Kejutan Shift Malam

Assalamualaikum buat pembaca FS.
Aku baru je cuba cuba nak menulis tp bukan cerita rekaan tp benar benar terjadi dekat aku sendri.
So kita mulakan dengan pengenalan dulu la kan. Pada tahun 2009 aku dihantar ke sarawak untuk praktikal di sebuah hospital. Tak perlu kot aku bagitahu hospital apa kan?(oh lupa nak bagitahu.aku student nurse). Walaupun benda ni dah lama berlaku tapi masih segar dalam ingatanku(macam lirik lagu pulak.hahaha) Kami dibahagi 3 shift sama seperti nurse terlatih. PAGI.PETANG.MALAM. So nk dijadikan cerita benda ni jadi pada malam kedua aku bertugas untuk shift malam.
Setibanya aku di wad(aku tak ingat wad apa tapi wad lelaki la) kawan-kawan aku yang kerja shift petang tersenyum sinis memandang kami berempat yang baru tiba di wad. Tapi kami buat tak tahu je. Kami terus mendengar report dari nurse petang kepada nurse malam. Setiap laporan kami catat dengan teliti. Pada laporan terakhir ada diberitahu bahawa ada satu kematian.seorang pak cik tua berumur dalam 90-an.dalam kepala aku ingatkan dah settle dah mayat tu rupanya tidak! Jadi kami dbahagikan kepada 2 kumpulan. 1kumpulan(2orang) ambil vital sign pesakit 1 kumpulan lagi mandikan mayat sebelum dihantar ke bilik mayat. Berita baiknya aku diarah ambil vital sign pesakit-pesakit lain. Dengan senyuman manis la kami berdua ambil vital sign(sebab gembira tak payah mandikan mayat..haha) Tapi rasa gembira tu tak lama untuk aku.. Aku diarah menolong PPK untuk hantarkan mayat le bilik mayat.
Setibanya PPK tersebut diwad terus diarahkan kami memindahkan mayat yang telah dimandikan ke atas stretcher yang telah dibawa. Setelah memindahlan mayat tersebut PPK tersebut mengajak aku menolong beliau. Sebelum tu aku bertanya ‘mana penutup mayat ni?takkan nak tolak macam ni je? Ppk tu jawab ‘tak ada la dik..rasanya tertinggal kat bilik mayat semalam. Jadi aku pun senyap jela. Tapi dalam hati ni takut jugak laa..haha..
Aku menolak stretcher dibelakang.kepala mayat dekat dengan aku. Ppk tersebut menarik didepan.kaki mayat dekat dengan beliau. Boleh bayang tak? Bilik mayat dengan wad agak jauh jugak. Dalam 3 blok. Bangunan hospital tersebut boleh dikatakan agak usang. Sepanjang jalan terasa seram je. Dalam hati rasa nak menangis dah.tp tahan. Aku tenangkan hati dengan tengok sekeliling kawasan. Ada cahaya lampu samar-samar. Terasa tenang sikit hati ni. Sambil aku menolak terus stretcher ke depan aku memandang ke kanan sambil melihat pokok bunga yang cantik ditanam disekeliling itu. Tiba-tiba aku ternampak ada sesuatu dari ekor mataku. Bila aku memandang ke depan, BAAAAMMMM! Mayat tu bangun(bukan berdiri tp duduk) Aku terpaku sambil memandang belakang kepala mayat tersebut dengan perlahan lahan aku lepaskan stretcher yang aku pegang dari tadi. Aku terpaku buat seketika dan kemudian aku berpatah balik ke arah wad. Mula-mula aku berjalan kemudian aku berlari anak kemudianya aku memecut kalah usain bolt. Aku tiba-tiba tersedar yang aku sudah berada di wad dan aku melihat jam menunjukkan pukul 4pagi. Aku terpaku sendiri memikirkan benda yang telah terjadi pada aku tadi. Aku bermonolog sendiri ‘aku bermimpi ke tadi? Betul ke apa aku nampak?
Masa berlalu dan shift malam aku pun dh berakhir. Aku pulang dalam keadaan tertanya tanya apa yang telah terjadi.. MIMPIKAH? (aku tak cerita pun dekat member-member.takot dorang kata aku mengarut.haha)
Keesokkannya aku pergi bekerja seperti biasa. Setibanya aku diwad suasana jadi riuh. Aku dan kawan-kawan tertanya-tanya kenapa. Seorang nurse memandang aku lalu berkata ‘haa..tu budak tu.. aku takot.aku ada buat salah ke? Tiba2 aku ternampak PPK semalam, perkara pertama yang keluar dr mulut beliau ialah ‘sampai hati awak tinggal saya sorang2,saya mati2 ingat awak kena sorok dek hantu’ katanya dia hampir pengsan bila toleh ke belakang nampak mayat tu bangun dalam keadaan duduk. Kemudian terkejut bila dia tak nampak kelibat aku.(tu yang dia ingat aku kena sorok dek hantu tu)
Dari cerita PPK tersebut rupanya mayat pakcik tu ada bela saka. Saka dia yg masuk dalam tubuh mayat tu dan bangun. Tambah PPk tu memang kebanyakkan orang-orang tua disana ada membela saka/jin.
Sekian

Hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

A.H

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 7 Average: 4.7]

10 thoughts on “Kejutan Shift Malam”

  1. awak pun satu, lain kali baca lah surah surah apa yg patut. ayat ruqyah ke, ke kalau non muslim ingat tuhan awak. ni tak, nampak hantu lari. kesian PPK tu tinggal sorang siap risaukan awak lagi. hmm

    Reply
  2. lari tinggalkan PPK tu sorang2? budak2 betul. kesian kat dia berhadapan dengan situasi tu berseorangan, dengan kena hantar ke bilikmayat lagi, nak masukkan dalam peti lagi, lepas tu nak risaukan dia yang hilang ni lagi.

    Reply
  3. Wuih…aku lbih kesiankn ppk ko tu. Smpai hti ko tgalkn mmber sorg2 dgn keadaan camtu? Pling x pon,pggil dia, biar dia tau ape jd kt blakang. Klo nk lari pon, lari berdua. Klo aku jd ppk ko tu, mmg aku xtgur da ko.bahaya ko ni, jnis pntingkn diri. Xbole brkawan dgn org cam ko.. 🙄

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.