aku hadapi.

aku mimpi sesuatu…tak bukan pasal pintu dan segalanya tu…itu bukan mimpi..itu nyata…

mimpi tu seakan nyata…
aku pendekkan mimpi tu…

seorang perempuan meninggal dalam bilik yang persis bilik Wawa,yang aku tahu perempuan tu bukan orang melayu melalui rupanya.Sebelum tu…perempuan tu ada kasi tahu sorang lelaki berkulit gelap yang dia mengandung,dan lelaki tu tak nak bertanggungjawab…

” Shasha?.” ibu memanggil aku.

aku pandang sekeliling,aku nampak Haris dengan baju yang sama macam semalam,ada seorang lelaki lebih kurang usia 60-an ala-ala ustaz tengah pandang aku.

rupanya Haris bawa aku ke rumah ibu dan dia yang panggilkan ustaz dan ceritakan apa yang dia tahu.

rupanya rumah tu lah rumah yang mak faye katakan…mak faye tak sangka yang rumah kitaorang lah rumah dia tu…sebelum aku kena kacau…Wawa ada cerita yang dia nampak bayangan perempuan lalu depan bilik dia…ada bunyi cakaran dari tingkap.Tapi kami endahkan je dan kata ilusi dia je.Lepastu Dyna pula yang kena,kerusi bergerak lah,suis tv m**i sendiri dan channel tertukar berkali-kali sendiri.Faye pula waktu dia tengah mandi ada orang ketuk berkali-kali pintu bilik air tapi bila buka tak ada siapapun
akhir sekali aku pula yang kena….dan akulah yang paling teruk.Rupanya pada malam tu,Wawa dan Leeya turun pergi mcd yang tak jauh dari sini.Jadi yang aku nampak tu bukan Wawalah.

lebih 1 minggu aku berubat untuk pulihkan semangat.Lepas je kejadian tu aku mudah terkejut dan mula sensitif dengan persekitaran.

Alhamdulillah sekarang kami masing-masing dah ada hidup sendiri,cuma Putri dengan Dyna je yang belum kahwin.Aku pula sekarang tengah mengandung 3 bulan.Suami aku pun salah satu dari semua orang yang ada dalam ni…dapat teka kan?yep Haris lah orangnya.Cakap pasal Haris…rupanya waktu dia usap muka semua tu,dia nampak seorang perempuan tengah berdiri depan pintu bilik wawa dan rumah tu bau busuk macam bangkai.Padahal aku bau semua okey je.Tapi apapun alhamdulillah aku dah tak kena kacau lepastu.Hidup aku bahagia sampai sekarang.Terima kasih.

Hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

           The end.
Sharis

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 3 Average: 5]

18 thoughts on “Apartment Berpenghuni”

  1. Rekaan….. Ada banyak ciri2 drama melayu dlm cerita ni… and banyak juga ciri2 novel cinta ringan dr penulis2 perempuan yang berlambak kat pasaran skrang ni. So, kalau korang jenis suka bc novel cinta n tengok drma melayu, korang akn suka… macam aku jenis bc novel RAM, kaki tengok PB, CSI, LVPD, Umbrella Academy,The Mentalist, The A List, Stephen King, mmg xley masuk la citer ni…
    Anywat, good job writer! Pandai ko pilih tema… ko tau apa yg ramai org suka…

    Reply
  2. Rekaan… buang msa aku ja. aku bca fs nk dpt ilmu alm ghaib. klu nk bcintan cintun merapu2 ni baek aku tdur ja. mimpi sndiri lg bagus dr layan mimpi org

    Reply
  3. Aku pernah baca tau citer cmni, dlm buku koleksi cerita hantu benar judul Ghaib 2. Tapi x tau lah orang yg sma ke apa..but cerita mmg lebih kurang sma

    Reply
  4. Alaa korg nih, kalau rekaan pon korg baca gk kan? Aduiiii. Byk bnyik btul la, cer korg sndiri post cerita seram kt sini nk tgok. Kang org tegur marah pulak💆

    Reply
  5. Haha..aku baca ok je. Nama samaran SHARIS mmg terus aku dpt teka si haris tu ada kaitan di dalam hidup penulis di akhir cerita.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.