Mug, Selipar dan Kunci

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca FIksyenShasha. Aku ni antara peminat tegar FS tapi ni baru pertama kali nak share pengalaman. Kalau tersiar Alhamdulillah. Cerita aku ni takla seram tapi macam misteri-kiut gitu.
Panggil aku Akak Kek, sebab aku suke makan kek. Ironi kan? Ok let’s the story begin. Aku ni anak kedua, sulung perempuan. Adik-adik aku seramai 3 ketul semua perempuan.Sorang dah kawin, 2 lagi masih belajar. So far kami ni tak la ‘gifted’ untuk dapat rasa kehadiran entity-entiti ni. Menjalani hidup seharian yang normal. Dalam 5tahun lepas, aku mengalami sesuatu yang aku tak pernah alami yang aku kira agak ganjil. Disebabkan dia ganjil maka aku ingat sampai sekarang. Masa tu aku baru kahwin, kahwin dengan orang taman sebelah je. Pada satu weekend ni, aku balik rumah mak aku and bitau mak aku yang aku nak cari mug besar (ala macam kat kedai tu), mug kaca transparent Nescafe ais tu.

“Ooo mak ada mug tu, beli lebih, nanti mak bagi akak” mak aku panggil aku akak.
Kebetulan masa tu mak aku baru shopping barang dapur secara borong, pinggan mangkuk pon murah katanya. Mak aku dah macam duta kedai tu sebab asyik promote.
“Nanti mak cucikan, nanti akak bawak la balik KL” aku pon on je la.
Aku and husband plan gerak lepas Zohor sebab nak singgah rumah mertua dulu sebelum balik KL. Dalam pukul 2.30 petang macam tu aku pon siap-siap packing barang, lauk-lauk mak aku bekalkan sumer.
“Mak, mana mug tadi? Akak nak masukkan dalam kereta” aku tanya mak aku sebab mula-mula mak cakap dia letak tepi singki tapi aku cari takde. Tak mungkin laki aku dah simpan sebab aku in-charge kemas barang-barang kat dapur.
“Eh ade la” mak aku mengomel sambil dia masuk dapur dan cuba nak cari mug tu sama-sama dengan aku la.
“Eh, mak letak sini la” sambil berdiri tepi sinki. Serious memang takde. Tiba-tiba “Eh kak, siapa pula letak atas fridge ni” Elok je tercongok dua biji mug tu atas fridge.
“Eh tak payah la bawa mug ni, mak nak buang”
“Takpe la mak, akak bawa je la”
“Jangan la, nanti beli lain!”

Aku macam, eh sampai nak buang ke? Aku pon tak tanya banyak sebab dah lambat and laki aku dah start enjin kereta. Orang lelaki kan, nak cepat je. So aku pon, lekas-lekas kemas and salam-salam sumer. Masa kat depan nak keluar dari pintu rumah mak aku, tengok-tengok selipar aku and husband takda. Aik. Bukan baru je kejap tadi ade ke, sebab kitorang keluar masuk kemas barang masuk dalam kereta. Lepas tu dengar suara ayah aku.
“Ni ha selipar akak and S(nama laki aku) kat pintu dapur”. Ayah aku kiranya tolong carikkan selipar kami. Dan yang pelik nya, selipar tu disusun berderet. Kiranya macam bahagian depan selipar disusun bertemu belakang selipar lagi satu. Macam keretapi. Siapa pula nak main susun-susun ni. Mana ada budak kecik kat rumah ni sekarang, yang adik-adik aku pon dah besar. Jadahnya nak main susun selipar.

Aku pon dah pelik tapi terus je balik sebab macam tak dan pula nak bergossip dengan mak pasal ni. Aku dengan mak memang rapat, kalau borak mahunye aku tak balik lepas Zohor arini, tapi balik lepas Zohor esok. So aku pon memulakan perjalanan dengan tanda tanya.
Beberapa minggu lepas tu, aku balik lagi rumah mak ayah aku. Biasala balik weekend. Time ni aku lepak dengan adik aku yang second last and yang last. Diorang tiba-tiba bukak cerita.

“Akak nak tahu tak, haritu kitorang tidur dalam bilik, tengah malam terjaga sebab dengar orang merengus bawah katil” Adik aku yang second last buka bicara.
“Ha ah kak, kuat sangat macam bunyik orang marah” Yang last sambung.
“Kitorang takut sangat sampai call ayah sebab takut nak turun katil”
Ayah and mak aku tidur kat bilik diorang la kan, lepas diorang call tu ayah aku pon datang la ke bilik anak dara dua orang ni dan ‘menyelamatkan’ mereka. Dan adik aku dua orang tu sambung tidur bilik mak ayah aku. Dan esok nya mereka melalui hari-hari seperti biasa. Mak aku takde pula cerita apa-apa time aku call sebelum ni. Aku tak tahu la, tapi mereka berdua ni, memang suka macam chill-chill cerita. Tapi dalam diam bincang berdua je. Tak nak anak-anak takut kot. Especially adik aku yang 2 ketul tu.

Esok nya lepas masak tengahari, aku masuk bilik mak aku. Kira nak borak-borak lepak-lepak la. “Mak, adik-adik cakap aritu ada bunyi pelik bawah katil diorang?” Aku menjalankan tanggungjawab aku sebagai kakak untuk menyiasat. Bertanggungjawab kan aku? Haha
“Ha ah ada” rileks je mak aku respon.

“Mak tak citer kat akak pon”. Mak aku pon bukak cerita.
“Akak nampak tak kunci atas meja tu” masa borak ni aku dalam bilik mak, tepi katil mak ada meja kecik. Ada segugus kunci atas tu, aku tahu tu kunci pagar dapur belakang.

“Kenapa mak bawa masuk kunci pagar dapur masuk bilik?” Ye la, pelik la kan sebab nya kunci tu mak aku letak kat dapur belah dalam je la kan. Buat apa nak sampai masuk bilik. Nanti tak ke susah ayah nak keluar masuk buang sampah semua. Mak aku cakap, dia bawak masuk kunci tu sebab dah beberapa kali mak aku kunci pagar dapur tu, tapi bila tengok balik dah terbuka. Mak cakap, dia tanya ayah kenapa lepas bukak pagar tak kunci balik. Ayah cakap ayah tak buka. Kalau ayah bukak pun mesti ayah kunci balik.
Mak aku macam pelik, tapi percaya la cakap ayah aku, takkan ayah nak tipu.
So mak aku pon bawak la kunci tu masuk bilik. Lepas citer tu mak aku ajak aku ke dapur untuk tengok pagar tu kunci ke tak sebab mak aku kunci je lepas kitorang siap-siap masak tadi.

Suprisingly, pagar tu tak kunci! Siap terbukak lagi. Ayah aku pon takde rumah masa ni. So ayah aku memang bukan suspek la. Mak aku ckp “Ha tengok, mak dah agak dah ‘ada’ yang main-main ni”. Aku terus jadi seram sejuk. Mak aku pon citer la pasal kes mug aku aritu, memang mak aku dah cucikan and letak tepi singki tp bila cari balik ada orang alihkan atas fridge. Fridge yang tinggi tu, sapa pula yang nak alihkan kalau bukan nak main-main kan?.

Pasal selipar pon sama, memang dah jadi banyak kali sebenarnya, sapa yang nak keluar dari rumah tu, nanti selipar mesti kena alih. Pasal bunyi bawah katil adik-adik tu pon sebenarnya mak aku ade dengar banyak kali masa dia sorang time ayah aku kerja adik aku sekolah and balik uni. Masa tu takde la rasa seram sangat, sebab maybe aku rasa ‘kiut’ kot main alih-alih barang. Tapi kesian la adik-adik aku tu, sure takut. Nasib baik aku tak kena. Huhu.

Lepas tu borak-borak citer tu, mak aku pon macam tak la tunjuk dia takut kea pa. Ntah la, tu sebab kami tak ulas sangat kot, kami makan tengahari sebab ayah dah balik. Sudah makan, kemas-kemas meja dengan adik-adik. Lepas siap semua aku tengok luar pintu dapur, dari pintu tu boleh nampak kolam ikan koi ayah aku.

Aku nampak dua orang budak tengah lari-lari meniti tepi kolam tu. Tapi aku tak kenal budak tu, maybe anak jiran la kot. Sebab ayah aku ni ramah. Bebudak kecik aku tak kenal kadang-kadang datang umah aku lepas main minta air sejuk sebab dahaga. Aku pernah tanya. “Eh ko sapa”. Dia kata dia kawan Atuk Aji (panggil ayah aku Atuk Aji) Ko ada? Hahaha. Mak aku cakap budak-budak tu memang biasa datang minum air lepas main kat taman permainan depan umah aku. So aku assume budak yang aku nampak kat kolam ayah aku tu ‘kawan Atuk Aji’ la kan. Aku bitau mak aku yang aku nampak dua orang budak, sorang lelaki sorang perempuan. Mak aku kata “Oooo, budak-budak macam umur 4-5 tahun ke? Tapi akak nampak muka dia tak? Ke dia menghadap kolam(kirenye membelakangkan aku la)”
Aku cakap “Ha ah mak, budak kecik lagi. Pelik la mak dia kasi dia main kat luar kecik-kecik macam tu. Muka tak nampak, nampak belakang je”
Mak aku cakap “OOo bukan orang tu”
Aku macam. What?! Memang ternganga la.

Mak cakap lagi, memang dah pernah nampak. So mak and ayah decide nak pergi tanya kawan ayah yang pandai la tengok-tengok kan ni. Sebab mak ayah aku pelik and smell something. Kawan ayah cakap. Ha ah, tu ‘benda’ macam bunian macam tu. Dia nak main-main je, kira rumah ni kawasan dia main-main la. And pasal bunyik bawah katil tu pula ada orang marah kat family kitorang and nak buat something tapi benda tu tak jadi. Kejadian orang marah kat family kitorang ni berlaku dalam waktu yang sama dengan kejadian ‘benda’ ni main kat rumah aku. So macam mix story la. Ok sampai sini je la cerita ‘misteri-kiut’ aku.Wallahualam.

Till we meet again *mini love – Oh god, I’ve been wanting to do this(the mini love) for soo long,
Akak Kek.

Akak Kek

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

12 thoughts on “Mug, Selipar dan Kunci”

  1. Aku cakap “Ha ah mak, budak kecik lagi. Pelik la mak dia kasi dia main kat luar kecik-kecik macam tu. Muka tak nampak, nampak belakang je”
    Mak aku cakap “OOo bukan orang tu”
    Aku macam. What?! Memang ternganga la.

    Kalau sy lah dengar respon orang tua macam ni memang angkat kakilah berlari kat mak. Mak pulak bole selambe je ye jawab macam tu… Huhuhu

    Reply
  2. Cerita best. Tapi, ayat tu tak berapa berkenan. Klau bercerita pastu letak ayat “lah kan” kat belakang memang spoil mood. Tadi dah nak berhenti baca tapi gigih nak habiskan juga. Sebelum2 ni ada juga baca cerita dengan ayat macam ni,terus aku berhenti baca sebab rasa “annoying”.

    Overall(Keseluruhan) : 3.5/5.

    Reply
  3. umah kitaorg dulu pun kerap gak pintu tbukak sendiri..tgh ramai2 tgk tv tiba2 pintu tbukak..buat xtau je la..yg duk blkg umah pun bunian baik..

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.