Pengalaman melihat sendiri atok mengubat orang

#kampunggirl #pengalaman melihat sendiri atok mengubat org sakit

Assalamulaikum dan salam sejahtera. Terlebih dahulu saya nak ucapkan terima kasih kepada admin fiksyen shasha sekiranya cerita saya di publish kan. First time menulis. Excited rasa

Kisahnya terjadi di rumah atok yang terletak di sebuah kampung yang aku kira penduduknya semua orang tua-tua kalau ada anak muda pun tak ramai sangat. Kg ini terletak di daerah terperinci.

Atok aku ni seorang yang pandai berubat orang yang kena sakit sakit pelik.. Misalnya kena santau, gangguan jin ke, dan macam-macam penyakit pelik. Tapi cara dia berubat agak pelik bagi aku.. Mungkin aku tak tahu cara apa yang dia guna kan, maklum la masih kecil lagi kan..Aku adik beradik dan sepupu aku semua pernah melihat atok aku mengubat oran. Antara berani dengan tak je nak tengok. Aku dengan su (sepupu) adalah orang yang paling suka tengok atok aku berubat. Nenek aku ada cakap, “depa berdua takpa kalau nak pi tengok atok berubat kalau along tak boleh”.. Sebab along aku ni dia lemah semangat sikit. Sian dia tak dapat tengok..

Maka bermula la kisah ada orang yang nak datang berubat.. Kalau ada orang nak berubat, rumah atok aku akan riuh sehari sebelum mengubat orang, sebabnya depa buat makan-makan sikit. So aku dgn su dah agak mesti esok ada orang nak datang berubat. Esok nya ada sepasang suami isteri datang berubat. Si isteri elok je tapi si suami tu katanya terkena ilmu jahat. Jadi atok aku panggil laa suruh naik atas untuk berubat. Atok aku tak berubat sorang dia di temani adik ipar dia membantu dia berubat org kata laa (dengar cerita adik ipar dia ada ilmu).. Aku sampai sekarang takut dengan adik ipar atok aku.. Tak tahu laa sebab apa..

Ok berbalik pada orang yang dtg berubat tadi. Rumah atok aku dua tingkat. Besar rumahnya. Bahagian bawah dan atas.. Bahagian atas tu la di jadikan tempat mengubat orang. Ok cara mengubat orang yang aku kira peliknya adalah kerana Atok aku ni akan lantik sorang untuk kira bertih beras sama ada ganjil atau genap.. Ganjil atau genap tu ada bawa maksud baik atau buruk.. Dan biasanya org yang kena kira bertih beras adalah wan aku (adik nenek aku). Atok aku ni akan tanya wan aku ganjil ke genap.. Kalau wan aku kata ganjil, dia akan berinteraksi dgn ‘sahabat’ dia.. Ganjil lagi.. Aku nak genap.. Atok aku akan berinteraksi dengan ‘sahabat’ Sampai la bertih beras tu genap.

Bila bertih tu dah genap, atok aku bgi isyarat dekat adik ipar dia untuk teruskan. aki yah (adik ipar atok) akan ambil tugas seterusnya.. Dengan cara, rotan yang dah diurat dgn rapi, diikat ibarat penyapu lidi lalu dia merotan-rotan kat tubuh dia sambil dia panggil2 ‘sahabat’ dia.. Cara dia agak extreme.. Kadang-kadang kami pun seram jugak tengok. Dia berinterasi dengan lelaki yang dtg berubat tu.. Tapi suara lelaki tu dah jadi lain laa.. Aki yah ni boleh tanya kau dari mana, siapa yang hantar kau, apa kau nak.
Bila segala soalan terjawab, dia akan ambil tepung beras yg siap diuli macam nak buat kuih. Dia akan uli kat badan lelaki tu dari kepala sampai kaki.. Bila sampai kaki tu, dia stop. Dia bagi isyarat kat wan aku suruh sediakan besin. Sebab dia nak muntah.. Aki yah akan sedut ibu jari kaki lelaki tu guna mulut dia sendiri untuk keluarkan bisa.. Memang busuk la bisa yang keluar tu

Tepung beras yang stop kat kaki, dia ulang lagi uli ke badan lelaki tu, sampai kat kaki dia stop dan bukak tepung tu. Kami tengok sendiri dalam tepung tu ada telur tembelang, dan paku. Lepas tu tepung tu akan di buang ke belakang rumah.. Dan malam tu usai sudah sesi berubat. Maka siap berubat kita akan ada sikit makan-makan

Esoknya mula la, aku dengan su ada idea nakal. kami duk pi cari tepung tu kat belakang rumah. Malangnya tak jumpa. Rasanya atok tak buang jauh. Tpi cari-cari tak jumpa juga.

Banyak lagi pengalaman tapi cite hak tu ja.. Maaf la kalau jalan cerita tak seram itu based apa yang aku tengok..
Arwah atok aku dah lama meninggal dunia.. Kami dah jarang balik situ.. Apa2 pun kalau ada kesempatan aku boleh sambung pulak kisah atok aku marah kami main kat situ sebab ada……

Sekian terima kasih😘

#kampunggirl

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 3 Average: 5]

2 thoughts on “Pengalaman melihat sendiri atok mengubat orang”

  1. Korang selalu confused antara ‘berubat’ dan ‘mengubat’ kan?
    Setahu saya, orang yang ‘berubat’ ni orang yang ada masalah/sakit akan cari orang yang pandai ‘mengubat’ untuk hilangkan masalah/merawat sakit. Tak gitu?

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.