#Potters- Rumah baru

#Potters- Alhamdulillah cerita pertama aku “Bercuti di kampung” dapat feedback yang agak baik. Terima kasih lagi sekali kepada admin fs kalau menyiarkan cerita kedua aku kali ni. Cerita kali ni bukan pasal aku. Tapi pasal kawan aku Jet. Lepas dia tengok aku tulis cerita pasal kiteorang bercuti, dia pon nak share pengalaman dia. Kakak dia ni ade beli satu rumah dekat taman perumahan baru area Melaka. So pada hari pertama duduk, kakak dia ajak teman tidur semalam saje nak meriahkan suasana. Oh ye kakak dia dh berkahwin name suami dia abg Aiman dan ada anak sorang. Anak dia name Rayyan, berumur 2 tahun dan rapat dengan makcik dia sorang ni, kawan aku lah tu, Jet.

Dorang sampai rumah baru tu dalam pukul 7.00 petang. Kakak jet ni belom ada jiran lagi, sebab taman perumahan baru kan. Kire keliling kosong lagi lah rumah. Kakak jet je yang duduk situ awal. Sebab hari pertama kan, barang rumah semua belom ade lagi. Kakak dia ajak pergi beli barang, tapi Jet malas nak decide nak duduk rumah jage anak buah dia. So kakak dia ni pegi jelah beli barang dekat area berdekatan dengan suami dia tinggalkan Jet dan Rayyan dekat rumah. Waktu ni dalam pukul 7.45 malam, Jet melayan je karenah si Rayyan ni main mainan sume. Jet pelik, selalunye Rayyan ni memang akan ajak Jet main mainan same same. Tapi kali ni Rayyan macam pusing membelakang Jet dan ketawe-ketawa macam ade orang main dengan die. J

et of course lah rase meremang dan tak sedap hati dan Jet baru perasan yang pintu depan tak bertutup. “Ya Allah apesal lah aku bole tak perasan”, getus hati jet. Okey waktu Jet nak tutup ni Jet macam perasan dekat tingkap rumah seberang tu macam ade perempuan tengah tengok dia. Jelas sangat, Jet tak pikir ape teros hempas pintu, dan start bace-bace. Waktu ni Rayyan dh start macam nak merengek, maybe sebab bende yang die main sesame tu dah pergi. Jet pon sebagai makcik yang bertamadun pergi lah pujuk Rayyan ni. Tapi tak berjaya, Rayyan makin menangis kuat, Jet ambik keputusan untuk call kakak die, tapi tak sempat Jet nak call. Ade orang ketuk pintu.

Jet: yeah. Balik pon kakak. Kak rayyan nangis tiba-tiba. Tolong pujukkan die.
Kakak: hmm
Jet: eh mane abg Aiman? (Abg ipar jet)
Kakak: pergi kedai balik.
Jet: oh. Kak tadi kan Jet macam nampak…

Kata-kata jet d******g

Kakak: nampak perempuan dekat rumah sana? Tulah penghuni tempat ni.
Jet: hah? Tadi akak kate belom ade org duduk sini lagi.
Kakak: uishh. Rayyan dah tidur. Kakak nak masak sekejap, Jet tolong tengokkan rayyan ye.
Jet: okey kak. Masak sedap-sedap tau.

Jet pon jage lah Rayyan dalam 10 minit. Tiba-tiba asap dari dapur bau bangkai. Tak sempat Jet nak tanye kakak die “papp” blackout. Jet menjerit, serentak tu Rayyan pon bangun menangis. Tiba-tiba kakak Jet datang dri dapur sambil marah buat muka bengis. “Kenapa kau menjerit?!! Kan Rayyan dan terbangun. Bak sini Rayyan bagi aku”. Jet malas lah nak terasa hati ke ape. Sebab memang salah dia kan menjerit. Dalam 5 minit jugak dorang duduk dalam keadaan blackout. Then dorang terdengar suara budak main-main guli dekat tingkat atas. Jet terkedu, tapi kakak dia relax je lagi.

Kakak: jom pergi tengok (sambil senyum)
Jet: eh akak tak takut ke?
Kakak: (buat muka bengis) aku ajak tu ikut jelah!!
Jet: hm jom lah. Rayyan?
Kakak: takpe biar aku dukung.

Bile dh sampai atas, takde ape ape. Bertemankan flashlight phone Jet. Dorang memberanikan diri suluh setiap sudut. Tapi memang takde ape-ape. Tiba-tiba dorang dengar orang bagi salam sambil ketuk pintu kuat-kuat dekat bawah. “Abg aiman kot, Jet tolong bukakkan pintu, biar akak tengok rayyan”. Jet pon berlari ke bawah sebab macam tenang abg Aiman dh sampai. Jet bukak pintu. Tapi Jet terkedu bila yang bagi salam tu kakak dia dan abg aiman. “Nape duduk dalam gelap ni, dah lame akak bagi salam, mane Rayyan?”. Jet tak jawab lansung pertanyaan kakak dia, teros lari pergi tingkat atas, nak pastikan mane kakak dia yang betul. Bile Jet naik atas still dalam keadaan yang gelap. ‘Kakak’ dia dh takde, tinggal Rayyan je. Jet teros peluk Rayyan sambil nangis. Kakak dia dengan abg aiman naik atas tanya kenape. Jet mengigil, die takde kekuatan nak cerita. Kakak dengan abg aiman paham keadaan dia. Dorang decide nak bace yassin malam tu.

Lepas bacaan yassin tu, alhamdulillah Jet tenang. Tapi macam-macam yg bermain dekat fikiran Jet. “Sape yang tidurkan rayyan”, “sape yang angkat rayyan naik atas”. Tapi kakak dia tenangkan Jet. Dorang tidur beramai-ramai dekat bilik master di tingkat atas malam tu. Tapi cite tu tak tamat macam tu je. Malam tu kakak dan abang ipar die pulak dikacau. Mase pukul 1.30 pagi kakak dia tersedar sebab nak pegi minum air kat bawah. Otw turun tu kakak Jet pulak yang dengar bunyi budak main guli, dan yes bile dah sampai tangga bawah bukan setakat dengar die nampak dalam 5 orang budak-budak pakai seluar pendek, badan putih je sume, mata hitam tengah main guli. Waktu tu dorang tengah happy main, tpi bile tengok kakak Jet dorang teros buat muke bengis dan bergerak berjalan menuju ke kakak Jet.

Disebabkan terlampau takut, kakak Jet lari balik masok bilik sambil jerit, “pergi kau setan, jangan ganggu kiteorang” dan bile masok bilik kakak teros kejot suami dia. Abg aiman menenangkan kakak Jet sambil bukak surah dekat phone. Bile kakak Jet dah tenang sikit die pon terlelap. Tapi abg aiman die still tak sedap hati. Kan tadi dh ckp dorang tidur ramai-ramai dekat master bedroom? Dorang tidur dekat bawah. Okey abg aiman pusing kan badan mengiring ke arah pintu yang tertutup. Biase bawah pintu kan ade ruang sikit, abg aiman nampak macam kain putih melintas. Kali ni abg aiman memberanikan diri. Sebelom keluar abg aiman dh bace ape yang patot, lepas tu dia pon keluar.

Dalam gelap tu, mata abg aiman teros terpandang dekat balkoni rumah die. Abg aiman nampak perempuan rambot panjang sampai ke lantai, dan berbaju putih, waktu ni dia membelakang abg aiman lagi. Lepas tu die pusing, muke tak perlu describe sangat kot, korang boleh bayang sendiri muka puntianak/langsuir macam mane. Tapi yang buat abg aiman lagi terkejut bile tengok bende tu dukung sorang baby yang muka sama macam Rayyan. Abg aiman menguatkan diri untuk bace ayat kursi dan bende tu terbang meninggalkan baby yang die dukung. Abg aiman teros berlari tapi rupe rupenya yang abg aiman nampak macam baby tu hanya lah sebungkus kain. Abg aiman masih boleh dengar bende tu mengilai dekat kawasan tu. Abg aiman bersyukur bukan rayyan yang hantu tu dukung.

Keesokannya, ibu bapa Jet datang dan memanggil sekumpulan tahfiz untuk buat doa selamat. Tamat. Eh kalau tak best jangan kecam sangat tau. #Potters

Arry Potter

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 4]

15 thoughts on “#Potters- Rumah baru”

  1. nk kecam ape aihh..seramlaa…cmne dia leh ngaku ‘tu penghuni rumah ni’…fuhh!!berderau gak bace..papepun mmg the best la..

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.