#Butirstar – Muzium Shah Alam

Hari tu aku ada terbaca pengalaman seseorang dekat muzium. Rasanya yang cerita dia kerja dekat muzium tu kalau tak silap. So, bila aku baca kisah tu, aku dah boleh teka tu muzium Shah Alam sebab apa yang dia describe tu memang sama la. Ada la beberapa orang minta aku tulis pengalaman aku kat muzium tu since aku ada komen dan cerita sikit pengalaman aku.

Aku ni memang suka pergi muzium. Dari kecik lagi, memang itulah tempat yang aku wajib pergi kalau bercuti dengan family. Muzium Sarawak and Sabah pun dah pergi. Rumah Pakcik aku dekat Shah Alam. Setiap kali cuti sekolah panjang, kami memang akan ke rumah dia. Paling lama seminggu. Dulu dia duduk dekat Seksyen 4. Rumah dia dekat sangat dengan Taman Tasik tu dengan Muzium. Almost everyday kami sepupu sepapat akan pergi ke muzium tu. Salah satunya masuk free. Aku tak tau sekarang ni masuk masih free ataupun dah kena bayar.

Kawasan tu cantik. Ada air pancut. Ada kolam-kolam kecil. Nak lalu situ ada terowong kecil. Memang best sangat. Lepas pergi muzium, kami ke kompleks PKNS tu, beli jajan sambil jalan balik semula ke rumah Pakcik. Adik aku yang nombor dua memang tak suka pergi muzium. Dia takut patung-patung kat situ. Penangan dari cerita IT tahun 1991, dia memang anti dengan patung ni. Tapi sebab dia nak ikut kitaorang, dia pun paksa rela la kena masuk muzium.

Masa kecik dulu, gangguan tak ada sangat kot sebab kami pergi ramai-ramai. Pastu bising-bising. Bila aku dapat tawaran study dekat Shah Alam, setiap minggu aku pergi muzium tu. Aku nak hilangkan stress. Lagipun, aku memang suka enjoy my day sorang-sorang. Bak kata omputih, Lone Wolf. Hehe.

Aku biasanya pergi muzium tu hari Sabtu. Time bukan cuti sekolah memang lengang je muzium tu. Ada pekerja je la. Aku macam biasa akan masuk dan tengok-tengok gambar bandar Shah Alam yang lama, sebelum membangun. Lepas tu aku akan pergi ke tempat buku-buku lama, tembikar, duit lama. Aku suka baca dia punya description.

Lepas tu, aku ke tingkat seterusnya. Tempat alat muzik. Nak je tangga, aku dengar muzik gamelan. Aku ingat orang muzium ni yang pasang lagu ni. Makin lama makin kuat. Aku naik je tangga sampai la ke tempat muzik tu. Lagu tu makin kuat. Aku memang suka dengar muzik gamelan. Aku macam terpesona dengan muzik tu. Tapi bila aku tengok gamelan tak ada, muzik je dengar, aku rasa pelik. Rasa jugak la sikit-sikit meremang tu tapi tak la rasa terlampau takut. Aku duduk kat situ ada la dalam 20 minit. Sampai la lagu tu berhenti. Aku terdengar bisikan ‘terima kasih’. Maybe sebab aku dengar sampai habis kot.

Aku ke tingkat seterusnya, yang ada kakak kendong bayi dengan nenek tua. Kakak kendong bayi tu ada la seram sikit kat situ sebab rasa macam dia perhatikan aku je. Dah la kawasan tu agak malap. Biasalah, muzium. Mana ada pasang lampu terang-benderang. Aku terdengar tangisan bayi sayup-sayup. Pastu mak dia dodoikan dia dengan bahasa yang aku tak paham. Aku pun ke tempat nenek tu.

Ok, part ni kalau korang rasa mengarut, stop baca kat sini. Kalau korang rasa ianya benar, maka teruskan membaca. Aku tak nak paksa pendapat pembaca. Nanti cakap aku tipu la apa la. Aku tak kisah tapi tak nak la mencetuskan pergaduhan kat ruangan komen. Kalau korang percaya ke tak percaya, terpulang.

Alright! Sambung.

Aku tegur la nenek tu. “Nenek buat apa tu?”

Nenek tu senyum kat aku. “Nak tampi beras dulu. Nak masak.”

“Saya respect la nenek boleh tampi beras. Saya kalau tampi beras, memang habis la tumpah beras tu,” aku gelak.

“Kena ada cara dia. Kena buat banyak kali. Baru la pandai,” kata nenek.

Setiap kali aku datang sini, aku suka borak-borak dengan nenek. Adakalanya aku cakap guna minda, adakala aku cakap macam cakap dengan orang. Bagi aku ianya tak menakutkan sebab dia just nak bercakap-cakap je. Bukan nak usik dengan hilaian ketawa ke apa. Tapi yang kakak kendong anak tu tak berapa suka dengan aku. Mungkin dia ingat aku nak kacau anak dia tidur. Dia memang suka tenung tajam kat aku setiap kali aku lalu kat kawasan tu.

Tempat yang tunjuk mayat tu aku jarang lalu. Aku rasa lemas. Pernah la sekali aku tengok patung mayatu tu senyum kat aku. Aku buat tak tahu je. Masa tu aku sorang, dan tempat tu sunyi. Kadang-kadang aku dengar orang berbisik. Ada orang ketawa.

Lepas tu aku akan ke tingkat yang ada senjata-senjata lama tu. Aku lupa dah tingkat berapa. Tingkat bawah sekali kot. Aku suka tengok keris, tombak dan beberapa senjata yang digunakan pada zaman dulu. Ada satu keris yang paling besar yang aku suka tengok. Tak tau la ada ke tak sekarang. Ianya bukan replika. Dia yang paling besar dari keris-keris yang lain. Aku suka tenung keris tu. Kadang-kadang aku boleh rasa aura pahlawan yang pernah guna keris tu.

Kat kawasan senjata tu, aku kadang-kadang dengar orang bersilat. Macam berperang pun ada. Mula-mula memang aku agak seram. Tapi bila dah tiap minggu datang, diaorang macam dah biasa tengok aku. Ahaha! Perasan!

Keris besar tu macam nak bercakap dengan aku. Aku dengar suaranya. Aku tau ada khadam dalam keris tu sebab tu aku just tenung je. Keris tu macam nak balik ke tempat asalnya. Aku pernah dengar ia merintih. Mungkin dia nak perangkap aku supaya pegang cermain kaca tempat keris tu disimpan. Aku tak pegang pun. Aku tau, kalau aku pegang, khadam tu boleh keluar. Tapi aku suka tengok keris tu sebab buatannya. Ni mesti orang yang paling pro gila buat ni.

So, tu je la kot pengalaman aku kat muzium tu. Ada lagi pengalaman aku pergi muzium negeri lain. Nanti la aku cerita. And sorry cerita ni tak berapa nak menyeramkan.

HANTAR KISAH ANDA: fiksyenshasha.com/submit

ButirStar Sofea

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 2 Average: 5]

10 thoughts on “#Butirstar – Muzium Shah Alam”

    • aku baru je nak bawak budak2 pergi muzium
      harap aku tak ingat la kisah ni nanti.
      last aku pergi pun rasa berbelas tahun lalu
      sebab dulu aku seram, lepas tu aku tak mau pegi dah.

      Reply
  1. Muzium mmg port dia pun. Aku xheran anker kat muzium ni. Ni aku nk cerita ada muzium ni (rahsia muzium mana). Dalam muzium ni ada gambar2 lukisan pembesar dan gmbar bangsawan. Ada satu lukisan gmbar bangsa aku pernah kena mata meleret jeling aku. Aku ingatkan halusinasi. Aku pusing 2-3 kali utk kepastian. Kali terakhir aku pusing mata jeling tadi masih ada. Ada pintu gerbang cantik dalam muzium tu. Kalau lalu ada ada satu bunyi aku tak pasti. Bunyi lebih kurang mcm ni “weeeezz..” aku xpasti apa maksud weez. Ada sesapa tau? Aku berpuluh kejadian aku dah kena.
    Aku nasihat nk pi muzium, pi ramai2. Gambar lukisan, potret dalam muzium jangan tenung mata lama2. Puaka ratusan tahun dulu mmg byk tersimpan kat brg2 antik di muzium. Tp byk yg dah di “kunci”. Tapi tak semua ya. Jadi hati-hati guyz. Baca ayat kursi sebelum masuk muzium.

    Reply
  2. Boleh tahu x muzium yang mana 1 dalam cerita ni, muzium yang ada patung buaya besar tu ke @ muzium lain.. aku dari dulu x pernah2 jemu pergi muzium yg ad patung buaya besar tu , tahun ni ada sekali aku nak pi, tapi aku call office dia, kata nye muzium tu sedang renovet ..

    Reply
  3. aku pernah pergi muzium patung yg besar-II. aku pergi waktu aku tadika. aku tak tahu kenapa aku tertarik nak pergi lagi tapi belum ada rezeki. huhuhu. tapi aku teringin nak pergi lagi.

    Reply
  4. Aku pnh g muzium ni. Anjuran lecturer aku.. Xigt subjek ape.. Ye, rase dperhati, angin lalu,org bercakap.. Tp masa ade pameran hantu (2006,xsilap), aku g lg.semangat nk tgk jenis2 n replika hantu. Lpas je lalu pintu gerbang yg diasapkan kemenyan, trus aku nmpk pocong melompat2.. Aku fikir replika. Pas keluar tu bercerita ngan mmber2, rupanya aku sorg je nmpk pocong tu. Memang ade replika pocong, tp dlm cermin kaca. Yg aku nmpk, celah2 org rmai..muka gelap,nmpk biji mata je tersembul.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.