#Butirstar – Kejadian Di Sungai Lembing

Hai Hai! Dah lama aku tak up cerita dekat FS. Sorry la. Aku busy dengan kerja hakiki. Macam-macam benda kena buat. So sekarang ni aku ada masa terluang, sebab tu aku nak tulis cerita ni. Kejadian ni berlaku masa aku duduk U. Dah lama dah. Teringat balik sebab ada sorang kawan menyebut pasal trip nak pergi ke Sungai Lembing.

Aku study dekat sebuah U yang paling banyak cawangan dekat bumi Malaysia ni. Korang dapat teka kan? Aku malas nak eja. Haha. Masa ni aku baru sem 1. Masih berjinak dalam kehidupan U. Lepas exam semester, pensyarah aku, Miss Aida (bukan nama sebenar) ada buat trip untuk kelas aku. Dia sponsor semua benda. Mulanya aku tak nak ikut sebab aku nak balik rumah. Tapi bila tengok tentatif ada lawatan ke muzium, terus aku teruja. Aku cakap kat mak aku yang aku nak pergi trip. Mak aku ok je. Dia tau aku minat nak pergi muzium.

Miss Aida buat trip ni hari Sabtu sebab suami dia free, anak-anak dia pun tak sekolah. Diaorang satu keluarga ikut serta. Sebelum aku cerita dengan lebih lanjut, aku nak perkenalkan kawan sekelas aku, Yani (bukan nama sebenar jugak). Kita tumpu ada Yani dulu sebab Yani ni ada deria keenam. Aku satu bilik dengan dia jadi aku banyak tau tentang dia.

Yani seorang yang kecil molek, ceria. Asal dari utara. Memang suka dengar dia bercakap loghat utara. Aku pandai loghat utara sebab dia la jugak. Yani memang seorang yang rajin dan solehah. Dia solat awal waktu. Setiap Maghrib dia akan mengaji Al Quran. Tapi satu je perangai dia yang aku tak berapa berkenan. Dia ni gedik sikit. Suka bergaul dengan lelaki dan dia ada crush yang dia minat gila-gila. Setiap hari mesti dia nak tengok crush dia. Dan ya, crush dia tu kawan sekelas aku jugak.

Ok, berbalik kepada cerita asal. Kami semua tak sabar nak pergi trip ke Sungai Lembing. Aku tak pernah lagi datang sini. Lepas sarapan, kami semua bertolak ke muzium. Yani duduk sebelah aku masa tu dan seat kami bersebelahan dengan crush dia. (Yani yang pilih seat, bukan aku). Sampai dekat muzium, kami ambik gambar ramai-ramai. Masa tu selfie tak wujud lagi sebab smart phone pun tak wujud.

Lepas melawat muzium, kami ke sungai. Miss Aida dah tempah makanan siap-siap untuk kami berkelah dekat situ. Yani cakap kat aku yang dia nak duduk dekat dengan crush dia. Aku ikutkan je la. Karang aku tak layan dia, dia merajuk. Yani ni memang tak ramai kawan walaupun dia ceria. Kawan-kawan sekelas aku cakap dia ni macam budak-budak.

Sungai tu memang bersih. Langsung tak ada daun-daun kering yang jatuh dalam sungai. Maknanya tempat ni ada penghuni. Macam mana aku tau? Kampung aku ada sungai jugak. Ada tempat yang boleh mandi, ada tempat yang tak boleh sebab dekat dengan perkampungan bunian. Ayah aku dah banyak bagi pesanan pasal sungai ni. Kalau sungai tu bersih dan kita rasa udara dia segar lain macam, memang ada perkampungan tak jauh dari sungai tu. Diaorang tak kisah korang nak mandi ke apa janji jangan buat benda yang diaorang tak suka.

Suami miss Aida pesan jangan buat bising dan jangan buang sampah merata. Aku agak dia ni pun tau pantang larang nak pergi sungai. Budak laki minta izin nak mandi sebab air tak dalam sangat pun. Miss Aida bagi kebenaran tapi tak boleh pergi jauh. Aku memang dah lapar jadi aku cari tempat yang best untuk makan. Kebetulan ada batang kayu besar betul-betul dekat tepi sungai. Yani ok je sebab crush dia tengah mandi masa tu so dia boleh la nak cuci mata sambil makan.

Aku kalah dah makan memang tak ingat dunia. Kami duduk dalam 5 orang atas kayu tu. Yani duduk hujung belah kiri, sebelah aku. Kami suka makan kat situ sebab boleh celup kaki dalam air sambil makan. Konon macam spa kaki la. Aku tengah borak-borak dengan kawan aku bila Yani menyiku aku dengan lembut.

“Fia, ada orang naik sampan la,” Yani menuding ke arah sungai yang jauh sikit dari tempat kami berkelah.

Aku pun toleh la ke arah dia tunjuk tu. Aku nampak ada beberapa sampan. Bagi aku benda ni benda biasa sebab orang pergi sungai bukan nak mandi je. Nak tangkap ikan pun ada.

“Kau tak pernah tengok orang naik sampan ke apa?” aku sengaja perli dia. Masa tu aku dah tau benda yang dia nampak tu bukan orang. Aku pun nampak. Orang yang ada atas sampan tu macam sedikit memanjang. Macam orang tinggi tapi tak menggerunkan.

Yani asyik tengok je orang tu. Aku habiskan makanan dan kutip-kutip bungkusan makanan untuk dikumpulkan dalam satu plastik. Senang nak buang nanti. Aku cedok air sungai guna gelas polisterin untuk basuh tangan. Masa tu aku rasa air sungai tu macam sedikit panas. Kaki aku masih tercelup dalam air.

Aku tengok kawan-kawan aku yang lain tak ada pulak cakap air panas ke apa sebab kami memang tak berganjak dari situ lagi. Tiba-tiba Yani bangun dan toleh ke arah aku.

“Fia, aku takut la. Orang-orang tu asyik tengok aku je,” muka Yani pucat masa tu. Dia cepat-cepat naik. Tak lama lepas tu, dia jerit dan pengsan.

Memang semua orang cuak la. Miss Aida pun cuak. Kami angkat dia letak dalam kereta Miss Aida. Mujur pemandu bas tu orang sini jugak. Dia suruh bawak Yani ke rumah dia. Aku je yang temankan Yani sebab yang lain macam tak nak je.

Sampai rumah pakcik bas, Yani sedar. Dia macam terkejut dan ketakutan. Aku suruh dia cerita kenapa dia pengsan. Dia cakap ada benda lalu. Lepas tu dia terus tak ingat apa-apa. Pakcik bas tu suruh Yani berehat bila balik ke asrama nanti.

Kami naik bas semula dan Yani memang diam je sepanjang perjalanan. Kawan-kawan yang lain ada jugak tanya dia, dah ok ke tak. Yani angguk je. Sampai kat asrama, aku suruh Yani solat dan tidur awal. Dia nampak macam letih semacam. Lepas isyak, Yani terus tidur.

Malam tu dia meracau-racau. Pastu menjerit-jerit. Roomate aku semua baca Ayatul Kursi dna hembus dekat ubun-ubun dan muka Yani. Ada sorang kawan aku ni, Azlina (pun bukan nama sebenar), bapak dia join Darul Syifa so dia tau la sikit-sikit macam mana nak handle keadaan macam ni. Yani tiba-tiba terjaga dan masa ni mata dia merah gila! Aku tau ada benda dalam badan dia. Tapi aku tak tau nak buat macam mana.

Azlina call bapak dia, bagitau pasal Yani. Yani marah-marah dan mencarut. Tapi dia tak bergerak sangat, macam badan dia kena kunci. Dia cakar-cakar badan dia. Kami teruskan baca apa saja ayat-ayat Quran yang kami tahu dan yakin.

Yani meraung dan menjerit, dia cakap sakit. Salah sorang dari kami pergi panggil Residen Staff. Ayah Azlina akan minta tolong orang Darul Syifa yang berdekatan untuk bagi bantuan. Bapak dia duduk jauh. Residan Staff pun datang dan tanya kami apa dah jadi. Kami pun cerita la. Dia call pakcik guard sebab ada pakcik yang boleh merawat orang dalam kerasukan.

Yani terus diam bila pakcik gurad tu masuk dalam bilik kami (kami memang dah siap-siap pakai tudung dan baju tidur yang sesuai). Dia berinteraksi dengan benda dalam badan Yani.

“Kenapa kau masuk dalam badan dia ni?”

“Aku suka dia!”

Yani ketawa.

“Mana boleh kau suka manusia. Tak boleh. Baik kau keluar. Kesian budak ni. Dia tak kenal kau pun,”

“Dia tenung aku. Maknanya dia minat aku!”

Adui la. Tenung pun boleh cakap minat. Apa benda la!

“Sekarang kau keluar. Aku dah cakap baik-baik ni. Jangan bagi aku guna kekerasan.”

Benda dalam badan Yani sengih je.

“Kalau aku tak nak? Kau nak buat apa? B***h aku?”

Pakcik tu makrifatkan tangannya memegang sebilah pedang. Aku nampak ada pedang kat tanga pakcik tu.

“Nak keluar ke tak nak?”

Giliran pakcik tu pulak sengih dekat dia. Benda tu kecut perut. Tau takut!

Dia janji akan keluar. Yani terus pengsan bila benda tu dah keluar. Aku nampak ada benda hitam, memanjang, keluar. Aku tak cakap kat pakcik tu. Pakcik tu pun boleh nampak.

Pakcik tu buatkan air penawar untuk Yani untuk pulihkan semangat dia semula. Orang Darul Syifa pun sampai. Diaorang cakap lambat sebab jem. Tak apa la. Better late than never!.

Diaorang tolong pakcik guard tu pagar bilik kami. Yani dapat tidur malam tu tapi dia tidur satu katil dengan aku sebab dia masih lagi takut. Aku suruh dia kuatkan semangat. Esoknya parents Yani datang ambik dia. Aku bagitau la apa yang terjadi pada dia semalam. Bapak dia cakap dia nak bawa Yani berubat untuk tutup hijab Yani. Dia memang lemah semangat sikit.

So, tu je la yang aku dapat cerita. Maaflah cerita ni tak berapa seram. Nanti aku cerita lagi pengalaman aku. Bye!

ButirStar Sofea

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 8 Average: 4.9]

7 thoughts on “#Butirstar – Kejadian Di Sungai Lembing”

  1. Hi fia/butirstar, apa lagi cerita awak ya. nak baca yg lain.. Tolong cerita lagi pasal encik li. hehe

    and ada sesiapa yg boleh suggest penulis lain yg best jugak ceritanya?

    Setakat ni saya dah baca :
    -Carlito rocker
    -Mr M & cousin dia
    -Kakak D13A (tapi latest tak update)
    -SyafiqFathi
    -FazAhmad (mana sambungan part3)

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.