Misteri Banglo di dalam Hutan episod 2

Salam admin dan pembaca semua. Ini adalah sambungannya.
Nikman tersentak dari tidurnya. Tingkap terbuka luas dan angin sejuk telah menyentuh tubuhnya. Cepat-cepat Nikman bangun untuk menutupnya. Terkejut Nikman bila di dapati isterinya Zarina tiada di atas katil. Dari jauh dia mendengar seperti suara seseorang sedang menyanyi. Terus Nikman ke arah tingkap…
##AriffBudiman
“ Inaaa….Kenapa berada di luar jam 3 pagi ni. “ Namun Zarina tidak menghiraukan teguran Nikman. Nikman terus keluar lalu membuka pintu. Terfikir juga dia bagaimana Zarina berada di luar sedangkan pintu berkunci. Nikman terus ke arah pohon rendang di mana isterinya sedang duduk di atas buaian sambil menyanyi.
“ Inaa..Bagaimana Ina boleh berada di luar sedangkan pintu berkunci.” Tanya Nikman. Zarina hanya menundukkan kepalanya.

“ Abangg…Buat apa di luar tu.” Tanya Zarina. Nikman terkejut bila melihat isterinya Zarina berada di depan pintu. Tapi bukankah isterinya sedang bermain buaian. Nikman memusing kembali ke arah buaian namun hanya buaian saja yang bergerak.
“ Abang nampak Ina sedang berada di atas buaian tadi. Tu sebab abang keluar.” Kata Nikman
“ Abang ni. Ina tidur sebelah abang tak bergerak pun abang tak nampak. Abang ni kenapa.” Tanya Zarina. Nikman menggaru kepala yang tidak gatal lalu menaiki anak tangga masuk ke dalam rumah.
“ Banggg…Wanita rambut panjang berada di dapur.” Kata Zarina sambil menuding ke arah dapur. Nikman terus ke dapur. Betul seperti apa yang di katakan isterinya. Wanita berambut panjang sedang membuat sesuatu di dapur.
“ Errr…Makcik ni siapa. Macam mana makcik boleh berada di dalam rumah ini.” namun wanita berambut panjang hanya membisu.

“ Ina…Ina…” Seru wanita berambut panjang. Nikman terus memegang badan wanita berambut panjang bila dia menyebut nama isterinya.
“ Aku nak Ina. Aku suka dia hehe….” Tiba-tiba wanita berambut panjang hilang dan serta merta terdengar Zarina menjerit…
“ Abangggg……” Nikman terus berlari dan mendapatkan isterinya yang telah pengsan. Di letaknya Zarina di atas katil lalu mendapatkan atuk Khalid. Atuk Khalid kelihatan begitu tenang bila menerima berita ini. Mereka bergegas ke bilik Nikman.
“ Atuk rasa sudah tiba masanya atuk serahkan rumah ini dan segala harta-harta yang berada di dalam rumah ini. “ Nikman kebingungan. Ini bukan masanya dia nakkan harta. Ini tentang isterinya yang telah pengsan.
“ Kejap lagi isteri kamu sedar la.” Kata atuk Khalid dan tepat sekali. Zarina membuka mata lalu bertanya apa yang berlaku.
“ Kamu berdua tidurlah dulu. Esok kita berbincang.” Kata atuk Khalid.

Sepanjang malam Nikman tidak dapat melelapkan matanya. Dia sedang berfikir apa harta yang bakal dia terima dariatuk Khalid termasuk rumah banglo ini.
“ Ina..Atuk Khalid nak serahkan banglo dan segala hartanya kepada abang. Bagaimana pendapat Ina.” Tanya Nikman
“ Kalau atuk sendiri nak beri, abang terima sajalah lagipun Ina dah suka bungalo ni. Entah kenapa Ina rasa sayang nak tinggalkan bangalo ni. Bestkan abang. Tak sangka bangalo ini akan jadi milik kita.” Kata Zarina. Nikman tersenyum bila membayangkan bangalo ini bakal di ubah suai menjadi gah di dalam kampong ini.

Tiba-tiba Nikman terkejut dari tidurnya. Dadanya begitu cepat turun naik.
“ Kenapa bang.” Tanya Zarina separuh sedar
“ Abang mimpi ngeri Ina.” Jawab Nikman
“ Abang ni. Mimpi kan mainan tidur. Tidurlah bang.” Kata Zarina dan terus melelapkan matanya. Nikman masih terkebil-kebil mengingati akan mimpinya.
“ Zarina akan menjadi milikku..Hehe.” Nikman terus risau memikirkan akan maksud mimpinya itu. Isterinya sudah jauh entah kemana kembaranya.

Awal pagi lagi Nikman dah bangun. Sungguh mendamaikan suasana kampong pada waktu pagi.
“ Awal kamu bangun Man.” Tegur atuk Khalid. Nikman hanya tersenyum mendengar teguran atuknya.
“ Nanti bila isteri kamu bangun, boleh la kita berbincang.” Kata atuk Khalid. Nikman terus ke bilik lalu mengejutkan isterinya agar cepat bersihkan diri.
“ Apa yang atuk nak bincang dengan kita bang.” Tanya Zarina
“ Mungkin tentang rumah dan hartanya kut.” Balas Nikman. Bila atuk Khalid melihat mereka telah ada, terus dia mengajak mereka ke ruang tamu.
“ Atuk dah buat keputusan nak serahkan rumah yang indah ini dan segala harta yang atuk miliki kepada kamu berdua. Pada atuk hanya kamu yang layak menerimanya.” Tersenyum Nikman memandang wajah isterinya. Begitu juga Zarina. Akhirnya rumah bungalo akan menjadi milik mereka. Zarina berkahyal seorang diri.

“ Apa yang perlu kami buat atuk.” Tanya Nikman. Atuk Khalid terdiam. Mungkin sedang memikirkan sesuatu.
“ Macam ni lah Man. Kita akan buat secara lafaz seperti lafaz akad nikah. Kalau kamu setuju, kamu hanya jawab setuju saja. Mudah saja.” Kata atuk Khalid dan Nikman bersetuju. Kelihatan atuk Khalid sedang membaca sesuatu.
“ Nikman….Atuk serahkan rumah ini dan segala harta atuk kepada kamu berdua. Adakah kamu bersetuju.” Atuk Khalid memulakan bicara.
“ Saya bersetuju.” Balas Nikman. Serta merta terdengar daun pintu tingkap di tutup dengan kuatnya dan di sertakan angin kuat di dalam rumah mereka.
“ Abanggg….” Tiba-tiba Zarina menjerit dan pengsan. Kelam kabut juga Nikman bila melihat isterinya pengsan. Atuk Khalid membaca sesuatu.
“ Nanti sedarlah isteri kamu.” Kata atuk Khalid
“ Apa yang terjadi tuk.” Tanya Nikman namun atuk Khalid hanya mendiamkan diri dan terus berlalu pergi.

Atuk Razak menjadi gelisah. Entah apa pula yang terjadi terhadap Nikman. Dia seperti dapat merasai sesuatu. Dia terus bergegas ke bungalo. Sunyi sepi keadaan persekitaran bungalo. Atuk razak memberi salam namun tiada jawapan. Terus atuk razak beranikan diri membuka pintu dan masuk ke dalam. Hairan atuk Razak kemana perginya Nikman dan Zarina. Akhirnya dia terdengar hilaian ketawa yang amat menyeramkan di dalam bilik Nikman. Terus atuk Razak menolak pintu dan terkejut bila melihat Nikman berlumuran d***h. Kelihatan pisau terbenam di perut Nikman.
“ Atukkk…Tolong saya. Zarina telah menikan perut saya. Sakit atuk.” Ucap Nikman sambil memegang perutnya
“ Ya Allah…Apa yang terjadi ni Man. Mana isteri kamu.” Tanya atuk Razak. Nikman terus menunjuk di atas siling.
“ Astaghfirullah hal azim. Apa yang terjadi kepada Zarina.” Terkejut atuk Razak bila melihat Zarina sedang melekat di siling. Rupanya bukan seperti Zarina lagi tetapi lebih kepada wanita tua. Atuk Razak terus mencari Atuk Khalid. Dia tahu di mana tempat yang harus dia tuju. Tak lain dan tak bukan bilik yang tidak di benarkan mereka bermain.
“ Apa yang telah abang lakukan terhadap Nikman dan Zarina.” Tanya atuk Razak
“ Aku hanya berikan hak warisan mereka. Mereka berhak menerimanya.” Jawab atuk Khalid
“ Tapi warisan itu merosakkan akidah kita bang. Kenapa abang sanggup lakukan terhadap mereka.” Kesal atuk Razak
“ Sudah terlewat Razak. Mereka telah menerimanya.” Kata atuk Khalid
“ Saya akan hapuskan benda tu bang walau jiwa saya menjadi taruhannya. Kesian mereka tidak tahu apa-apa.” Kata atuk Khalid
“ Kamu akan berhadapan dengan aku dulu Razak.” Kata atuk Khalid
“ Demi Allah dan Rasulnya bang. Saya bukan menentang abang tapi syaitan. Sekurang-kurangnya bila saya m4ti, saya dapat menjawab bila di tanya Allah.” Kata atuk Razak dan terus melangkah ke bilik Nikman.

Bila saja atuk Razak masuk ke dalam bilik, tiba-tiba dia merasakan seperti sesuatu menolak badannya dan melambung ke arah dinding.
“ Hahaha…Kau nak menentang aku Razak.” Kata Zarina. Badannya terapung-apung di udara.
“ Aku tau kamu bukan Zarina. Kamu adalah syaitan. Aku seru kamu keluar dari badan Zarina.” Kata atuk Razak
“ Kau siapa nak arahkan aku. Zarina milik aku. Aku tak perlukan Nikman. Sebab itu aku tikam Nikman. Haha…” Kata Zarina. Atuk Razak sempat mengerling ke arah Nikman yang tidak sedarkan diri akibat di tikam pisau di perutnya.
“ Kamu syaitan terkutuk. Kamu telah mencabar aku.” Kata atuk Razak lalu memperkukuhkan silanya. Atuk Razak terus membaca sepotong ayat quran dari surah Az Zumaar ayat 42.
“ Allah ( Yang menguasai segala-galanya), Ia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa m4tinya, dan jiwa orang yang tidak m4ti: dalam masa tidurnya, kemudian ia menahan jiwa orang ia tetapkan m4tinya dan melepaskan balik jiwa yang lain ( ke badannya ) sehingga sampai ajalnya yang di tentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir ( untuk memahaminya ).”

Atuk Razak terus menepuk lantai dan terus Zarina jatuh di atas tilamnya. Kini yang terapung-apung di atas ialah seorang wanita tua yang berambut panjang. Dia kelihatan kesakitan. Suaranya yang terbatuk-batuk mirip suara atuk Khalid.
“ Sudah la bang. Bertaubat la. Allah maha pengampun bang. Buang la amalan abang. Mari kita hidup berlandaskan agama.” Sayu saja permintaan atuk razak. Namun wanita tuan berambut panjang memperkukuhkan diri lalu membaca mentera yang tidak di faham oleh atuk Razak. Tiba-tiba badan atuk Razak menjadi kaku dan tidak dapat bergerak. Ketawa wanita berambut panjang. Atuk razak menenangkan dirinya dan terus membaca ayatul Qursi dan surah Ar Rad ayat 13,
“ Dan guruh itu bertasbih dengan memuji Allah, ( demikian pula ) para malaikat kerana takut kepadanya dan Allah melepaskan halilintar, lalu menimpakannya kepada siapa yang dia kehendaki, dan mereka berbantah-bantahan tentang Allah, dan dialah tuhan yang maha keras siksanya.”

Atuk Razak menekapkan kedua tangannya dan seperti dia melempakan sesuatu kearah wanita berambut panjang. Terus dia menjerit lalu menghilangkan diri. Atuk Razak bergegas ke bilik atuk Khalid. Badan atuk Khalid telah terbakar. Atuk Khalid berguling-guling kesakitan tetapi atuk Razak tidak dapat melakukan apa-apa lagi. Hanya istighfar yang terdengar di mulutnya. Api terus menyambar kotak-kotak serta kain yang kering. Atuk Razak terus ke bilik Nikman lalu mengeluarkan Zarina dan Nikman. Bungalo besar mula di jilat api. Zarina memandang sayu bungalo yang hangus terbakar. Nikman akhirnya di pulihkan atuk Razak dan di beri rawatan lanjut. Begitu tenang atuk Razak walaupun jauh di sudut hatinya, d***h daging sendiri maut terbakar di dalam bungalo yang telah membesarkan mereka berdua. Bagi Nikman dan Zarina pula, ini merupakan pengajaran buat mereka. Jangan senang-senang menerima sesuatu yang mereka sendiri belum pasti apakah barang yang akan di terima.

Ariff Budiman

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 3 Average: 5]

2 thoughts on “Misteri Banglo di dalam Hutan episod 2”

  1. Tentulah tidak. Nama pun fiksyen…by the way, Nikman memang bangang orangnya. Padan muka kena tikam ngan mak lampir

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.