Lari Tengah Malam

Assalamu’alaikum warga FS dan selamat sejahtera, terima kasih pada admin publishkan cerita aku sebelum ni kisah Bidan & Lipan. Dan ini adalah cerita kedua aku yang bertajuk “Lari tengah Malam”

Perkara ini terjadi pada aku dan keluarga pada bulan November 2016 ketika kami sekeluarga pulang ke kampung halaman untuk meyelesaikan urusan perkahwinan aku pada bulan Disember. Kami membuat keputusan untuk mengadakan majlis di kampung untuk memudahkan atok, nenek dan saudara mara hadir ke majlis itu nanti, untuk pegehtahuan pembaca aku dan keluarga menetap di kuala lumpur dan kampung halaman di utara.

Sehari sebelum pulang aku minta tolong pada sepupu aku untuk mencari homestay yang berdekatan memandangkan rumah atok aku sudah penuh dengan saudara mara yang pulang untuk menghabiskan masa cuti sekolah di kampung.Sepupu aku ada mempelawa kami sekeluarga untuk tinggal di rumah mereka tetapi kami tolak dengan baik kerana tidak mahu menyusahkan.Keesokkan harinya kami sampai di homestay agak lewat, sekitar pukul 10 malam diiringi sepupu dan ank sepupu aku yang masih kecil. Niat di hati sepupu aku tu ingin singgah sebentar untuk berbual dengan kami disebabkan dah lama tidak berjumpa tetapi terpaksa membatal kan niat tersebut bila anak dia menagis tidak mahu masuk dalam homestay, takut katanya. Kami tidak megambil pusing sebab anak sepupu aku ni memang jenis yang tidak mahu dengan orang lain.

Jeng…jeng..jeng…
Bermula la kisah seram kami bermalam di homestay tersebut. Mak dan ayah aku sudah lama masuk tidur sebab letih memandu 5 jam dan mak aku yang menjadi co pilot, aku dah adik aku hanya tidur sepanjang perjalanan haha. Mata aku dan adik aku masih segar jadi kami menonton tv kebetulan malam tu ada siarkan cerita hantu..dah tak ingat tajuk apa tapi cerita dia yang gadis ne asal kawin je esoknya suami dia meninggal tanpa tahu punca sampai la last sekali dia kawin dengan seorang ustaz ne baru la sumpahan dia hilang, mungkin korang pernah tonton cerita ne.

Habis je cerita tu pukul 12 lebih aku dan adik masuk tidur sebab dah mengantuk. Tengah aku sedap tidur tiba-tiba telinga aku dapat dengar bunyi orang bersembang di ruang tamu, aku amati suara tu macam mak dan ayah aku tapi aku tak paham apa yang dieorang cakap. Aku ambil kesempatan itu untuk ke tandas sebab aku ne boleh dikatakan penakut jugak la jadi alang-alang mak gan ayah aku ada di luar baik aku cepat, aku terus bangun dan buka pintu. Hahaha….korang tahu apa? Tak ada seorang manusia pon di ruang tamu, senyap sunyi je. Aku tak nak pikir nagetif aku hanya anggap yang aku salah dengar tentang suara tadi, aku tutup balik pintu dan baring.Tiba-tiba, dengar bunyi cakaran di atas bumbung. Aku mula takut,pandang sebelah tengok adik aku sedap je tidur tak begerak..dia tak dngar ke bunyi tu sikit punya kuat. Aku pikir nak kejutkan dia tapi tangan ne rasa beku pula nak begerak. Bunyi cakaran tu semakin menjadi-jadi bila aku membaca ayat suci, terus aku tarik adik aku disebelah. Dia tejaga dan ajak aku keluar,aik…heran pula aku, bukan dia tidur ke tadi? Rupa-rupanya dia hanya buat-buat tidur sebab takut, elok la masing-masing takut nak begerak.

Aku dan adik membuka pintu, dalam masa yang sama ayah aku di bilik sebelah turut buka pintu, tanpa banyak soal ayah aku terus arahkan aku dan adik memakai tudung untuk ke rumah sepupu aku. Adakah ayah aku turut dengar,banyak persoalan yang belum dijawab tapi aku biarkan sebab apa yang paling penting sekarang ialah keluar dari rumah itu dengan segera.

Sampai saja di simpang keluar homestay tadi ayah aku terus membuka mulut.”Teruk betul dia goyang katil tadi,ayah ingat mak hang yang tidur buas..ayah kalih tengok elok ja mak hang tido tak gerak-gerak. Pejam mata dia goyang balik,ai..x boleh jadi dok main goyang-goyang pulak.” Rupa-rupanya mak aku pun rasa benda yang sama, dia ingat ayah aku yang goyang. Terpikir pulak aku macam mana boleh begoyang sebab katil tu bukan katil besi kosong di bahagian bawah, tapi ni jenis katil kayu padat sampai bawah. Ayah aku cakap juga yang dia dengar suara orang besembang di ruang tamu, jadi apa yang aku dengar betul la.

Pelik sepupu aku bila kami sekeluarga sampai depan pintu rumah, masuk je dalam rumah kami cerita la apa yang terjadi. Dia terus gelak, itu la ajak tidur di rumah tak nak..kan dah lari tengah malam. Kesimpulanya ialah, bukan kita saja makhluk Allah S.W.T di muka bumi ne..ada juga makhluk lain yang tidak mampu kita lihat dengan mata kasar, jadi sebelum masuk mana-mana rumah yang telah lama tiada orang seharusnya membaca dulu surah Al-Fatihah sebanyak satu kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, selawat ke atas nabi senayak 7 kali, ayat Kursi sekali, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali
Wallahu a’lam.

sya

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 5 Average: 4.8]

2 thoughts on “Lari Tengah Malam”

  1. cerita Izara Aisyah Kawin ngn ramai lelaki tp bile mlm pertama dah meninggal. sbb kena sumpahan dari mak dia kot.. pastu Rusdi Ramli take over Kawin ngn dia, dia suh si Izara ni g ngaji, semayang sume baru dpt lawan sumpahan tu. Akhirnya dorg hidup bahagia.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.