APARTMENT LAMA: LIF

Salam semua. Jom sambung lagi baca kisah apartment aku dan kalini aku nak kongsi pasal lif. Ya, lif adalah salah satu tempat wajib berhantu ye. Kat tempat kerja ke, hotel ke, hospital ke, kita memang dah selalu dengar tentang lif berhantu. Tak kurang jugak dengan lif apartment aku ni. Kisah ni dialami oleh roomate aku, Ipa (bukan nama sebenar).

Ipa nilah housemate aku yang satu-satunya ada kereta. Dia masuk rumah aku agak lambat sikit atas sebab2 tertentu. Perisitiwa lif ni dia yang alami, tak lama lepas dia masuk rumah aku. Kami tak pernah mulakan citer2 seram yang kami alami dekat apartment sebab takut nanti dia tanak pulak duduk rumah tu. Jadi, dia pun tak expect akan terjadinya peristiwa ni.

Benda ni berlaku waktu petang, tapi masa tu suasana gelap sebab dah nak hujan. Aku tak ingat dia nak pergi mana masa tu. Apapun, dia turun lah lif macam biasa. Tiba2, lif yang dia naik tu berhenti dekat tingkat 4. Oh ye, sebelum terlupa, walaupun bangunan tu lama, aku puji lif dia sebab jarang berlaku kerosakan yang menyusahkan aku sepanjang aku duduk situ. Tapi tiba2 macam2 si Ipa ni kena ganggu huhu.

ipa ni masa tu baru bangun tidur. Jadi mungkin dia tersilap tekan. Tapi ipa sempat keluar dari lif tu untuk tengok aras 4 tu.Aku assume dia mamai sebab tu dia agak blur sikit nak buat apa. Ipa nampak aras tu sunyi sepi pastu penuh dengan daun2 kering. Rupa macam takde sape pernah jejak dekat tempat tu. Apartment aku ni ade cleaner yang akan sapu2 luar rumah kitorang walaupun aras tu takde orang sekalipun. Jadi, pelik kalau aras 4 tu kotor bersepah macam tak dijaga.

Waktu tu, langit makin gelap dan dekat situ lagilah gelap sebab takde satu lampu pun yang berfungsi. Mujur ada lampu dari lif tu. Bila ipa dah mula rasa tak sedap hati, dia pun masuk balik dalam lif untuk turun bawah. Ipa tekan butang G tapi pintu tanak tertutup dan lif tanak turun. Keadaan tu berulang dalam 3-4 kali jugaklah.Lastly, pintu tertutup tapi tiba2 pintu trtutup separuh je macam ade orang halang atau tahan pintu tu. Ipa dah menggelepur dah time tu jangan cakaplah. Lepas tu, lif pun turun macam biasa.

Malam tu, ipa cerita dekat aku yang lif terberhenti dekat tingkat 4 dan semua yang berlaku pada dia.Aku terus wasap penyewa rumah tu, Aku panggil dia aunty. Aku tanya, “Aunty, nak tanya. Aras 4 tu ada orang duduk tak?”

“Eh kenapa u tanya?”
“Takdelah. Saja je nak tahu. Haritu kawan i naik lif tatau macam mana bole berhenti tingkat 4 tu. Banyak kotor lah aunty. Ada orang duduk ke?”
“Aiyaa, lu orang jangan pergi situ. Manyak suwey itu tempat. You taukan nombor 4 banyak suwey? Situ dah tak ada orang duduk. Dah takde sape berani datang situ sebab tu bersepah”

Aku diam. Sumpah, aku jarang alami pengalaman seram. Tapi sejak aku duduk apartment tu, hampir setiap hari ada je cerita seram yang aku dengar. Ada jugak kawan2 kolej yang sama2 tak dapat kolej duduk situ. Pun sama ada cerita seram jugak. Poconglah, engar org menjerit setiap malam. Banyak lagilah. Okey itu saja perkongsian kalini. Wassalam

Maya Kirana

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 11 Average: 3.5]

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.