Hanuman Gunung Bahagian 3

Hai nama aku Arif dan cerita ni hanya secebis dari pengalaman hidup aku, sebelum aku jadi pelupa, baik aku kongsikan.

Baiklah tanpa berbunga-bunga, sambungan episod 2

Sekonyong-konyongnya, bukit mula bergegar, bagaikan gempa bumi, habis jatuh batu-batuan yang berada diantara bukit, sebelum bukit mula terbelah dua. Dan dari bukit yang terbelah, keluarlah mahluk yang besar, rupanya saling tak tumpah seperti sang Hanuman, dari watak dewa-dewa klasik Cina. Berpakaian perang juga mirip sang Hanuman.

Besar, gagah dah mengerunkan. Bumi terasa bergegar-gegar saat dia melangkah. Dalam sekelip mata dia sudah mengecil sebesar saiz pokok dan berdiri didepan Samir yang masih lagi membaca mentera didepan pokok. Dia berdiri betul-betul diantara pokok dan Samir yang terbongkok-bongkok seperti sedang sujud didepan pokok.

“Pak Seli kata, itu Raja Jin yang menjaga bukit ni.. Seluruh bukit ni dibawah kekuasaan dia..” Bapak mula bercakap, seolah macam bukan perkara yang perlu dibimbangkan.

“Kau buat apa yang aku perintahkan?” Gegak gempita suara Hanuman memenuhi ruang bukit. Samir mengangguk-angguk, bagaikan budak kecil yang digula-gulakan untuk mendapat mainan.

“Kau masih ingat pantang larang yang aku tetapkan?” Samir mengangguk lagi.

“Baik! Sebentar lagi, pokok ini akan mengeluarkan daun emas.. Ingat pantang larang kau! Dan ingat kau masih ada janji lagi pada aku!” Tangan kanannya ditunjukkan pada pokok dibelakang, dan seketika kemudian, pokok mula ditumbuhi pucuk-pucuk daun, dibawah pancaran sinaran bulan. Jelas daun-daun kesemuanya berwarna kuning keemasan.

Tiba-tiba Hanuman berhenti. Dia melihat kiri dan kanan, sesekali seperti menghidu-hidu. Pak Seli tiba-tiba muncul disebelah bapak.

“Jaga-jaga, kehadiran kita dah dikesan!” Pak Seli tuturkan pada bapak. Sepontan bapak bersiap bersedia.

“KAU BAWA MANUSIA LAIN DISINI!!!” Hanuman mula memekik dengan suara seperti guntur dilangit. Terketar-ketar Samir mengeleng-gelengkan kepala.

“Tiii.. Tidakkkk tuannnn… Saya masuk ssssendirian…..” Samir mula membalas. Pucuk-pucuk daun kuning keemasan mula mengecut dan seperti disedut kembali ke dalam pokok.

“HAAAAAAAAAAAAA!!” Hanuman yang berang mula mendepakan tangan dan menjerit. Aura jeritannya berwarna biru, bagaikan mengelembung dan meletup. Tempiasnya menyinggah hingga ke muka, seperti ditampar serentak dengan dua tangan, naik kebas pipi aku!

Dari belakangnya mula dikerumuni lebah. Bulan dilindungi hitamnya angkasa dengan kerumunan lebah.

“HAAAAAA!!!” Sekali lagi dia menjerit, lebah mula menyerang segala apa yang merintang didepan. Samir kelam kabut bangun dan berlari meninggalkan pokok. Samir ‘tembus’ melepasi kami yang berdiri memerhatikannya sedari tadi.

“Aku dah pagar tempat ni, selagi kau berdua tak keluar.. Kau takkan diserang lebah!” Tegas ayat dituturkan bapak. Bapak kemudian melangkah songsang dengan kaki kiri melangkah dahulu.

Cemeti didalam tangan kanan, diangkat separas bahu, tangan kiri masih mencekak pinggang.

Alam tarokai fafa a’la robbuka bi azha bil fill..

Timbul urat saraf didahi bapak, ditekan-tekan dalam nada bacaan surah Al-Fill. Matanya juga bagaikan nak tersembul keluar. Bapak kemudian melangkah lagi dua tapak kedepan, sebelum mula berpencak sendirian laksana Pendekar Kundur bersilat ditemani pokok dalam hutan.

Kemas dan padu. Langkah buah pukul ‘Taji dan b***h!’. Berdesup-desup bunyi lengan baju dan seluar senteng bapak merintang angin di setiap pergerakan.

Hanuman mula berundur hingga ke pangkal bukit, jauh dari penglihatan. Hanya cahaya berwarna kuning dapat dikesan, membuktikan kehadirannya masih wujud, walau telah hilang dari pandangan.

“KAU FIKIR KAU DAPAT MENEWASKAN AKU?? MAHKLUK YANG LEMAH! AKU TELAH WUJUD SEBELUM KAMU DITURUNKAN KE BUMI..” Pekikan guntur membelah bukit. Sepontan aku nampak cahaya kuning berdesup-desup melintas melalui kiri dan kanan bapak.

“Jaga Rip, Uda! Dia pakai panah ghaib!” Pak Seli tiba-tiba muncul dibelakang dan memberi amaran pada kami.

“Salamun qaulan min rabbi rohimmm..” Pak Seli beranjak lagi dan tiba-tiba muncul dibelakang bapak. Mengangkat kedua-dua tangan menghadap kelangit dibelakang bapak.

Tiba-tiba..

“Rip… Tolong akuuuu… Tolong akuuu…” Baju aku direnggut kasar dari bahagian kanan. Aku berpaling, Uda sudah tenggelam disedut hingga separas lutut ke dalam tanah.

Apa dah jadi ni? Aku cuba tarik Uda keluar, tapi gagal! Uda yang panik, mula meronta-ronta. Semakin kuat dia meronta, semakin tenggelam hingga ke paras pinggang.

“Rip…. Aku belum nak m**i lagi… Allahhhhhhh…” Uda mula mengeluh. Runsing kepala aku dengan situasi yang menekan.

“Diam! Diammmm!” Tangan Uda aku rangkulkan ke belakang tengkuk aku, sambil aku melutut disebelah Uda. Tapak tangan kanan aku buka penuh dan ditekapkan diatas tanah. Aku serahkan usaha dan kaedah ‘cuba jaya’ aku semata-mata pada Allah.

Bunyi bising peperangan bapak dan Hanuman, serta kerlipan panahan kilat yang sesekali memancar, langsung tak aku hiraukan. Aku tumpahkan keseluruhan fokus aku pada Uda yang sudah tenggelam hingga ke dada.

“Uda, aku nak baca ayat at-taubah ni.. Sampai pada ‘HU’.. Dengan sekali nafas, aku rentap kau naik.. Aku nak kau ikut sama.. Sampai pada Hu jugak, kau kena melonjak naik! Kita kena cuba!” Uda mengangguk pasrah.

“Fokus Da! Fokus! Kepala hotak kau, tak boleh menerawang-rawang!” Aku tunjal kepala Uda, Uda redha kepalanya ditunjal dan mengangguk lagi tanda faham.

Lillahi Ta’ala!

La qod jaaa akum.. Rasullun min an fusikum..

Sampai ke kalimah ‘HU’…

Dengan segala kudrat dan irodat, aku rentap Uda keluar! Uda melonjak tinggi ke udara, sebelum jatuh berguling ke sisi!

Berpinar mata menggunakan jurus nafas. Uda bangun dengan kelam kabut dan membersih-bersihkan kesan tanah dari badan sebelum kembali menghimpit aku.

“Macam mana aku boleh kena sedut tadi? Bukan bapak kau dah pagar ke tempat ni?” Dalam situasi kritikal yang melibatkan nyawa macam ni, Uda masih dengan beribu-ribu limau persoalan.

“Manalah aku tau…. Kau yang kena sedut, bukannya aku..” Belum pun sempat aku habiskan ayat, Pak Seli tiba-tiba muncul dibelakang kami.

“Balik!”

“Ini bukan perang kamu berdua! Tempat ini terlalu bahaya untuk kamu berdua!” Kedua tangannya diletakkan diatas bahu aku dan Uda, sepontan aku rasa direntap ‘keluar’ dari kawasan berbukit.

Aneh! Kami masih lagi dibawah pokok mempelam, bersila diatas pasir dan rumput, manakala bapak sedang gigih bersilat dengan jelmaan Samir dikawasan lapang dibahagian kiri pokok mempelam.

“Errr.. Tadi kita ke mana Rip? Halusinasi ke?” Aku geleng-gelengkan kepala, tanda aku tak tahu. Belum tentu juga jawapan yang aku boleh bagi, bakal dihadam kepala otak si Uda! Mana ada benda logik kalau melibatkan hantu!

“Uda, kau pergi naik.. Tolong Pak Seli bukak lantai dan dinding papan rumah! Arip, BANG!” Dalam pada berulir tari silat dan tanpa menoleh, bapak masih sempat memberi arahan ringkas. Uda bingkas bangun dan berlari ke dalam. Aku mula berdiri dan mencari arah kiblat untuk dilaungkan azan. Sungguh huru hara insiden yang berlaku malam ni!

ALLAHHHHHU AKHBARRRR!

ALLAHHHHHHHHHUU AKHBAR!

Jelmaan Samir yang bersilat menyerupai Hanuman masih meloncat ke kiri dan ke kanan, bagai mempermain-mainkan bapak. Sesekali dia mengeluarkan bunyi persis seperti seekor monyet. Pergerakannya langsung tak kekok dek kaki yang pincang sebelah.

HUP!!

Bapak melompat dan melepaskan penendang, tapi berjaya ditepis keluar sebelum diketawakannya. Hanuman kemudian melepaskan tumbukan mengumpan. Bapak bergilit ke kiri dan mengelak. Tapi sudah terlambat, tumbukan mengumpan hanya gerakan memperdaya untuk tendangan sisi yang padu.

ALLAHHHHH!

Bapak jatuh terlentang diatas tanah. Aku berkejar mendapatkan bapak. Bapak tolak aku dengan kasar.

“Ketepi, dia ni bukan lawan kau! Berbisa kaki tangan dia!” Bapak bingkas bangun dan membuang cemeti. Bapak kemudian membuka sepuluh jari, diruap dari atas kepala hingga ke kaki.

Laa tudrikuhul absaaru, wahuwa yudrikul absaara, wahuwal latiful khabirrr!!

~Dia tidak dapat dicapai dengan penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala yang kelihatan, dan Dialah yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui~

BRAP! PAP! PAP!

Bapak tuturkan ‘hati’ surah An-Anam. Dan dengan sekali ketis, bapak dah bersedia dengan pukulan buah sesiku! Berdiri dengan kekuda separuh-separuh. Berasap-asap keluar dari belakang badan bapak! Penumbuk digenggam menjadi tinju bersedia untuk menumbuk, tarik, tepis dan lanyak!

Sungguh bergaya! Meremang-remang aura yang sampai. Ayat yang sama kami pelajar silat guna dan amalkan, dan bersama titipan ayat, kami dikehendaki faham sepenuhnya maksud ayat sebelum digunakan.

Mereka mula berdiri dan saling merapati satu sama lain. Hingga jarak seluas satu relung penumbuk sahaja, dan mereka berhenti. Berdebar-debar rasanya menanti keputusan pertarungan bapak.

HAH!

Bapak jerit dan sepontan melepaskan tumbukan kanan, tumbukan dielak! Dalam satu gerakan yang sama, bapak hantar siku yang pergi secara berputar. Aku nampak bapak berputar tiga kali diudara.

BRAAAAAAAAPPPPPPPP!

Jelmaan Samir atau Hanuman pula terlentang menghenyak tanah. Dan bapak yang memperkukuhkan kuda-kuda, tak lalai dan terus menerus berzikir.

Laaa ilaha illa anta, subhanaka inni kuntuminas zoliminnn..

Hanuman mula bangun dengan berang, jurus sesiku yang menyinggah tadi terlalu kuat, kepalanya beralih 45 darjah ke kanan. Aku yakin, kalau lawan bapak ialah manusia biasa, pasti dah mengucapkan selamat tinggal pada dunia.

Hanuman mengatur langkah lagi untuk menyerang. Terkinja-kinja bagai pergerakkan monyet walaupun dalam rupa paras seperti Samir. Dan laksana haiwan yang bernama monyet, tak hairanlah muslihatnya juga banyak. Tapi bapak juga tak terkalah dalam gerakan bermuslihat, mengumpan juga boleh jadi menumbuk, dan menumbuk juga adalah mengumpan.

Hihihihi.. Aku ketawa.. kerana episod bersambung lagi.. Maaplaa gais, dah sopoloh ghibu dah.. Jenuh aku copy paste.. Esok aku sambung laie yo.. Makan ti, jangan lupo baco bismillah, kot tak kang kawan dongan boghuk..

Boghi komen yang murni-murni yo.. panjang laie ni, den da nak monta mombalas komen fff koghang.. makaseh..

Dapatkan E-book Pusaka 2 gais. DM aku untuk tahu lebih lanjut, ‘dengan pantas’ aku reply (kalau aku tak sibuk ler.. hihi)
Link untuk DM aku ada dibawah, klik pautan dan tekan ‘mesej’.

Terima kasih. Xoxo!

#Pusaka2 #Arifyahya

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Arif Yahya

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 31 Average: 4.7]

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.