Oncall Seorang Juru X-Ray

Hai, assalamualaikum! Ira lagi? Thankyou admin kalau admin approve story ketiga ni. Ok, taknak intro panjang. Mari kita mulakan.

Kisahnya, lepas aku diploma, aku terus dapat kerja kat satu klinik swasta kat Kuantan jugak. Klinik 24jam. Klinik ape biarlah rahsia. Memandangkan memang sejak azali lagi klinik tu memang guna sorang je juru x-ray, so aku takde partner xray nak bergilir la. Kira macam aku yang kena on call, even hari aku offday pun kadang² ada panggilan oncall.

Aku wajib duduk hostel, boleh balik time offday je. Tu pun jarang la kalau balik takde call dari klinik. Kadang² marah jugak kenapa tak terus pergi hospital je kalau nak xray weekend ni. Aku kerja situ banyak merungut je sebenarnya.

Satu hari, aku dah habis kerja pukul 6. So aku naik hostel la nak rehat. Alhamdulillah sampai masa nak tidur tu takde panggilan lagi, so aku anggap takkan ada sampai pagi esok la. Tengah tidur tu, ada orang call. I mean klinik yang call. Ada case xray skull urgent. Aku tengok jam dalam pukul 2.25 pagi. Aku pun dengan baju tidur, sarung sweater dengan tudung then turun bilik xray which is bawah hostel je. Klinik bawah sekali. Bangunan kedai tu ada 4 tingkat.

Klinik ni masuk nama patient terus kat komputer je, maknanya aku tak turun kat klinik la, takkan ambik form bagai. Aku terus ke bilik x-ray. Aku tengok patient dah ada tunggu kat situ. Aku pun suruh dia tunggu jap, nak setup semua switch on machine xray semua.

Bila aku nak pusing² tu, aku pandang la jugak patient tu, sambil mintak maaf jugak sebab suruh dia tunggu. Muka dia mcm takde expression tau. Macam blur je. Tapi kepala tu nampak la d***h² sebab apa pun tak tahu. Aku tanya dia diam seribu bahasa je. Then aku suruh dia duduk atas kerusi menghadap kaset tu (kira membelakangi aku). Still berjaga² sebab yelah, d***h banyak.

Then dah settle x-ray, aku suruh dia tunggu kat bawah, which is kat klinik tu then aku akan hantar terus kat doctor untuk doctor tengok. Tapi, bila aku turun je kat tangga staff tu, staff² kaunter tu tengah tidur. (Staff dibenarkan tidur kalau tak ada patient & patient nak masuk kena tekan loceng dari luar dulu).

Aku turun je, tengok kat kerusi menunggu tu takde orang, cari kat tandas pun takde, doctor pun tengah tidur² ayam maybe sebab lampu bilik dia dimalapkan. So aku naik balik & letak envelope xray tu atas meja. Esok pagi jela aku tunjuk la kat doctor.

Esoknya, lepas punchcard, aku cakap kat doctor pasal patient yang aku dapat tu, aku tanya kenapa dengan patient tu apa semua. Doctor pelik sebab semalam takde pun request xray. Skull pulak tu. Ada patient datang pun takde yang d4rah² bagai. Staff pun cakap takde call aku malam tadi. Means memang takde kes xray untuk aku. Aku macam nak buktikan kat diorang, aku naik nak ambik envelope xray tu tapi kat envelope tu kosong! Takde nama apa semua yang aku dah tulis malam tu! Aku check sistem memang takde xray yang aku buat pukul 2 – 3 macam tu. Dalam buku record xray panel & bukan panel pun takde!

Then staff² cakap aku mengigau. Tapi aku tunjuk bukti call dari klinik kat fon, aku tunjuk call history. Then diorang diam. Doctor pun cakap takpe, biarkan je. As long as dia tak buat teruk. Then aku buat kerja macam biasa, nak pergi tandas kat dengan bilik xray tu. Aku tengok ada d***h atas lantai tandas tu. Tapi d***h tu macam d***h lama, hitam pekat macam tu. Aku tanya aunty cleaner, kenapa ada d***h? Aunty tu cakap, tadi tak ada pun masa dia cuci.

Aku turun bawah, mintak tengok cctv dan memang dalam cctv tu aku tengah buat xray tapi aku sorang! Memang takda orang dalam bilik tu. Nampaklah aku duk senyum, adjust ‘orang’ kat kaset xray, dah siap tu aku bercakap seorang!

Ha, sudah! Sahlah kena kacau lagi. Tapi Alhamdulillah, dia cuma menyamar jadi patient je. Macam kat HRPB dulu menyamar jadi juruxray haha. Mohon jangan menjelma jadi benda lain dah la. Sis tak kuat walaupun hati kental. Ok tak, gurau je.

Setahun je kerja situ, then alhamdulillah dapat sambung degree dalam bidang yang sama.

Sekian cerita dari aku kali ni. Mohon maaf sepuluh jari andai tak seram 😀 InsyaAllah ada masa aku post lagi. Assalamualaikum & bye!!

Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

JXR IRA

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 6 Average: 5]

140 thoughts on “Oncall Seorang Juru X-Ray”

  1. Xseram kau kate dikk..silap2 akak bole kena pulmonary stenosis terus klau akak yg kena.paling koman pun parkinson.nauzubillah..mintak djauhkan?

    Memang jiwa2 kental korang2 yang jadi MA ..doc..jururawat..juru xray semua.akak tabik springg! Sb jiwa akak halus sgt..xsekental korang..huhu..best! Seram

    Reply
  2. Serius..!!!
    Gilor seram woooo…
    Yg lg seram bile review blk cctv tu nmpk semua yg ko buat pagi tu dan ko sensorg…
    Peerrggghhhh…
    Akk yg cuak dik…
    Seb bek dlu duty malam-pagi akk x pnh dpt patient misteri cmtu…

    Reply
  3. wpun hantu menyamar jadik manusia tp aku still rasa keseraman nye..
    nasib baik die x tunjuk muka sebenar..
    aku bg 7.7/10 la..hahaha

    Reply
  4. fuhh seram laa.. tapi masa awak xray tu, takde perasaan aneh ke? that ‘patient’ takde cakap ape2 ke? hee seram laa 😀 nasib baik ada bukti history call and cctv, kalau tak.. mungkin awak percaya yg awak sedang mengigau / cuma mimpi heee

    Reply
  5. Hi Ira. Cerita simple je tapi serammsssss. Tak rasa seram sejuk ke masa tu? I mean rasa lain macam ke kan? Sebab Ira dok tanya dia buat tak tahu je kan? Hahaha kelakar kan benda ni sampai bab menyamar pun dia boleh jadi.

    Reply
  6. Aduih.. Boleh tahan jugak meremang dia… Mata ni melilau aje.. Hahaha

    Tp kat HRPB mmg banyak sangat la dgr story seram…

    Pernah skali nampak sorg pakcik tua kat roundabout (btol ke x eja ni) nak ke HRPB, bila tgk balik da hilang.. Dah ler time tu tgh demam.. Ape la nasib…

    Reply
  7. nice story beb…
    “Muka dia mcm takde expression tau. Macam blur je” <—— nsib la muka tu mcm blur je kan.klau muka yg mnakutkan..hehehe..lariiiiii
    yg lgi seram bila nmpak banyak nye rebutkan c sikong & keju tu.hahahaha
    mybe penangan #lotsofmix

    Reply
      • hahahahah… tu ha, tiara nak sikong. tiara pn nak c El
        hahaha… smua tiara nak… habis baby shark nak sape?? hahahaha…
        baby shark nak mika je lah… :-p
        #menanticeritaFazAhmad

        Reply
        • itu bukan dia rebut aku..dia tamak tu.. haha
          mika mcm geng sajat da book.. FazAhmad tengah drop komen tu..
          cer shark dudu g sound sikit biar cepat sikit siap setori dia..

          Reply
          • Hati nak faz pun dah buat faz gembira bukan kepalang. Mika geng sajat dah rembat dulu takde siapa boleh caras dia. Weh next story aku tak dapat siap dengan cepatlah aku kena interview si Adam dan nak siasat siket psl background si rashid tu.Apa yg penting baby shark baby aku dekat FS okaysss.

          • hahahahha… tamak kan.nsib sikong setia dngan cik bambam. hahaha
            iyo la…geng sajat dh book mika.
            faz.. i book u pk.. cpat skit up setori u tu.haha

          • ok faz.. baby shark baby faz sorang je.hahaha
            yg penting u olls hati2 la dengan rashid tu…hahaha.tak pasal2 ada lagi air sirap perisa stokin

          • hahahah…biarla brsemut dlu sikong
            bagi peluang untk baby shark brmanja dngan faz. hahahahahaha
            **bckground music (sumpah cintaku) cintaku untk faz sorang.. hahahahaha

  8. maybe dia baru lepas accident kat dunia dia, and unfortunately klinik sana tutup la plak,
    dh klinik ni je yg bukak dia pun singgah laaa..hahaha
    #tauhambarjgnkecampliss

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.