Rumah Kedai di Penang

Assalammualaikum, dah beberapa tahun aku mengikuti setiap cerita di fiksyen shasha ni, dan hari ni dengan tak semena menanya aku rasa terpanggil nak cerita pasal kisah yang tak akan aku lupakan, mungkin tak seram untuk korang tapi aku rasa itulah kejadian paling menakutkan yang pernah berlaku dalam hidup aku.

Ceritanya bergini, mak saudara aku merupakan salah seorang pengurus di sebuah pasaraya yang agak terkenal di Malaysia ni dan dia selalu akan ke luar daerah untuk melawat setiap cawangan pasaraya tu. Nak dijadikan cerita, masa hujung tahun, dia mengajak aku dengan mak aku teman dia ke salah sebuah cawangan di penang. Aku masatu cuti sekolah dan aku rasa sangat teruja lah nak ikut dia pergi penang sebab dulu waktu kecil susah nak berjalan jauh semua kan. So aku dan emak aku pun setuju lah ikut dia. Masa tu adik aku masih bayi lagi pun Ikut sekali. Rumah kedai ni tiga tingkat so aku tidur dekat rumah kedai yang kat tingkat 2 tu.

Malam pertama adik aku yang bayi tu asyik nangis je pandang atas tapi masa tu aku, emak dan mak saudara aku tu tak rasa apa apa sampai adik aku tu demam tau tak. Dan bermulanya malam kedua tu aku dan emak aku diganggu. Masa tu aku tengah tidur nyenyak, tiba tiba mak aku kejutkan aku, ‘adik adik bangun’ . Mak aku panggil aku adik. Aku cakap ye mak kenapa, aku tak tau kenapa masa tu aku tak boleh nak angkat mata ni terlalu mengantuk, ‘adik mak takut sangat nii, pintu bilik air tu dari tadi asyik bukak tutup jee’.. Aku pun pandang bilik air memang pintu tu bukak tutup tapi aku cakap kat mak aku janganlah takut sangat maybe angin tuu, tapi mak aku berkeras jugak dia cakap bukan angin sebab semua tingkap tutup.

Tapi masa tu aku rasa ngntuk sangat sampai aku tidur je dan tak hiraukan mak aku. Tapi aku ingat kejadian tu berakhir macamtu je tiba tiba pukul 3 pagi aku tersedar, aku dengar bunyi burung kuat sangat, aku baru teringat opah aku pernah cakap bunyi burung ni burung langsuir kalau bunyi tu dekat maknanya dia jauh kalau bunyi tu jauh maknanya dia dekat. Memang masa tu bunyi tu kuat sangat tetiba aku rasa semacam, dan tetiba bunyi tu makin menjauh dan aku dapat rasakan ada bende kat sebelah aku dan masa tu aku rasa terlalu takut sangat, tak pernah aku takut sebegitu rupa, aku kejutkan mak aku, mak aku masa tu dah lena. aku cakap mak orang takut sangat nii, dan kebetulan masa tu aku tengah uzur, mak aku cakap dia kacau kamu pulak, aku sampai menangis, dan aku dapat rasakan aku macam nak dirasuk.

Dan mak aku terus kejutkan mak saudara aku dan dia pun tenangkan aku dan pasang radio alunan ayat ayat al quran dan kami semua pun tak sedar bila bende tu hilang sedar sedar dah 6 pagi dah. Pagi esoknya kami terus bersiap nak keluar dari situ walaupun sebenarnya mak saudara aku kene stay situ lagi semalam tapi kami dah tak tahan, sampai kami balik naik bas. Dan malam tu mak saudara aku tidur rumah kawan dia kat bandar. Itu sahajalah kisah aku, tak seram buat korang tapi buat aku yang berada dalam situasi tu, aku rasakan itulah pengalaman paling seram sepanjang hidup aku sekian.

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 1]

2 thoughts on “Rumah Kedai di Penang”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.