Kisah Di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum & Salam sejahtera pada warga FS..

Terima kasih kepada admin sebab sudi post kan 2 kisah dari aku sebelum ni https://fiksyenshasha.com/rumah-sewa-polis-kepong-1/ & https://fiksyenshasha.com/rumah-sewa-tepi-paya/… Nak mintak maaf kat admin sebab kene bahan dengan followers sebab penulis silap copy paste sampai 3x sebelum submit.. Sorry ye 🙏..Terima kasih jugak yang support.. Untuk kali ni nak kongsi pengalaman adik lelaki penulis.. Semoga terhibur..

Korang percaya tak dengan gangguan mistik time bulan puasa? Ye, aku pasti ramai yang masih fikir bulan2 puase mane ada hantu… Mesti semue dah kene rantai kan.. Pengalaman kali ni aku takde la nak buktikan apa2 cume sekadar perkongsian..

Sekitar 20 Ramadhan 2016.. Tahun tu aku berkesempatan balik berpuasa dan beraya bersama family di Terengganu.. Bukan senang oiii kerja kat laut nak dapat peluang camni.. Jadi bile dah berkesempatan tu memang nak pastikan puasa & raya tahun tu persiapan mesti sempurna.. Aku ni memang jenis particular sikit bab2 persiapan nak beraya ni terutama sekali pasal maintenance rumah..

Aku mase ni masih bujang, anak 2 dari 6 beradik… No1, 2,3,4 lelaki dan bongsu perempuan.. Kiteorang cume tinggal mak, ayah dah meninggal sekitar 2006.. Kali ni aku bagi detail sikit pasal family sebab melibatkan family.. Lebih tepat terjadi pada adik lelaki yang no. 4.. Mase tu umur dia 24 tahun, dan bekerja sebagai juruteknik.. Bab2 wiring, mekanikal memang cekap la dia repair..

Sebab excited nak beraya, aku terus mula troubleshoot apa masalah kat rumah.. Antara masalah besar yang aku jumpe ialah water pump(air boreng) yang supply air kat rumah tak berapa nak ok.. Rumah aku Tak pakai air jalan(tak gune bil)… Kate adik aku yang no4 tu, water pump punya automatic dah problem,perlu on,/off suis secara manual.. Bile buke air paip, tapi lupe nak on suis atau lambat on suis, alamak air yang dalam paip dalam tanah xdapat supply air dan kiteorang perlu pergi tambah secara manual dalam pump tu.. Pump tu pulak kat luar rumah, sebelah bilik tido aku..

Sebab aku belum terbiase, jadi aku selalu lupe nak switch on bile nak pakai air dan akibat kan pump tu kaput… Air langsung, so problem besar la hari tu.. Dari tengahari sampai hampir pukul 6 aku cube repair tapi tak menjadi.. Mak aku dah bising2 nak masak tak boleh sebab takde air nak prepare barang nak masak.. Aku pon bagi cadangan berbuka kat luar.. Semua orang join kecuali adik no4 aku nak stay untuk repair jugak pump tu.. So, kiteorang pon gerak la keluar berbuka tinggal die sorang repair pump tu..

Waktu kat luar tu mak aku asyik cakap kesian kat adik no4.. Aku pulak jadi serba salah sebab jadi punca.. Aku pun col la buat2 tanye progress..waktu dh dekat sangat waktu berbuke.. Col dari aku pun terjawab.. Aku tanye lah adik no4 aku berbuka nanti makan apa camner dah dengan pump tu.. Die cakap dah tapau nasi dengan air serta kuih2 sikit dari bazar kat kampung.. Pasal pump tu die cakap die pun pelik apa masalah pump tu sedangkan dah tukar part yang rosak dengan yang baru.. Aku suggest die supaya tarik keluar paip yang dari lubang boreng sepanjang hampir 20m untuk check suction valve.. Die cakap lepas berbuke nanti die sambung buat.. Sebelom tamatkan col aku perasan nada die semacam..

Lepas berbuke je kiteorang cepat2 gerak balik sebab nak kejar magrib kt rumah.. On the way balik, hanset aku dapt col dari adik no4 aku.. Aku jawab dan dengar suare mengah “wei, kat mane dah? Dah gerak balik belom?” aku jawab la dh otw dalam 15minit lagi sampai.. Lepas tu die pesN macam marah2 supaye kiteorang trus balik umah jangan singgah mane2..tup! End col… Aku dengan sikit bengan bebel lam kerete kalo stress buat mende tu tak menjadi pon tak yah la lepas kat aku.. Sampai je kat rumah tengok kawasan rumah terang benderang… Habis semua lampu luar terpasang… Kami sekeluarga dah macam pelik dah sebab sebelom bukan main liat sorang2 nak switch on lampu kat luar kalau dah malam..

Keluar je kerete tempat pertama aku g jenguk ialah kat area water pump tu.. Tapi aku jenguk dari dalam bilik la.. Bersepah!… Takpe, solat dulu..lepas solat aku adik no4 aku datang jumpe aku, terus heret aku ke tepi tingkap dan tunjuk kat aku pokok pinang tunggal setinggi 2 meter kat luar pagar rumah.. Pokok tu hiasan laman yang jiran aku tanam.. Aku tanye kenapa.. Sambil renung pokok tu die tanya aku “bulan2 puase macam ni kau rase ada hantu lagi tak?” muke die serius giler… Aku terdiam seketika.. Dalam hati aku terdetik “tak kan laa…” ingatan aku kembali pada peristiwa lepas dimana aku dan mak aku di ajak bergurau manja dangan mende dekat2 waktu subuh kat dapur.. Bab ni nati aku citer kat hujung citer ni ok..

Berbalik pada citer tadi aku tak jawab soalan die secara direct, tapi aku jawab setahu aku semua iblis & setan ni bulan puase ni dah kene rantai la tapi…, aku berhenti kat situ.. Dalam hati “Ya!… Aku tahu bukan semuanye dirantai..! Masih ada yang bebas… Aku tahu tentang ni pon sebab bertanye dekat orang2 alim.. Kate dieorang ” yang dirantai tu jin dari golongan iblis, syaitan.. Yang orang masih jumpe dalam bulan ramadhan tu ialah jin yang bukan dari kalangan iblis, syaitan”… Sebaik2 bangsa jin adalah sejahat2 manusia….

Tanpa sempat aku bertanye adik no4 aku bercerita ape yang terjadi waktu magrib lepas die berbuka.. Katenya lepas makan kuih sikit2 dan minum air die cepat2 pergi sambung kerja nak tarik paip tu keluar.. Tarik punye tarik paip panjang tu, hujungnya melengkung ke arah puncak pokok pinang tu.. Tapi adik aku tak perasan sampai tersangkut hujung paip kat pokok tu… Dah tersangkut tu die pon toleh la tengok hujung dan mase tu die ternampak macam ada lembaga hitam menyerupai budak sedang cangkung atas puncak pokok pinang tu!

Mula2 die tak berapa pasti ape yang die nampak walaupun dekat je jarak dalam 5 meter sebab dalam samar2 magrib.. Die pon selangkah ke depan lagi dan cube fokuskan pandangan…. Tibe2 pokok tu macam bergoyang sikit kiri kanan walaupun takde angin dan lembaga tu memang sah lembaga sebab makhluk tu sedang cube berdiri atas pokok tu.. Die cakap jelas nampak sepasang mate putih merah dan makhluk tu berdiri atas pokok dengan lutut sikit bengkok macam terkangkang…!

Adik aku pon apa lagi cabut lari masuk dalam rumah dan col aku… Susah die nak terima apa yang baru berlaku..Aku dengan mak yang tibe2 muncul dalam bilik aku cube tenangkan die degan cakap mungkin adik aku tu stress sangat buat kerje tu.. Mujur adik aku ni jenis tak mengelabah dengan perkara2 macam ni..

Malam tu lepas terawih aku dengan mak aku duk sembang pasal adik aku tadi.. Kite orang rase mungkin benda yang sama yang ajak aku dan mak aku bergurau satu mase dulu… Mase kejadian tu sebelom subuh, mak aku tengah siap kan bungkusan nasi lemak nak hantar ke kedai makan pagi.. Aku bangun awal temankan mak sambil tolong bungkuskan kuah.. Tengah rancak berborak dengan mak tibe2 aku rase macam angin sejuk berlalu lembut je kat belakang aku.. Aku berpaling ke kanan arah angin tu berlalu dan nampak tirai langsir beralun ke arah luar kat mane pokok pinang tu berada.. Mak aku degan tegas cakap tak payah tengok… Riak muke mak berubah sekejap, lepas tu die buat senyum2 pakse dan cube sambung borak.. Aku tanye la mak nampak ape tapi die tak bagitahu.. Lame jugak rasenye mak ambik mase nak bagitahu yang die nampak susuk hitam macam telus pandang lalu kat belakang aku pagi tu… Itu lepas die tahu aku selalu bagithu yang aku selalu rase macam ada sesuatu selalu melintas kat dapur ni…

Adik aku pulak lepas kejadian tu die macam biasa.. Tak terbawak sangat kejadian tu cumenya kite orang tiap kali ada masalah dengan water pump tu ada sikit thrill la bile terkenang balik.. Kiteorang dah tukar water pump baru dan pokok pinang tu dah takde sekarang.. Lepas pokok tu takde barulah adik aku bukak citer sebenarnya kalo bulan biase die selalu terdengar bunyi pasir jatuh atas daun pokok duku di sekitar rumah waktu malam.. Pernah die kene baling dengan buah duku tu waktu nak masuk rumah dari pintu dapur.. Tapi die ni jenis jiwa kental.. Tak layan sangat dengan usikkan tu… Sekian.

Mr. One

 

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Mr. One

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

4 thoughts on “Kisah Di Bulan Ramadhan”

  1. Marah butirstar klu baca sejahat2 jin sebaik2 manusia tu kah3. Xbtl tu bang. Xde hadis pun part tu bley check blk klu rajin.

    Reply
  2. ni nasihat berguna.. klo ada terdengar atas bumbung mcm pasir dicurah.. itu tandanya ada hantu yg singgah.. jd kena berhati2 & buat ‘donno’ je..

    Reply
  3. Sebaik2 bangsa jin adalah sejahat2 manusia….

    Ada terbaca, ayat ni tak betul. Sebab menzalimi jin2 yang Islam dan baik dan taat dengan Allah.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.