Ayah dan pontianak

Assalamualaikum semua dan salam sejahtera dan salam 1 Malaysia…
#cikpuanmuda menaip lagi ni…
Terima kasih admin publish cerita aku yang lalu…
Lobe u lah!

Ni kisah ayah aku..
Ayah tiri ya syg2ku sekalian.. Yang kene Santau tu abah.. Abah kandung aku..

Sebelum tu aku memperkenalkan ayah aku dulu la ye..
Seorang pesara tentera.. Penembak negara tau dulu.. Banyak pingat2 ayah aku dekat rumah tu.. Seorg yg tegas dalam kerja n cukup garang serta cukup takut dgn istri.. Hehehe..

Ni yang ayah aku cerita lah.. Sebab ayah aku kan askar jadi ceruk hutan mana dia tak terjah..
Jadi ayah aku cerita 1 pengalaman bertemu PONTIANAK..

Ayah aku paling menyampah bila org2 reka cerita pontianak mcm maya karin tu..
Hakikatnya pontianak tak rupa itu pun..

Masa tu ayah aku dan seorang kawannya kene pergi riki anak-anak buah dekat 1 hutan ni.. Oleh kerana tugas, maka ayah tidak mengira masa samada siang atau malam.  Tengah2 malam tu pun ayah aku redah je la.. Naik kereta khas yg di sediakan..

Tengah sedap sembang 1 topik ke 1 topik,  tiba2 ayah aku rasa tak sedap hati.. Kereta tiba-tiba je jadi berat. Umpama ada muatan melebihi had. . Laluan jalan pula dah lah terlalu sunyi dan gelap.. Gelap yang suram dan menyeramkan.. Ayah aku dan kawannya pun terdiam membisu dan aling berpandangan antara satu ama lain. Mcm tahu-tahu apa yang akan berlaku.. Tawakal je lah demi kerja dan negara.. Beria pulak aku ni..

Sampai 1 selekoh tu, cermin kereta ayah tertutup dengan kain putih.. Tak lah putih mcm dlm drama.. Tapi putih kekuningan. Putih yang da dicemari habuk-habuk alam. Masa tu mmg ayah dah tak nampak jalan.. Mujur ayah tak panik.  Ayah pun berhentikan kereta dan baca apa yang patut.. Tapi benda tu tetap tak berganjak.. Entah dari mana dtg idea.. Lalu ayah aku jeritlah dekat makhluk tu.. “tak payah kacau aku.. Meh kalau berani tayang muka kau tu.. Mcm la cantik sangt keje nak ganggu org je”.. Geram punya pasal sebab tu la terkeluar kata-kata tu.

Lama juga benda tu terdiam je.. Tak lama lepas tu kain tu berubah menjadi pontianak.. Dia duduk dekat bonet depan.. Pandang tepat ke arah ayah aku.. Masa tu ayah aku dah redha je lah.. Seram dan takut menyelubungi Ayah tapi ayah pandai kawal diri. Akar lah katakan. Sekali ayah amati muka pontianak tu.. tak lah seram mana.. Cuma, rambutnya kusut panjang.. Matanya hitam membulat besar.. Mukanya pucat sepucatnya.. Bibirnya merekah kering.. Tapiiii rupa dia seperti baby.. Ya baby.. Luas Mukanya sebesar tapak tangan je.. Baunya kadang busuk kadang wangi.. Aku dapat bayangkan mcm mana keadaan ponti tersebut. 

Ayah turun dari kereta sambil baca surah-surah pendinding lalu ayah tanya.. “ada apa? Kenapa ganggu aku yg sedang bertugas? Pergilah kau di tempat asal kau.. Jgn di usik manusia-manusia yg ikhlas mencari rezeki untuk keluarga”

Pontianak tu tak berjawap dan tak berkata apa.. Hanya merenung mata ayah lalu hilang begitu sahaja dari pandangan.. Baru lega rasa ayah dan kawannya.

Aku tanya gak ayah.. tanya-tanya gurau mesra. “Kenapa tak paku je.. Kot-kot jadi pempuan cantik ke jongkong emas ke.. Ha kan bagus yah..”
Ayah aku cuma jawap dengan pelan dan selamba sambil terenyum manis seolah berbisik..
“kalau tak, ayah tak kawin dgn ibu yang garang tu”

Ok gais.. Tu je.. Klu tak seram.. Kau carilah pontianak tu dekat gunung pulai pontian tu.. Kot2 jumpa nnt share cerita dekat komen..

Cikpuanmuda

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 3 Average: 3.7]

4 thoughts on “Ayah dan pontianak”

  1. Gunung pulai.. Air terjun best. Tapi da tutup ade kes kencing tikus tak lama dulu.. Makin menjadi la kak ponti tu ye..

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.