hantu pengantin perempuan

assalamualaikum.. saya lin ingin berkongsi kisah saya sendiri yang sampai sekarang tetap menjadi misteri. ini adalah pertama kali saya kongsikan kisah saya jadi maaflah jika ada kekurangan, jadi ini berlaku semasa saya berumur 13tahun..

saya kerap pergi ke kebun getah di belakang rumah ramai orang cakap kebun getah itu menakutkan orang kampung selalu cakap mereka ada ternampak kelibat seperti pontianak dan orang yang sudah lama meninggal membawa cangkul atau membawa kaki nya telah patah akibat peperangan zaman dulu dan rohnye berkeliaran dikebun itu,

pada suatu hari disekitar jam pukul11:25pagi saya keluar jalan-jalan sorang diri ke kebun itu semasa saya keluar cuacanya agak mendung.. dan biasa lah dikebun itu berbagai bunyi binatang seperti tupai atau pun burung dan yang lain-lain semasa saya tengah best jalan-jalan tiba-tiba saya melihat sesuatu yang saya tak pernah nampak sebelumnya jadi saya berhentikan langkah kaki saya dan cuba untuk melihat sama ada betul ataupun tidak apa yang saya lihat,

Seorang wanita memakai baju pengantin dan berjalan pelahan dan kepalanya bergerak kiri dan kanan, baju pengantin yang dia pakai itu seperti baju orang british warna putih tetapi sudah pun kusam dan berlumpur.. saya pun hairan bercampur takut yang saya nampak ni orang atau pun hantu.. jadi saya pun pelahan kan langkah kaki saya cuba untuk lari dari kebun tersebut, nasib baik lah pengantin tu tak perasan saya ada kat situ..

bila saya sampai dirumah saya bagitahu mak saya apa yang saya nampak dikebun tadi dan mak saya cakap ‘siang-siang macam ni mana ada orang yang pakai baju pengantin.. mungkin lin salah tengok’ dan saya pun berkeras cakap kat mak saya ‘betul makk lin nampak dia jalan slow je dan bajunya kotor-kotor’ tapi mak saya masih tak percaya dengan apa yang saya cakap sehingga suatu hari mak saya pergi ke rumah makcik saya yang juga lebih kurang dekat dengan kebun itu..

makcik saya cakap “hati-hati kalau balik nanti orang-orang kat sebelah dah kecoh dengan hantu pengantin kat kebun depan jalan sana” mak saya tanya “eh.. yeke ?’ mak pun bertanya dengan hairan lepas tuh makcik sambung cerita balik “iyee… hari tu ada orang kene kejar dengan hantu pengantin tu.. nasib baik dia selamat balik kerumah..! bende tu selalu duduk dekat tepi jalan tunggu orang lalu kalau dia nampak seseorang lalu dia akan kejar sampai dapat.. kalau selamat alhamdulillah kalau tak meracau la jawabnya” mak saya pun apa lagi dia cepat-cepat call ayah suruh ambik dia kat rumah makcik..

dia sampai sahaja dirumah terus bercerita dengan saya pasal hantu pengantin tu.. nasib baik masa saya nampak kat kebun tu dia tak kejar dia hanya nampakkan diri sahaja.. allahualam tapi sekarang kebun itu sudah pun di ratakan. begitu lah kisah saya. maaf lah jika ada kekurangan dalam cerpen saya ini hanya untuk perkongsian saya dan pengalaman yang saya tak dapat nak lupakan.. terima kasih jika ada yang membaca. assalamualaikum…

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

fazlina

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 18 Average: 3.5]

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.