Kejadian-kejadian di rumah Atok

Heloz semua. Aku Ude.  Aku pompuan. Ni tengah bosan kat opis takde kerja makanya aku karang lah memoir ku kat kampung. Cerita aku simple mimple je sorry lah semua. Ni pun entah lepas ke tidak.  Lets begin chuols.

Jadinya kat kampung tinggal bertiga anak beranak. Atok, nenek dan poksu. Bilik poksu kat main hall. Bilik atok nenek dekat hall bawah. Atas main hall ada lagi dua hall (first hall, second hall) yang dipakai bila kaum kerabat semua balik je. Amacam? Korang mesti ingat angker kan atas tu. Hehe iya iya donk. Dah jarang guna ek. Sini aku nak cerita kenang kenangan masa rumah tu masih rumah papan belum renovate. Sekarang dah batu dah.

-Second Hall-
Biasanya kalau balik berkumpul, family paklong pilih second hall nak tidur. Yela takkan semua nak bersumbat macam sardin tidur kat main hall kan. Memasing tak guna bilik. Second hall tu, kitorang bebudak memang serem nak lalu area situ. Kalau naik turun dari first hall pun takkan pandang kiri kanan. Gelap weh.

Malam raya, time nak tidur tu, aku selalu dapat port tepi tangga menuju second hall tu. Huhu apalah nasib aku dapat port situ. Tapi aku cool jela mengenangkan paklong sefamily tidur situ. Family paklong biasa tidur kat kiri hall.

–Selit jap. Korang bayang jela hall hall rumah atok ni ada wing kiri kanan sebabnya tangga di tengah-tengah. Agitu. Ok sambung.
Tapi time tu tingkat tu senyap. Paklong maklong tido dah kot. Anak-anak dia ja ada kat main hall ni ha nengok tv. Lama-lama aku tertidur.
Aku terjaga tak tau pukul berapa. Yang penting belum subuh la.

Aiseh apehal boleh terjaga daa. Orang kata terbangun sebab kene panggil buat tahajjud. Dei aku kecik lagi time tu taktau apa. Aku paksa mata tidur. Ish takboleh pulak. Rasa segar macam dah cukup tidur punya segar tu. Aku geram nau nau. Keliling dalah gelap. Aku pandang la second hall since situ rasa angker dan aku tidur tepi tangga dia kan. Takut apa pun aku taktau. Memang takde terbayang hantu setan ke apa pun..

Tengah dah ngantuk balik tetiba aku dengar benda jatuh. Pastu bunyi lagi benda jatuh. Berulang kali. Aku dengo punya dengo bunyi tu. Aik banyak benar barang jatuh. Paklong tak jaga pulak. Kuat bunyi macam berat. Lain maciam ni. Ini bukan barang jatuh beb. Ini macam ada orang main lompat lompat kat situ. Dahlah rumah papan. Memang jelas dengar. Terus segar balik mata. Adoi aku dah pikir cik cong la citer dia ni. Bunyi tu dari kanan hall. Lama jugakla. Aku dah seram berdebor tahap nak kejut semorang kat main hall tu bagi dengar apa yang aku dengar. Huahaha! Tapi aku tak kejut pun. Gila kau nak kacau orang lain ngorok. hahah. Dalam dok serem serem gitu boleh pulak datang feel ngantuk. Memang baek punya timing wa cakap lu sebab aku dengar sayup sayup benda tu macam dekat dengan tangga. Aku terus tak ingat apa. Tertidur. Bukan pengsan ye.

Pagi tu masa sarapan, tengah nak amik air kat meja, aku dengar abang jan (anak paklong) tengah cerita-cerita macam kes serius je aku dengar. Saja la tuang air lambat-lambat nak pasang telinga. Katanya malam tadi dia dengar ada cik cong main main kat tingkat 2. Pakngah kata dia tak kacau takpe. Dia main sendiri. Peh abang jan bukan main eh dia balas
“Tak kacau apa pakngah. Udah buat orang terjaga pastu bising bising main sendiri apanya.”

Semua duk gelakkan. Rupanya abang jan kene kacau malam tu. Awal-awal lagi dah kene kacau sebenarnya. Dia kata dia orang last naik atas. Tukang tutup tivi lah ni orangnya. Dia punya seram pikir jembalang ke entah apa maini ketuk-ketuk ramadhon dari luar, terus tutup tivi naik tido kat atas. Kalau tak memang dia bantai tido kat sofa je malas nak naik. Yang lain tidur m**i ke atau memang benda tu nak kacau abang jan je ke taktau la. Tapi kenapa aku pun kena sekali? Apa salah akuuuuuuuu. Nasib jugak la tak nampak apa. Kalau idok buat bazir memory otak aku ja huhu.
.
-Bumbung-
Time ni semua balik sebab poksu nak kahwin. Aku best la jumpa geng geng semua . petang sehari sebelum majlis tu main badminton. Lastlast bulu tangkis sangkut kat bumbung. Siapa je tak pernah? Menipu haha. Aku guna akai pi baling batu kat bumbung kuat bunyi sampai poksu keluar marah tak kasi buat. Raket pun dia ambik tak kasi main dah. Ele orang boleh main masak-masaklah. Werk.

Malam tu. Aih asal lah ayik aku je yang kene ni. Malam tu aku takboleh tidur sangat. Orang lain dah tidur aku still takboleh nak tidur. Padahal ngantuk. Tengah paksa mata tidur tu, tetiba aku dengar bunyi kat bumbung. Sama bunyi macm petang tadi aku baling batu tu. Ktuk ktuk. Macam bergegar jugakla zink rumah. Tiba-tiba…

“Jangan baling la! Esok nak majlis. Rongak atap aku siap la!” poksu marah.
Aku macam ehhh marah aku ke huhu. Pastu aku dengar mak aku gelak slow cakap padan muka. Aik ingat dah tido. Aku kejut mak aku ingat ngigau ke apa. Aku tanya padan muka sapa bu. Mak aku kata setan tu la. Padan muka kena marah. Bising. Orang tak kacau dia. Dia pulak nak kacau kita. Main sendiri senyap2 pun susah ke. Mak aku bebel. Laaa mak aku ni cool aje. Rupanya benda yang kacau tu kecik lagi. Kira macam nakal la. Mungkin nampak aku dengan cousin main baling2 kat bumbung tu dia ikut. Part main badminton dia takleh ikut. Dia mana ada raket..
.
-Ni sedara aku punya cerita..
Time ni rumah dah renovte. Jadi rumah batu dua tingkat. No more rumah hall bertingkat huhu rindu pulak. Ni lepas isyak. Ok cousin aku tengah makan time ni kat bawah. Dengan adik beradik dia la. Meja makan tepi tingkap nako nanako apa entah nama dia. Dia duduk ngadap tingkap. Abang kakak dia dah bangun one by one nak take turn basuh pinggan. Dia lek kejap.

Tengah duduk tunggu tu. Dia nampak tangan dari luar kat hujung tingkap. Jari runcing. Pucat. Panjang. Kuku panjang tajam. Ala dia kata macam kat movie-movie tu tapi takdela kaku kejung. Dia memang nampak tangan tu jelas sebab tangan tu pegang tingkap. Macam usap usap tingkap. Main lambai macam tu la kot lebih kurang dia cerita.

Dia punya terkejut sampai bangun kerusi terbalik, mulut takboleh nak cakap apa. Kene tengking dengan kakak dia sebab bising la hahah. Dia tunjuk tunjuk tingkap. Pastu lari dengan tangan tak basuh terus naik atas. Peh abang kakak dia taktau apa jadi pasal taknampak apa pun tapi bila tengok dia lari masing-masing pakat lari dengan paip air tak bertutup. Dorang tak nampak pun. Tapi kalau aku pun memang terus naik atas la dengan tangan tak basuh pecut aje tinggalkan dorang hahahh.
Kakak dia pulak cerita sepanjang makan tu memang dia ada terbau busuk yang takpernah dibau macam bau bangkai macam bau bacin dia kata tak kuat pun bau. Masih selera lagi la nak makan. Dia ingat ada bangkai menate apa kat luar kan. Kampung biasalah. Dia pun malas nak tegur. Taktau la pulak ada benda tunggu situ.
.
-Movie Bhoothnath-
Ok korang pernah tak tengok cerita Bhoothnath? Amitabh Bachchan berlakon jadi hantu yang menghuni rumah dia tunggu anak dia balik. Ada satu malam tu, tv2 kan ada tayang citer hindustan kan memalam rabu tak silap. Aku ni memang kipas susah m**i movie hindustan wei. Aku sorang je jaga time tu. Syok weh layan. Yang lain dah tidur. kitorang tidur depan tivi. Aku tidur hujung. Huhu aku sentiasa dipinggirkan.

Layan punya layan ada satu scene budak kecik tu kelakar. Tengah scene happy lah ni. Budak tu pun happy. Aku pun happy. Tiba tiba boleh pulaklah aku dengar orang gelak jugaaaaakkkkk. Gelak halus cam takdapat tahan kelakar tu akhirnya terkeluar gelak tapi still control sikit. Acentu. Palehotak aku pikir adik aku kat sbelah je la an sebab aku suruh dia teman aku tengok. Pusing kepala tengok wei dia tengah tidur lekhnet. Aiyo. aku takut nak pandang keliling. Tapi keliling terang je sebab hall depan bukak lampu so terbias sikit hall aku tidur ni. Huhu masih banyak hall ye rumah baru ni. Cumanya tak sampai ke bahagian depan la. Bahagian depan hall aku ni tak kene bias cahaya pun. Gelap. Aku boleh pulak lah tenung situ. Ala brengsek ada cikponti steady duduk situ. Aku terkejut tapi aku macam tak takut? Cane nak explain ni. Lebih kepada aku ignore sebab nak hormat dia taknak kacau dia ek. Acantu la kot perasaan aku time tu. Aku dah sedia selubung terus bebuat tidur beb. Selimut dalah nipis yang corak-corak bunga kan. Aku serius rasa tak selamat gila dalam selimut nipis tu. Sudahnya aku memang tertidur. Tivi yang tengok aku. Bukan aku tengok tivi.

Esoknya tengah sarapan reramai, kakak aku bebel sebab memasing tidur tak tutup tivi. Nasib dia terjaga pagi tu. Dia kata bunyi bising. Riuh bising hingaq apa tah sampai dia terjaga. Mamai mamai dia tu dia lupa sebab dia terjaga. Dia nampak tivi on lagi dia pun tutup dan sambung tidur.

Aku pun bukak lah certia. Aku tengah tengok hindustan pastu nampak cikponti duduk kat sofa. Terkejut akak aku sebab dia bangun pagi tu tutup tv. Nasib baik taknampak apa dia kata. Dia kata patutla dia terjaga sebab bising. Moksu kata malam tu mungkin benda tu ikut masuk rumah. Sebab kitorang ada bawak lah mercun ngan bunga api dari mana ayah aku dapat taktau la. Main kat luar memalam. Selalu sunyi tiba kitorang datang main kat luar terus bising kecoh. Tu yang attract dia kut. Dia takde kacau pun. Cuma tumpang tengok tivi ja. Alhamdulillah la. Memandangkan tengahari tu kitorang nak balik, moksu kata takpa. Nnt malam dia ajak poksu bersihkan hall situ. Tempat tak pernah di buat ngaji di buat semayang. Tu yang benda tu lek je lepak agaknya. Baek ah moksu aku ni. Cool je. Aku yang segan sebab nak balik dah taktolong bersihkan.
.
-Ok ni last wei. Ini cerita versi atok nenek aku time dorang kena ‘Pukau’. Allahu alam..

Ingat tak dedulu famous amos kes orang main pukau? Atok nenek aku pernah kene rembat duit kat rumah sendiri. Kuajak betul.

Ada dua ke tiga foreigner datang rumah. Orang indo. Tah dari mana taktau la. Orang dari kebun getah ke. Entahlah. Dia bagi salam kat rumah dan bersalaman ngan atok. Jemput la masuk katanya haus datang nak singgah nak minta air. Nenek aku ok je hidangkan air sirap sejuk ketul ketul ais fuh air paling sedap time tengahari panas tu. Sorang kata nak pi tandas. Ye nenek aku kasi aje. Memang dorang tak syak apa. Berbual hati senang macam jumpa kawan lama kononnya. Naik je kawan dari toilet terus yang berbual tu minta nak balik. Maka bersurailah meeting tetibah tu.
Dua tiga hari berlalu, poksu minta atok duit sebab nak bayarkan bill api air rumah. Time tulah perasan duit simpanan kebun atok hilang. Bape ratus jugak ghaib. Dia kata biasa letak dalam laci jek. Rumah pun takde budak kecik nak main masuk2 bilik dorang ke apa. So memang buntu mana pergi lah duit cash beratus. Jadinya poksulah yang bayar bil bulan tu. Poksu aku punya pelik soal siasat atok cemana boleh hilang segala. Bebel oi poksu aku macam mak nenek hahah. Dia punya bebel level mak mak dok. Taknak kalah. Last-last atok aku teringat ada orang datang rumah. Yang indo tulah. Memang dah tak sedap hati. Syak dorang tu jelah. Bila poksu tanya bila atok tak ingat.. Dia kata dua tiga hari lepas jugak. Muka tak ingat. Borak apa tak ingat. Berapa lama bertandang pun tak ingat. Kejadian tu macam mimpi. Samar-samar dalam ingatan camtu. Eh ada orang datang ke? Eh macam ada, macam tak ada. Atok tak sure. Tu yang poksu assume atok nenek kena pukau la. Benda tengah trending. Sekarang taktahu la masih ada lagi ke tak. Cumanya aku confirm nenek aku hidang air sirap ais sebab memang air tu je sentiasa ada kat fridge hahah.

Bila dah naik cerita pasal pukau nak curi duit, maka nenek pun kata. Alah sebelum pukau, toyol dah ada dulu kat kampung ni. Si jemad (taktau la apa nama. Pakcik kampung ni la) hampir nak kene curi duit dengan toyol. Siang hari pulak tu! Dia memang nampak toyol tu kat dalam rumah. Cik jemad ni terror beb. Dia pi kejar si toyol tapi tak dapat. Katanya toyol tu ligat. Tengah duk kejar sampai ke pintu tetiba hilang dah. Kesian pakcik kene game ngan budak. Toyol sekarang dah pandai dan makin berani. Korang jangan tabur kacang hijau dah. Nanti dia pi buat bubur pulak. Hahaha. Banyak jugak kes toyol masuk rumah kat kampung ni.

Ada jugaklah syak sorang pakcik kat kampung ni tukang bela tapi takde bukti kan so takde lah aduan ke apa. Mungkin pun pakcik yang disyaki tu pernah jadi mangsa ke apa kita tak tau kan? Cumanya yang kes pukau tulah yang pertama dan terakhir (setahu aku sehingga hari ni) terjadi kat kampung. Apa apa pun selagi taktau pelaku, takyah lah hebohkan kan orang kau syak tu kat sesapa. Fitnah nanti. Berdosa. Simpan sorang ja doubt kau tu.
Okies ini jur. Memang hambarudin benda simple yang pernah aku lalui kat rumah atok. Sekarang sangat rare kena kacau tapi aura negative tu makin kuat sejak atok nenek sakit. Lagipun masing-masing dah jarang balik kampung since memasing dah kahwin duduk jauh. Lagi satu, fitrah manusia kita kadang boleh sense something wrong somewhere. And aku selalu je sense benda benda ni kat rumah atok, rumah aku dan terutamanya kat asrama. Kalau aku sense pastu aku kabor kat roomate memang m**i kene maki je la ngan dorang sebab takut. Hahaha. Sekian salam hambarudin.

UDE

UDE

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 2 Average: 3.5]

9 thoughts on “Kejadian-kejadian di rumah Atok”

  1. Ude, banyak sangat nak buat lawak dan short form. Jenuh nak paham sampai ke point ayat tu.

    Overall, okay je. Cuma perbaiki sikit cara penulisan tu ye.

    Reply
  2. apadia hg tulis bnyk merapu benau nk buat kelako tp kureng jdi.. apa pon aku paham penceritaan yg nk disampaikan .

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.