Atok Balik?

Hai korang. Terima kasih kat admin kalau cerita aku ni disiarkan. Hari ni aku nak cerita pasal apa yang jadi kat aku time atok baru meninggal. Masa tu, aku baru berumur 7 tahun. Aku ni rapat sangat dengan atok. Disebabkan parents aku busy, aku sekolah dekat dengan rumah atok tapi jauh dengan jauh dengan rumah aku sendiri. Kalau seminggu tak balik rumah sendiri tu biasa dah. Sebab kat rumah sendiri tak boleh tido. Pelik kan? Hehe. Balik pergi sekolah atok yang amik dan hantar. Kalau nenek takde kat rumah, atok masakkan aku nasi goreng kicap. Pastu kiteorang tengok cerita P.Ramlee sama-sama. Petang pulak, teman atok berkebun tepi rumah. Aku tengok je atok cangkul tanah. Nak cuba tapi tak kuat nak angkat.Nampakkan betapa rapatnya aku dengan atok.

Atok aku ni kawin dua. Aku pulak cucu dari bini muda. Bini pertama dia dah lama meninggal sebelum atok kawin dengan nenek aku. Lepas je atok meninggal, anak-anak dari bini pertama dia mula buat kerja. Perebutan harta bermula. Diorang datang rumah nenek aku, amik segala benda yang atok punya macam motor, basikal, duit. Tak cukup, diorang nak halau nenek aku dari rumah tu. Ibu aku ni anak sulong, ibu aku suruh nenek aku tetap duduk rumah tu sebab tu hak nenek sebagai isteri. Bini pertama atok ada rumah kat tempat lain. Tak lama lepas tu, diorang mula hantar sesuatu pada nenek aku. Nenek jatuh sakit. Badan nenek jadi gatal-gatal. Habis seluruh badan nenek. Anak cucu jadi terhalang nak balik. Sampai aku pun jadi taknak dekat dengan nenek. Macam ada sesuatu yang tolak aku dari nenek. Tapi ibu kuatkan semangat. Bawak nenek berubat sana-sini. Ustaz kata orang yang hantar ni nak putuskan hubungan nenek dengan anak cucu.

Berminggu berubat, nenek beransur pulih. Ibu buat keputusan nak hantar nenek duduk dengan makcik aku kat Kuala Lumpur. Jadi, yang tinggal kat rumah tu cuma 2 orang makcik dan sorang pakcik aku. Aku gelar diorang Cikti, Acu dan Pakcik. Cikti ni dah beranak 2 yang masih kecil, suami kerja jauh. Malam pertama nenek takde, acu mintak tolong aku teman dia. Dia ada order kek batik. Aku pun on je sebab nanti dapat makan. Time tu dah pukul 10 malam. Acu masih syok tengok tv. Cikti dan Pakcik masing-masing dalam bilik. Aku ajak acu buat kek, dia kata nanti sebab drama mase tu best.

Pukul 12 malam… baru kiteorang start buat kek. Kiteorang bukak lagu kuat-kuat sambil nyanyi. Happy betul. Tiba-tiba, Pakcik keluar bilik dan pandang kiteorang dengan pandangan tajam. Pastu cakap dia nak keluar. Kiteorang pun biarkan je la, biasa la lelaki. Tak lama lepas tu, Cikti datang dapur nak buat susu anak dia. Dia kata, anak dia taknak tido. Asyik nangis je. Anak dia tu dah pandai merangkak. Tiba-tiba, aku nampak anak dia merangkak menuju ke dapur. Tapi, dia terhenti dekat depan bilik atok. Dia ketawa sorang-sorang pastu merangkak nak masuk bilik atok. Aku cepat-cepat lari dukung dia. Dia menangis macam kene pukul. Aku pelik, dalam bilik tu gelap, takde sesiapa sebab nenek pun takde. Siapa yang agah budak ni? Tiba-tiba aku teringat, atok selalu agah dia kat depan pintu bilik masa atok dah mula sakit dan tak boleh banyak bergerak. Aku tak fikir apa-apa masa tu cuma rindu dengan atok.

Cikti amik anak dia dan bawak masuk bilik. Pukul 2 pagi, Acu dan aku siap buat kek. Acu dah kepenatan. Aku, masih segar. Aku pun tak tau kenapa aku tak boleh tido. Penat aku cuba lelapkan mata, tapi tak terlena. Aku dengan acu tido kat ruang tamu. Kiteorang mesti akan bukak satu lampu sebab takut. Aku tengok cerita hagemaru mase tu. Tiba-tiba…. Aku terdengar bunyi orang cangkul tanah kat luar. Mata aku membulat. Bunyi tu betul-betul datang dari tempat atok selalu tanam pokok, betul-betul sebelah rumah. Tapi, aku takde la berani nak tengok apa yang menyangkul kat luar macam kat dalam tv. Aku diam. Aku makin tak boleh tido. Lama aku dengar bunyi cangkul tu dalam 30 minit. Tiba-tiba, bunyi orang berjalan macam nak masuk rumah. Dan tak lama lepas tu… Assalamualaikum… suara atok bagi salam. Aku tengok acu kat sebelah, masih lena tido. Aku diam. Tiba-tiba, benda tu gegarkan pintu rumah. Aku mula panik. Aku cuba kejut acu. Aku goncang badan acu. Dalam pada masa yang sama. Tiba-tiba, tv dan lampu terpadam. Hanya tuhan je yang tau macam mana aku takut masa tu. Nak tercabut jantung.

Makin kuat aku goncang badan acu. Acu bukak mata, dan lampu tv pun menyala semula. Aku terkedu. Acu tak sempat nampak pun blackout tadi. Acu suruh aku tido. Aku tutup mata kuat-kuat sampai terlena. Tiba-tiba, aku tersedar sebab aku rasa macam ada someone yang usap rambut aku. Pandangan aku kabur. Tapi aku nampak, ada susuk tubuh duduk atas kerusi kat hujung ruang tamu. Tempat atok selalu duduk. Tapi, aku nampak bonjolan ikatan di atas kepalanya. Aku tak tau kenapa, tapi aku boleh tersenyum masa tu. Dan aku sambung tido.

Aku bangun esoknya. Kami mula bercerita time sarapan. Pakcik kata, time aku dengan acu bukak lagu kuat-kuat. Dia tengah baring, ingatkan nak tido. Tiba-tiba, dia rasa ada someone baring sebelah dia. Dan dia rasa tu atok. Atok cakap kat dia “jangan gaduh gaduh, jaga anak cucu abah”. Dia terus bangun. Air mata jatuh dan amik keputusan keluar kejap. Cikti pulak, dia pun tak boleh tido jugak semalam. Macam ada someone yang tengah tengok dia dan anak-anak tido. Cikti kata dia tau yang semalam ada black out sekejap. So, tu bukan imaginasi aku. Pakcik kata dia balik pukul 3 semalam. Dia nampak atok berdiri dekat tempat atok selalu berkebun tapi dalam bentuk gula-gula sambil tengokkan dia. Nampaknya atok marah anak cucu dia bergaduh. Rindu atok, ALFATIHAH.

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Ana

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 88 Average: 4.7]

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.