Hantu Di Tempat Kerja

Tok ni dalam bidang perternakan arnab perdaging ni, tok buat secara part time je. Sebabnya tok ni gak punya uang, kalau tok nak buat secara komersial. Tok ceburi bidang perternakan ini sebab tok nak pastikan tok ada tempat untuk meluahkan rasa sayang tok pada haiwan. Gituuuu.

Tok ni berkerja dekat satu syarikat swasta dalam bidang construction di kelantan ni (jauh tok lari bidang kan ). Pergi Pagi , balik petang itu la rutin tok untuk setiap hari ahad hingga khamis. Hari yang tok tak sebut tu tok habiskan masa dengan arnab kamu.

Jadi nak dijadikan cerita, ada la kawan tok yang kerja satu tempat dengan tok ajak la lepak time lepas waktu kerja. Tok pun setuju la nak lepak sekali walaupun tok ni banyak komitmen lain kan.

Tepat pukul 6.00 petang Tok pun sampai la di tempat yang dijanjikan nak jumpa kawan tok tu. Kawan tok pun dah siap duduk dekat kerusi kedai tu. Tok pun apa lagi beramah mesra la macam dah lama tak jumpa, kalau ikutkan baru je jumpa dia tadi dekat pejabat urusan kerja.

Tok : assalamualaikum mat, mu ni bakpo nok jumpa kawe ni? Kawe ni banyok lagi komitmen nok buat dumoh tu, cuci tahik anak, mandikan bini. haha.

Mat : kawe ado bendo nok royak ko mu ni, hal penting pasal office site kito tu..

Tok : bakpo pulop? kawe duk office tu nak masuk 3tahun doh.

Mat : Demo duk office tu 3tahun pun, demo nok pernoh OT sapa malam. Demo bos lain caranya.. haha

Tok : Haha, kawe dok OT sebab bini kawe ni tak dok orang nak jaga. nanti lari bini kawe, payoh nok kejar. haha. Habis tu apa masalah office tu mat? cu royak ckit.

Mat : lagu ni ceritanya, kawe duk buat Ot ni banyak kali doh, sebelum ni kawe dengar workes kita jah bercerita ada bunyi orang mengelai dekat belakang office. Tapi 2hari lepas, kawe sendiri kena boh. Naik belako doh Bulu kawe ni time keno tu..

Tok : Eh, sugguh eh? ado hantu sugguh ko?

Mat : yo boh, kawe sendiri keno. Malam tu dalam pkul 12, ado lagi konkrit lantai hok dok siap, jadi kawe ni dengan ngantuknya masuk la office nok rehatkan badan. Tiba2 kawe bunyi orang ketuk office cabin kita ni. ketuk kuat pulok tu, kawe maroh la kawe jerit la “woi sapo tu? g buat kerja tu”. lepas tu, siap terus takdok bunyi doh.

Tok : Bangla je kut hok g ketuk, demo takut sgt ni.

Mat : Dok habis situ lagi boh, lepas senyap tu, kawe pun nok terlelap tu, tiba2 kotak mask tu jatuh dari almari. kawe ingat angin kuat tu, walapun xdok hujan malam tu. kawe sambung la tutup mata, tengah sedap2 nok masuk alam mimpi tu, ” Dia” main kerusi boh.

Tok : Dio main gano pulop?

Mat : ‘Dio” pusingkan jatuhkan kerusi betul2 bawoh kaki kawe boh. Terkejut beruk la kitonya. Pahtu, semakin kuat pulok ketuk dinding ofice cabin kito. kawe pun apo lagi lari keluar office la.
Time keluar office tu la, kawe napok pontianak duk ngelai dekat pokok depan office kita.

Tok : bakpo demo nok mintok nombor ekornya? haha

Mat : Nok mintok gano boh, kawe kencing dalam seluar doh time tu, ambik motor lari la..haha. Kawe ni jarang buat kerja gilo boh, tapi itu la kali pertama kawe kencing dalam seluar pahtu kelik dengan seluar basoh. haha.

Tok : kawe dok cayo mano cerita demo ni. haha.

Mat : demo dok cayo, takpo..malam lusa kita stanby dekat office kita tengok.

Tok : Bereh, kawe sggup.

Habis lepak kedai tu dalam pkul 7.15petang, tok pun mintak diri dulu la sebab nak solat mgrib lagi.

Dalam Tok atas motor tu, tok berfikir betul ke ada pontianak dekat office, kenapa dulu takada bunyi pun. Payah tok nak percaya. Takpa la nanti malam lusa tok buat OT tengok macamana.

Bersambung…..

Hantar kissah anda : fiksyenshasha.com/submit

Tokki farm

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 1]

4 thoughts on “Hantu Di Tempat Kerja”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.