Cerita masa budak-budak

#Cooppa

Assalamualaikum dan hai kepada semua pembaca FS. Saya Cooppa. Maaf saya tak boleh sambung cerita yang sebelum ni pasal kakak ipar dengan nenek tua tu sebab tuan punya badan tak bagi share.
Tapi hari ni ada sedikit coretan untuk dikongsikan.

Kisah 1.
Cerita ni masa aku umur 3 tahun dan diceritakan oleh ayah aku. Mak aku baru dapat adik aku Kuntum. Kami duduk di Felda, so semua orang tahu kan rumah felda macam mana. Masa ni family kami baru-baru jugak pindah ke felda ni. Tanah pon masih merah, jalan tak bertar lagi, pokok pon kecik-kecik lagi tapi pokok-pokok hutan tu banyak la yang besar dan ada satu pokok kurus tinggi depan rumah aku.

Ada satu malam, mak aku kejut ayah aku sebab adik aku Kuntum ni asyik merengek – rengek je. Bilik waktu tu pon panas. Mak aku pon kejut ayah aku untuk ambik kipas nak kipaskan adik aku. Ayah aku pon dalam mamai ambik la kertas keras bagi kat mak aku untuk kipas kan. Biasa la, dulu mana mampu nak beli kipas letrik, kipas rumah pon kat ruang tamu je. Siapa yang duduk Felda dia tahu lah macam mana kan.

Sedang asyik mak aku kipas kan adik aku, mak dan ayah aku dengar bunyi, ‘gedebuk, gedebuk, gedebuk’ macam bunyi lembu berlari. Area tu memang banyak lembu, tapi ni dah dekat pukul satu pagi, lembu pon dah tidur agaknya. Mak dan ayah aku pon biarkan je bunyi tu. Tiba-tiba bunyi lagi, ayah aku fikir mungkin lembu lah yang lalu. Ayah aku pon bukak tingkap nak tengok konon nak halau la kalau ada dalam kawasan rumah, tingkap kayu rumah felda bila buka mesti terbuka seluas luasnya, tak boleh nak intai-intai. Lepas je bukak tingkap, ayah aku nampak orang berjubah putih, melompat macam pocong tapi bukan pocong tau, dia nampak macam orang berjubah, tangan dia dua2 letak kat belakang sambil lompat, dia melompat antara lembu-lembu yang lalu tu.

Ayah aku tengok lagi nak kan kepastian, boleh pulak orang berjubah putih tu berhenti dan toleh tengok kat ayah aku. Berderau jantung ayah aku, ketar lutut habis sambil slow-slow dia duduk tepi tingkap tu. Katil memang sebelah tingkap je, so duduk atas katil pon boleh bukak tingkap. Mak aku tengok ayah aku macam pelik, mak aku pon bangun nak tengok jugak lembu tu, ternampak lah jugak orang yang berbaju putih tadi tengah tengok dekat tingkap bilik. Cepat-cepat mak aku tunduk dan suruh ayah aku tutup tingkap. Esoknya, mak dan ayah aku demam. Tapi demam ayah aku tak ada lah teruk sangat, demam terkejut je (ayah aku la cakap, konon nak cakap yang dia kuat la tu, huhuhu).

Kisah 2.
Masa ni aku kecik lagi dalam darjah 1 kalau tak silap aku, arwah atuk dan nenek aku datang rumah. Arwah atuk dan nenek aku orang Kedah, so kalau nak berjalan rumah anak-anak kena lama la, anak-anak jauh, ada yang duduk Pahang, Penang. Dalam 2 minggu jugak duduk rumah aku. Hari-hari berjalan seperti biasa, arwah atuk aku ni merokok, tapi rokok daun je la, selalu la isap rokok dekat beranda@veranda kalau dia tak boleh tidur.

Sampai satu malam tu, dia tak boleh tidur, dulu kitorang semua tidur awal, sebelum pukul 10 dah tidur. Dalam pukul 10 lebih, dia pergi duduk kat beranda, sambil gulung rokok daun tu dia nampak ada orang lalu kat sebelah rumah, dia buat tak tau je n mungkin orang rumah sebelah kot yang lalu, awal lagi kan, ramai la orang lalu lalang. Tengah sedap isap rokok, ada orang lalu lagi depan beranda, pakai jubah putih, berserban, tangan dua-dua kat belakang macam yang ayah aku nampak dulu, tapi dia berjalan macam biasa sambil kepala dia tunduk.

Arwah atuk aku ingat orang baru balik surau, dia pon tegur ‘baru balik surau ke?’ . Orang tu tak jawab, diam n tunduk je mungkin dia tak berapa dengar fikir atuk aku. Pagi esoknya arwah atuk aku cakap kat ayah aku, ‘rajin orang sini pergi surau jalan kaki’. Ayah aku dah pelik, ‘ mana ada orang pergi surau jalan kaki, surau jauh’. Arwah atuk aku tetap cakap dia nampak ‘ aku nampak semalam nak dekat pukul 11, orang balik pakai jubah putih, aku tegur dia buat tak tahu je’. Ayah aku dah diam tak tahu nak cakap apa, lama sikit baru ayah aku cerita dekat arwah atuk aku apa yang dia nampak dulu.

Ada la orang yang dekat-dekat rumah ni yang pandai sikit bab makhlus halus ni, dulu dia pernah nampak juga orang pakai jubah berdiri dekat pokok tinggi rumah aku. Orang tu cakap, tu jalan masuk tempat dia. Ayah aku lepas tahu je, buat doa selamat sikit dan tebang pokok tinggi tu. Lepas pada tu, dah tak de dengar lagi bunyi-bunyi atau nampak apa-apa lagi.

Kisah 3.
Masa ni aku dah besar sikit dah tingkatan 1, dah ada 4 orang adik. Kuntum (no 3), Amal (no 4), Amir (no 5) dan Bunga (no 6). Aku mestilah anak yang kedua dan yang sulung kakak aku Wana. Kisah ni nak cerita pasal Amir, masa kecik dalam umur 2 tahun dia suka main bawah meja makan. Mak aku kalau nak cari adik aku Amir ni, cari je bawah meja makan, nanti nampak la dia gelak-gelak bawah tu. Bila kitorang tanya dia main dengan siapa, dia cakap dengan kawan.

Ada satu hari, adik aku Amal saja menyakat Amir. Amir tengah elok – elok tengok TV cerita kartun, Amal boleh saja-saja cakap sambil tunjuk kat pintu, ‘Mir, tengok tu, kawan hang dah sampai dah’ sambil jari tunjuk kat pintu terus ke bawah meja. Amir terus gelak dan berjalan masuk bawah meja. Amal terus terdiam dan cakap kat mak aku, ‘Am saja ja cakap nampak kawan dia, betol-betol pulak dia pergi’. Mak aku buat tak tahu je dan suruh tengok-tengok kan je si Amir.

Bila Amir ni dah besar sikit, lahirlah adik bongsu aku Bunga. Masa Amir darjah satu, Bunga baru setahun. Amal, Amir dan Bunga tidur dalam bilik dengan mak dan ayah aku. Atas katil, mak aku tidur dengan Bunga dan ayah aku tidur atas toto kat bawah dengan Amir dan Amal. Tiba-tiba, aku dengar Amir ni menangis, dah nak dekat subuh dah waktu tu. Ayah dan mak pon bangun, tanya kenapa apa semua kat Amir, dia cakap ‘tu, ada bola ada api-api dekat atas Bunga’ sambil menangis. Mak cakap taka da apa la, sambil tangan mak kibas atas badan bunga.

Aku kat bilik sebelah diam je la sambil dengar, dalam hati tak fikir benda pelik pon. Kat bilik sebelah Amir ni menangis tak berenti, macam – macam dia cakap, ‘api tu terbang pulak, habis pecah almari nanti’ ‘tepi-tepi’ ‘adoi sakitla’ macam-macam lagi la yang keluar. Ayah aku baca-baca surah yang dia tahu dan hembus kat muka Amir, terus diam dia. Ayah aku pon bangun nak pergi dapur, masa ni Amir dah tak menangis, cuma membebel je, aku tak berapa dengar. Ayah aku nak keluar bilik, dia cakap nak ikut ayah, aku pon pangil la ‘amir, sini la’. Ayah aku dengar aku pangil adik aku tu, dia pon bawak adik aku masuk bilik aku. Aku bagi tahu siap-siap, bilik ni ada katil double decker, tapi bawah katil queen dan atas single (imagine lah macam mana ye).

Wana tidur katil atas, aku dan Kuntum tidur kat katil bawah, dan aku tidur tepi dinding. Ok, ayah aku dah bawak Amir ni masuk bilik aku dan cakap, ‘pergi tidur kat akak’. Amir pon nak panjat la katil, nak pergi kat aku kena langkah Kuntum dulu sebab aku kan tidur hujung tepi dinding, tapi baru je Amir naik kan lutut dia atas katil, dia berhenti. Lepas tu dia cakap, tak nak lah ada kambing. Cilaka dalam hati aku cakap, dia pangil aku kambing. Ayah aku gelak dan keluar bilik bawak Amir skali pergi dapur.

Aku dah memang tak boleh tidur, golek-golek je la atas katil, dalam 15 minit macam tu dah subuh aku pon bangun mandi bersiap nak pergi sekolah. Wana dan Kuntum pon bangun. Wana tiba-tiba tanya Amir, ‘Mir, hang nampak apa?’ . Tak tidur jugak akak aku masa Amir nangis tadi rupanya. Amir pon cerita dalam pelat budak-budak dia, ‘Mir nampak api, jalan atas Bunga, lepas tu dia terbang – terbang dalam bilik. Habis pecah semua almari, lepas tu kan, ada monyet datang halau api tadi naik helicopter, padam api semua’ (tak tau la betul ke tak, budak-budak punya cerita, tapi inilah yang Amir bagitahu). ‘yeke hang ni? Dah tu kenapa tak nak tidur dengan kak Cooppa (aku la tu)?’ Wana tanya lagi. ‘Tak nak lah, kak Cooppa tidur dengan kambing, kambing tu tengok je Mir sambil gigit selimut akak’. Gullppp!! Tertelan air liur aku, aku ingat dia cakap aku kambing, rupanya dia nampak kambing dekat aku. Nasib baik aku tak terpikir benda lain masa Amir nak panjat katil tadi, kalau tak aku rasa aku dah ikut dia keluar bilik.

Ok, sampai sini saja yang aku nak cerita. Kalau tak seram harap maaf, tapi ni cerita real ye, tak reka punya. Kalau ada salah silap tatabahasa ke, tak faham dengan jalan cerita aku minta maaf dan terima kasih kerana membaca, Assalamualaikum.

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 1]

2 thoughts on “Cerita masa budak-budak”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.