Rumah sewa

Hi assalamualaikum pembaca FS, sebenarnya aku baru nak layan FS sebab kerja dah siap so tak ada kerja aku layanlah FS ni. Aku letak nama aku dalam ni Nia jela sebab officemate aku pon layan FS ni bila tak ada kerja, huhuhuhuhu. Sebenarnya aku tak pandai menulis tapi kita cuba jela bercerita pengalaman aku dalam ni.

Ok kisahnya aku kerja dekat kilang aku bahagian office lah, tak nak detail nanti kawan baca. Hahahhah. So nak dijadikan cerita aku merantau lah untuk kerja dekat sini. Tak jauh pon dari rumah mak abah aku lebih kurang sejam 40 minit. Aku menyewa dekat rumah sewa yang agak besar, rumah teres banglo, dia renovate rumah tu jadi 7 bilik. Tapi memang besarlah tak sempit macam aku bayangkan. Rumah sewa ni rumah keempat aku sewa dalam masa setahun.

Haaa kenapa aku pindah2? Sebab yang rumah pertama tu rumah kedai, sempit sangat, dia jadikan lot kedai kecik tu jd 6 bilik kot tak salah aku. Jadi disebabkan bilik sewa tu panas sempit dan share aku decide nak keluar. Aku duduk bilik situ 2 minggu dan salah satu sebabnya roommate aku da masalah mental. Huhuhuhu. Aku tak nak cerita lebih pasal dia. So aku pindah lagi rumah kedua, ok dah rumahnya tapi kena keluar sebab akak yang first sewa tu nak kahwin so yang bujang kena keluarlah . rumah ketiga plak ok je just panas tapi aku keluar sebab ada salah satu housemate aku kacau privasi aku (melampau ok sebab tu aku kluar) melampau macam mana tu aku malas nak cerita sebab bukan point utama cerita aku.

So aku pon masuklah rumah sewa yang keempat ni. Masuk2 tu aku sebenarnya dah rasa lain tapi aku jenis tak Nampak jadinya aku buat bodoh jela. Bilik aku berada dekat belah dapur, depan bilik aku tandas. So untuk tingkat bawah ni Cuma ade 2 bilik. Rumah ni ada 7 bilik. So bilik yang lagi 5 semua dekat atas. Bilik satu tu bilik besar kongsi 3 tapi jauh dari bilik aku. Kalau masuk je rumah tu belah kanan tu sudut ruang tamu. Sesiapa tengok ruang tam utu mesti dah dapat agak ada aura lain tapi nasib baiklah tak Nampak.

Rumah tu pon jenis suram, sayu dan creepy sikit sebenarnya. Penyewa dalam tu aku tak kenal sebab semua jenis buat hal sendiri. So nak dijadikan cerita. Kilang aku dapat cuti raya hamper 2 minggu. Selain kerja kilang aku ada buat kerja part time dekat mall. Masa tu hujung bulan puasa lepas balik kerja part time aku terus pergi bazaar Ramadhan. Plan aku nak balik kampung esok paginya. Aku ambil cuti raya untuk kerja part time aku hehehheh. Aku dah puas shopping barang raya dekat pandan aku balik rumah dalam pukul 3 pagi. Masa aku sampai tu rumah tak payah cakaplah memang gelap gelita. Ya Allah takutnyaaaa. Aku rasa semua dah balik kampung, yela lusa raya dah, aku dah seram tapi tak piker apa sebab bulan puasa kan (padahal aku tahu bulan puasa jin masih ada) .

Assalamualainawaalaibadillahhisolihin… Mak abah aku pesan kalua rumah kosong ucap tu.
Masa masuk tu tak payah cakaplah semua bulu naik emmm. Aku dah tutup gate rumah guna remote auto lepastu masa nak tutup pintu tiba tiba gate terbuka dengan sendirinya tanpa aku tekan remote. Punyalah terkejut, tapi aku husnuzon mungkin aku yang tertekan. Dengan cepat kilat aku bungkus baju aju zruppp gerak balik kampung pukul 4 pagi. Ikutkan cuti kerja full time aku lama tapi disebabkan aku kerja part time, aku ambil cuti raya part time 5 hari jadinya aku kena balik lah.

Masa aku dah sampai tu macam biasalah aku bagi salam. Bulu meremanglah oii sebab rumah kosong. Tapi aku buat dang jela sambal aku kemas2 baju tu aku dengar bilik air depan bilik aku ni macam orang mandi. Leganya rasa ada jugak orang lain. Selang berapa minit tu aku pergilah tandas sebab nak terkencing alang2 dah tak ada bunyi shower tu maksudnya budak tu dah abes mandi lah kan. Sekali korang tahu apa? Lantai kering sekering keringnya ye. Tertelan gak lah air liur. Dan kesalahan aku adalah aku terdetik dihati. Kakak aku pesan apa2 jadi jangan berdetik or tegur walaupun dalam hati.

Bilik aku ni guna lampu Kalimantan lagi tau jadinya kalua nak buka lampu tu nak tunggu dia menyala ambil masa berapa saat jugak lah. Aku pernah tengah2 tunggu tu macam Nampak kelibat tapi buang dang jela maybe bayangan aku je, tapi yang buat aku pelik lampu bilik aku selalu terbakar. Banyak kali aku dok tukar. Aku geram aku Tarik wayar apa ntah aku buat direct current pastu guna lampu LED hehehehe . tilam bilik aku tu baru masa aku masuk bilik tu siap berplastik tapi aku pernah tercucuk jarum kat tengah2 tilam tu tapi bila cari tak ada pon. Aku siap koyakkan sebab nak cari jarum tu, yela siapa plak letak jarum , aku jarng guna2 jarum tu kalua pakai tudung pon pin je, dah terpaksa jahit tilam aku tu.

Bilik aku tu kalau dengar bunyi guli tu normal dah. Aku siap beli zikir ayat2 suci tau bukak malam2 takut punya pasal. Pernah sekali tu aku pergi dapur aku dengar orang ketuk pintu peti ais. Aku buat bodoh lagi. Ada satu hari ni aku tengah solat , dah tahyat akhir time tu tiba2 lampu meja aku menyala 2 saat lebih kurang, usai je solat aku tengok lampu tu, korang tahu apa? Plug pon tak terbukak macam mana dia menyala? Lagi pelik rumah tu kalau aku sorang2 , plug2 lampu dekat tempat lain susah nak terbukak. Aku maksudkan kalau aku sorang2 dekat rumah tu rumah tu akan gelap kecuali bilik aku dan dapur. So aku akan tunggu housemate lain balik sementara tu aku duduk diam2 jela kt dalam bilik tak keluar ,kalau keluar pon pergi toilet je.

Ada satu masa tu aku galih kan ampaian aku ke ruang meja makan sebab sebelum ni aku letak ampaian aku dekat satu ruang kosong sebab Nampak ada orang letak ampaian kat situ pastu dorang dah letak kat bilik aku takotlah letak sorang2 kat situ so aku galihkan lah dekat depan bilik aku area meja makan tu. Esoknya aku demam. Yang pelik demam aku jadi teruk bila naik senja. Sakit betul badan ni. Kakak aku duduk area JB jugak so aku dalam 2 hari aku tidur rumah kakak aku. Tapi masa tu demam aku masih sama. Asal senja je badan aku lemah. Lepas aku balik je bilik akum akin seram. Rasa macam dioerhatikan. Tak selesa aku dibuatnya ,disebabkan aku ni penakot aku tidur dalam terang.

Dalam seminggu jugak aku tidur dalam terang. Lepastu aku da mula berani aku tutup lampu macam sebelum ni Cuma guna lampu meja tapi aku dah beturut2 mimpi ngeri, mimpi ularlah mimpi disihirlah. Aku anggap tu semua mainan mimpi, tapi apa yang pelik badan aku naik gatal2 yang teruk . orang kata macam kena ludah kak ponti . aku pergi klinik dan berubat kampung jugaklah.

Macam2 jugaklah terjadi aku dekat rumah tu tapi korang nak tahu tak? Aku masih bertahan dekat rumah tu sampai harini sebab malas nak cari rumah lain heehheh doakan aku diberikan kekuatan dan dijauhkan dari benda2 benda negative. Sebanarnya banyak lagi cerita aku nak share tapi aku menaip ni masa kerja so aku tulis apa yang aku ingat jela. Sampai bertemu lagi.

Assalamualaikum semua…

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Nia

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 54 Average: 4.7]

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.