Jalan Kampung

Assalamualaikum semua. Sebelum ni aku pernah share kisah family aku pindah rumah sewa tajuk dia dapur rumah sewa. Kali ni aku nak cerita pengalaman aku dan kawan2 aku pula. ok cerita ni dah lama sebelum aku renovate rumah lagi.

ceritanya kawan classmates aku masa sekolah dulu ajak reunion a.k.a BBQ lah sebab masing2 dah ada yang bekerja, ada yang sambung belajar. Jadi memang susahlah nak jumpa lepak macam dulu-dulu. Kelas aku dulu ni perempuan ada 8 orang je kai, ayam, mia, nia, atul, yin, titi, nana (aku) semua ni nama panggilan kita orang berlapan, jadinya kami berlapan memang rapat lah sebab ada 8 orang je. BBQ ni buat kat rumah kawan lelaki kita orang amir namanya. Jadi hari kejadian kami gerak sekali, bawa dua kereta (kai, aku yin, atul) satu kereta (mia, nia, ayam, titi) satu kereta.

Rumah amir ni kat hujung kampung jadi agak jauh ah dari rumah kami 8 orang. kalau naik kereta amik masa dalam 20min. Awalnya kami rancang nak balik pukul 11 malam, BBQ start pkul 8. Tapi sebab kami tolong kemas rumah si amir ni jadinya dalam 12 lebih baru kami gerak balik. Disebabkan dah lewat beberapa budak lelaki offer untuk teman kami balik, dia orang naik moto. Ada 5 orang (hafiz, fakh, amin, baz, meor) baz dgn fakh naik moto sekali jadi total ada 4 motor. Dua motor depan dua motor belakang. Kami kat tengah2.

Ok keluar je dari kawasan rumah amir kami kna lalu jalan kampung yang jalan tu memang seram malam2 nak pula waktu tu lampu jalan rosak. Ada satu je yang menyala yang jaraknya dari kami dalam 5bas sekolah. Ok yang lead depan baz, fakh dan meor, yang follow belakang hafiz dan amin. Ok ingat lampu tadi? Aku perasan yang makin kita orang dekat dengan lampu tu makin lampu tu jauh. Tapi aku sedapkan hati mungkin aku ngantuk, dalam kereta semua diam mungkin sebab dah penat kot. Lama lah juga aku perati lampu tu masih jauh. Aku sajalah “bergurau”,
“eh jauh pula jalan keluar ni en, masuk tadi sekejap je”, sambil gelak tak ikhlas (tak sedap hati dah sebenarnya)
“aah lah korang perasan tak lampu tu macam makin jauh ?”, balas atul.
“Ah kau, ada minum ketum ke tadi?”, balas kai. Kita orang semua gelak (ikhlas ke tak, tak tahu lah)
“betul la aku perati je lampu tu, lagipun kita masuk tadi mana lama ni. 5minit je da sampai, ntah2 kita kena kacau tak?”. Serentak tu kai brek kereta sebab baz, fakh dengan meor brek tiba-tiba .
( ha korang mesti fikir dia orang nampak hantu kan? salah sebenarnya ada ular melintas)
dalam group ws
ayam: wei knp berenti?
aku: ada ular melintas
titi: panjang ke? lama tak? jalan je tak boleh ke?
aku: sabar lah jap baz tak gerak lagi takkan kai nak langgar pulak.
semua orang: seen.

Tak lama lepastu ular tu dah selamat melintas kita orang gerak balik. Tak lama pon kita orang tunggu ular tu, dalam seminit ada kot. Perjalanan disambung dan tak lama lepastu sampai juga ke lampu tadi , aku tngok jam terkebil-kebil mata aku dah pkul 12.45 . Aik lamanya , korang bayangkan nak setengah jam kot padahal tadi masuk 5 minit je. Tapi aku diamkan je sebab tak nak lah takutkan semua orang. Lepas keluar jalan kampung tadi kami kena lalu jalan besar pulak yang amik masa 20 min. Kalau korang rasa gangguan dah habis korang silap besar sebab gangguan baru je nak mula.

Keluar kejalan besar tu lagi sekali aku perasan ada yang tak kena. Jalan tu sunyi lain macam dan nampak hampir sama. Aku perhati kiri kanan jalan tu pokok dia macam sama sampai lah aku pasti yang itu gangguan bila aku nampak pokok yang sama kita orang lintas 5 kali, bukan dua kali bukan 3 kali tapi 5 kali ok. Macam mana aku tahu? sebab masa pertama kali aku tngok pokok tu ada ranting yang nk patah dan kat hujung ranting tu ada bunga dan kat bunga tu macam ada tali kuning tersangkut.

Aku diamkan diri, aku pandang kerusi belakang aku tengok yin dah terkumat kamit baca apa ntah. Atul dia dah tidur. Aku ws kereta belakang nk tanya keadaan
aku: kereta belakang ok ke?
…… (takda respon)
aku: weh korang?
……………..(masih takda respon)
aku tak sedal hati aku call titi.

“weh ok tak ?”,
“nana aku takutlah knp kita tak sampai2 ni? dah pkul 1.30 weh, aku risau lh”, balas titi.
aku tngok jam, sah memang 1.30 pagi (apa lagi gangguan ni?) dalam hati aku
“takpe weh kau lek lu, aku call baz jap”, balas aku

aku cepat2 dail no baz dan tekan call
“weh baz ok ke?, asal macam lama sangat? korang salah jalan ke?”
“mana pula salah jalan, jalan ni lurus je. Aku rasa kita kena kacau ni, korang baca lah apa2 aku nk settle jap dgn meor” , balas baz lepastu dia hang call (kurang ajar mamat ni boleh pula dia letak je.)

“baz cakap apa?”, kai tanya
“dia suruh baca apa2, dia nqk bincang jap dengan meor”.

(Waktu ni kita orang semua dah tahu yang kita orang kena kacau. Tapi pilih untuk tak cakap apa2).

Lepastu hafiz dengan amin p****g kita orang join baz kat depan. So sekarang empat2 moto kat depan. aku nampak diaorang macam kecoh2. Lepastu telefon aku bunyi

“Weh na. lepasni kitaorang nak korang bawa laju2 kalau boleh jangan pisah dengan kitaorang, ada pontianak ikut kita”
“Serious lah? kau dh bgithu mia belum? “(mia drive kereta belakang), balas aku.
“amin tgh call. Bawak laju2 tau, kita orang tak nak patah balik kalau tertinggal. Kita orang takut” (hmm hampeh betul, tapi kalau aku pon aku tinggal je. Kira baik diaorang bagithu dulu).

lepasje aku letak call budak laki terus pecut.

“bawak laju weh, ikut diaorang jgn tertinggal kai”
kai faham dan terus tekan minyak.

(ok guys ready ..kemuncak story ni)
Lepasje kitaorang bawak laju2 kita orang dengar pontianak tu mengilai !!!! dalam kereta aku tengok yin dah tak keruan baca2 yang atul pulak dah menangis dah sambil pejam mata. Kereta belakang aku tak tahu apa jadi. Aku nampak live kot kain pontianak tu lompat dari pokok ke pokok tapi aku tak nampak muka dia alhamdullilah sangat-sangat kalau tak dengan aku sekali menangis join atul.

Malam tu jalan tu macam tak berpenghujung. Kita orang bawak je lama2 suara mengilai tu dah takda. Sampai lah akhirnya kita orang sampai ke simpang nak keluar dari jalan besar tu. Pontianak tadi tak tahu hilang kemana. baz call aku cakap ajak lepak mamak dulu. Memula semua budak perempuan tak setuju tapi lepas aku explain yang ada kemungkinan benda tu masih ikut lagi, semua angguk setuju.

Sampai je mamak tu semua dah lemah dah. Kita orang duduk kat mamak tu diam je takda sepatah pon yang keluar dari mulut masing2, semua masih hadam kot apa yg baru je jadi dan mungkin terkejut. Sampailah meor bagi idea.
“aku rasa kita semua takut nak balik kan? apa kata kita tidur rumah mia dengan nia” (ouh lupa nak mention mia dengan nia ni kembar).
“rumah korang paling dekatkan?” tny meor.
Semua angguk setuju. Lepas mia call bapa dia minta izin, kitaorang pula inform parents kitaorang. Kitaorang gerak balik rumah mia. Alhamdullilah takda gangguan nak pegi rumah mia, waktu ni dah nak pukul 3 pagi. Mungkin korang tertanya takkan lah selama perjalanan tu takda parents yang call? ok kat sini kitaorang pun pelik tapi tak pelik sangatlah lepas kena kejar kak pon. Sepanjang perjalanan tu kitaorang memang tak dapat call dari mana2 parents. Bila dah sampai mamak tu baru bertubi2 notification missed call kitaorang dapat. Nak kata takda line, elok je kitaorang balas2 ws , call apa semua. Tapi tak tahu lah.

Malam tu yang perempuan tidur bilik mia dgn nia (besar bilik diaorang). Yang lelaki tidur kat ruang tamu. (malam tu diaorang masih kena kacau) . Esok paginya, lepas sarapan kita orang lepak jap untuk menghadam apa yang jadi malam tadi. Dan cerita apa yang berlaku, tapi untuk part tu nanti aku sambung lagilah ye kalau ada sambutan sebab macam dah berjela cerita ni.

sekian terima kasih.

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

nana

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 4 Average: 5]

11 thoughts on “Jalan Kampung”

  1. “Dan cerita apa yang berlaku, tapi untuk part tu nanti aku sambung lagilah ye kalau ada sambutan sebab macam dah berjela cerita ni.”

    Tak payah nak buat-buat tanya. ko tengok cerita-cerita best yang berepisod dalam fiksyen shasha ni, penulis dia takde pula tanya-tanya macam ni.

    Reply
  2. Mujur ade kwn laki tu yg teman, sumpah seram, sbbtu kitorg nk gather pon skrg gather time siang je, mlm mcm2 kite pulak, sambung lagi wak plis

    Reply
  3. Kalo org dulu2 ada ilmu melipat bumi, tp pontianak tu pula ada ilmu meriggostankan bumi. Dah kira terer jugak ke tu.
    Walau apa pun tu adalah dugaan dr Allah SWT jugak utk korang

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.