Misteri Kampung Puyu

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Terima kasih admin sebab sudi publish kisah yang tak seberapa seram dan mungkin ‘common’ jadi. Maaf, aku ni jenis yang tak pandai nak bercerita sangat. Kalau ada tersalah bahasa tersilap suku kata harap diampunkan ya.

Ok, let’s get started. Alkisahnya, aku ada satu group kawan-kawan total 17 orang. Kitorang ni satu sekolah la semuanya dulu. Nak dijadikan cerita, kitorang ingat nak jumpa la ramai-ramai sebab lama tak jumpa.

Tanggal 04/09/2015, kitorang pun decide nak reunion ‘happy happy’ makan maggi ketam sambil sambut birthday 2 orang dalam group kitorang, Rabi dan Fizi. Biasalah, cuti sem mesti nak lepak-lepak kan. Malam tu cuma 10 orang je yang dapat ikut.

Sebelum aku cerita part seram tu, aku bagi la intro skit masa sebelum kitorang mula-mula nak pergi sana. Total semua kereta kitorang pergi 5 buah sebab destinasi nak balik nanti lain-lain. Maklumlah masing-masing duduk daerah lain.

Dalam kereta aku, ada aku, Rabi dengan adik dia. Eh, bukan kereta aku, kereta Rabi. Aku tumpang je. Jadi, satu kereta dalam 2 ke 3 orang. Aku ni ada satu tabiat kalau naik kereta duk belakang aku suka duk tengah. Kiranya Rabi dengan adik dia dekat depan aku duduk dekat tengah, belakang (maaf repeat balik). Kemudian, sampai kawasan satu kampung ni, macam nak-nak maghrib la. Nama kampung ni Kampung Puyu. Orang kata jambatan kat kampung tu keras sikit. Syukur takde apa-apa jadi masa tu.

Akhirnya, sampai lah destinasi maggi ketam yang sedap ‘sengoti’ (sungguh) dekat Tok Bali. Semoga viral nanti. Oh, lupa bagitahu, kitorang ni orang-orang pantai timur, in case korang tak tahu Tok Bali ni dekat mana.

Ok sambung. Masa makan, macam biasa je, makan-makan, sambut birthday, takde la ‘galok’ (terlebih happy) sangat. Lepas tu dalam pukul 8 macam tu, Yayah mintak izin balik dulu, sebab dia dah janji nak balik awal dengan mak dia. Alhamdulillah, walaupun sorang-sorang, selamat jugak dia sampai rumah.

Dalam pukul 9 macam tu, kitorang pun balik lah. Maka bermulalah kisah misteri nusantara.

Masa balik, aku tumpang kereta Fizi, sekali dengan Dila sebab kitorang satu arah. Macam biasa, aku duduk belakang, tengah. Kereta Rabi pulak takde orang dekat belakang, kiranya tempat aku duduk masa pergi tu kosong. Jeng jeng jeng.

Kitorang gerak sama-sama, kereta aku naik depan sekali. Belakang aku Az, ketiga Syaraf dan last sekali Rabi.
Dalam perjalan balik, kitorang lalu balik kampung yang aku mention kat atas tadi. Masa lalu tu aku dah nampak papan tanda ‘Kampung Puyu’. Mungkin ada pembaca yang biasa dengar pasal kampung ni. Dekat kampung tu ada satu jambatan, orang dulu-dulu kata jambatan atau sungai tu ada ‘tuan’ dia.

Setengah jam lepas tu Rabi whatsapp kat group kitorang, “korang, dah sampai rumah bagi tau eh. Aku ada cerita ni,”. Ingatkan Rabi nak cakap thanks ke ape ke sebab terharu kitorang sambut birthday dia.

Bila semua orang dah sampai, Rabi bukak cerita, “Sebenarnya tadi ada sesuatu tumpang kereta aku.” Jadi aku namakan benda ni sebagai ‘sesuatu’.

Aku dalam hati ni “Hah sudah, siapa pulak main tumpang-tumpang ni. Tak kelakar weh!”

Rabi sambung, “Nurul (aku), kau ingat tak tadi kau duduk mana? Dia duduk tempat sama kau duduk tadi”. Boleh agak kan kat mana, port kegemaran aku, seat belakang, tengah.

“Tadi adik aku drive, masa tu tengah pasang radio, tiba-tiba je adik aku suruh tukar ngaji cepat-cepat. Sepanjang jalan tu dia diam je, tak cakap sepatah pun sampailah masuk daerah lain. Bila luar kawasan baru la ‘sesuatu’ tu hilang. Dengar ayat Quran pun tak lari weh,” Panjang Rabi cerita.

“Aku pun ada cerita jugak,” Kata Syaraf. Kereta Syaraf ni kalau korang ingat lagi kereta kedua last, depan Rabi la kiranya. Dalam kereta Syaraf ada 4 orang.

Syaraf sambung, “Tapi aku nampak jugak ‘sesuatu’ tu kat luar tingkap, belah belakang seat, tepi Azi. (Azi duduk belakang driver). Nasib baik Azi tak pandang luar. Sebab tu aku tiba-tiba buka ngaji. Aku agak dia nak tumpang sekali tapi sebab kereta penuh, dia tak jadi masuk. Tu la korang gemuk sangat. Hee. Aku ingat dia hilang sebab takut, rupanya pergi tumpang Rabi pulak”.

Ok bab gemuk tu gurau je, bukan body shaming ya. Faham-faham la sahabat punya gurau macam mana.

Begitulah ceritanya. Alhamdulillah, semua orang selamat sampai dan takde benda lain yang berlaku kecuali adik Rabi je demam kejap. Dan keesokannya, tiba-tiba kereta dia kena calar dek kereta lain. Wallahualam.

Moral of the story, tak perlu kot nak keluar masa maghrib, lepas magrib sikit boleh la kot. Bak kata Zainal Ariffin Ismail, jangan biarkan hidup anda diselubungi misteri. Haa kenal ke siapa dia. Hehe…Sampai disini saja cerita aku kali ni…

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Susu

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 4]

6 thoughts on “Misteri Kampung Puyu”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.