Gangguan Ketika Belajar

Assalamualaikum … hai semua . Saya memang pembaca cerita FS . Jadi saya nak cuba karang cerita sendiri kat sini .. Maaf jika penulisan tak tersusun dengan baik . (Percubaan yang pertama wei) Okay .. Saya perkenalkan nama dan korang boleh je panggil saya Nanafayyadh atau singkatan NF .saya orang pantai timur . Minta maaf kalau saya tercampur semua loghat dekat dalam ni hahahah . Harap korang boleh paham dan ini juga satu ilmu yang baru untuk belajar sedikit loghat pantai timur.. Dalam cerita ni saya bahasakan diri aku ye .. cerita ni dh 7 tahun kebelakang.

Okay pertama aku nak cerita pengalaman masa aku belajar dekat satu kolej dekat Dungun .. Aku rasa korang tahu kot . Aku dengan sorang kawan aku ni memang dah janji nak masuk belajar kat situ . Jadi kita orang pakat jumpa kat sana jelah .. Aku cerita dulu tempat tu macam mana ek .Jalan nak ke bilik tu ada satu pondok jaga . Naik bukit sikit haa atas tu la bilik-bilik pelajar kat situ .. Depan bilik kami ade hutan tebal . Lebih kurang 50 meter dari bilik kami je .. Buka je pintu memang terus mengadap hutan . OK dah …

Lepas siap daftar semua , terus masing-masing boleh pergi bilik.. Aku , kawan aku dan ada sorang lagi satu bilik dengan kami . Dia tak banyak cakap , diam jee dari mula daftar sampailah aku keluar belajar kat situ . Nanti aku cerita yang ni yaa .

Bermula lah episod aku dekat kolej tu .. Bilik kami macam bilik penginapan chalet, aduhh macam mana nak cakap … Korang boleh cuba bayangkan lah yaa . Satu bilik mengadap satu bilik yang lain . Bilik aku ada 2 katil bertingkat . aku katil bahagian yang takde tingkap bilik . Jadi katil satu lagi betul-betul tepi tingkap . katil kami dua-dua mengadap pintu keluar . Jadi aku tido katil bawah , membe aku tido katil atas . Yang sorang lagi tido katil bawah dekat tingkap tu . Ok aku kenalkan nama kawan aku ni Farah dan yang sorang lagi Ika . Kami bertiga je dalam bilik ni .. Ade lagi beberapa pelajar lain di bilik depan .. Tapi bukan dalam satu rumah .

Kami belajar macam biasa , masa tu aku ambik kursus komputer . semua bangunan yang ada dekat situ sunyi sepi je .. Kiteorang tak fikir banyak sangat . Niat nak pegi belajar je . Tak layan sangat perasaan pelik-pelik tu . Tapi bila malam , Haaaa memang perasaan pelik tu terlebih lebih pulak . Si Farah nih memang suka loya buruk .. jujur kadang aku fedap gilerrr dengan perangai acah-acah berani dia tu ..(Harap dia tak baca ) hihi..

Aku ni jenis banyak cakap lah jugak . Tapi tak la macam si Farah nih . macam-macam weh die tegur . sorang lagi tu jenis diam. Kami pon tak tahu nk ckp ape dengan dia . Jalan pun perlahan je .Pergi kelas , makan , outing sama-sama tapi tak banyak bercakap . Sepatah kita tanya sepatah die jawab .. Dan bila dia bercakap di tak pandang muka kami .. Tapi kami nampak je dia .. Tapi kami tak la fikir yang bukan-bukan pasal dia.

Tapi aku rasa, aku je yg perasan perangai pelik si Ika ni . Aku pun tak ambik tahu sangat . sebab die pun taknak bergaul . Aku pernah la tanya, datang dengan siapa balik dengan siapa , yang dia jawab mase tu , datang sendiri naik bas, sorang sorang je. Aku tanye duk mana . Tapi aku lupa dah dia dari mana.Tapi orang dekat-dekat situ jugak .

Ada satu malam tu tengah-tengah lepak dalam bilik , hujan renyai-renyai masa tu .. si Farah nih buka pintu bilik , katanya nak lepak meja luar. Aduhh dia buat hal lagi . Kawan aku nih acah-acah abang sikit haha.. meja depan bilik tu je tak jauh, tapi agak-agak la wei nak lepak malam-malam depan tu hutan weh takda pagar takda apa-apa halangan pon hutan dengan bilik kami . Terlupa nak bagi tahu yang masa ni takde lagi pelajar bilik depan hanya kami bertiga . Duk bukak pintu tu , si Farah ni cakap weh ade kucing putihla kat tepi jalan hutan tu . Aku fikir sorang , kucing kan tak suke kene air ..kenapa tak lari berteduh .. si Farah nih nak gi ambik kucing tu .. Aku sound, weiii masuk sekarang !! Fedap gilerrr …. Tapi malam tu dia akur cakap aku,  die masuk bilik dan aku tutup pintu .

Aku pula yang gatal nak tgk kucing tu ade ke tak , aku buka pintu nk tengok luar .. alangakah terkejutnya aku masa tu, yang kucing tu dah ada depan bilik aku. Kucing tu macam patah kaki tapi aku biar je. Laju pulak boleh ada depan tu. Aku malas nak fikir sangat mungkin kucing ni nak berteduh rasanya. Aku tutup pintu bilik dan terus tidur.

Esoknya pergi kelas macam biasa . Tiba je malam memang tak senang duduk . Esok hari cuti dan boleh balik . Si Farah ni cakap esok dia nak balik, aku okey la sebab esok pon aku balik .. Tapi sekali dia cakap abang dia pula nak datang ambik malam ni , fuhh bederau d***h aku . Dia ajak balik sekali , tapi aku rasa macam tak nak ikut la die nih, takut menyusahkan abang dia pula.. Aku jawab takpelah aku balik esok je .. Abah aku ambik lepas subuh esok . Dia okay je . Tapi yang jadi tak okay nya yang sorang lagi ni tak balik ( Si Ika). Dia cakap takda siapa nak ambik .

Cuti kami dua hari. Jadi itu sebabnya si Farah ni nak balik malam ni , dan aku pulak pagi esok. Jadinya malam tu juga si Farah ni pergi bilik senior depan sana blok lain. Nak mitak tumpangkan si Ika ni untuk malam esok . Sebab kami datang balik lusa . Aku cakap dengan Farah nih , pergi Ika jelah, aku nak duk bilik .. (sebab aku emang tak suka malam yang sunyi).. Si Farah ni pun cakap okay aku pegi dulu , mu duk bilik diam-diam jangan keluar kan adeeee …Eh dalam hati aku rasa nak cepuk je mulut die nih .. Farah pun cakap lagi yang dia suruh kunci pintu , jangan buka kalau ada ketukan laju . Maksudnya cepatla , sebab dia mungkin tak lama kat sana . Aku cakap mu kunci luar, nanti sampai bilik masuk sendiri jangan panggil aku . Die okay je ..

Aku lepak sorang dalam bilik takda  apa yang jadi , Cuma rasa sunyi gila .. Macam mana la kalau aku tak balik masa dorang takde .Huh…
Boleh tahan lama diorang ni pegi . Lepas pade tu, pintu diketuk .. aku buat tak layan, aku tahu ni mesti perangai gila Farah ni lagi, aku biar je pintu tebuka, dan Alhamdulillah memang dia lah Farah dengan Ika tu dah sampai .. aFrah pun terus duk sibuk nak kemas baju . Aku takut la jugak sebab nk kene duduk dengan Ika yang pendiam malam ni . Farah ni dah nk balik , dia turun sorang ke pondok jaga yang sememangnya jauh dari bilik .. (Berani tak bertempat) perempuan wei bahaya.

Malam tu dah nak tido , korang bayang ek … Bilik gelap tutup lampu , terang cahaya lampu jalan luar je .. Tingkap pula jenis sliding ..Bila langsir terselak sikit mak aii… Duk layan chat ngan pakwe mase tu , hihi sekarang pakwe dah jadi hubby haha Alhamdulillah .. masa tu tak tahu pukul berapa aku pelukla bear pakwe aku bagi tu , pusing la kekiri katil .. ya Allah alangkah terkejutnya aku tak tau nak lari ke nak nangis ke nak buat-buat pengsan . si Ika yang tidur katil sebelah tu baring mengiring tengok aku dengan rambut mengembang, mata bulat duk tenung aku .. dalam gelap weh bayangkan la aku mase tu peluh satu badan. Aku peluk bear aku . Aku selimut rapat aku baca ayat qursi je mase tu , ayat lain tak keluar dari mulut aku. Sampailah aku tertidur .. Alhamdulillah takdelah juga sampai nak kacau aku pegang-pegang ke tak la . Just tenung lama.. pagi tu aku bangun awal aku mandi aku siap cepat , aku cuba tanya Ika mengenai hal semalam, dan dia jawab dia tidur awal..

Siap-siap semua barang yang aku nak bawa dan tak lama begitu abah aku sampai … Lepas tu aku berhenti terus dari situ, sebab takut akan ada gangguan lagi. Tak sanggup rasanya gangguan yang akan mendatang.. Aku kesana lepastu untuk pergi ambik barang je yang mana tertinggal. 2 minggu je aku kat situ hahahaha. Tak tahan dengan suasana yang sunyi bila sendirian, mana lagi dengan kawan yang acah-acah berani dan satu lagi pula pendiam… Kawan aku Farah? Setahu aku dia berhenti jugak lepas aku .. Dan Ika pula tak pasti dengar-dengar berhenti juga . Tapi yang malam tu aku tak tahu apa dan siapa wallahualam ….

Mungkin tak seram pade korang .. Tapi bila kena pada diri sendiri dalam keadaan masa tu .. kau tahu lah . Nama yang aku gunakan untuk kawan-kawan aku adalah sekadar nama samaran dalam penceritaan aku, bukan nama sebenar. Terima kasih kalau cerita aku disiarkan .. Nanti aku cite lagi pengalaman aku yang lain .. Wassalam ….

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

nanafayyadh

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 2 Average: 3]

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.