Rumah Sewa Di Pasir Gudang

Hai semua pembaca. Terima kasih FS sebab menyiarkan cerita-cerita aku. Terima kasih yang memberi comment yang membina. Jadi, untuk kisah yang ini aku akan kongsikan kisah aku ketika di rumah sewa aku di Pasir Gudang.

Untuk pengetahuan kalian, aku berkongsi rumah dengan 5 orang pelajar politiknik di kawasan ini. Rumah kami rumah teres 2 tingkat. Bahagian bawah ada set sofa kayu yang memang tuan rumah sediakan. Ada sebuah tandas yang memang dari ruang tamu terus nampak tandas. Bahagian dapur kecil sahaja. Ada kabenit “L” singki menghadap tingkap dan pintu belakang. Sebelah pintu kami letak mesin basuh yang juga di hadapan tingkap. Ruang tamu memang sepah dengan ampaian beroda dan penuh dengan baju – baju dan beg-beg baju housemate aku ni. Awal-awal aku masuk, memang aku akan kemas lah, tapi lama-lama aku pon putus asa dah nak mengemas. Agaknya memang life student macam tu.

Okey berbalik cerita yang aku nak kongsikan. Di sebabkan dalam rumah ni aku seorang sahaja yang bekerja, jadi aku memang tak rapat dengan mereka, dan ada masa seminggu memang tak jumpa mereka sebab aku pergi kerja pagi, pukul 6.30 dah keluar rumah, ketika tu mereka semua masih lagi tidur, aku pulang kerja jam 5.00 petang semua belum ada di rumah. Jadi suatu malam ni aku cuci lah baju kat ruang bawah, dah masukkan semua kain kotoran kat mesin basuh, aku masak lah Maggie untuk makan. Masa tengah kacau air Maggie ni aku mengadaplah arah tinggkap belakang umah sewa ni.

Untuk pengetahuan kalian, belakang rumah aku ni tengah jalankan pembangunan rumah kedai. Jadi structure memang tak siap lagi lah, tapi malam tu aku tengok kedai belakang ni dah terang benderang. Terdetik dalam hati, dah siap dah kedai ni, pergi kerja balik kerja sampai tak perasan life sekeliling. Aku pergi lah ke ruang depan duduk makan Maggie sambil tunggu mesin basuh siap.

Jadi masa aku makan tu, aku memang duduk mengadap mesin basuh dan tingkap kat situ. Masa tengah tengok tingkap tu tetiba terperasan ada perempuan tengok aku juga dari tingkap tu, bayangkan beb, dah lah sorang kat rumah, macam nak gugur jantung tapi aku masih tenung je perempuan disebalik tingkap tu. Tak tahu lah kenapa tak rasa macam nak lari, lama-lama perempuan tu hilang dibawa anggin lalu.. dan tetiba mesin basuh aku keluar bunyi lagu yang menandakan cucian dah siap, waktu tu memang aku terkejut sampai tercarut, yelah tadi dah lah dalam keadaan beku, tetiba kau boleh menyanyi nyaring, free – free kena maki mesin basuh tu.

Aku terus keluarkan pakaian aku, terus sidai lepastu terabur lari naik atas. Sampai kat bilik aku layan movie kat laptop. Sedar-sedar jam dah tunjuk pukul 12.30 pagi, tapi roommate aku tak balik lagi, mungkin ada kelas kot. Sebab kalau tak balik, dieorang akan inform kat aku sebab aku kunci pintu lock dari dalam. Dalam 20 minit macam tu, aku dengar pintu bawah terbuka, lega lah rasa sebab housemate dah balik, aku dengar orang naik tangga sebab tangga berbunyi macam orang pijak. So aku assume budak bilik depan ni balik lah. Then bunyi tu senyap je. Aku jerit lah dari dalam bilik, sebab aku tak tutup pintu, Cuma tutup langsir saja. Aku jerit, “wey,, lambat kau balik!” senyap…. “aku bosan wey korang semua balik lambat” senyap lagi.. lepastu aku bangun lah sebab aku macam pelik kenapa member aku tak balas aku cakap kan. So aku bangun terus selak langgir, guest what, takde siapa pon wey kat situ. Aku Cuma rasa anggin je padahal bukannya ada tingkap atau kipas pon kat ruang atas ni.

Aku berani kan diri turun separuh tangga, lepastu aku tengok eh pintu aku lock atas bawah tau. Bila dah nampak macam tu aku terus lari masuk bilik kunci pintu. Masuk dalam selimut check handphone, tengok kat group whatsapp budak-budak ni bagi tahu tak balik. Terus biru muka aku! Jupakek punya hantu.. then masa tu lah aku dengar bunyi air kat tandas lah, orang tolak ampai bawah lah, argh,, g mampos lah,, aku dah kering d***h dah ni. Dalam seram aku hafazan surah – surah tu, aku tak sedar bila aku tertidur. Cuma bangun pagi tu aku rasa sunyi sepi sangat sesunyi jiwa aku sebab hantu tu ambil semangat aku! Hahaha… aku sampai cuti AL sebab tak sedar pagi tu. Kahkah.. lepas bangun mandi siap-siap kemas baju semua terus naik cabut balik pontian.

Seminggu aku tak balik rumah tu, aku lagi sanggup ulang alik Pontian Pasir Gudang hari-hari. Lepas aku dah rasa okey badan aku semua baru aku balik rumah sewa aku semula. Housemate aku? Depa mungkin tak rasa sebab selalu tak balik rumah. Dan satu lagi bangunan kedai belakang rumah aku tu tak siap pon lagi, tah dunia mana agaknya aku nampak malam tu.

Okey guys, cukup dulu di sini, aku pon dah kembali duduk di Pontian semula dan dah berkerja di pontian. Aku balik sini pon bukan sebab tak tahan gangguan ke apa, cuma ex aku kawen dengan orang lain. Aku tak move on tu yang mak aku suh balik sini. Hahaha.. okey lah,, nanti ada masa aku menulis kembali.
Maaf andai karangan ini tidak seperti yang kalian impikan. Terima kasih kerana terus membaca dan menyokong karya aku.
Sekian,

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

che'Na

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 5 Average: 4.2]

10 thoughts on “Rumah Sewa Di Pasir Gudang”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.