Dendam

Asalamualaikum semua pembaca fs. Ini merupakan kali kedua aku cuba untuk menulis di ruangan fiksyen shasha. Jika ini disiarkan aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih.

Cerita ni benar benar terjadi dan dialami oleh bapa saudara aku sendiri, uncle Q dan isterinya auntie H. Uncle aku ni dia dikenali dengan sikap garang uii kalau kena marah boleh makan penampar free. Jadi cerita ni bermula apabila Uncle dan Auntie aku ni nak bina sebuah rumah. So apabila semua bahan dah ada, kontraktor pun dah ada kerja membina rumah pun dijalankan.

Pada suatu hari, Uncle aku ni meninjaulah tapak pembinaan rumah dia dan salah seorang tukang ni dia tengah lekatkan jubin dekat toilet tau gaiss dan jubin yang dia dah lekatkan tu senget dan tak menepati citarasa uncle Q ni. So uncle Q ni kan seorang yang garang kan gaiss jadi dia marahlah tukang yang lekatkan jubin senget tadi. Aku tak tahu dia cakap apa tapi yang aku tahu uncle Q ni tampar tukang tadi dan suruh dia cabut dan betulkan balik.

Lepas beberapa bulan rumah uncle Q dan auntie H ni dah siap.Jadi dah bolehlah untuk tinggal dekat situ.Daru situlah gaiss bermula kisah Uncle Q dan Auntie H jatuh sakit. Dia macam bukan sakit serentak tau contohnya kalau Auntie H dah sakit Uncle Q akan sihat dan sebaliknya lah.

Jadi diaorang pergilah berubat dan nak dijadikan cerita ustaz tu cakap sebenarnya ada ‘benda’ dekat rumah diaorang dan ‘benda’ tu ada someone yang letak tapi tak sure ‘benda’ tu ada dekat area mana. So ustaz tu pergilah rumah uncle Q dengan Auntie H ni. Then, ustaz tu cakap someone dah letak ‘benda’ tu dekat toilet. Dan uncle Q carilah kan tapi tak jumpa apa apa gaiss.

Dalam seminggu macam tu, Uncle Q ni teringat yang dia ada marah tukang haritu so dia call tukang tu balik ohh btw lupa gaiss nak cakap yang tukang tu actually bangla. Dan tukang tu datanglah rumah dengan kawan dia. Uncle Q ni tanyalah masa diorang bina rumah ni dulu ada tak benda benda pelik yang diaorang jumpa tapi diaorang senyap je gaiss.Uncle Q ni dah mula syak lah kan.

And salah seorang tukang tu buka mulut and cakap yang sebenarnya dia marah dengan uncle Q ni sebab marah dia malukan dia and tampar dia haritu masa dia lekatkan jubin senget tu.So dia geram and simoan dendamlah dengan uncle Q ni jadi dia tanam ‘benda’ tu dekat bawah jubin yang dia lekatkan.So benda tu ada dekat bawah tu lah and if nak buang kena pecahkan jubin tu dulu.

After that,alhamdullilah ‘benda’ tu dah berjaya dibuang dari rumah tu and uncle Q dengan auntie H ni dah tak sakit dah.Btw uncle Q dah maafkan tukang tu and tukang tu dah minta maaf atas kesalahan dia.

So pengajaran dari cerita ni korang kena banyakkan bersabar and jangan cepat nak marah.If someone buat benda yang tak betul tegur dengan cara yang baik no need to berkeras.And kita perlu berfikiran matang dalam melakukan sesuatu sebab dia boleh menjadi affect yang sangat besar di masa hadapan nanti.setakat ni je story saya.kalau ada masa saya akan cerita lagi kisah lain pula bye!

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Minah

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 38 Average: 2.9]

6 thoughts on “Dendam”

  1. padan muka..nasib baik bangla tu maafkan..klau kna dkt org lain membuncit la kau smpai ke lubang kubur HAHAHAHA..hebat sgt dgn garang tu dh mcm xde hari esk nk bincang elok2..

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.