Mira

Assalamualaikum ,

Helo pembaca fiksyen shasha. Saya nak kongsikan satu cerita fiksyen yang tak seberapa panjang… Harap korang boleh terima. Sebab saya masih baru dalam dunia penulisan ini..

” Ring ring ” telefon Mira berdering . ” Hello Mira , Mira  balik kampung sekarang “. ” Tapi kenapa mak ?”.” Sudah kamu jangan banyak tanya ” terdapat tangisan di hujung panggilan .


Kereta sedang dipandu , Mira masih tertanya tanya apa yang berlaku.

Sampai saja di kampung , Mira terlihat bayak kereta dan terdengar bunyi bacaan yasin. Mira kaku , tahu apa yang berlaku sekarang. Air matanya jatuh berderai derai . ” To..k  Ngg..ah” sebutnya sebaik melangkah masuk ke dalam rumah tok kesayangannya itu .


Selesai saja majlis pengebumian tok , Mira tidak dapat berbuat apa apa selain menangis teresak esak . Seakan tidak dapat mnerima apa yang telah berlaku


Selepas seminggu pemergian tok ngah , Mira masih lagi berada di rumah toknya itu , mengemas bilik toknya membuatkan rasa sedih membuak buak teringatkan kenangan bersama tok ngah. Mira ternampak satu tembikar usang yang telah berhabuk di bawah katil toknya . Malas hendak membuka dia lansung tidak mengendahkan tembikar itu .


Mira memasak nasi goreng kampung resepi toknya lalu dihidangkan , alangkah sedihnya dia teringatkan masakan toknya sewaktu dia kecil dahulu..

Dengan rasa sedih dia makan nasi goreng kampung itu , sama sahaja rasanya dengan masakan tok ngah .


Malam telah menjelma , Mira minum kopi buatan di luar rumah tok sambil melihat bintang teringatkan toknya dahulu . “Mira…..” suara lembut dari belakang membuatkan Mira takut , meremang bulu roma Mira . Setahunya dia seorang saja di rumah itu ! Mira toleh…tiada siapa pun !  “Ah , aku cuma berkhayal !” kata Mira seorang diri. “Tidak Mira….” suara lembut itu mengasar. Mira resah , takut lalu masuk bilik dan tidur.


Keesokan paginya , Mira bertanya “Tok Ngah buat apa tu ? ” kelihatan ‘Tok Ngah’ memasak di dapur . “Memasak” satu patah perkataan saja yang dijawab. “Masak apa tu ?” Mira menghidu bau masakan.”Masak kuey teow.” ‘Tok ngah’ jawab sambil senyum sinis .

“Ring ring” telefon Mira berdering.Mira menjawab.”Hello Mira , buat apa tu ?” mak Mira menelefon . “Tidak buat apa apa mak , berborak je dengan tok ngah” jawab Mira . “Apa?! “Maknya terkejut . ” Mira , jangan main main tok ngah kamu kan dah meniggal seminggu lepas , Amira ! ” . “Tapi……” “Sudah , balik biarkan rumah tok itu” belum sempat Mira menghabiskan ayatnya maknya sudah menyampuk . “To…Eh! mana tok ngah?.. “Baru Mira tersedar yang tok ngah telah meninggal”.. Mira kebinggungan…dan tiba-tiba rasa takut.. Mira bertanya pada diri sendiri dengan apa yang telah terjadi.. “habis tu siapa pula dia bercakap tadi ? Mira harus pulang Mira sudah tidak tahan .


Assamualaikum mak !!
Rumah banglonya kelihatan tidak terurus dia membuka pintu dan….kosong!! Tiada orang mana mak?

Dia tanya jirannya dan jirannya berkata “Mira…mak kamu….sebenarnya..da…h meeni..ngal sebab ke..mala…nga..n se..minggu.. le..pa…s huhuhu ” nangis jirannya teresak esak , Mira masih blur dengan siapa dia bercakap tadi dan….tembikar ituu? Mira kesedihan , dia sebatang kara . Permainan apakah semua ini Kata Mira sendirian.. Kesedihan yang teramat sakit Mira rasa saat itu. “Tu dia !!! ” jerit seorang polis . Rupanya Nur Amira itu gila orangnya . Terkejut jirannya , jirannya lari .
Mira ditahan anggota polis dan dibawa ke hospital sakit jiwa .


Namun sebenarnya Mira bukanlah gila tapi tertekan dengan keadaan sekeliling , wajahnya mirip seorang pesakit jiwa di hospital sakit jiwa .

=============

MAAF SALAH SILAP CERITA INI…

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

MJ

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 4 Average: 3.5]

6 thoughts on “Mira”

  1. Menarik.. kalau cerita di panjangkan lagi mesti lebih seronok..bagi ruang dkt pembaca utk berfikir.. tak sempat nak digest tiba2 dah the end.. however, its a good try. =)

    Reply
  2. cerita dah best tapi terlalu pendek. baru nak feel dah sampai ending haha. cerita pun mcm tergantung sikit.. . tapi okay best lah jugak. boleh perbaiki lagi .

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.