Pontianak Rambut Pendek

Assalamualaikum w.b.t kepada semua pembaca setia FS . Aku juga salah seorang pembaca FS dari bulan 1 & aku memang suka sangat baca kisah seram ni sebab aku tahu perasaan penulis yang dah di publish kan dekat dalam FS sebab aku sendiri pernah alami pengalaman ngeri sadari kecil lagi . Aku nak ucapkan a lot of thanks if cerita aku ni dapat dikongsi buat pembaca FS sekalian .

Tanpa membuang masa , aku mulakan cerita aku . Nak dikatakan , dari kecil lagi aku memang selalu kena kacau dgn makhluk ghaib ni . Biasala benda macam ni kan memang suka budak-budak . Tapi , dalam banyak-banyak perkara yang aku sendiri alami yang memang sampai bila-bila ku kenang masa aku darjah 5 , kat kampung . Memang aku ingatlah kenangan pahit tu sampai bila-bila .

Ok , so aku duduk dekat kampung dengan mak saudara aku ( cik tiey ) & nenek aku . Rumah nenek aku dengan kedai runcit cik tiey aku ni berdekatan je . So kira sebelah-sebelah . Memang tak jauhlah , kan ? Cik tiey aku ni selalu buka kedai dia dari pagi sampai 10 malam . Jadi nenek aku malam-malam memang lepak dengan cik tiey aku lah .

Rumah nenek aku ni rumah banglo . So korang paham-paham jela kan rumah besar macam tu memang takutla nak duduk sorang-sorang tambah pulak pakej sekeliling rumah nenek aku gelap .

Jadi , malam tu macam biasalah , nenek aku pergi kedai runcit mak saudara aku , malam tu pulak bapak saudara aku takde , so aku follow nenek aku sebab takut punya pasal . Tengah syok duduk kedai cik tiey aku , tiba-tiba nenek aku nak air sejuk . Kebetulan pulak masatu stok air mineral kat kedai mak saudara aku tu memang dah habis ( nasib aku memang malang malam tu ) jadi nenek aku ni suruh aku pergi amek dekat rumah . Wah , aku pulak yang kena . Mula-mula aku taknak sebb dari rumah tu nak ke dapur memang jauh weh .

Tapi apakan daya , aku tetap kena pergi sebab kasihankan nenek aku yang dahaga tu . Aku dengan tak rela hati jalan kaki pergi rumah ( padahal dekat je , sambil-sambil tu aku pandang sekiling ) . Tapi jangan expect aku nampak apa-apa pulak . Time ni benda tu tak munculkan diri lagi .

Masuk je dalam rumah , aku dah rasa lain macam tapi buat bodoh walaupun rasa nak keluar balik tak sanggup nak pergi dapur . Waktu tu rasa jauh sangat dapur . Dan , dah sampai dapur , aku toleh kanan , kiri . Cari mana peti ais . Boleh pulak aku lupa kedudukan peti ais . Korang tahu-tahu jelah nervous dia lain macam weh ! Masa nak ambil air sejuk kat peti tu aku tengok tandas dekat hujung tu . Gelap . Aku dah rasa sejuk semacam , tapi buat bodoh je . Aku pelik asal rasa macam payah sangat nak bukak peti sejuk ni . Nak tahu tak ???? Aku tak bukak pun sebb tangan aku merayap dekat almari tempat letak pinggan yang kena slide tu . Paham-paham jelah ya .

Usai ambil air sejuk , aku terus la chaw , nak tunggu apa lagi , sampai je dekat ruang tamu , aku rasa ada orang dekat belakang aku . Aku pusing je belakang , ambik kau ! Aku nampak seorang perempuan , baju putih seakan pontianak tapi rambut pendek tengah berlegar-legar kat dapur. Nasib dia tak pandang tepat dekat muka aku . Aku apa lagi larilahhh dengan botol air sejuk kat tangan . Mengigil-gigil aku dengan bacaan ayat kursi aku berteraburnya . By the way , aku banyak beristighfar je sebab memang dah lupa gila masa tengah nampak benda tu .

Sampai kedai , Menangis aku depan nenek aku , mulut aku memang dah gagap nak cakap dekat nenek aku tapi aku kuatkan juga . Malam tu semua tidur dekat ruang tam , esoknya takde dah perasaan takut tu . Biasala , benda-benda macam ni memang ada masa nak tunjukkan diri dia , lagi-lagi org yang lemah semangat .

So , pengajaran dekat sini , usahlah kau takut dengan benda-benda mcam ni , dan janganlah kau nak tunjuk berani pulak . Maaf andai tak menarik minat atau tak seram mana sebab benda ni kau kena hadap dulu baru kau tahu apa rasa . Sekian !

Hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Bunga

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

9 thoughts on “Pontianak Rambut Pendek”

  1. Mmg pn kena rasa sndiri sbb kalo x pnh tgk mmg org akan kata ehh xdela seram mana pn..sy dh pnh kena so sy tau keseraman dia mcm mana.btw,slmt menyambut bulan ramadhan

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.