ketua pukau

Hai nama aku Arif dan cerita ni hanya secebis dari pengalaman hidup aku, sebelum aku jadi pelupa, baik aku kongsikan.

Diluar rumah guruh berdentam dentum, angin kencang bagaikan nak turun ribut kejap lagi. Angin yang kuat juga menghasilkan bunyi yang menyeramkan bila melalui lubang-lubang angin di dalam rumah…

Wuwuwoooooooooo…… Wuwuwoooooooooo…..

Di ruang tamu, aku masih bersila bersama bapak ku, pak mahat dan pak seli, perbincangan masih belum tamat, bertemankan kopi bujang yang dibuat sendiri oleh pak seli…

Kipas masih berputar-putar di siling, dan jam dinding menunjukkan lewat 11.45 malam..

Kisah rompakan dan pukau yang berlaku baru-baru ni, menganggu ketenangan penduduk setempat. Rumah yang di pukau habis semua di angkut bawak lari, bukan saja duit dan barang kemas, malah perkakasan elektrik pun perompak sapu bersih..

Menariknya, disebabkan terpukau. Tuan rumah siap tolong perompak bawak keluar barang-barang yang disorokkan, dan cabut perkakasan elektrik, tv, radio, laptop dan ‘serah tangan’ pada perompak.

Modus operandinya mudah, pukau, rompak dan tinggalkan tuan rumah terpinga-pinga keesokkan harinya, bila bangun pagi dan semua barang dalam keadaan elok, takde unsur selongkar dan geledah, tapi barang berharga dan perkakasan elektrik, hilang semuanya.

Sudah habis memukau, 3 helai daun diselit dimana-mana bahagian rumah. Ini lah punca nya yang menyebabkan geng mereka di ‘track down’ oleh penduduk kampung.

Bila dah berlaku di beberapa rumah, ada tuan rumah yang bertindak berani, berjaga dengan parang sampai pagi, masalahnya yang berjaga pun bila dah kena pukau, habis hanyut serah diri dan barang berharga.

Pak seli ajak bapak aku pak mahat menangkap geng pukau ni, selidik punya selidik, yang buat kerja nya cuma tiga orang je.

“aku tau pantang larang diorang, tak boleh menyentuh tuan rumah, kalau di sentuh ilmunya tawar… Tapi diorang dah langgar pantang, kat baruh, rumah ros janda, diorang ramai-ramai dah ‘gagahi’ si ros janda tu!” kata pak seli

“malam ni pulak, kalau ikut alamat yang aku dapat, diorang nak serbu rumah latip kat hujung kampung!” sambungnya lagi

“Kita bertolak sekarang!” kata pak seli menamatkan perbualan.

Naik motokar bapak aku, lokasi rumah latip ni tak jauh, dalam 30 minit memandu, kami dah sampai. Nampaknya nasib menyebelahi kami, hujan dah teduh!

Kereta diberhentikan dibawah pokok besar sedikit tersorok, bagaikan kereta penduduk setempat yang parking di situ..

Puas mengintip, aku dah mula mengaru-garu pipi dan kaki, aduhh… Aku tak tahan laa kalau kerja mengintip ni! Belum menyerang lagi, aku dah diserang nyamuk!

Sekitar jam 3 pagi, dari jauh kami nampak kereta yang dipandu perlahan dan lampu dimatikan, sungguh senyap dan hening, seolah kereta cuma ditolak dari belakang je..

Aku nampak pemandu kereta berhenti betul-betul depan rumah latip, dua lagi menunggu dalam kereta! 3 orang kesemuanya.

Pemandu mula mengelilingi rumah latip 2-3 kali dengan kemenyan diasap-asap dan naik keudara.

Kemudian dia ketuk pintu rumah latip, ketukkan kedua, latip dah terpacul bukak pintu..

Orang tua tu hanya berkain pelikat, tanpa baju, terpisat-pisat.. Dan dari jauh nampak dia mengangguk-angguk, seolah mereka sedang berbicara..

Latip masuk semula kedalam rumah, tak lama kemudian, semua ahli keluarga latip keluar, dan menghulurkan barang-barang peribadi, yang aku kirakan berharga..

Kemudian mereka semua kembali kedalam, dan tak lama kemudian muncul lagi di muka pintu, kali ni dengan barangan elektrik, tv, laptop, henfon, blender pun aku nampak bini latip bagi, mungkin ‘blender’ sangat berharga pada kiraan bini latip!

“mari kita terjah sebelum diorang pasak daun!” kata pak seli!

Bapak aku dah cuit aku sambil menjuihkan bibir, suruh aku tunggu ketepi!

Aku bergerak hampir sikit dengan rumah supaya dapat tengok dengan jelas..

Aku nampak pak seli menjerit ‘hoi’ dengan lantang, dan bapak aku tak semena-mena mula melaungkan azan!

Hinggar suasana secara tiba-tiba, pembantu ketua pukau, yang dari tadi sibuk memunggah barang kedalam kereta, berpusing dan mula menyerang bapak aku dan pak seli..

Dalam keadaan darurat, aku nampak bapak aku terus melaungkan kalimah-kalimah azan, tapi bergerak ke depan menghadap perompak!

Aku nampak tendangan kaki kanan yang disasarkan ke bapak aku, di tangkis mudah, bapak aku masuk rendah dan kuis lutut kiri perompak tu, terjelepuk dia jatuh, patah kaki kiri. Pincang dari bangkit kembali..

Dia mengaduh kesakitan sambil memegang lutut kiri!

Pak seli pulak berdiri tegak dengan tangan yang di kiam seolah sedang berdiri dalam sembahyang, dan mulutnya kumat kamit membaca sesuatu, langsung tak ambik port apa yang jadi kat sekeliling

Sekarang bapak aku dah bangun dan mensasarkan pada perompak kedua! Di tangan perompak tu terhunus parang, parang yang dicapai dari bahagian belakang pinggang!

Dia cuba menetak dari bahagian atas!

Bapak aku elak ke kiri, dan layan dengan ruas buku, kuat betul suara dia berpencak dalam azan!

Parang dibiar tersasar ke samping, dan bapak aku berdiri back to back dengan perompak, tumbukan ceduk dari bawah terus ke bahagian dagu!

Sebelum perompak menghambur ke belakang, tangan kanan nya sudah di genggam kemas!

Aku nampak macam layang-layang je dia buat perompak tu! Dah la badan orang tu dah sememangnya kecil!

Berguling perompak tu di tanah! Terpelanting jauh parang yang dipegang!

Dengan sekali kuak, aku nampak perompak tu dah di tiarapkan! Dan bapak aku masih memegang tangannya!

Meronta-ronta perompak tu cuba nak lepaskan diri! Bapak aku berguling atas belakang badan perompak tu!

Tercabut bahu dia dari engsel!

Dia sekarang sedang dipijak dengan kaki dari belakang badan!

“DIAM!!!! ATAU AKU BUAT KO LUMPUH SEUMUR HIDUP!” bentak bapak aku!

Mengelepar perompak tu menahan sakit!

“jangan rapat mahat! Dia makanan aku!” kata pak seli, tak bagi bapak aku menyerang ketua perompak!

Nampaknya mereka macam sedang beradu ilmu dalam!

Keduanya berdiri tegak!

Latip yang tadi di muka pintu, nampak macam mamai, menggosok-gosokkan mata! Seolah baru bangun dari tidur!

“azan lagi mahat! Biar semua orang kampung bangun!” jerit pak seli!

Bapak aku azan lagi!

Menarik!! Aku tak sedar kaki aku dah perlahan-lahan tinggalkan nyamuk dan mendekati mereka!

Latip masuk rumah lepas betul-betul dah sedar! Keluar balik bawak parang! Marah betul, sampai merah padam mukanya!

Aku dah berlari tenangkan latip!

“sabar pak! Sabar! Biar bapak aku dengan pak seli uruskan!” kata aku!

Nantikan sambungan kedua… Selamat menyambut awal muharram gais!!

Jangan lupa ingatkan aku, aku ni pelupa!…

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Arif Yahya

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 3 Average: 5]

9 thoughts on “ketua pukau”

  1. Assalamualaikum En Arif. Terima kasih ada cerita baru. Saya memang tunggu2 cerita2 dari En Arif. Semua best2. ☺️Tolong update sambungan ye nanti.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.