Cucu Mak Sehah

Awak janganlah tolak kita kuat kuat nanti jatuh lagi sakit tau”

Kedengaran beberapa kanak2 bermain di belakang rumah

Hafiz yang sedang mandi hanya berkata di dalam hati “eih budak2 ni malam2 pon main kat luar lagi ”

Sebelum keluar rumah , hafiz memang selalu pusing di belakang rumahnya dulu untuk melihat sama ada “kanak kanak” itu masih bermain atau tidak . “Bukan nak sebuk ke apa , cuma nak tengok anak siapa yg main di belakang rumah ni malam2” kata hafiz di dalam hati . Memandangkan setiap kali dia pusing ke belakang rumah dan masih tiada kelibat kanak2 itu . Dia sudah malas nak jenguk lagi . Dalam fikirannya mengatakan mungkin cucu mak sehah yang slalu main kt belakang ni kot .

Hafiz dengan mak sehah kadang2 bertegur juga kalau mak sehah sedang jemur baju di luar rumah nya pada waktu siang bila hafiz nak pergi kerja atau melepak . “Selamat pagi mak sehah” . Itu sahaja ayat yang selalu keluar dari mulutnya . Hanya ingin menunjuk mesra . Jika hafiz keluar melepak, dia selalu bungkuskan nasi goreng kampung dan teh tarik buatan anak pak dolah . Kadangkala dia datang kesana hanya untuk melihat anak pak dolah , bukan nak melepak .

“Awak janganlah tolak sampai kita jatuh”

Kedengaran lagi suara kanak2 bermain di belakang rumah . Kalini hafiz mahu melihat dengan mata kepalanya sendiri kerana risau jika mak sehah tak perasan cucunya bermain di belakang kerana ada satu perigi di belakang rumah mereka , risau2 jika kanak2 itu bermain di kawasan perigi itu .

“Kreeekkkkk kreeeek” pintu belakang rumah hafiz terbuka sedikit ketika hafiz mahu bukanya . Hafiz yang sedikit terkejut hanya membuat biasa memandangkan pintu rumahnya itu sudah lama dan reput . “Aaaaaaaah” , “kreeeeeek” , bunyi pintu dan bunyi kanak2 menjerit kedengaran . Hafiz cepat cepat keluar dari rumahnya untuk melihat apa yang terjadi .

“Argh” itu sahaja yang mampu dia katakan pada saat itu . Jam yang menunjukkan pukul 3.35 pagi membuat hafiz terkejut kerana dia betul2 berada di sebelah perigi antara rumah mak sehah dan rumahnya . “Battery tinggal 10%?” Hafiz terkejut melihat battery telefonnya tinggal sedikit kerana dia perlukan lampu di telefonnya untuk menyuluh di kawasan sekeliling . Hafiz bingung . Kenapa dia ada di sebelah perigi ? Siapa angkat dia ? Memandangkan hafiz yang badannya sedikit besar memerlukan 2 orang sekurang2nya untuk mengangkatnya . Kaki hafiz kaku , kepala hafiz berdenyut , tangannya sakit . “Apehal ni ?” Hafiz masih bingung . Bila diingat balik . Ya , hafiz terjatuh semasa dia mahu keluar dari pintu belakang kerana ada kayu penghadang yang diletakkan di belakang rumahnya , (seseorang perlu melangkah sedikit untuk melepasi kayu itu) . Motif kayu itu diletakkan ? Dia juga tidak pasti , perlu bertanya tuan rumah sendiri . Tetapi itu tidak penting . Yang penting . Macam mana dia boleh ada di tepi perigi tu ? Dia bangun perlahan2 untuk masuk semula kedalam rumah . Hafiz terus duduk di atas kerusi kayu di ruang tamu dan terus menelefon syahril , rakan kerjanya .
“Hello ril , datang rumah aku sekarang”
“Apehal piz , aku baru balik ni , baru nak lelap mata”
“Aku jatuh , tolong aku”
“Ha? Ok aku gerak”
Hafiz memang tak suka bercakap panjang .

Kedengaran bunyi motor syahril sudah sampai . “10 minit yang mendebarkan” kata hafiz.
Memandangkan syahril memang “caring” dia cukup takut jika rakannya ada masalah .
“Assalamualaikum piz ooh piz”
“Masuk je ril”
Syahril dengan muka bingung , hanya kaku melihat hafiz yang terbaring di atas kerusi .
“A…apehal ni….bro?”
Mata syahril melilau di setiap sudut rumah hafiz
“Aku jatuh kt belakang , kau tlg tgokkan kaki aku ni , sakit sikitlah”jawab hafiz dalam nada kesakitan
Syahril ? Masih kaku

” kau ok tak ni ril ?”, tanya hafiz
“Bro , kau jatuh bila ?”,
“Baru tadi, asal ?”,
“Kau baru jatuh tadi , kenapa ada parut kat muka kau?”,
Hafiz tidak banyak cakap , terus bangun masuk kedalam biliknya untuk melihat sendiri parut itu .
Hafiz terkaku
“Bila masa cermin ni pecah ?”kata hafiz di dalam hati
Syahril masuk kedalam bilik . Kedua dua mereka terpaku .
“Aaaah” suara kanak2 menjerit .
Hafiz mengarahkan syahril supaya senyap . Mereka terus bergerak ke luar rumah . Kedua duanya seolah2 tahu apa yg perlu mereka buat . Syahril menghidupkan enjin motor , hafiz mengunci pintu . Kedua2 mereka berlalu pergi menaiki motor syahril .

Sampai di rumah syahril , hafiz tak bercakap banyak , juga syahril , kedua dua mereka diam .
Syahril memecahkan kesunyian

“Apa yang jadi ? Aku blur gila doh”tanya syahril
“Aku tktau , aku terjatuh kt belakang rumah , tiba2 aku pengsan . Sedar2 kat perigi rumah mak sehah”
“Yang kau prrgi kluar kt belakang tu malam2 buat apa ?
“Aku dengar suara cucu mak sehah main kt belakang , sebab tu aku nak tengok .” Kata hafiz lemah .
“Bro,kau taktau ke pasal keluarga mak sehah?”


Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

SiPembaca

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 5]

61 thoughts on “Cucu Mak Sehah”

  1. Jangan la kecam penulis..mungkin die busy ke..die pon banyak keje..kesian die..walaupon cite mcm an**ng..mcm bdk darjah 2 punye karangan je aq tgk..

    p/s:kepada penulis..teroskan usaha..wkwkwkw

    Reply
  2. AKU TAK SUKA CITER ALA2 SERAM TAPIIII SAJE NK WAT CTER NI TERGANTUNG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Reply
  3. huk aloh??
    apekah cucu cicit mak sehah sudah..??
    ape jadi pada syahril??
    ape jadi pada hafiz??
    apekah..??!!
    uih,stress pikir weii..!!

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.