Hantu Bilik Air

Assalamualaikum semua. Nama aku Man (bukan nama sebenar). Aku peminat tegar Fiksyen Shasha. Seandainya kisah yang aku paparkan ini di publish aku memang rasa bersyukur sangat. Dan kalau tak, aku tak kisah pun, sebab mungkin bukan rezeki aku. Cerita yang aku kongsikan ini, aku cuba pendekkan saja sebab penceritaan aku dalam penulisan masih kurang. Okey, aku ni dah kerja tapi masih bujang. Kisah ni berlaku dua tahun lepas waktu aku dekat kampung. Aku kerja kat Shah Alam tapi sekali sekala dapat cuti lama aku pun baliklah ke kampung. Biasalah rumah kampung aku jenis rumah papan.

Aku punya rumah ni terletak di hadapan kubur. Aku pun tak tahu kenapa kena buat depan kubur. Mungkin sebab senang nak melawat orang kat kubur kut.

Pagi tu, aku bangun dari tidur. Tengok jam kat telefon pintar, dah pukul enam lebih. Aku keluar dari bilik sebab nak ambil wuduk untuk nak solat subuh. Tak tahulah kenapa aku rajin pulak nak bangun sendiri. Selalunya emak aku yang kejut. Selagi emak tak menjerit, selagi tu aku tak bangun.

Aku tinggal dalam rumah ni dengan emak, ayah dan adik lelaki aku yang masih pelajar menengah. Adik beradik lain tak dapat nak balik sebab sibuk kat bandar sana.

Back to story, aku buka pintu bilik air. Waktu tu tak tahu kenapa aku rasa seram sejuk je pagi tu. Aku pandang je depan, kaki aku terus terpaku. Nak tahu kenapa aku terpaku…

Aku nampak ada satu lembaga besar sedang duduk mencangkuk atas kolah bilik air sambil mulut ternganga besar. Rambut dia panjang sampai menutupi muka tapi masih boleh nampak mulutnya yang ternganga. Lidah aku jadi kelu.

Entah kenapa, aku tak boleh nak berfikiran waras. Aku nak baca ayat kursi tapi aku rasa lidah aku kejang. Aku nak menjerit tapi aku rasa tak mampu. Yang aku buat hanyalah melihat ‘benda’ tu. Nak tutup mata pun tak boleh.

‘Benda’ tu tiba-tiba turun dan jalan merangkak dekat dengan aku. Jantung aku waktu tu rasa macam nak meletup. Badan aku dah menggigil sebab terlalu takut sangat tapi aku memang tak boleh nak buat apa-apa.

Lembaga tu berhenti betul-betul depan kaki aku. Muka dia mendongak pandang aku. Aku waktu tu dah tawakal. Nak jadi apa pun, jadilah. Sebab aku rasa macam dah kena pukau. Waktu tu aku rasa nak menangis sebab memang seram.

Tiba-tiba aku rasa ada satu tepukan kat bahu aku dan automatik dunia aku gelap. Sedar-sedar je, aku ada kat bilik bersama dengan emak dan adik lelaki aku. Aku tanya apa yang jadi kat emak. Kata emak tadi ayah nak ambil wuduk, lepastu dia nampak aku tengah berdiri terpaku depan pintu. Ayah tepuk bahu aku tapi tiba-tiba je aku pengsan.

Aku ceritalah apa yang aku nampak kat emak dan adik aku. Kata emak, yang kacau aku tu saka Pak Ajib, jiran sekampung kami. Emak kata lagi yang Pak Ajib dah meninggal dunia pagi tadi. Saka tu kacau aku sebab dia dah tiada tuan. Jadi, dia datang sini sebab nak cari tuan baru.

Terbuntang mata aku dengar berita tu. Aku tanya ayah kat mana. Emak cakap ayah tengah uruskan jenazah Pak Ajib dan dengar cerita yang waktu nak mandikan jenazah Pak Ajib, beberapa kali juga orang kampung tukar air mandi. Sebabnya air mandi tu asyik bertukar warna hitam je.

Mungkin itu balasan pada Pak Ajib? Wallahualam…Hanya Allah yang tahu. Pengalaman yang aku paling ingat sebab pertama kali aku kena kacau begitu ekstrim. Sejak daripada tu, kalau aku balik kampung dan aku nak pergi mana-mana mesti kena berteman. Selalunya adik lelaki aku yang jadi mangsa. Tapi alhamdulillah, sekarang aku dah okey. Dah tak trauma. Itu je kisah aku.Sekian… Assalamualaikum.

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Man

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 2 Average: 4]

4 thoughts on “Hantu Bilik Air”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.