Disakat Pontianak

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.Terima kasih kepada admin FS jika kisah ini disiarkan. Ini pengalaman aku sendiri. Kisah ini terjadi di tahun 2014.

Aku asal orang Seremban. Selepas berkahwin, aku ikut suami tinggal dan bekerja di Singapore. Mak aku seorang ibu tunggal. Aku hanya tiga beradik dan semuanya sudah berkahwin. Rutin aku setiap hujung bulan, aku akan balik ke seremban tengok mak. Kalau suami aku tak dapat cuti aku akan balik sendiri sama ada drive atau naik public transport (bas/flight).

Jumaat, selepas habis kerja aku terus rushing pergi ke terminal bas. Kali ini aku balik seorang kerana suami tidak dapat cuti.Dia tidak izinkan aku drive seorang diri, jadi aku decide naik bas sebab direct ke Seremban. Bas bertolak jam 5 petang dan aku sampai di Terminal 1, Seremban dalam jam 9 malam.

Sampai di rumah mak macam biasalah, aku akan lepaskan rindu dulu, manja manja dengan mak,berborak kosong sambil makan (masakan mak adalah yang terbaik di dunia kan).Sudah habis makan aku bangun sebab hendak mandi.

Selesai mandi, mak aku pun masuk tidur. Selalunya bila aku balik, aku akan lepak dan tidur di ruang tamu sambil layan movie di tv.Tetapi malam ini aku pilih untuk lepak dalam bilik tengah sebab hendak baca novel yang mana aku sempat beli masa di terminal bas tadi.

Dalam rumah ini ada 3 bilik. Master room bilik tidur mak, bilik no 2 (kitaorg adik beradik panggil bilik tengah) sesiapa balik akan tidur disitu tidak pun kitaorang buat letak beg baju sahaja dan bilik no 3 bilik ialah tempat iron baju tetapi sebenarnya penuh dengan almari baju, barang-barang Tupperware, pinggan mangkuk collection (Vantage,Arcopal) senang cerita bilik harta karun mak aku la.

Ok back to the story, dalam bilik tengah ada katil queen size, meja solek dan almari baju.Katil mak aku rapatkan ke dinding berhampiran tingkap supaya bilik namapk lagi luas katanya. Bilik tengah ini kalau buka tingkap terus menghadap jalan raya dan hutan kecil.

Aku start membaca novel sambil baring melintang atas katil. Aku punya ralit membaca tak sedar dah pukul 1 pagi. Aku stop sekejap sebab hendak minum air dan terus ke tandas sekali. Settled, aku masuk bilik semula dan sambung balik baca novel.

Kali ini aku baring mengiring mengadap pintu dan membelakangkan tingkap.Tiba-tiba aku dengar bunyi suara orang menangis. Suaranya mendayu – dayu dan sayu sangat. Dalam hati aku mengomel, mak mengigau agaknya tidak pun bunyi tv dari rumah jiran. Jadi aku buat tak tahu sahaja.

Aku pun teruskan membaca tetapi sekali lagi aku dengar bunyi suara orang menangis.Kali ini suaranya kedengaran sangat jelas, kuat tetapi masih mendayu dan sayu. Suara itu seolah-olah hampir sangat dengan aku. Aku tertoleh toleh kiri, kanan dan belakang mencari-cari dari mana datangnya arah suara tangisan itu.

Tapi tidak nampak apa-apa pun. Suara tangisan itu berhenti dan sunyi kembali. Siapa pulak menangis malam-malam ini, mungkin anak jiran agaknya (aku hanya bercakap dalam hati). Tidak sampai berapa minit aku tegur, terus kedengaran orang mencakar-cakar tingkap. Tercampak novel yang tengah aku pengang sebab terkejut.

Aku masih blur dan tiada perasaan takut. Dalam hati “Ahhh mungkin perasaan aku agaknya,sambung baca novel lagi bagus”. Aku ambil semula novel yang tercampak tadi tetapi dalam hati mengomel-ngomel “lantaklah, janji jangan kau muncul depan aku sudah.Jangan mengada-ngada nak buat kelakar malam buta ini”. Bunyi cakaran tadi terus berhenti. Suasana sunyi kembali.

Aku sambung baca novel semula sambil menelentang atas katil, dah penat menelentang aku meniarap pulak pastu semasa aku hendak tukar posisi mengiring tiba-tiba bunyi orang ketuk tingkap.Kali ini aku tersentap dan berhenti membaca.

Aku terus bangun dari baring dan duduk tegak diatas katil.Aku tutup novel dan perlahan-lahan letakkan diatas meja solek yang bersebelahan katil tanpa mengeluarkan sebarang bunyi.Sekali lagi bunyi orang ketuk tingkap, mula-mula perlahan kemudian semakin laju dan kuat macam nak pecah tingkap diketuknya.Aku tidak berani hendak pusing ke arah belakang. Serious kali ini aku dah mula rasa cuak dan takut sebabnya rumah mak aku ini di tingkat 2!!!!!!!

Siapa pulak yang ketuk tadi dan mustahil sebab tinggi. Kali ini suara tangisan kedengaran sambil ketukan di tingkap masih tidak berhenti. Aku dah mula berpeluh padahal cuaca malam itu sejuk dan kipas on full blast.

Aku masih duduk tegak kat atas katil tidak berganjak. Aku plan hendak lari keluar dari bilik ini.Baru sahaja aku hendak turun dari katil tetiba aku rasa macam ada orang hempaskan badan atas tilam dan betul-betul landing belakang aku.

Tilam spring bila ada orang lompat atau hempaskan badan atau barang kita akan rasa bergegar.Aku punya terkejut terus melompat dan lari keluar terus pergi ke bilik mak. Nasib baik mak tak kunci bilik dia. Panggg….kuat gila aku hempas pintu bilik mak. Terus mak terjaga sebab terperanjat.’Kau dah kenapa?’ Aku jawab takde apa-apa, mak tidurlah. Aku masih berdiri tegak sambil otak cuba untuk hadam apa yang dah berlaku sebentar tadi.

Badan aku masih mengigil, nafas masih laju macam baru habis marathon. Ini rupanya perasaan kena kejar dengan hantu. Aku tidak rasa kaki jejak di lantai masa aku berlari tadi.

Berpeluh peluh aku padahal mak aku berselubung tidur kesejukkan. Aku tidak boleh tidur dan tak sedar bila masa aku terlelap sebelah mak. Itupun aku tersedar bila mak kejutkan suruh solat subuh.

Masa hendak keluar pergi tandas, aku berhenti dan jenguk bilik tengah.Tetiba mak bersuara”kenapa biarkan lampu dan kipas terbuka semalam? Membazir sahaja sambil mak aku terus memebebel.

Aku cepat-cepat mandi dan solat. Dah settle aku keluar bilik dan cari mak di dapur. Belum sempat aku hendak duduk, mak dah suruh aku buka semua tingkap.

Aku cakap tingkap lain dah buka tapi bilik tengah belum. Nanti mak bukalah sendiri. Mak aku geleng kepala terus pergi bilik tengah. Tetiba mak menjerit panggil aku. Ahhh sudah apa lagi ini sambil kaki laju menuju ke bilik tengah. “Kenapa mak?”.

Kau tengok ini, mak tunjuk ada benda diatas katil. Ianya gumpalan rambut berwarna putih dan penuh pasir halus atas katil. Mak tarik perlahan-lahan dan cuba leraikan gumpalan rambut tersebut. Warna rambut itu putih jernih dan sangat panjang.

Warnanya bukan putih macam uban. Susah aku hendak describe warna rambut tersebut. Aku pandang mak, mak pandang aku sebab rambut kami berdua pendek dan pasir ini datang dari mana pulak. Sedangkan semalam elok je bilik itu bersih.

Masing-masing senyap dan keluar dari situ. Mak suruh aku kemaskan dan vacuum bilik sebab berpasir. Aku bersihkan walapun berat hati dan macam-macam soalan di kepala aku.Selepas selesai mengemas, mak suruh aku bersiap dan temankan dia beli barang dapur.

Dalam kereta baru mak buka cerita. Sejak hutan kecil di depan rumah ini diaorang tebang untuk projek perumahan, ramai yang dah nampak atau kena kacau. Aku pun apa lagi ceritakan apa yang berlaku semalam dan mak senyum sahaja.

Mak cakap rezeki aku kena sakat dengan cik pon. Tapi nasib aku tidak demam, kira kuat jugak la semangat aku. Sejak dari hari kejadian, kalau aku balik rumah mak aku memang takkan tidur lagi di bilik tengah. Aku lebih rela tidur kat ruang tamu takpun aku selit sebelah mak.

Ada masa aku akan kongsikan lagi pengalaman seram aku yang lain.Dan kalau korang hendak tahu, sampai sekarang aku masih tidak tidur kat bilik tengah walaupun aku dah ada anak dan mak dah pergi selama-lamanya. Al-fatihah.

Hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Cik Natasya Najmin

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 4 Average: 5]

2 thoughts on “Disakat Pontianak”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.